Přelom roků je na našem webu již tradičně ve znamení rekapitulace událostí končícího roku a výhledu na to, co slibuje rok nastupující. Vloni jsme tuto tradici lehce aktualizovali. Jelikož se toho děje stále více, rozdělili jsme tedy oba články na pilotovanou a bezpilotní kategorii. Tento článek je tedy prvním ze zmíněných čtyř. Zaměříme se na to, co by nás mohlo v roce 2024 čekat na poli nepilotované kosmonautiky. V pátek 29. prosince přijde článek zaměřený na výhled pilotované kosmonautiky na rok 2024. První den Nového roku Vám přinese rekapitulaci nepilotované kosmonautiky v roce 2023 a 2. ledna vyjde na našem webu článek, který zrekapituluje rok 2023 v pilotované kosmonautice.
Štítek ‘SaxaVord’
Licence pro SaxVord Spaceport
Zařízení SaxaVord Spaceport na Shetlandských ostrovech se stalo prvním licencovaným kosmodromem ve Spojeném království. Licence zahrnuje povolení provést 30 startů ročně. Kosmodrom má v úmyslu pro své starty využívat společnost Rocket Factory Augsbur. 18. prosince 15:00
Podpora pro Rocket Factory Augsburg
Britská vesmírná agentura poskytne 3,5 milionu liber německé společnosti Rocket Factory Augsburg. Německá společnost se připravuje na svůj první let z kosmodromu SaxaVord v roce 2024. Financování bylo uděleno prostřednictvím European Space Agency’s Boost. 27. října 9:00
Milník o délce 280 sekund
Naši pravidelní čtenáři nejspíš společnost RFA (Rocket Factory Augsburg) už dobře znají, protože o ní nepravidelně informujeme a to hned, jak se objeví nějaká zajímavá novinka. Tato ostře sledovaná společnost z Německa totiž chce vstoupit na trh s malými nosiči a má i mnohem ambicióznější plány do budoucna. Jen připomenu, že společnost vyvíjí raketu RFA One s pohonem Helix. Dokončením zážehu v plné délce byl tento raketový motor kvalifikován pro ostrý let a přiblížil společnost zase kousek blíže ke skutečnému startu. Testu předcházelo několik kratších zážehu a bylo to vůbec poprvé v Evropě, kdy čistě soukromý subjekt úspěšně odzkoušel horní stupeň s tímto typem raketového motoru.
Jak rostla rampa pro rakety na severu Velké Británie
V nedávném článku věnovaném neúspěšnému startu rakety LauncherOne z území Velké Británie bylo zdůrazněno, že tento nosič nestartuje jako klasické rakety vertikálně, ale že je vynášen speciálně upraveným letounem Boeing 747. V článku najdete také zmínku, že ve Velké Británii počítají také se starty klasických raket, přičemž byl zmíněn nový kosmodrom SaxaVord na samém severu Velké Británie – na Shetlandských ostrovech, odkud mají startovat rakety RS1 od ABL Space Systems a Skyrora-XL od firmy Skyrora. Zástupci kosmodromu však nyní oznámili, že navázali spolupráci s firmou RFA (Rocket Factory Augsburg), která by tak měla získat exkluzivní přístup k rampě Fredo, odkud by koncem letošního roku měla odstartovat první raketa RFA ONE.
Nový skotský kosmodrom dostal povolení k výstavbě
SaxaVord je druhým kosmodromem ve Spojeném království, který získal povolení k zahájení výstavby. Prvním kosmodromem byl Sutherland, který minulý rok také získal povolení ke stavbě. Spojené království pokračuje směrem k výstavbě a zprovoznění startovních ramp, které budou připraveny hostit řadu britských i mezinárodních poskytovatelů služeb vynášení nákladu na oběžnou dráhu už v tomto roce. 28. února bylo oznámeno, že kosmodrom SaxaVord obdržel plánovací povolení od místního úřadu. I když toto schválení formálně umožňuje zahájení výstavby kosmodromu, skotští ministři by mohli ve dvacetiosmidenním přezkumném období změnit konečné rozhodnutí. Zahájení stavby je naplánováno na konec tohoto měsíce a do provozu by měl být komplex uveden nejdříve ve třetím čtvrtletí tohoto roku. Frank Strang, generální ředitel SaxaVord Spaceport, v oficiálním prohlášení uvedl: „Náš tým udělá vše, co bude v jeho silách, abychom dokázali dodržet tento termín.“