Vysvětlivky

apogeum
Apogeum je bod dráhy kosmického tělesa, v němž se těleso nachází nejdále od hmotného středu Země, kolem které obíhá.
Boca Chica
Malá texaská vesnice u nejjižnějšího cípu americko-mexické hranice. Firma SpaceX v okolí vybudovala základnu pro zkoušky systému Super Heavy Starship. Malá texaská vesnice u nejjižnějšího cípu americko-mexické hranice. Firma SpaceX v okolí vybudovala základnu pro zkoušky systému Super Heavy Starship. Více zde.
CCAFS
CCAFS alias Cape Canaveral Space Force Station je základna, určená pro starty kosmických nosičů na východním pobřeží USA. Provoz zajišťují Vesmírné síly Spojených států amerických a základna sousedí s Kennedyho střediskem.
CCP
CCPCCP - Commercial Crew Program (Program komerčních pilotovaných lodí). NASA program na vývoj a stavbu nových Amerických pilotovaných kosmických lodí pro dopravu posádek na ISS, nebo obecně na LEO. Probíhá od roku 2011 a stále trvá. Vítězní dodavatelé: Boeing a SpaceX. Více zde.
Crew Dragon
Crew Dragon Crew Dragon - Americká pilotovaná kosmická loď firmy SpaceX. Byla vyvinuta v rámci programu NASA Commercial Crew Program. V operačním provozu je od 11/2020. Více zde.
DPZ
Diaľkový prieskum Zeme
DSN
70m anténa DSN v Goldstone Deep Space Network - síť komunikačních antén NASA/JPL v Madridu, Canbeře a Goldstone v Kalifornii/USA. Na obr. 70m anténa v Goldstone.
ESA
ESA (European Space Agency) alias Evropská kosmická agentura - mezivládní organizace s 22 členy (včetně ČR).
ETA
ETA - Estimated Time of Arrival (očekávaný čas přistání) je zkratka běžná v leteckém provozu a někdy v kosmonautice.
EUS
EUS alias Exploration Upper Stage je název horního stupně rakety SLS (Space Launch System), který se použije v její verzi Block 1B. Stupeň bude vybaven 4 motory RL-10.
FTS
Flight Termination System - sebedestrukční systém rakety. Bývá aktivován pracovníky kosmodromu v případě odchýlení rakety od plánované trajektorie letu. Varianta AFTS je Autonomní FTS, kdy povel k sebedestrukci vydá sám řídicí počítač nosné rakety. Více zde.
GEO
Geosynchronous orbit (geostacionárna dráha). Jej výška je 36 000 km nad povrchom Zeme.
GTO
Geosynchronous transfer orbit (prechodová dráha ku geostacionárnej). Je to typicky dráha, ktorej perigeum sa nachádza na LEO a apogeum na GEO.
HEO
High Earth orbit (vysoká eliptická dráha). Jej apogeum je vyššie ako 36 000 km nad povrchom, napr. sú to dráhy typu Tundra, Molnija.
HLS
HLS - Human Landing System (pilotovaný přistávací systém). Je součástí NASA programu Artemis pro návrat lidí na povrch Měsíce. NASA vybere 1 až 2 komerční dodavatele, kteří zkonstruují a dodají lunární přistávací modul pro dopravu až 4 astronautů na povrchovou základnu na jižním pólu Měsíce. Více zde.
Ingenuity
Ingenuity Ingenuity (důvtip, důmysl) - technologický demonstrátor vrtulového dronu Mars helicopter. Je součástí mise Mars Rover 2020 Perseverance. Slouží k ověření technologií pro řízený přízemní let v podmínkách Marsu. Více zde.
ISRO
Indian Space Research Organisation je státní indická kosmická agentura se sídlem ve městě Bengalúru. Známá pod zkratkou ISRO Vznikla v roce 1972.
ISS
Vizualizace ISS se šesti novými fotovoltaickými panely.ISS (International Space Station) alias Mezinárodní kosmická stanice, je stanice na nízké oběžné dráze Země. Od roku 2000 je nepřetržitě obydlená lidmi.
JPL
JPL JPL - Jet Propulsion Laboratory (Laboratoř tryskových pohonů) je výzkumným a vývojovým střediskem NASA v kalifornské Pasadeně. Zaměřuje se hlavně na konstrukci, stavbu a provoz meziplanetárních družic a sond. Více zde.
Kerosen
Je vysoce rafinovaná a vyčištěná forma petroleje používaná jako palivo raketových motorů. Označuje se také RP-1 (Rocket Propelant, Rafined Petroleum). V Rusku se paliva na stejné bázi označují T-1 a RG-1.
KSC
KSC alias Kennedyho vesmírné středisko je kosmodrom na floridském Mysu Canaveral. Středisko spravuje agentura NASA a sousedí se základnou CCSFS. KSC alias Kennedyho vesmírné středisko je kosmodrom na floridském Mysu Canaveral. Středisko spravuje agentura NASA a sousedí se základnou CCSFS. Více zde.
LEO
Low Earth Orbit (nízka obežná dráha Zeme). Apogeum tejto dráhy je max. 2000 km nad povrchom Zeme.
LOX
Kapalný kyslík – zkráceně LOX se v raketových motorech hojně používá jako okysličovadlo.
Mengtian
Mengtian je laboratorní modul čínské modulární kosmické stanice Tiangong
MEO
Medium Earth orbit (stredná obežná dráha). Výška nad povrchom Zeme je 20 000 km.
MER
MER - Mars Exploration Rover (Marsovské průzkumné vozítko), byl autonomní rover Marsu, který na rudé planetě fungoval ve dvou exemplářích (MER-A Spirit, MER-B Opportunity) v době 4.1.2004 - 22.3.2010, resp. 25.1.2004 - 10.6.2018 . Hmotnost 185 kg. Více zde. MER - Mars Exploration Rover (Marsovské průzkumné vozítko), byl autonomní rover Marsu, který na rudé planetě fungoval ve dvou exemplářích (MER-A Spirit, MER-B Opportunity) v době 4.1.2004 - 22.3.2010, resp. 25.1.2004 - 10.6.2018 . Hmotnost 185 kg. Více zde.
MOM
Mars Orbiter Mission Mars Orbiter Mission je název indické mise, v jejímž rámci byla k Marsu vyslána počátkem listopadu 2013 meziplanetární sonda Mangalaján. Sonda 24. září 2014 dorazila ke svému cíli, kde provádí průzkum atmosféry planety.
NASA
NASA (National Aeronautics and Space Administration) - Národní úřad pro letectví a vesmír) je agentura federální vlády USA. Má na starost civilní kosmický program, všeobecný výzkum vesmíru a oblasti letectví. Více zde.
NET
NET - Not/No Earlier Than (ne dříve než) je zkratka používaná u různých plánovaných termínů.
NRO
  National Reconnaissance Office - Národní Průzkumná Agentura USA. Založena 6.9.1961, podléhá Ministerstu obrany (DoD), zajišťuje vývoj, stavbu a provoz výzvědných satelitů pro optický (IMINT) a elektronický (SIGINT) průzkum Země. Více zde.
perigeum
Perigeum je bod dráhy kosmického tělesa, v němž se těleso nachází nejblíže od hmotného středu Země, kolem které obíhá.
REL
Reaction Engines Ltd. Je britská inovativní společnost zabývající se vývojem revolučního motoru SABRE.
SABRE
Synergetický, vzduch nasávající reaktivní raketový motor, který vyvíjí společnost Reaction Engines Ltd. Řez motorem SABRE Synergetický, vzduch nasávající reaktivní raketový motor, který vyvíjí společnost Reaction Engines Ltd.
SLS
SLS alias Space Launch System je nosná raketa agentury NASA. Má vynášet především lodě Orion k Měsíci.
Sojourner
Sojourner Sojourner - autonomní rover povrchové sondy NASA Mars Pathfinder. Hmotnost 11,5 kg. V provozu byl 4.7. - 27.9.1997. Více zde.
SpaceX
Logo SpaceX SpaceX (Space Exploration Technologies Corp.) je Americká firma, založená v roce 2002 Elonem Muskem, vyrábějící raketové motory, nosné rakety, kosmické lodě a satelity, které také provozuje. Více zde.
specifický impuls
Specifický impuls (též Isp) je nejdůležitější parametr raketových motorů. Udává poměr vytvářeného tahu k množství spotřebovaného paliva za sekundu. Jednotkou je N.s/kg nebo sekunda.
Starliner
Starliner Starliner (CST-100) - Americká pilotovaná kosmická loď firmy Boeing. Byla vyvinuta v rámci programu NASA Comercial Crew Program. Momentálně v testovacím provozu před operačním nasazením. Více zde.
Starship
Starship SN10 Starship - vyvíjená meziplanetární kosmická loď firmy SpaceX. Je zároveň horním stupněm těžké nosné rakety SuperHeavy. Měla by být zcela znovupoužitelná a umožňovat dopravu těžkého nákladu na jiná kosmická tělesa. Více zde.
Tianhe