Štítek ‘SaxaVord’

Na co se těšit v roce 2024? (Bezpilotní kosmonautika)

Přelom roků je na našem webu již tradičně ve znamení rekapitulace událostí končícího roku a výhledu na to, co slibuje rok nastupující. Vloni jsme tuto tradici lehce aktualizovali. Jelikož se toho děje stále více, rozdělili jsme tedy oba články na pilotovanou a bezpilotní kategorii. Tento článek je tedy prvním ze zmíněných čtyř. Zaměříme se na to, co by nás mohlo v roce 2024 čekat na poli nepilotované kosmonautiky. V pátek 29. prosince přijde článek zaměřený na výhled pilotované kosmonautiky na rok 2024. První den Nového roku Vám přinese rekapitulaci nepilotované kosmonautiky v roce 2023 a 2. ledna vyjde na našem webu článek, který zrekapituluje rok 2023 v pilotované kosmonautice.

Licence pro SaxVord Spaceport

Zařízení SaxaVord Spaceport na Shetlandských ostrovech se stalo prvním licencovaným kosmodromem ve Spojeném království. Licence zahrnuje povolení provést 30 startů ročně. Kosmodrom má v úmyslu pro své starty využívat společnost Rocket Factory Augsbur. 18. prosince 15:00

Podpora pro Rocket Factory Augsburg

Britská vesmírná agentura poskytne 3,5 milionu liber německé společnosti Rocket Factory Augsburg. Německá společnost se připravuje na svůj první let z kosmodromu SaxaVord v roce 2024. Financování bylo uděleno prostřednictvím European Space Agency’s Boost. 27. října 9:00

Milník o délce 280 sekund

Naši pravidelní čtenáři nejspíš společnost RFA (Rocket Factory Augsburg) už dobře znají, protože o ní nepravidelně informujeme a to hned, jak se objeví nějaká zajímavá novinka. Tato ostře sledovaná společnost z Německa totiž chce vstoupit na trh s malými nosiči a má i mnohem ambicióznější plány do budoucna. Jen připomenu, že společnost vyvíjí raketu RFA One s pohonem Helix. Dokončením zážehu v plné délce byl tento raketový motor kvalifikován pro ostrý let a přiblížil společnost zase kousek blíže ke skutečnému startu. Testu předcházelo několik kratších zážehu a bylo to vůbec poprvé v Evropě, kdy čistě soukromý subjekt úspěšně odzkoušel horní stupeň s tímto typem raketového motoru.

Jak rostla rampa pro rakety na severu Velké Británie

V nedávném článku věnovaném neúspěšnému startu rakety LauncherOne z území Velké Británie bylo zdůrazněno, že tento nosič nestartuje jako klasické rakety vertikálně, ale že je vynášen speciálně upraveným letounem Boeing 747. V článku najdete také zmínku, že ve Velké Británii počítají také se starty klasických raket, přičemž byl zmíněn nový kosmodrom SaxaVord na samém severu Velké Británie – na Shetlandských ostrovech, odkud mají startovat rakety RS1 od ABL Space Systems a Skyrora-XL od firmy Skyrora. Zástupci kosmodromu však nyní oznámili, že navázali spolupráci s firmou RFA (Rocket Factory Augsburg), která by tak měla získat exkluzivní přístup k rampě Fredo, odkud by koncem letošního roku měla odstartovat první raketa RFA ONE.

Nový skotský kosmodrom dostal povolení k výstavbě

SaxaVord je druhým kosmodromem ve Spojeném království, který získal povolení k zahájení výstavby. Prvním kosmodromem byl Sutherland, který minulý rok také získal povolení ke stavbě. Spojené království pokračuje směrem k výstavbě a zprovoznění startovních ramp, které budou připraveny hostit řadu britských i mezinárodních poskytovatelů služeb vynášení nákladu na oběžnou dráhu už v tomto roce. 28. února bylo oznámeno, že kosmodrom SaxaVord obdržel plánovací povolení od místního úřadu. I když toto schválení formálně umožňuje zahájení výstavby kosmodromu, skotští ministři by mohli ve dvacetiosmidenním přezkumném období změnit konečné rozhodnutí. Zahájení stavby je naplánováno na konec tohoto měsíce a do provozu by měl být komplex uveden nejdříve ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Frank Strang, generální ředitel SaxaVord Spaceport, v oficiálním prohlášení uvedl: „Náš tým udělá vše, co bude v jeho silách, abychom dokázali dodržet tento termín.“