SLEDUJEME: Přípravy Webbova teleskopu na start

Dámy a pánové, vítám Vás u článku, ve kterém najdete aktuální informace o přípravách na start největšího a nejdokonalejšího kosmického teleskopu všech dob, Dalekohledu Jamese Webba (alias JWST – James Webb Space Telescope) a jeho nosné rakety Ariane 5. Teleskop již v polovině října dorazil z Kalifornie do Francouzské Guyany, kde v čisté místnosti na místním kosmodromu CSG prochází závěrečnými kontrolami a přípravou na samotný let. Dá se očekávat, že v dalších dnech a týdnech budou zapojené kosmické agentury NASA, ESA a CSA sdílet videa, fotografie i prosté  textové novinky o aktuálním stavu příprav. Abyste měli vždy přístup ke všem novinkám, připravili jsme pro Vás tento článek, který budeme postupně aktualizovat o nejnovější informace.

ŽIVĚ A ČESKY: IXPE – Rentgenový teleskop pro NASA a ASI

Rentgenový teleskop IXPE (X-Ray Polarimetry Explorer) je společný projekt NASA a Italské kosmické agentury (ASI). Tento projekt rentgenového teleskopu byl vybrán k realizaci v lednu roku 2017. Teleskop IXPE bude vynášet raketa Falcon 9, ale původně tomu tak být nemělo – teleskop měla vynést raketa Pegasus-XL, ale kvůli změnám v rozpočtu byla zakázka na vynesení v červenci roku 2019 přidělena firmě SpaceX. Teleskop IXPE postavila firma Ball Aerospace & Technologies. IXPE má za úkol měřit polarizaci rentgenového záření astronomických objektů za účelem zlepšení pochopení toho, jak vzniká rentgenové záření v objektech jako jsou pulsarové větrné mlhoviny, neutronové hvězdy, galaxie, nebo supermasivní černé díry.

ŽIVĚ: Electron se chystá k dalšímu startu

Před pár dny firma Rocket Lab představila oficiálně svou novou raketu Neutron a nyní se fanoušci této společnosti mohou opět  radovat, protože na novozélandském poloostrově Māhia začíná být opět rušno. Na novou misi je připravena další raketa Electron. Stejně jako při minulé misi, která nesla název A Love At First Insight, budou opět dvě družice od firmy BlackSky, které mají snímkovat Zemi. Tyto družice letěly, jak už jsem říkal, i při minulé misi A Love At In First Insight, ale třeba nedávno byly vypuštěny i se zatím poslední várkou družic Starlink. Firma Rocket Lab už vynesla celkem už 5 družic této firmy a teď jsou na raketě Electron připraveny dva další. Poprvé se družice firmy BlackSky svezly Electronem už v roce 2019 v rámci mise They Go Up So Fast a nyní jsou další dva exempláře připraveny vstříc obloze na misi, která tentokrát nese název A Data With Destiny, což v překladu znamená „Data s osudem“. Jedinou smutnou informací je to, že se firma Rocket Lab tentokrát nepokusí zachránit první stupeň.

Gateway (prosinec 2021)

Ve čtvrtek 2. prosince měli novináři možnost navštívit výrobní prostory Thales Alenia Space v Turíně, kde byly vyrobeny díly primární konstrukce obyvatelného modulu HALO pro kosmickou stanici Gateway. Některé jejich fotografie přinášíme v článku. Další fotografie, pořízené z jiných úhlů, jsou v tomto odkazu. Thales Alenia Space potvrdila, že všechny díly jsou letové. Že jde skutečně o díly modulu HALO, dosvědčuje i tento detail. Výroba modulu je tedy v plném proudu a v příštích měsících bude z těchto dílů svařena primární struktura. Po svaření bude následovat kompletace modulu. HALO má být dodán do Spojených států ve 3. čtvrtletí roku 2022. Po příletu by měla pokračovat integrace systémů do modulu, doprovázená testy.

ŽIVĚ A ČESKY: Turistický Sojuz MS-20 startuje

Kosmickou loď Sojuz MS-20 čeká velmi neobvyklá mise. Na rozdíl od ostatních Sojuzů totiž nestráví u Mezinárodní kosmické stanice tradiční půlrok, ale jen pár dní. Důvodem je složení posádky – ta se nestane součástí dlouhodobé expedice na ISS. Půjde pouze o krátkou návštěvu. V posádce Sojuzu MS-20 najdeme jen jediného profesionálního kosmonauta – tím je Rus Alexander Misurkin. Spolu s ním letí i dva kosmičtí turisté z Japonska – Jusaku Maezawa a Jozo Hirano. Start nosné rakety Sojuz-2.1a z kosmodromu Bajkonur je naplánován na středu v 8:38 SEČ. Připojení k ISS by pak mělo následovat v ten samý den kolem 14:40. Obě události Vám přineseme ve formě komentovaných přenosů.

Almaz – diamanty na orbitě (2. díl)

NPO Mašinostrojenija

Projekt vojenské pilotované stanice se na začátku roku 1966 v Reutovu, kde sídlila konstrukční kancelář Vladimira Čeloměje, sotva vybatolil ze startovní čáry, když se mu postavily do cesty velmi obtížné překážky. Tyto překážky však nebyly namířeny přímo proti projektu orbitální stanice jako takovému. Objevily se síly a kliky, jejichž cílem bylo zničit OKB-52 coby konstrukční kancelář a přetvořit ji na testovací závod s názvem „NIC“ (autor si je vědom zajímavé shody náhod ohledně akronymu, nicméně tento vynikne pouze v češtině, nikoli v ruském jazyce). NIC, tedy „научно-исследоватeльский центр (vědecko-výzkumné centrum)“ měl být pouhým nástrojem pro vývoj kosmických strojů, nikoli samostatnou entitou s vlastními projekty. Tento návrh byl vysloven na poradě u ministra všeobecného strojírenství Sergeje Afanasjeva. Bylo to pouze týden po smrti hlavního konstruktéra OKB-1, legendárního Sergeje Koroljova, a Čelomějovi možná hlavou prolétla myšlenka, že jeho trpký rival se jej snaží svrhnout ještě i ze záhrobí. Rivalita mezi konstrukčními kancelářemi byla v sovětském kosmickém průmyslu velmi ostrá a nejednou konkurenti využívali jakékoli prostředky, včetně politických pák, aby měli navrch. Jaká ironie – v zemi, kde měl už už začít panovat komunismus a vše bylo centrálně řízeno, fungovaly konkurenční entity vyvíjející doslova na vlastní pěst nejrůznější paralelní projekty (včetně lunárních pilotovaných lodí a lunárních modulů), zatímco v kapitalistickém USA se o směřování kosmického programu starala pevnou rukou a nezpochybnitelnou autoritou oplývající agentura NASA

ŽIVĚ: Představení nových kandidátů na kosmonauty

Více než 12 000 žádostí přijala NASA, když vloni ohlásila nábor nových astronautů. Několikakolový výběr postupně počet zájemců protřídil a nyní je agentura připravena představit veřejnosti blíže nespecifikovaný počet kandidátů na astronauty, kteří budou patřit do skupiny vybrané v roce 2021. Vybraní muži a ženy nyní podstoupí zhruba dvouletý základní výcvik. Poté už na ně budou čekat nominace na různé mise – od letů na stanici ISS až po lunární výpravy v rámci programu Artemis. Slavnostní ceremoniál proběhne v Houstonu na Johnson Space Center a na místě má být administrátor NASA Bill Nelson, přidružená administrátorka Pam Melroy, ředitelka Johnson Center Vanessa Wyche a ředitel letových operací Norm Knight. Přímý přenos NASA TV má začít v 18:30 SEČ.

Zlom v cestě k inerciální fúzi a budoucím mezihvězdným pohonům

Potvrdilo se, že se na zařízení NIF podařilo poprvé vyprodukovat pomocí inerciální fúze více energie, než byla laserem dodána palivu pro jeho ohřev. Jde o dramatický zlom v cestě k využití jaderné fúze. Není tím sice ohroženo prvenství tokamaku ITER v cestě k termojaderné elektrárně, ale ve vzdálenější budoucnosti by se tímto mohla otevřít cesta k termojadernému pohonu mezihvězdných kosmických lodí.

Rover Rosalind Franklin dokáže opustit písečnou past

Zkouška provedená v pozemském simulátoru povrchu Marsu spočívala v opuštění oblasti jemného písku a rover si s úkolem poradil tak, že to vypadalo na první pohled jednoduše. Zkouška začala ve chvíli, kdy mělo vozítko dvě přední kola prakticky kompletně zahrabaná do písku. Následně měl rover vyzkoušet svůj jedinečný režim označovaný jako wheel-walking, tedy kráčení s koly. Dva metry dlouhá cesta nakonec roveru zabrala jen asi 20 minut. Vozítko se z pasti dostalo především díky pomalé a promyšlené koordinaci pohybů.

Dalších sedm dní plných kosmonautiky – tentokrát opravdu bez nadsázky, je za námi a před vámi je připraveno pravidelné týdenní shrnutí kosmonautických událostí týdne. V hlavním tématu se tentokrát vypravíme na Mezinárodní kosmickou stanici, kde proběhla vycházka do volného prostoru a my tak nahlédneme pod ruce kosmonautů, co při té vycházce prováděli. Dále se podíváme na připravovaný let Ingenuity, přípravu na start zajímavého nákladu, či na novou raketu Neutron. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

ŽIVĚ: Atlas V letí v jedné z nejsilnějších konfigurací

Atlas V. Raketa, která k Marsu vypustila třeba vozítka Curiosity a Perseverance, nebo nedávno vyslala na svou misi sondu Lucy a která se postará vždy o skvělou raketovou show, je připravena na další cestu ke hvězdám. I když se tentokrát nejedná o let k Marsu a zákazníkem je Americké ministerstvo obrany, tak rozhodně není na škodu tento start sledovat. Atlas V byl totiž vždy raketou, která na sebe upoutávala velkou pozornost diváků a to ze dvou důvodů. 1. Když startuje Atlas V, tak to znamená, že se třeba děje něco velkého. Tato raketa totiž měla pod svým aerodynamickým krytem už hodně známá jména, jako např: vozítka Curiosity a Perseverance, sondy jako New Horizons, Solar Orbiter, OSIRIS-REx nebo třeba InSight. 2. Atlas V si také pro své mise často objednává Americké ministerstvo obrany, což není samozřejmě hlavním lákadlem v tomto případě, ale start je vždy krásná podívaná. No a právě i na této následující misi s názvem STP-3 tomu tak bude taky. Co je však zajímavé, je konfigurace, v jaké Atlas V poletí. Jedná se o verzi 551, což znamená, že průměr nákladového prostoru je 5,4m, má 5× SRB (solid rocket boosters) a na horním stupni Centaur se nachází 1 motor. Je důležité zmínit, že tato konfigurace se používá například k letům k Marsu, nebo jinam mimo gravitační pole Země. Toť ke zkratce 551.