Thomasův fotokoutek 31

Někdy, když nás trajektorie ISS vede kolem pobřeží, mám dojem, že jsem jak na přídi člunu a že pilotuji letadlo v jednom… Tady jsme letěli nad západní Afrikou. Zdroj: flickr.com

Po týdnu tu máme pokračování fotokoutku z ISS. O ten se svými snímky a komentáři stará francouzský astronaut Thomas Pesquet. A my jsme rádi, že můžeme pokračovat v našem obnoveném seriálu i na Kosmonautix.cz a o tyto zážitky se s vámi podělit. Texty jsou přímým překladem, parafrází Thomasových komentářů nebo v nich najdete doplňující informace, vážící se k tématu na fotce. K úvodnímu snímku Thomas uvádí: „Někdy, když nás trajektorie ISS vede kolem pobřeží, mám dojem, že jsem jak na přídi člunu a že pilotuji letadlo v jednom… Tady jsme letěli nad západní Afrikou.“

Proč používat podlahu, když můžete použít strop? Jistě, fotky jsou díky tomu zábavnější, ale hlavně tu máte další využití stropu: úložiště! V tak omezeném prostoru jsou všechna zákoutí a všechny stěny používány jako pracoviště nebo skladovací prostor. Asi vás nepřekvapí, že náš nejlepší přítel je suchý zip!

Proč používat podlahu, když můžete použít strop? Jistě, fotky jsou díky tomu zábavnější, ale hlavně tu máte další využití stropu: úložiště! V tak omezeném prostoru jsou všechna zákoutí a všechny stěny používány jako pracoviště nebo skladovací prostor. Asi vás nepřekvapí, že náš nejlepší přítel je suchý zip! Zdroj: flickr.com

Jak vidíte, nenazýváme to tu Mezinárodní vesmírná stanice bezdůvodně. Kromě mnoha amerických, ruských, kanadských a samozřejmě evropských zařízení s modulem Columbus zde najdeme i japonskou laboratoř Kibo. O tu se dosud staral Soichi a Aki nyní přebírá žezlo. Zdroj: flickr.com

Jak vidíte, nenazýváme to tu Mezinárodní vesmírná stanice bezdůvodně. Kromě mnoha amerických, ruských, kanadských a samozřejmě evropských zařízení s modulem Columbus zde najdeme i japonskou laboratoř Kibo. O tu se dosud staral Soichi a Aki nyní přebírá žezlo. Zdroj: flickr.com

Mike už je zpátky na Zemi, ale tady jsem vám chtěl ukázat tuhle fotku, protože vypadá úžasně. Máme velmi přesně stanovený pracovní plán a každý se tak zrovna zabývá něčím jiným. Často ani přesně nevíme, čím se ten druhý zabývá. Pokud si navzájem nepřekážíme, je to jen díky práci plánovačů na Zemi. Jen si představte všechny ty překážky – od zdrojů energie, otřesů, dostupných nástrojů, času a vůbec samotného místa na stanici. Během týdne nás všech jedenáct mělo co dělat. Mike zrovna balil výsledky experimentu RTPCG-2, který se zabýval růstem proteinových krystalů ve vesmíru. To by mohlo pomoci novým metodám výroby v medicíně. Zdroj: flickr.com

Mike už je zpátky na Zemi, ale tady jsem vám chtěl ukázat tuhle fotku, protože vypadá úžasně. Máme velmi přesně stanovený pracovní plán a každý se tak zrovna zabývá něčím jiným. Často ani přesně nevíme, čím se ten druhý zabývá. Pokud si navzájem nepřekážíme, je to jen díky práci plánovačů na Zemi. Jen si představte všechny ty překážky – od zdrojů energie, otřesů, dostupných nástrojů, času a vůbec samotného místa na stanici. Během týdne nás všech jedenáct mělo co dělat. Mike zrovna balil výsledky experimentu RTPCG-2, který se zabýval růstem proteinových krystalů ve vesmíru. To by mohlo pomoci novým metodám výroby v medicíně. Zdroj: flickr.com

Co děláme ve volném čase? Přes všechnu práci, údržbu, úklid a cvičení ho moc nemáme, ale víme, jak ho nejlépe využít. Někdy spolu sledujeme film. Nainstalujeme projektor a plátno a usadíme se do pohodlné polohy. Někdo raději plave volně v prostoru, jiný se přichytí ke stěne. K tomu nějaký ten drink a jde se na to. Zdroj: flickr.com

Co děláme ve volném čase? Přes všechnu práci, údržbu, úklid a cvičení ho moc nemáme, ale víme, jak ho nejlépe využít. Někdy spolu sledujeme film. Nainstalujeme projektor a plátno a usadíme se do pohodlné polohy. Někdo raději plave volně v prostoru, jiný se přichytí ke stěne. K tomu nějaký ten drink a jde se na to. Zdroj: flickr.com

Tady je vidět, že situace na Zemi se prolíná i s životem astronautů. Zatímco posádka Crew-1 vzkazuje, že mají za sebou první dávku očkování proti nemoci Covid-19, tak astronauti na to reagují na fotografii ukázkou svých anitiCovid svalů a dvěma vztyčenými prsty - No jo... dvě dávky ;) Zdroj: flickr.com

Tady je vidět, že situace na Zemi se prolíná i s životem astronautů. Zatímco posádka Crew-1 vzkazuje, že mají za sebou první dávku očkování proti nemoci Covid-19, tak astronauti na to reagují na fotografii ukázkou svých anitiCovid svalů a dvěma vztyčenými prsty – No jo… dvě dávky 😉 Zdroj: flickr.com

Typický den v srdci ISS, laboratoři Destiny. Ty nohy dole patří Shaneovi, který využil po konci tréninku chvíli času a otevřel clonu okénka ve spodní části laboratoře. Před umístěním modulu Cupola to bylo jediné místo, kde se dala pozorovat Země (z americké části stanice). Hádejte, jaké nohy tam nejčastěji čouhají, když letíme nad Evropou? :) Zdroj: flickr.com

Typický den v srdci ISS, laboratoři Destiny. Ty nohy dole patří Shaneovi, který využil po konci tréninku chvíli času a otevřel clonu okénka ve spodní části laboratoře. Před umístěním modulu Cupola to bylo jediné místo, kde se dala pozorovat Země (z americké části stanice). Hádejte, jaké nohy tam nejčastěji čouhají, když letíme nad Evropou? 🙂 Zdroj: flickr.com

Tento pohled mi bude chybět: naše vlastní loď Endeavour, drak letící nad pouští, který nás vzal do vesmíru (on tedy není tak úplně náš, vlastně patří SpaceX a NASA, ale teď je prostě náš ;-)) A nebojte se, nezmizí! Každá posádka vzlétne a vrátí se na Zemi na palubě stejné lodi. Po dobu naší půlroční expedice kotví na kosmické stanici. Čeká na nás i pro případ, že bychom náš dočasný domov museli náhle opustit. Je to tedy zároveň kosmická loď a záchranný člun. Ne, to, co mi bude chybět, je pěkný výhled, který nám nabídla loď Resilience mise Crew-1 kotvící v portu IDA-3 směrem od Země tak, že při pohledu z jejích oken vidíte Zemi a naši loď Endeavour. Ideální pro fotografování. Zdroj: flickr.com

Tento pohled mi bude chybět: naše vlastní loď Endeavour, drak letící nad pouští, který nás vzal do vesmíru (on tedy není tak úplně náš, vlastně patří SpaceXNASA, ale teď je prostě náš ;-)) A nebojte se, nezmizí! Každá posádka vzlétne a vrátí se na Zemi na palubě stejné lodi. Po dobu naší půlroční expedice kotví na kosmické stanici. Čeká na nás i pro případ, že bychom náš dočasný domov museli náhle opustit. Je to tedy zároveň kosmická loď a záchranný člun. Ne, to, co mi bude chybět, je pěkný výhled, který nám nabídla loď Resilience mise Crew-1 kotvící v portu IDA-3 směrem od Země tak, že při pohledu z jejích oken vidíte Zemi a naši loď Endeavour. Ideální pro fotografování. Zdroj: flickr.com

S tímto pohledem se mi vrací vzpomínky na můj první let ke stanici v Sojuzu v roce 2016. Tahle loď ale patří Olegovi, Pjotrovi a Markovi a tady ji vidíme letět nad pobřežím Kuby. Jmenuje se Ю. А. Гагaрин (J. A. Gagarin) po prvním kosmonautovi, který letěl na orbitu před šedesáti lety. Zdroj: flickr.com

S tímto pohledem se mi vrací vzpomínky na můj první let ke stanici v Sojuzu v roce 2016. Tahle loď ale patří Olegovi, Pjotrovi a Markovi a tady ji vidíme letět nad pobřežím Kuby. Jmenuje se Ю. А. Гагaрин (J. A. Gagarin) po prvním kosmonautovi, který letěl na orbitu před šedesáti lety. Zdroj: flickr.com

Drak a Gagarin (tedy kosmické lodi Crew Dragon a Sojuz) nejsou jedinými, které zrovna kotví u stanice. Na předchozím snímku v pozadí jsme mohli vidět taky nákladní Progress a tady je zase typický kruhový fotovoltaický panel nákladní lodi Cygus, vystupující přímo za hlavním oknem modulu Cupola. Zdroj: flickr.com

Drak a Gagarin (tedy kosmické lodi Crew Dragon a Sojuz) nejsou jedinými, které zrovna kotví u stanice. Na předchozím snímku v pozadí jsme mohli vidět taky nákladní Progress a tady je zase typický kruhový fotovoltaický panel nákladní lodi Cygnus, vystupující přímo za hlavním oknem modulu Cupola. Zdroj: flickr.com

Progress – na snímku jej vidíme odlétat od stanice. Dováží nám důležité zásoby a vybavení, stejně jako třeba americké lodi, japonská HTV nebo do roku 2015 evropská ATV. Teď už je z něj jen popelnice. Shoří totiž v atmosféře a vykoná nám tak poslední důležitou službu. To nic nemění na tom, že je na něj krásný pohled, když letí nedaleko naší stanice. Zdroj: flickr.com

Progress – na snímku jej vidíme odlétat od stanice. Dováží nám důležité zásoby a vybavení, stejně jako třeba americké lodi, japonská HTV nebo do roku 2015 evropská ATV. Teď už je z něj jen popelnice. Shoří totiž v atmosféře a vykoná nám tak poslední důležitou službu. To nic nemění na tom, že je na něj krásný pohled, když letí nedaleko naší stanice. Zdroj: flickr.com

Souboj mezi jarem a zimou se projevuje i na tomto ledem pokrytém jezeře v kanadě. Zima tam ještě neskončila. A vzhledem k tomu, že Kanada je opravdu zemí tisíců jezer, tak najít to správné se nám nepodařilo... Zdroj: flick.com

Souboj mezi jarem a zimou se projevuje i na tomto ledem pokrytém jezeře v kanadě. Zima tam ještě neskončila. A vzhledem k tomu, že Kanada je opravdu zemí tisíců jezer, tak najít to správné se nám nepodařilo… Zdroj: flick.com

Všemi barvami duhy hraje tento záliv v Kalifornii. Jde o slaniska rezervace San Francisco Bay National Wildlife. Nachází se jižně od stejnojmenného města. Na změny barev má vliv koncentrace soli ve vodě a tím i druh a množství mikroorganismů, které zde žijí. Zdroj: flickr.com

Všemi barvami duhy hraje tento záliv v Kalifornii. Jde o slaniska rezervace San Francisco Bay National Wildlife. Nachází se jižně od stejnojmenného města. Na změny barev má vliv koncentrace soli ve vodě a tím i druh a množství mikroorganismů, které zde žijí. Zdroj: flickr.com

Vnitřní objem stanice odpovídá asi tak prostoru uvnitř velkého dopravního letadla. To zní ohromně pro sedmičlennou posádku, ale je zde taky instalováno všechno to vybavení že? Takže jediné místečko pro naše soukromí zahrnuje tato kóje velikosti telefonní budky (pokud tedy tušíte, jak něco takového vlastně vypadá ;-)) Je to místo na spaní, telefonování, psaní mailů… za 6 měsíců tam nakonec strávíte nějaký ten čas a přizpůsobujete si ho tak, abyste se cítili jako doma. Stejně jako ostatní astronauti jsem si sem dal fotografie svých přátel a rodiny, oblečení, toaletní potřeby a pár vzácných osobních věcí. Zdroj: flickr.com

Vnitřní objem stanice odpovídá asi tak prostoru uvnitř velkého dopravního letadla. To zní ohromně pro sedmičlennou posádku, ale je zde taky instalováno všechno to vybavení že? Takže jediné místečko pro naše soukromí zahrnuje tato kóje velikosti telefonní budky (pokud tedy tušíte, jak něco takového vlastně vypadá ;-)) Je to místo na spaní, telefonování, psaní mailů… za 6 měsíců tam nakonec strávíte nějaký ten čas a přizpůsobujete si ho tak, abyste se cítili jako doma. Stejně jako ostatní astronauti jsem si sem dal fotografie svých přátel a rodiny, oblečení, toaletní potřeby a pár vzácných osobních věcí. Zdroj: flickr.com

Pohledem do soukromí Thomase Pesqueta na ISS končí naše dnešní exkurze na stanici. Věříme, že se vám líbila a společně se můžeme těšit na další. Pokud máte nějaké nápady nebo připomínky, klidně se rozepište v komentářích. Jsme tu přece s vámi čtenáři také tak trochu na jedné velké kosmonautické stanici.

Přidáváme anketu, kde máte možnost se vyjádřit, jaká fotka vás nejvíce oslovila, nebo vám přijde jinak nečím zajímavá či pěkná.

Thomasův fotokoutek 31

• Crew Dragon nad Afrikou (59%, 16 hlasů)
  • San Francisco Bay National Wildlife (15%, 4 hlasů)
  • Sledujeme film (11%, 3 hlasů)
  • Zamrzlé jezero v Kanadě (4%, 1 hlasů)
  • Spací kóje (4%, 1 hlasů)
  • Cvičení a nohy v Destiny (4%, 1 hlasů)
  • My už máme dvě dávky očkování (4%, 1 hlasů)
  • Mike experimentuje (0%, 0 hlasů)
  • Sojuz J. A. Gagarin (0%, 0 hlasů)
  • Solární panel Cygnus (0%, 0 hlasů)
  • Progress (0%, 0 hlasů)
  • Japonci v Kibo (0%, 0 hlasů)
  • Používáme i strop (0%, 0 hlasů)
  • Podél pobřeží (úvodní) (0%, 0 hlasů)

Celkem hlasovalo 27 lidí

Nahrávání ... Nahrávání ...

11 komentářů ke článku “Thomasův fotokoutek 31”

1. Marek Zettík napsal:

Také je pěkná fotka, jak vegetí u „sledování filmu“ 🙂
    Plně zasloužený relax.
    Samozřejmě ten Crew dragon… 🙂

2. Marek.B napsal:

Super fotky. Jezero se jmenuje Good Spirit Lake

Super Martine,díky za pokračování seriálu!Souhlasím,ten Dragon je famózní!A pak dva Japonci ve vesmíru na jedné lodi,to je asi taky poprvé!Vlastně všichni jsme na jedné lodi!

Ano, potrvdzujem super fotky a najma (pre mna) tie popisky k nim.
    Proste take neformalne info ako sa tam zije.

5. Martin Gembec Administrátor napsal:

Hej Karle, super, že to píšeš. Podle mě je to jedna z nejhezčích fotek Crew Dragonu. On jich tam měl teda víc – i detaily, ale vybral jsem tuhle, kde není vidět okraj okénka, výjimečně, ony jsou hezké obě. I v tomto díle je vidět, že má prostě oko na zajímavé fotky – proto jsem se rozhodl pokračovat. Je to docela zajímavé, ale náročné, ale věřím, že ten půlrok nějak dáme a třeba občas někfo vypomůže.

6. Karel Zvoník Redakce napsal:

Fotka připojeného Crew Dragonu je naprosto famózní. Děkuji kolego, že v tomto seriálu pokračuješ.