Thomasův fotokoutek 37

Thomas Pesquet při kosmické vycházce. Zdroj: flick.com

Pohledem na francouzského astronauta Thomase Pesqueta na konci robotické paže začíná naše tradiční ohlédnutí za děním na Mezinárodní vesmírné stanici. Krásné obrázky povrchu Země a zajímavé komentáře k dění na ISS ve fotokoutku obvykle obstarává sám Thomas, ale úvodní fotka je samozřejmě výjimka. Pořídil ji jeho parťák Shane Kimbrough, který s ním vystoupil do volného kosmu. Byl to pro ně ve středu 16. června perný den, kdy se zcela nepovedlo splnit plán. Ale tak už to někdy bývá a tak se to mohlo napravit při dalším výstupu v neděli. Cílem bylo nainstalovat nový panel fotovoltaických článků. Pojďme se tedy podívat na další várku fotografií a na konci nezapomeňte hlasovat pro váš nej snímek. Snímek, credit: NASA/S.Kimbrough.

IROSA je zkratka pro nové solární panely (ISS Roll Out Solar Array – lehčí a výkonnější, než původní). Chystáme se je zítra nainstalovat (psáno před první vycházkou do kosmu). Prozatím jsou ještě srolované a zde je vidíme v poloze, kam je přesunul pozemní tým pomocí staniční kanadské robotické paže. Zdroj: flickr.com

IROSA je zkratka pro nové solární panely (ISS Roll Out Solar Array – lehčí a výkonnější, než původní). Chystáme se je zítra nainstalovat (psáno před první vycházkou do kosmu). Prozatím jsou ještě srolované a zde je vidíme v poloze, kam je přesunul pozemní tým pomocí staniční kanadské robotické paže. Zdroj: flickr.com

Zde už se díváme na detail panelů IROSA ve srolovaném stavu během první vycházky. Fotografie vznikla při jednom z východů Slunce, proto ten růžový nádech. Všechny plánované úkony se nepovedly. Jak napsal Thomas: „Solární panel 1 : Shane-Thomas 0. Zítra pokračujeme nanovo.“ Zdroj: flickr.com

Zde už se díváme na detail panelů IROSA ve srolovaném stavu během první vycházky. Fotografie vznikla při jednom z východů Slunce, proto ten růžový nádech. Všechny plánované úkony se nepovedly. Jak napsal Thomas: „Solární panel 1 : Shane-Thomas 0. Zítra pokračujeme nanovo.“ Zdroj: flickr.com

Opravdu krásný pohled na astronauta, který zrovna vylézá z útrob kosmické stanice. Snímek pořídil ruský kosmonaut Oleg Novickij. Je to vždy neuvěřitelná situace. Srdce se úplně rozbuší a vy prožíváte magické okamžiky. Zdroj: Roskosmos/Oleg Novickij/flickr.com

Opravdu krásný pohled na astronauta, který zrovna vylézá z útrob kosmické stanice. Snímek pořídil ruský kosmonaut Oleg Novickij. Je to vždy neuvěřitelná situace. Srdce se úplně rozbuší a vy prožíváte magické okamžiky. Zdroj: Roskosmos/Oleg Novickij/flickr.com

Shane během kosmické vycházky. Snímek dává dobrý kontext umístění přechodové komory, ze které se vystupuje ven ze stanice a umístění solárních panelů na konci nosníku. Zdroj: flickr.com

Shane během kosmické vycházky. Snímek dává dobrý kontext umístění přechodové komory, ze které se vystupuje ven ze stanice a umístění solárních panelů na konci nosníku. Zdroj: flickr.com

Momentka z druhého výstupu do kosmu v neděli 20. června 2021. Astronauti ztraceni u velkých solárních panelů vypadají opravdu působivě. Cílem bylo doinstalovat první panel a pokusit se nainstalovat i ten druhý. Zdroj: Roskosmos/O. Novickij/P. Dubrov/flickr.com

Momentka z druhého výstupu do kosmu v neděli 20. června 2021. Astronaut ztracený u velkých solárních panelů vypadá opravdu působivě. Cílem bylo doinstalovat první panel a pokusit se nainstalovat i ten druhý. Zdroj: Roskosmos/O. Novickij/P. Dubrov/flickr.com

Selfie astronauta během druhého výstupu. Thomas byl potěšen tím, že napodruhé se vše vydařilo podle plánu. I když se vynořily nové výzvy, které bylo potřeba řešit, výsledek v podobě rozvinuté dvojice solárních článků potěšil. A co by to bylo za výstup do kosmu, kdyby to bylo jednoduché? Zdroj: flickr.com

Selfie astronauta během druhého výstupu. Thomas byl potěšen tím, že napodruhé se vše vydařilo podle plánu. I když se vynořily nové výzvy, které bylo potřeba řešit, výsledek v podobě rozvinuté dvojice solárních článků potěšil. A co by to bylo za výstup do kosmu, kdyby to bylo jednoduché? Zdroj: flickr.com

Fotka vznikla 21. června, kdy je jednak nejkratší noc na severní polokouli a taky ve Francii se slaví „den hudby“. I mezi astronauty najdeme hudebníky a dokonce se podařilo vytvořit malou skupinu na ISS. Soichi hrál na klávesy, které tam před 20 lety zanechal Carl Walz. A Thomasův saxofon? Ten tam je už čtyři roky a Thomas se k němu vrátil a může opět zahrát. Zdroj: flickr.com

Fotka vznikla 21. června, kdy je jednak nejkratší noc na severní polokouli a taky ve Francii se slaví „den hudby“. I mezi astronauty najdeme hudebníky a dokonce se podařilo vytvořit malou skupinu na ISS. Aki hrál na klávesy, které tam před 20 lety zanechal Carl Walz. A Thomasův saxofon? Ten tam je už čtyři roky a Thomas se k němu vrátil a může opět zahrát. Zdroj: flickr.com

Na této působivé kompozici snímků můžeme vidět celou řadu stop různých světelných zdrojů. Thomas je na snímek obzvláště hrdý a děkuje Andreovi Coniglimu z ESA za složení do této výsledné koláže. Jedná se ve skutečnosti o 59 fotografií poskládaných do jedné. Každá s expozičním časem 30 sekund. Z toho lze odvodit, že jde prakticky o 30 minut snímání (můžeme předpokládat, že automatického s časovačem, jako to dělají astrofotografové na Zemi). Kruhové stopy hvězd nazýváme startrails - každá hvězda nakreslí na každou fotografii malou čárku a jejich složením dostaneme tyto části kružnic. Jak vesmírná stanice letí kolem Země, otáčí se, aby směřovala k povrchu stále stejnou částí. Pokud namíříme fotoaparát směrem do vzdáleného bodu podél osy, zdá se, že se vesmír otáčí kolem nás. Zdroj: flickr.com

Na této působivé kompozici snímků můžeme vidět celou řadu stop různých světelných zdrojů. Thomas je na snímek obzvláště hrdý a děkuje Andreovi Coniglimu z ESA za složení do této výsledné koláže. Jedná se ve skutečnosti o 59 fotografií poskládaných do jedné. Každá s expozičním časem 30 sekund. Z toho lze odvodit, že jde prakticky o 30 minut snímání (můžeme předpokládat, že automatického s časovačem, jako to dělají astrofotografové na Zemi). Kruhové stopy hvězd nazýváme startrails – každá hvězda nakreslí na každou fotografii malou čárku a jejich složením dostaneme tyto části kružnic. Jak vesmírná stanice letí kolem Země, otáčí se, aby směřovala k povrchu stále stejnou částí. Pokud namíříme fotoaparát směrem do vzdáleného bodu podél osy, zdá se, že se vesmír otáčí kolem nás. Zdroj: flickr.com

Během naší kosmické vycházky ve středu se počet lidí na oběžné dráze Země rozrostl o 43 %. Na palubě ISS je nás sedm a Čínská kosmická agentura právě vyslala tři na palubu vesmírného modulu Tianhe. Vítejte ve vesmíru Nie Haisheng, Liu Boming a Tang Hongbo :) Nesetkáme se. Nejsme na stejné vesmírné stanici a vesmír je VELMI velký. Ale každý nový let s posádkou je úspěch. Gratulujeme našim čínským kolegům! Všichni tři se bezpochyby budou dívat na svou zemi z vesmíru, proto udělejme totéž a podívejme se na jejich hlavní město Peking a okolí. Zatímco v dáli už zářilo denní světlo, města ještě zářila do noci. V rozlehlé Číně jasně osvětlené metropole ostře kontrastují s černými oblastmi venkova. Zdroj: flickr.com

Během naší kosmické vycházky ve středu se počet lidí na oběžné dráze Země rozrostl o 43 %. Na palubě ISS je nás sedm a Čínská kosmická agentura právě vyslala tři na palubu vesmírného modulu Tianhe. Vítejte ve vesmíru Nie Haisheng, Liu Boming a Tang Hongbo 🙂 Nesetkáme se. Nejsme na stejné vesmírné stanici a vesmír je VELMI velký. Ale každý nový let s posádkou je úspěch. Gratulujeme našim čínským kolegům! Všichni tři se bezpochyby budou dívat na svou zemi z vesmíru, proto udělejme totéž a podívejme se na jejich hlavní město Peking a okolí. Zatímco v dáli už zářilo denní světlo, města ještě zářila do noci. V rozlehlé Číně jasně osvětlené metropole ostře kontrastují s černými oblastmi venkova. Zdroj: flickr.com

Nyní, když se situace v naší zemi (naštěstí nejen Francii po další vlně nemoci Covid 19) vrací do normálu, není špatné se poohlédnout, jak vypadají staré dobré pařížské terasy a restaurace. Představuji si všechny ty Pařížany v ulicích, kteří ochutnávají znovunalezenou svobodu po nočních zákazech vycházení. Musí to být úžasná atmosféra! Mějte krásné léto a buďte opatrní. Zdroj: flickr.com

Nyní, když se situace v naší zemi (naštěstí nejen Francii po další vlně nemoci Covid 19) vrací do normálu, není špatné se poohlédnout, jak vypadají staré dobré pařížské terasy a restaurace. Představuji si všechny ty Pařížany v ulicích, kteří ochutnávají znovunalezenou svobodu po nočních zákazech vycházení. Musí to být úžasná atmosféra! Mějte krásné léto a buďte opatrní. Zdroj: flickr.com

Korintský průplav je velmi působivá stavba – rozděluje svými vysokými útesy pevninu na dva kusy jako meč. Pouhým okem si jej z vesmíru ani nemusíte všimnout, pokud nevíte přesně kam se dívat. Já už se na Zemi docela orientuji, což je výhoda dlouhých pobytů v kosmu. Dodejme, že průplav vlastně z Peloponéského poloostrova vytváří ostrov, protože není kromě mostu už nijak spojen s pevninou v Řecku. Zdroj: flickr.com

Korintský průplav je velmi působivá stavba – rozděluje svými vysokými útesy pevninu na dva kusy jako meč. Pouhým okem si jej z vesmíru ani nemusíte všimnout, pokud nevíte přesně kam se dívat. Já už se na Zemi docela orientuji, což je výhoda dlouhých pobytů v kosmu. Dodejme, že průplav vlastně z Peloponéského poloostrova vytváří ostrov, protože není kromě mostu už nijak spojen s pevninou v Řecku. Zdroj: flickr.com

Duny na Sahaře (krátký, ale výstižný komentář, nepotřebujeme více). Zdroj: flickr.com

Duny na Sahaře (krátký komentář, ale nepotřebujeme více). Zdroj: flickr.com

Jistě nám dáte za pravdu, že každý díl fotokoutku je prošpikován zajímavými scenériemi z ISS i Země. Přestože máte jen jeden hlas, i tentokrát budeme rádi za vaše hlasy pro podle vás nejzajímavější či nejpůsobivější fotografii.

Thomasův fotokoutek 37

• Korintský průplav (23%, 42 hlasů)
  • Astronaut vylézá z přechodové komory (23%, 42 hlasů)
  • Saharské duny (10%, 18 hlasů)
  • Otáčení se světel (kompozice 59 fotek) (10%, 18 hlasů)
  • Astronaut a solární panely (druhý výstup) (10%, 18 hlasů)
  • Hudba (Thomas a Aki) (5%, 9 hlasů)
  • Astronautovo selfie (4%, 7 hlasů)
  • Shane u přechodové komory (4%, 7 hlasů)
  • Thomas na konci robotické paže (úvodní) (3%, 6 hlasů)
  • Čína - Peking (3%, 5 hlasů)
  • IROSA na konci robotické paže (3%, 5 hlasů)
  • Paříž (2%, 3 hlasů)
  • Detail IROSA za úsvitu (1%, 1 hlasů)

Celkem hlasovalo 181 lidí

Nahrávání ... Nahrávání ...

Jeden komentář ke článku “Thomasův fotokoutek 37”

1. Josef Somik napsal:

Ten snímek se Startrails je úžasný. Ty světlé fleky vespod jsou jednotlivé záblesky blesků v mracích za bouřky. Je to krása. Já, a předpokládám že i autor článku by byl nadšen, kdyby dostal možnost takto fotografovat z paluby ISS.
    Díky za tyto články s úžasnými komentovanými fotografiemi. Vždy si to rád prohlížím.