ŽIVĚ A ČESKY: Další český CubeSat míří na oběžnou dráhu

Falcon 9 startuje na misi Transporter-4

Dva měsíce utekly jako voda a na rampě SLC-40 je již připravena raketa Falcon 9, která se 25. května vydá na již pátou sdílenou misi Transporter 5. Při programu Transporter je na jedné misi vyneseno několik desítek družic pro velké množství zákazníků, kteří si mezi sebe rozdělí náklady na start a místo toho, aby platily kolem padesáti milionů dolarů za vynesení své družice, cena spadne na pouhý jeden milion amerických dolarů, pokud má družice hmotnost do 200 kilogramů. Za každý další kilogram se potom připlácí 5 a půl tisíce dolarů. S touto cenou nemůže SpaceX konkurovat ani raketa Electron od firmy Rocket Lab, kde se cena za start pohybuje mezi sedmi a osmi miliony dolarů. Je ale potřeba říci, že tyto sdílené mise mají i své nevýhody a to, že se nějací zákazníci musejí smířit s tím, že třeba jejich družice nebude na oběžné dráze, kterou by chtěli.

Start sondy Psyche odkládá softwarová chyba

Start americké vědecké sondy Psyche na raketě Falcon Heavy od SpaceX byl naplánován na 1. srpna. Tehdy k němu však nedojde, jelikož byl start odložen nejdříve na 20. září. Pozemní týmy totiž během softwarových zkoušek objevily závadu. Bezpilotní sonda dorazila na Kennedyho středisko na Floridě 29. dubna, kdy ji sem od kalifornské JPL dovezl americký armádní transportní letoun. Experti se pak postarali o přesun kontejneru s pečlivě řízeným vnitřním prostředím do čisté místnosti na Payload Hazardous Servicing Facility. Tady byl kontejner otevřen a uvnitř uložená sonda mohla být připojena k manipulační konstrukci, na které mohla proběhnout série hardwarových a softwarových zkoušek. Ty měly ověřit, že sonda bezpečně přečkala přesun přes celé Spojené státy.

Sonda Lucy natočila zatmění Měsíce

Zatmění Měsíce, ke kterému došlo v noci z 15. na 16. května zaujalo mnoho lidí, ale jelikož šlo o astronomický jev, bylo to mimo naše kosmonautické zaměření. Dnes se však k této události vrátíme, protože ačkoliv fotek a videí ze zatmění bylo mnoho, žádný pozorovatel nemohl nasnímat tento jev z úhlu, z jakého jej viděla sonda Lucy. Ta se totiž v době zatmění nacházela ve vzdálenosti zhruba 100 milionů kilometrů od Země – to pro lepší představu zhruba odpovídá 2/3 vzdálenosti Země od Slunce. Sonda využila svou nejpodrobnější kameru L’LORRI, která je vybavena teleobjektivem, aby zaznamenala, jak naše planeta vrhla na Měsíc svůj stín.

InSight umírá

InSight, poloha přístroje SEIS je ve střední části a jedná se o velké světlé kovové pouzdro

Lander InSight na Marsu postupně ztrácí výkon a očekává se, že koncem tohoto léta skončí vědecké fáze mise a do prosince NASA spolu s JPL očekává, že InSight bude mít tak málo energie, že přestane komunikovat. Dosud tento zajímavý lander detekoval více než 1 300 zemětřesení a lokalizoval oblasti Marsu náchylné k zemětřesení. To nejsilnější o odhadované intenzitě 5. magnitudy bylo zachyceno 4. května letošního roku. Informace shromážděné z těchto zemětřesení umožnily vědcům změřit hloubku a složení kůry, pláště a jádra Marsu. Kromě toho InSight zaznamenal data o počasí a zaměřil se také na zkoumání zbytku magnetického pole Marsu.

Sonda JUICE míří na testy!

Přístroje na JUICE.

Evropská sonda JUICE vstoupila do závěrečné fáze vývoje. Dokončený letový hardware se nyní přesouvá do francouzského Toulouse, konkrétně do firmy Airbus Defence & Space, kde podstoupí důkladné zkoušky. Sonda již byla plně sestavena, takže zmíněné testy proběhnou v kompletní letové konfiguraci. Start JUICE se totiž nezadržitelně blíží. Z evropského kosmodromu v Kourou ve Francoizské Guyaně by měla na svou cestu vyrazit už v dubnu roku 2023.

Indický rakeťák Kailasavadivoo Sivan (1. díl)

Kailasavadivoo Sivan, znám spíše jako K. Sivan, vstoupil do řad Indické kosmické agentury ISRO už v roce 1982, a po téměř 36 letech se stal i jejím ředitelem. Převzal otěže po A.S. Kiran Kumarrovi 15. ledna 2018. Původně na 3 roky, ale v prosinci 2020 mu vláda prodloužila funkční období o jeden rok, do ledna 2022. Po čtyřech letech ve funkci odešel a předal své předsednictví, ve kterém ho nahradil S. Somanath. Jaké bylo uplynulé období ISRO pod vedením tohoto muže, který raketám a kosmonautice zasvětil celý svůj život? Řada věcí se povedla, a naopak došlo i na nezdary. Není od věci si udělat bilanci a ohlédnout se zpět za významnou osobností indické kosmonautiky.

Dvojice komunikačních družic dorazila na Floridu

Nákladní loď přivezla na Cape Canaveral geostacionární komunikační družice SES 22 a Nilesat 301, které čeká v červnu start na raketách Falcon 9. Nilesat 301 by měl startovat 10. června z rampy SLC-40 a SES 22 bude následovat koncem měsíce. Firma Thales Alenia Space sestavila obě družice ve výrobním závodě ve francouzském Cannes a počítalo se s tím, že je přes Atlantik dopraví ruský nákladní letoun An-124 provozovaný ruskou společností Volga-Dněpr Airlines. Tento způsob přepravy se používal desítky let pro přepravu těžkých družic z jejich výrobních závodů na kosmodromy. Ovšem zákaz letů ruských letounů nad americkým i evropským územím vyvolaný ruskou invazí na Ukrajinu způsobil, že výrobci družic museli hledat záložní řešení pro dopravu svých družic na místo startu.

Pomalu končí pro kosmonautiku poměrně důležitý týden, během kterého přibyla na seznam nová kosmická loď, která zatím v nepilotovaném režimu doletěla k ISS a spojila se s ní. V Kosmotýdeníku se krom tohoto budeme věnovat také sondě Solar Orbiter a jejímu blízkému průletu kolem Slunce, který přinesl řadu zajímavých dat a poznatků. V dalších tématech se krom Starlineru zaměříme také na aktuální vysokou kadenci startů rakety Falcon 9. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Vesmírná technika: Evropské inkubátory KUBIK na ISS

VT_2022_20

Na Mezinárodní kosmické stanici ISS probíhá v každém okamžiku celá řada vědeckých experimentů. Ty by se ale nemohly uskutečnit bez nejrůznějších zařízení, ve kterých mohou experimenty probíhat. Jedním z důležitých systémů, které umožňují výzkum, jsou všestranné evropské inkubátory KUBIK, které slouží především biologickému výzkumu. Ačkoliv disponují pouze jednoduchou elektronikou, nabízí flexibilní vnitřní uspořádání, ve kterém nechybí ani možnost využití malé odstředivky.

Co nám může sonda Planck prozradit o velikosti a tvaru vesmíru?

Sonda Planck

V loňském roce se kosmologie dostala i do prostředí sdělovacích prostředků a sociálních sítí. O odborných tématech souvisejících s naším vesmírem najednou debatovali i běžní lidé na internetu. A není divu, francouzsko-německá skupina kosmologů uveřejnila vědeckou studii, která se na základě analýzy dat ze sondy Planck snaží vyřešit záhady, které fyziky i veřejnost zajímají velmi dlouho. Jak velký je náš vesmír? A jaký má tvar? Pokud vás zmíněný výzkum minul, odpovědi jsou možná poněkud překvapivé. Jak jsou však dané výsledky relevantní? Je skutečně na místě jejich velmi odvážná interpretace, které se dopouštěla řada diskutujících v internetových diskuzích?