Thomasův fotokoutek – to nej z mise Alpha

Plaketu mise Alfa (to je ta, která právě probíhá) vzal na vrchol Mont Blancu Thomasův sportovní trenér a vyfotografoval ji působivě při západu Slunce. Název odkazuje na hvězdu Alfa Centauri a jistě víte, že jde o blízkou hvězdu, hned po Proximě, která v překladu znamená nejbližší a nachází se 4,22 světelného roku od nás. První Thomasova mise na ISS nesla mimochodem název Proxima. Hvězda Alfa Centauri je ve skutečnosti tvořena dvojicí hvězd podobně velkých, jako Slunce. Alfa Cen A je nazývána Rigil Kentaurus a druhá složka Alfa Cen B se nazývá Toliman. Dohromady tvoří třetí nejjasnější hvězdu oblohy po Siriovi a Canopovi. Proxima Cen je červený trpaslík. Na obloze tedy září jako hvězda asi 11. velikosti a je proto viditelná pouze dalekohledem. Zdroj: Flickr.com

Jakmile se Thomas Pesquet ocitl v dubnu 2021 na palubě Mezinárodní vesmírné stanice, bylo jasné, že má smysl pokračovat v seriálu nazvaném příznačně „fotokoutek“. Thomas má talent na způsob, jak zachytit běžné dění na ISS zajímavým způsobem, ale dokázal pořizovat i netradiční a vtipné snímky sebe nebo svých kolegů. Díky nim jsme se více než půl roku dozvídali, jakými experimenty se právě zabývají v tomto zvláštním místě plujícím nad našimi hlavami. Třešničkou na dortu pak byly záběry na kosmickou techniku, ať už to byly detaily stanice, výstupy do volného kosmu, nebo kosmické lodě. Každý týden jsme pak mohli obdivovat to, co nám příroda připravila na matičce Zemi a navštěvovat místa, kam bychom se jinak tak snadno nedostali.

Thomasův vtip, nadhled a čich na výběr fotografovaných míst vedl k tomu, že jsme pak mohli vyzývat vás, čtenáře a fanoušky tohoto dění, abyste se pokusili vybírat nejlepší snímky daného týdne. Úlohu jsme vám výrazně ztížili tím, že jste mohli kliknout jen pro jeden snímek. Dnešním článkem se vracíme k těm nej snímkům celé druhé mise Thomase na ISS, mise Alpha. A vy můžete opět vybírat. Tentokrát však budete míc více hlasů. A my děkujeme a slibujeme, že tímto článkem naše návštěvy ISS zcela neskončily.

První díl druhé série se informoval příznačně, že „fotokoutek je zpět“. Udělalo to radost nejen mnoha čtenářům, ale i mě, jako autorovi. Ty snímky byly už od počátku dechberoucí. V úvodu jste nevybrali příliš často snímek vracející se kabiny Dragonu nad noční Zemí, ale snímek polární záře. Anketa však neměla tolik odpovědí a tak to byl těsný boj se snímkem jakési tečky proti černé obloze za oknem Crew Dragonu, z které se vyklubal netradiční pohled na druhý stupeň rakety Falcon 9.

Pohledem na Zemi jsme začali a podobným se i loučíme. Při odletu Dragonu se na obzoru ukázal úsvit a polární záře. Jak dechberoucí pohled to byl. Nádherný dárek na rozloučenou s odlétajícím Dragonem.

Pohledem na Zemi jsme začali a podobným se i loučíme. Při odletu Dragonu se na obzoru ukázal úsvit a polární záře. Jak dechberoucí pohled to byl. Nádherný dárek na rozloučenou s odlétajícím Dragonem. Zdroj: flickr.com

31. pokračování se neslo v úvodu v duchu souboje moře a pouště. Objevily se i první vtípky a pohledy do zákulisí života na ISS. Ale vítězný snímek měl co do činění s typickou tématikou našeho portálu. Tedy kosmonautikou, SpaceX a Zemí. Snímek měl konkurenci více kosmických lodí, ale bylo to drtivé vítězství a snímek to je opravdu krásný.

Tento pohled mi bude chybět: naše vlastní loď Endeavour, drak letící nad pouští, který nás vzal do vesmíru (on tedy není tak úplně náš, vlastně patří SpaceX a NASA, ale teď je prostě náš ;-)) A nebojte se, nezmizí! Každá posádka vzlétne a vrátí se na Zemi na palubě stejné lodi. Po dobu naší půlroční expedice kotví na kosmické stanici. Čeká na nás i pro případ, že bychom náš dočasný domov museli náhle opustit. Je to tedy zároveň kosmická loď a záchranný člun. Ne, to, co mi bude chybět, je pěkný výhled, který nám nabídla loď Resilience mise Crew-1 kotvící v portu IDA-3 směrem od Země tak, že při pohledu z jejích oken vidíte Zemi a naši loď Endeavour. Ideální pro fotografování. Zdroj: flickr.com

Tento pohled mi bude chybět: naše vlastní loď Endeavour, drak letící nad pouští, který nás vzal do vesmíru (on tedy není tak úplně náš, vlastně patří SpaceX a NASA, ale teď je prostě náš ;-)) A nebojte se, nezmizí! Každá posádka vzlétne a vrátí se na Zemi na palubě stejné lodi. Po dobu naší půlroční expedice kotví na kosmické stanici. Čeká na nás i pro případ, že bychom náš dočasný domov museli náhle opustit. Je to tedy zároveň kosmická loď a záchranný člun. Ne, to, co mi bude chybět, je pěkný výhled, který nám nabídla loď Resilience mise Crew-1 kotvící v portu IDA-3 směrem od Země tak, že při pohledu z jejích oken vidíte Zemi a naši loď Endeavour. Ideální pro fotografování. Zdroj: flickr.com

Pokračování číslo 32 bylo hlavně ve znamení pohledů na naši Zemi. Našlo se i pár zajímavostí, jako byly popisky toalety, nebo netradiční pohled na noční modul Destiny. Byla to právě noc na ISS, který vyhrál. Podobný snímek jsem upravil na fulldome verzi a s oblibou jej pouštím u nás v libereckém planetáriu v iQLANDII návštěvníkům (v této verzi na nás astronaut vystrkuje zadek z podlahy, když fotí Zemi).

Dámy a pánové, Mezinárodní vesmírná stanice… v noci! Tedy téměř: někteří moji kolegové jsou stále ještě u večerního stolu. Je to pro nás velmi důležitý okamžik. Celý den máme plné ruce práce s různými úkoly a jídlo tak znamená vzácné společné okamžiky. A ujišťuji vás, že šestiměsíční expedice vytvářejí silná přátelství :) Experimenty probíhají 24 hodin denně uvnitř stanice i na její vnější straně. Často bez našeho zásahu. V noci je někdy slyšíte hučet nebo klikat… Zdroj: flickr.com

Dámy a pánové, Mezinárodní vesmírná stanice… v noci! Tedy téměř: někteří moji kolegové jsou stále ještě u večerního stolu. Je to pro nás velmi důležitý okamžik. Celý den máme plné ruce práce s různými úkoly a jídlo tak znamená vzácné společné okamžiky. A ujišťuji vás, že šestiměsíční expedice vytvářejí silná přátelství 🙂 Experimenty probíhají 24 hodin denně uvnitř stanice i na její vnější straně. Často bez našeho zásahu. V noci je někdy slyšíte hučet nebo klikat… Zdroj: flickr.com

Fotokoutek číslo 33 ovládl snímek Sahary. Ona je nejen tato poušť zdrojem velké rozmanitosti tvarů a barev. A zdaleka to není písečná poušť. Barevnější už je snad jen Austrálie. Ale v těsném zástupu za vítězným snímkem byly blesky. A ne naposledy. Z dění na stanici zaujalo například sledování rugby. On je vlastně tento sport opravdu lepší než fotbal. Nebo ne? Minimálně chováním hráčů asi ano.

Barva pouště Sahara pěkně ladí s barvou fotovoltaických panelů a odraz jejích barev na modulech dává pouštní nádech i samotné ISS. Zdroj: flickr.com

Barva pouště Sahara pěkně ladí s barvou fotovoltaických panelů a odraz jejích barev na modulech dává pouštní nádech i samotné ISS. Zdroj: flickr.com

34. fotokoutek ukázal, že Země má nejen krásnou atmosféru, ale i velké srdce. Ovšem vítězem se stejně stal kus posvátné skály uprostřed Austrálie. Marně se na vás usmívali ruští kosmonauti i Megan s Thomasem. Zůstali daleko za odlesky Slunce na solárních panelech i za vítěznou Uluru.

Posvátné místo Uluru v srdci Austrálie patřilo po tisíce let domorodým obyvatelům. Evropští obyvatelé mu dali jméno Ayers Rock (Ayersova skála) a bohužel i přes zákaz často neodolají na něj vylézt. Podívejte, jak mění barvu podle způsobu osvětlení. Zdroj: flickr.com

Posvátné místo Uluru v srdci Austrálie patřilo po tisíce let domorodým obyvatelům. Evropští obyvatelé mu dali jméno Ayers Rock (Ayersova skála) a bohužel i přes zákaz často neodolají na něj vylézt. Podívejte, jak mění barvu podle způsobu osvětlení. Zdroj: flickr.com

35. vydání uváděla fotografie toho, co je pro Zemi typické. Oceány a odlesk sluneční záře v nich. Na ISS proběhla narozeninová party, při výstupu do kosmu se pracovalo na přípravě pro modul Nauka a přiletěl nákladní Dragon. Tentokrát však létající drak nevyhrál. A nevyhrál ani Krásný ostrov, ale ostrov u pobřeží Afriky a jeho pozoruhodné „krvavé žíly“.

Tyhle nádherné červené žíly, to je přátelé Madagaskar. Jedna z nejkrásnějších zemí světa. Na snímku je ústí řeky Betsiboka. Stejnou fotografii jsem pořídil během své první mise, aniž bych věděl, kde se tahle nádhera bere. Uživatelé internetu mi řekli, že to bylo bohužel způsobeno velmi silnou erozí kvůli masivnímu odlesňování. Bez kořenů stromů, které by ukotvily půdu, proudí s každým deštěm záplavy sedimentu do řeky a do oceánu. Uvádí se, že každé tři sekundy zmizí z povrchu Země plocha lesa o rozloze naší vesmírné stanice. Zdroj: flickr.com

Tyhle nádherné červené žíly, to je přátelé Madagaskar. Jedna z nejkrásnějších zemí světa. Na snímku je ústí řeky Betsiboka. Stejnou fotografii jsem pořídil během své první mise, aniž bych věděl, kde se tahle nádhera bere. Uživatelé internetu mi řekli, že to bylo bohužel způsobeno velmi silnou erozí kvůli masivnímu odlesňování. Bez kořenů stromů, které by ukotvily půdu, proudí s každým deštěm záplavy sedimentu do řeky a do oceánu. Uvádí se, že každé tři sekundy zmizí z povrchu Země plocha lesa o rozloze naší vesmírné stanice. Zdroj: flickr.com

Fotokoutek č. 36 připomněl výstup ruských kolegů ven ze stanice, ale také přípravy na výstup americko-francouzský. Země předvedla fantastické červánky i modř mezosféry. V Paříži se hrálo tenisové Roland Garros, které ovládla také naše Bára Krejčíková. A Shane Kimbrough v té době spal v Crew Dragonu a z okna se mu naskytl neobyčejný pohled na solární panely stanice a Zemi. Právě tento snímek vyhrál další kolo naší ankety.

Pohled z Shaneova okna (technicky vzato je to také okno Megan, Akiho a moje). Ne nežárlím na něj, ale prostě spí v našem Drakovi. Jelikož je nás sedm a jemu chyběla osobní kajuta, tak jako správný kapitán lodi obývá tuto :)) Zní to zvláštně, že zítra se ocitneme oba na druhé straně tohoto okna (vystoupíme do volného kosmu)... Zdroj: flickr.com

Pohled z Shaneova okna (technicky vzato je to také okno Megan, Akiho a moje). Ne nežárlím na něj, ale prostě spí v našem Drakovi. Jelikož je nás sedm a jemu chyběla osobní kajuta, tak jako správný kapitán lodi obývá tuto :)) Zní to zvláštně, že zítra se ocitneme oba na druhé straně tohoto okna (vystoupíme do volného kosmu)… Zdroj: flickr.com

Thomasův fotokoutek 37 měl jasný obsah. Autor fotek byl účastníkem výstupu do volného kosmu za účelem instalace dvojice nových solárních panelů iROSA. Vznikly z toho skvělé fotky. Letní slunovrat byl oslaven hudební produkcí na saxofon i klávesy. Anketa o nejlepší fotografii nakonec neměla jednoho vítěze a i na druhém místě byly hned tři snímky.

Korintský průplav je velmi působivá stavba – rozděluje svými vysokými útesy pevninu na dva kusy jako meč. Pouhým okem si jej z vesmíru ani nemusíte všimnout, pokud nevíte přesně kam se dívat. Já už se na Zemi docela orientuji, což je výhoda dlouhých pobytů v kosmu. Dodejme, že průplav vlastně z Peloponéského poloostrova vytváří ostrov, protože není kromě mostu už nijak spojen s pevninou v Řecku. Zdroj: flickr.com

Korintský průplav je velmi působivá stavba – rozděluje svými vysokými útesy pevninu na dva kusy jako meč. Pouhým okem si jej z vesmíru ani nemusíte všimnout, pokud nevíte přesně kam se dívat. Já už se na Zemi docela orientuji, což je výhoda dlouhých pobytů v kosmu. Dodejme, že průplav vlastně z Peloponéského poloostrova vytváří ostrov, protože není kromě mostu už nijak spojen s pevninou v Řecku. Zdroj: flickr.com

Opravdu krásný pohled na astronauta, který zrovna vylézá z útrob kosmické stanice. Snímek pořídil ruský kosmonaut Oleg Novickij. Je to vždy neuvěřitelná situace. Srdce se úplně rozbuší a vy prožíváte magické okamžiky. Zdroj: Roskosmos/Oleg Novickij/flickr.com

Opravdu krásný pohled na astronauta, který zrovna vylézá z útrob kosmické stanice. Snímek pořídil ruský kosmonaut Oleg Novickij. Je to vždy neuvěřitelná situace. Srdce se úplně rozbuší a vy prožíváte magické okamžiky. Zdroj: Roskosmos/Oleg Novickij/flickr.com

Fotokoutek se nazestavil ani během letních prázdnin a dovolených, a tak hned 1. července vyšel už 38. díl. Ohlédli jsme se za výstupem do kosmu. Thomas nám ještě zamával a už se šel dívat na fotbalové Euro. Nezvítězily ani popisy experimentů, ani věčně se usmívající Aki. Vypadalo to, že vítězem bude pohled na modul Cupola a Měsíc v pozadí, ale pak začal vyhrávat snímek astronautů u panelů iROSA. Nakonec je oba smetl snímek kanálu La Manche, nebo chcete-li, Anglického kanálu.

Toto je netradiční pohled na úžinu mezi Velkou Británií a Francií. Thomas při pohledu na něj prohlašuje, že se mu zdá snad větší, než během minulé mise. Přitom jej prý dokázal někdo přeletět i na jetpacku! Zdroj: flickr.com

Toto je netradiční pohled na úžinu mezi Velkou Británií a Francií. Thomas při pohledu na něj prohlašuje, že se mu zdá snad větší, než během minulé mise. Přitom jej prý dokázal někdo přeletět i na jetpacku (létací batoh)! Zdroj: flickr.com

39. díl nám fotokoutek obohatil o snímky objektivem typu rybí oko. Podívali jsme se tak do modulu Cupola (druhý snímek, který stojí za vidění v planetáriu) a viděli jsme útroby soukromé kabiny astronauta. Byl to jeden z dílů, který byl prošpikovaný opravdu úchvatnými snímky a vybrat jediný bylo prakticky nemožné. Souboj Korsiky s nočním modulem Destiny vyhrál pohled na nákladní loď Cygnus a musím říct, že to byl i jeden z mých favoritů, byť jsem pro něj tehdy nakonec nehlasoval.

Nákladní loď Cygnus NG-15 na konci kanadské robotické paže v posledních paprscích zapadajícího Slunce. Zdroj: Flickr.com

Nákladní loď Cygnus NG-15 na konci kanadské robotické paže v posledních paprscích zapadajícího Slunce. Zdroj: Flickr.com

40. pokračování našeho fotoseriálu bylo doplněno i o zajímavá videa. Thomas se prošel ve vzduchu a Dragon se za zvuků ikonické hudby oddělil od ISS. Byla to právě jeho fotka ve sluneční zátoce, která vyhrála hlasování v tomto týdnu. Thomas se v tomto období zaměřil na pozemskou infrastrukturu a zemědělství. Ovšem za Dragonem se umístily Bahamy a Nilská delta v noci.

Drak ve sluneční zátoce. Zdroj: flickr.com

Také fotokoutek 41 začal pohledem na tropický atol v Indickém oceánu. Thomas oslavil s kolegy výročí dobytí Bastily a začal fotit nejvyšší vrcholy světa. Nahlédli jsme do jídelníčku astronauta a fanoušky cyklistiky potěšilo, že probíhá tradiční Tour de France a také, že i Thomas musí jezdit pravidelně na ergometru. Zvládal to i bez držení řídítek. Vítezem kola se stal detail Měsíce nad zemskou atmosférou za okny modulu Cupola.

Okna Cupoly jsou zvnějšku chráněna „okenicemi“ proti poškrábání, přesto jsou docela poškrábaná (neopatrnými astronauty, když o ně zavadí svými fotoaparáty). Jedno z nich je ještě docela málo poškrábané. O to víc jsem byl potěšen, když jsem v něm spatřil Měsíc! Přestože se od Země každoročně vzdaluje asi o 4 cm, je k nám pomyslně stále blíž, jak se k němu chystají výpravy s lidskou posádkou. Zdroj: flickr.com

Okna Cupoly jsou zvnějšku chráněna „okenicemi“ proti poškrábání, přesto jsou docela poškrábaná (neopatrnými astronauty, když o ně zavadí svými fotoaparáty). Jedno z nich je ještě docela málo poškrábané. O to víc jsem byl potěšen, když jsem v něm spatřil Měsíc! Přestože se od Země každoročně vzdaluje asi o 4 cm, je k nám pomyslně stále blíž, jak se k němu chystají výpravy s lidskou posádkou. Zdroj: flickr.com

Thomasův fotokoutek č. 42 odpověděl mimo jiné i na základní otázku života, vesmíru a vůbec a tématem byly i probíhající Olympijské hry v Tokiu. Jejich obdoba se přenesla na ISS a byla kolem toho i legrace, vždyť kdo hrál někdy házenou bez rukou, že? V pokračování seriálu nejvyšších vrcholů světa došlo na evropský Mont Blanc, který Thomas navštívil kdysi i osobně a kam jeho kamarád donesl logo mise Alpha. Hlasování ovládly atoly souostroví Francouzské Polynésie.

Zde další dva ostrůvky Francouzské Polynésie – Tupai a Bora Bora. Zdroj: Flickr.com

Zde další dva ostrůvky Francouzské Polynésie – Tupai a Bora Bora. Zdroj: Flickr.com

43. díl přinesl první snímky modulu Nauka, který se ke stanici připojil 29. července 2021. Nejoblíbenější snímky ale ovládl loučící se modul Pirs na konci nákladní lodi Progress. Rok 2021 přináší hned dvě situace, kdy Progress z dálky vypadá poněkud zvláštně. Jednou při odletu s tímto modulem a podruhé nyní v listopadu, kdy bude startovat s modulem Pričal. Thomas se v srpnu odvázal a předevdl scénu z rodea. Pěkné snímky povrchu Země v Jižní Americe doplnil divácky oblíbený Mont Everest.

Progress MS-16 odnáší od stanice modul Pirs. Ten byl připojen bez dvou měsíců 20 let. Přitom původní plán byl asi pět roků. Přílet modulu Nauka se ale výrazně opozdil. Zdroj: flickr.com

44. pokračování seriálu přineslo první pěkné fotografie polárních září. Z pozemského dění přišly na řadu také požáry a konec olympiády. Od Tokia převzala žezlo Paříž a Thomas byl u toho obrazovým vstupem z ISS. Pěkný snímek Alp doplnil záběr na Kanárské ostrovy (to ještě v hlavním zájmu nebyla sopka na La Palmě). Vítězné foto však vzešlo z krásných západů Slunce nad oceánem.

Detail odlesku sluneční záře a oblak nad oceánem za večerního soumraku. Zdroj: flickr.com

Detail odlesku sluneční záře a oblak nad oceánem za večerního soumraku. Zdroj: flickr.com

45. fotokoutek přinesl nádherné snímky nákladní lodi Cygnus NG-16, zvané Ellison Onizuka. Záběry ze života a experimentů na ISS doplnily opět snímky Země. Mezi nimi se nejvíce líbila polární záře a umělá vodní nádrž Karkheh v Íránu se svým neuvěřitelným kontrastem barev vůči okolní pusté krajině. Vítězný snímek opanoval Cygnus a byl to snímek, který nepořídil přímo Thomas, ale vypůjčili jsme si jej na Twitteru Megan McArthur.

Nákladní loď Cygnus NG-16 vyfotografovaná těsně po zachycení staniční robotickou paží Canadarm2. Zdroj: twitter.com

46. díl nás seznámil s řadou míst v Evropě včetně nejvyšší sopky Etny. Thomas měl velkou radost z nových zásob dopravených lodí Cygnus a zamával na nás z modulu Cupola. Tento snímek nakonec nevyhrál, ačkoli měl drtivou podporu, protože ještě vyšší počet hlasů získal noční pohled na Středozemní moře nasvícené Měsícem a na světla Itálie.

Na tomto neobvyklém záběru z oblasti Středomoří jistě poznáváte Apeninský poloostrov a vlevo od něj ležící Sardinii a Korsiku. Netradiční atmosféru snímku dodává záře Měsíce kolem úplňku. Zdroj: twitter.com

Na tomto neobvyklém záběru z oblasti Středomoří jistě poznáváte Apeninský poloostrov a vlevo od něj ležící Sardinii a Korsiku. Netradiční atmosféru snímku dodává záře Měsíce kolem úplňku. Zdroj: flickr.com

Fotokoutek 47 přinesl fotografie příletu nákladní lodi Dragon. Tato loď však tentokrát hlasování neopanovala. Skončila až pátá. Na čtvrtém místě byla společná fotografie celé posádky stanice slavící narozeniny Megan. Na společné druhé až třetí pozici skončil noční Beijing (Peking) a mohutný hurikán Ida. S výrazným náskokem vyhrála fotografie kulatých polí v poušti. Bylo to tehdy poprvé, kdy jsme se s těmito neobvyklými útvary setkali.

To, co vypadá jako flitry na oblečení, jsou pole uprostřed pouště. Člověk dokáže přetvářet krajinu opravdu neobyčeným způsobem. Zdroj: twitter.com

Fotokoutek 48 opět ukázal ruské kolegy ve skafandrech. V mixu snímků měst ve dne i v noci se neztratily záběry na noční Zemi a hvězdy nebo Canadarm 2 nasvícenou nočními světly ISS. Pobavili nás astronauti ležící v nákladových přihrádkách (racky v modulu Quest). Vítězný snímek vzdal poctu naší planetě a vesmíru (Mléčné dráze se známými objekty jižního nebe).

Osvětlená města na noční straně Země v kontrastu s hvězdami nad tenkou vrstvou atmosféry. Neobvyklý pohled i pro oko astronoma, který kvůli takovému bezohlednému svícení i tam, kam to není potřeba přichází o tyto pohledy na nebe plné hvězd. V takové oblasti je obloha nasvětlená i sto kilometrů od velkých měst. Na snímku jsou hvězdokupy v Mléčné dráze. Zdroj: flickr.com

Osvětlená města na noční straně Země v kontrastu s hvězdami nad tenkou vrstvou atmosféry. Neobvyklý pohled i pro oko astronoma, který kvůli takovému bezohlednému svícení i tam, kam to není potřeba přichází o tyto pohledy na nebe plné hvězd. V takové oblasti je obloha nasvětlená i sto kilometrů od velkých měst. Na snímku jsou hvězdokupy v Mléčné dráze. Zdroj: flickr.com

Fotokoutek 49 obsahoval čtvercová políčka vytvořená lidmi na Zemi a čtverce solárních panelů ruského modulu na ISS. Astronauti si zahráli rugby a pak už se Aki s Thomasem začali chystat na výstup do volného kosmu. Při něm vykonali další práce potřebné pro instalaci nových panelů fotovoltaických článků iROSA. Nakonec vás po právu nejvíce zaujal netradiční záběr na oba Draky, tedy lodi Dragon připojené k ISS. Šlo totiž o snímek přímo z kosmické vycházky a takové se rozhodně nevidí často.

Dva draci 🐉🐉 u kosmické stanice. Musím říct, že jsem ještě nikdy neviděl fotky těchto dvou kosmických lodí v této konfiguraci. Snadno rozpoznatelné, ale takto jen obtížně fotografovatelné z vnitřku stanice. Ten nahoře, který ve skutečnosti míří k Zemi, je Endeavour, naše dopravní loď, kterou se za dva měsíce vrátíme na Zem. Druhá je nákladní loď, která nám minulý týden přivezla kromě mnoha vědeckých experimentů také zmrzlinu 😉 Lesklý válec vpravo je laboratoř Columbus Evropské vesmírné agentury. Zdroj: flickr.com

50. díl připomněl, jak krásné barvy má oceán u některých ostrovů Karibiku. My jsme se mohli podívat, jak si svítíme do vesmíru, protože na nočním snímku Evropy byla dobře vidět i Česká a Slovenská republika. Fanoušky SpaceX mohl potěšit detailní noční pohled na Los Angeles, včetně Hawthorne. Vítězný snímek nakonec nevyprodukovala odsolovací nádrže, ani přírodní slané jezero. Kandidátem umístěným vysoko se stala Gibraltarská úžina. Ale nejvíc hlasů dostala noční města a světla hvězd ze souhvězdí Oriona.

Další spektakulární noční pohled na Zemi, nad níž se vznáší známé souhvězdí Oriona a část ISS. Pohled na studeně bílé osvětlení znovu připomíná, jak nešťastně někteří lidé uvažují, když bez ohledu na zdraví škodlivou modrou složku světla, která v tomto osvětlení převažuje, instalují množství těchto LED světel. Už aby převládla teplá žlutá nebo PC Amber LED. Zdroj: flickr.com

Další spektakulární noční pohled na Zemi, nad níž se vznáší známé souhvězdí Oriona a část ISS. Pohled na studeně bílé osvětlení znovu připomíná, jak nešťastně někteří lidé uvažují, když bez ohledu na zdraví škodlivou modrou složku světla, která v tomto osvětlení převažuje, instalují množství těchto LED světel. Už aby převládla teplá žlutá nebo PC Amber LED. Zdroj: flickr.com

Fotokoutek č. 51 nám pomohl vysvětlit, jak si Thomas plánuje, co vyfotí. Krásná místa na povrchu Země opět střídaly pohledy na nádhernou polární záři. Opět jsme si ukázali sílu přírodních živlů v podobě požárů, ale i potenciál nebezpečné sopky Vesuv obklopený miliony obyvatel Neapole a okolních měst. Poznali jsme také jihoamerické řeky. Hodně zaujal noční Nil a Sojuz (jedna z fotografií, která se nádherně vyjímá v planetáriu, když vezmu návštěvníky a letíme nad noční Zemí do Egypta). Vítězem ale byla polární záře nad Měsícem ozářenou Zemí. Tento díl přinesl ještě bonus pro fanoušky americké NBA.

Další z krásných polárních září. Tato byla speciální tím, že byla vidět i přes silné světlo Měsíce kolem úplňku, který úplně rozzářil noční stranu Země, že vypadá jak ve dne. Zdroj: flickr.com

Další z krásných polárních září. Tato byla speciální tím, že byla vidět i přes silné světlo Měsíce kolem úplňku, který úplně rozzářil noční stranu Země, že vypadá jak ve dne. Zdroj: flickr.com

52. díl měl žhavého kandidáta na vítězství hned v úvodu. Byly to snímky ISS z okna Sojuzu, jak je pořídil Pjotr Dubrov. Jedna taková fotka nakonec skončila na třetím místě. Sojuz MS-18 se tehdy přesunul z modulu Rassvět na Nauku. Z přesunu vznikly dechberoucí záběry nejen stanice, ale i kosmické lodi a Nauky. Astronauti se pochlubili zdárně rostoucími paprikami, které vystřídaly fialový salát. Pozoruhodné byly i noční snímky měst v Arábii. Vítězný snímek však pořídil Oleg Novickij. Šlo o lávový proud na La Palmě, kde se probudila sopka Cumbre Vieja.

Snímek lávového proudu ze sopky Cumbre Vieja na ostrově La Palma, jak jej pořídil kosmonaut Oleg Novickij. Zdroj: twitter.com

53. fotokoutek uvedl pohled na noční Moskvu a připomněl narozeniny Olega Novického. Noční blesky se střídaly se světly měst a hvězdami. Pohledy na pouště střídaly řeky a oblaka. Ukázali jsme několik zajímavých experimentů na ISS a nádherné snímky Sojuzu MS-19, který právě přiletěl na stanici s filmaři. Vítězným snímkem se stal blesk nad osvětlenou Zemí, ale upozornil bych i na vzácný a těsně druhý snímek nadoblačných blesků (TLE).

I jeden osamocený výboj blesku může být zajímavým zpestřením snímku, zde navíc s oblaky nasvícenými Měsícem. Blesky jsou pro astronauty něco jako ohňostroj. Zdroj: flickr.com

I jeden osamocený výboj blesku může být zajímavým zpestřením snímku, zde navíc s oblaky nasvícenými Měsícem. Blesky jsou pro astronauty něco jako ohňostroj. Zdroj: flickr.com

54. fotokoutek ukázal sympatického režiséra, kameramana a herce v osobě Klima Šipenka a jeho kolegyni, herečku Juliji Pjeresild. Na ISS se tak týden natáčel film. Ale Thomas si pochvaloval i jejich přístup a výcvik. Byli to prostě parťáci, byť jenom na týden. Viděli jsme tedy také odlet Sojuzu MS-18 a na povrchu Země zemědělskou krajinu, atoly, oblaka a sopky. Astronauti se mohli snažit nám ukázat zajímavé experimenty, ale těžko mohli konkurovat vítěznému snímku noční Indie a Pákistánu s osvětlenou hranicí mezi nimi.

Často se říká, že hranice jsou z vesmíru neviditelné, ale to platí hlavně ve dne. V noci jsou některé z nich obzvlášť nápadné, jako tady mezi Indií a Pákistánem. Ale nejsou to jediní sousedé, kteří osvětlují své hranice. Zdroj: flickr.com

Často se říká, že hranice jsou z vesmíru neviditelné, ale to platí hlavně ve dne. V noci jsou některé z nich obzvlášť nápadné, jako tady mezi Indií a Pákistánem. Ale nejsou to jediní sousedé, kteří osvětlují své hranice. Zdroj: flickr.com

55. fotokoutek ukázal nádheru barev pouště Sahara. Opět jsme mohli obdivovat krásy nočních světel měst. Zaujmout mohly detaily fotovoltaických panelů lodi Cygnus. Thomas předvedl další sadu experimentů a ukázal své kolegy z posádky Crew-2, jejichž mise na stanici se chýlila k závěru. Vítězným snímkem se stal noční pohled na Blízký východ s názvem Modrá planeta.

Modrá planeta: Egypt, Rudé moře.Už nezbývá Thomasovi mnoho dní pobytu na stanici, a tak si užívá každé chvilky, kdy se může dívat na tuto naši nádhernou modrou planetu a snaží se ten pohled v malých dávkách vtisknout do sítnice každý den, aby jej nezapomněl. Zdroj: flickr.com

Modrá planeta: Egypt, Rudé moře.Už nezbývá Thomasovi mnoho dní pobytu na stanici, a tak si užívá každé chvilky, kdy se může dívat na tuto naši nádhernou modrou planetu a snaží se ten pohled v malých dávkách vtisknout do sítnice každý den, aby jej nezapomněl. Zdroj: flickr.com

S prvními listopadovými dny přišel fotkoutek č. 56. Thomas vybíral snímky z dávnější minulosti své mise, takže se bylo na co dívat. Já si celou dobu kladl otázku, kde že už jsem ten snímek Británie viděl. A našel jsem. Bylo to 14. července. Takřka identická fotografie se tedy objevila i v listopadovém souhrnu, ale tentokrát ji Thomas publikoval více zeširoka. Fascinující záběry na Sojuz, Nauku a polární záři v tomto dílu střídaly snímky ze života na ISS. Astronauti konečně sklidili papričky a na závěr nechyběly halloweenské vtípky. Nejvíce hlasů získala polární záře ze 14. října a kousek za ní byla oblaka nad oceánem.

Polární záře probíhala i 14. října při pořízení této fotografie. Scéna může být povědomá. V popředí osobní loď Sojuz, v pozadí nákladní Progress. Jak říká Thomas, rozdíl tu je. Sojuz už není Olegův, nýbrž Antonův (myšleno velitele Antona Škaplerova). Zdroj: flickr.com

Polární záře probíhala i 14. října při pořízení této fotografie. Scéna může být povědomá. V popředí osobní loď Sojuz, v pozadí nákladní Progress. Jak říká Thomas, rozdíl tu je. Sojuz už není Olegův, nýbrž Antonův (myšleno velitele Antona Škaplerova). Zdroj: flickr.com

57. díl fotokoutku ukázal, že i zdánlivě neznámá místa nám mohou být velmi blízká. Na Twitteru jsem objevil nádherný snímek pohoří, jehož název jsme odhalili až po vydání článku. Ukázalo se, že jde o Vysoké Tatry. Opravdu překvapení a krásný snímek, který se stal jasným vítězem. Zaujaly také polární záře, které byly těmi nejjasnějšími z celé Thomasovy mise. ISS dokonce prolétala nejvyššími jejími paprsky. Líbil se i tučňák GuinGuin, který je zároveň indikátorem beztíže mise Crew-2. Líbit se určitě musely i noční snímky stanice a Země, jak potvrdilo i vaše hlasování.

Ze série neznámých míst tu máme toto pohoří: „Už si nepamatuji, kde jsem to fotil, ale efekt světla na vrcholcích masivu a délka jeho stínu jsou docela fajn 🤩.“ Zdroj: flickr.com

Vážení čtenáři. Thomas je zpátky na Zemi. My se za týden ještě vrátíme k tomu, co takový astronaut zažívá po návratu a v dalším výhledu, jak už bylo řečeno, se budeme na stanici vracet. Jen už to nebude v každotýdenním pravidelném seriálu. Věříme, že se vám tyto občasné návštěvy budou také líbit. Děkujeme, pokud jste zvládli dnešní mimořádný díl přečíst až do konce. Nebojte se vyjádřit své názory v diskuzi a prosíme, hlasujte pro nejlepší fotky mise Alpha. K dispozici vám tentokrát dáváme rovnou deset hlasů. Snad se nám společně podaří vybrat z té záplavy úžasných fotek ty nejlepší. Hlasovat můžete do úterý 23. listopadu do 21 hodin SEČ. Nejúspěšnější snímky připomeneme za týden.

To nej z mise Alpha

• Pohoří Vysoké Tatry (9%, 40 hlasů)
  • Crew Dragon nad pouštní Afrikou (8%, 36 hlasů)
  • Astronaut vylézající z útrob ISS (7%, 30 hlasů)
  • Dva Draci (5%, 24 hlasů)
  • Polární záře nad Měsícem osvětlenou Zemí (5%, 21 hlasů)
  • Progress MS-16 odnáší Pirs (5%, 21 hlasů)
  • Noc na ISS v modulu Destiny (5%, 21 hlasů)
  • Sojuz, Progress na Nauce a polární záře (4%, 20 hlasů)
  • Uluru (4%, 20 hlasů)
  • Orion nad městy noční Země (4%, 19 hlasů)
  • Měsíc nad Zemí za okny Cupoly (4%, 18 hlasů)
  • Úsvit a polární záře (3%, 15 hlasů)
  • Korintský průplav (3%, 15 hlasů)
  • Cygnus na konci Canadarm 2 (3%, 15 hlasů)
  • Odraz Sahary v modulech ISS (3%, 14 hlasů)
  • Noční hranice Indie a Pákistánu (3%, 14 hlasů)
  • Modrá planeta - Egypt, Rudé moře a Izrael (3%, 14 hlasů)
  • Atoly Tupai a Bora Bora (3%, 13 hlasů)
  • Odlesk sluneční záře mezi oblaky v oceánu (3%, 12 hlasů)
  • Lávový proud na La Palmě (3%, 12 hlasů)
  • Osamocený blesk nad noční osvětlenou Zemí (2%, 11 hlasů)
  • Jižní Mléčná dráha v kontrastu světel noční Země (2%, 10 hlasů)
  • Solární panely a Země z okna Crew Dragona (2%, 10 hlasů)
  • Noční Středomoří nasvícené Měsícem (2%, 9 hlasů)
  • Kanál La Manche zeširoka (2%, 8 hlasů)
  • Kruhová pole v poušti (1%, 5 hlasů)
  • Cygnus NG-16 po zachycení u ISS (1%, 5 hlasů)
  • Červené žíly Madagaskaru (1%, 5 hlasů)
  • Drak ve sluneční zátoce (1%, 4 hlasů)

Celkem hlasovalo 121 lidí

Nahrávání ... Nahrávání ...

Odkazy na všechny díly seriálu mise Alpha:

5 komentářů ke článku “Thomasův fotokoutek – to nej z mise Alpha”

1. PetrDub napsal:

Nádhera! Člověka to skoro láká zatrhnout všechny volby, ale to by mělo stejný efekt, jako nevolit nic :-). V každém případě moc děkuji za celý seriál, moc jsem se na to vždy těšil.

• Martin Gembec Administrátor napsal:

Na tento článek jsem se těšil. Snad potěší, že jsem pro méně zběhlé čtenáře shrnul stručně každý díl, co v něm vlastně bylo a přidal vždy odkaz, který se otvírá v nové záložce, aby se případně sami mohli podívat. Anketu jsem sám pro sebe vyřešil tak, že jsem si to vypsal a u některých si psal otazník a z těch pak vybral ty, které dám do té desítky. Teprve teď, pěkně pohromadě, vidím, že některé nejsou tak top (v mých očích), jako jiné. Mě se deset podařilo vybrat 🙂

Já jsem si nějak nevšiml té věty s deseti hlasy, takže jsem si to otevřel ve dvou oknech, v jednom jsem si prohlížel obrázky a v druhém klikal v anketě, občas jsem se k něčemu vrátil a skončil jsem, když jsem měl pocit, že je to „tak akorát“ :-). Ještě jedou moc díky, je mi jasné, že je za tím spousta práce.

• Martin Gembec Administrátor napsal:

Díky 🙂 Článek je rozsáhlý a info k anketě schované. Je to test čtenářské trpělivosti a gramotnosti. Každopádně díky. Délka článku je větší, ale bylo to nutné a i když je to hodně práce, je dobře, že jsem to pro vás mohl udělat.

• mato napsal:

Dakujem za sprostredkovanie skveleho foto-serialu. Anketu som sice nestihol v stanovenom termine, ale svojich 10 naj som si nasiel ;).