Kosmotýdeník 481 (29.11. – 5.12.)

Dalších sedm dní plných kosmonautiky – tentokrát opravdu bez nadsázky, je za námi a před vámi je připraveno pravidelné týdenní shrnutí kosmonautických událostí týdne. V hlavním tématu se tentokrát vypravíme na Mezinárodní kosmickou stanici, kde proběhla vycházka do volného prostoru a my tak nahlédneme pod ruce kosmonautů, co při té vycházce prováděli. Dále se podíváme na připravovaný let Ingenuity, přípravu na start zajímavého nákladu, či na novou raketu Neutron. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Během EVA byl opraven komunikační systém stanice

Ve čtvrtek proběhla vycházka do volného prostoru (EVA) ze západního segmentu Mezinárodní kosmické stanice. Během šesti a půl hodinového výstupu dvojice kosmonautů úspěšně splnila všechny úkoly a ještě přidala něco navíc. Hlavním cílem výstupu byla oprava částečně nefunkčního komunikačního systému stanice. Pojďme se podívat blíže, jak výstup probíhal.

Dvojice, která se vydala na čtvrteční EVA

Zdroj: nasa.gov

Letošní třináctá a celkově od začátku budování stanice v roce 1998 již 245. kosmická vycházka začala ve čtvrtek v 12:15 SEČ ve chvíli, kdy kosmonauti přepnuli své skafandry na interní zdroje. EVA se účastnil ostřílený americký veterán Thomas Marshburn a jeho kolegyně a nováček, kosmonautka Kayla Barron. Hlavním úkolem vycházky byla výměna vadné komunikační antény, která komunikuje v pásmu S a zajišťuje oboustranný přenos telemetrie. Zařízení staré dvacet let již nebylo schopné vysílat směrem k Zemi, nicméně příjem stále fungoval.

Ještě dodejme, že výstup byl o dva dny odložen, protože v původně plánovaném termínu se zjistilo, že se ke stanici přiblíží do relativní blízkosti úlomek kosmického odpadu a v rámci bezpečnosti proto zůstali kosmonauti na palubě. Ačkoli se v médiích objevily spekulace o tom, že se jedná o pozůstatek nedávného ruského protidružicového testu, nakonec šlo o jiné trosky. Problém s následky ruského protidružicového testu však přetrvává a mračno trosek, které vzniklo, je pečlivě sledováno. Aktuální polohu trosek tohoto mračna můžete sledovat zde.

Stanice má několik antén ve vysoce redundantním komunikačním systému, který využívá antény v pásmu Ku s vysokou přenosovou rychlostí. Ty se využívají například na přenos médií a videa, větších souborů a podobně. Systém doplňují pomalejší jednotky v pásmu S, skrz které běží například právě telemetrie. Cílem bylo nahradit vadnou anténu v pásmu S na levé straně nosníku P1 náhradní jednotkou uloženou na externí logistické platformě. Tato náhradní jednotka SASA byla na stanici doručena během výpravy STS-134 v květnu 2011 a krom této přivezla ještě další záložní jednotku.

Původní systém, který sloužil dvacet let, má dva okruhy. Jeden z nich byl však nefunkční, nicméně stále fungoval ten druhý a bylo možné skrz něj posílat data. V prosinci se však změní úhel stanice tak, že komunikační jednotka bude více vystavena slunečnímu záření a mohlo by dojít k tomu, že odejde i druhý okruh. Proto se přistoupilo k této výměně.

Kosmonauti proto museli odmontovat vadnou jednotku, vyzvednout náhradní exemplář a ten namontovat na místo té vadné. Marshburn strávil většinu EVA na konci robotického ramene a krom pomoci kolegyni při demontáži a montáži jednotky, zajišťoval odvoz staré a přívoz nové jednotky. Vzhledem k tomu, že dvojice stihla svůj úkol rychleji, než se předpokládalo, provedli kosmonauti ještě dva úkoly s nižší prioritou, jako byla například příprava na doplnění dalších nových solárních panelů iROSA. EVA trvala 6 hodin a 32 minut. Krom splnění všech úkolů bylo také konstatováno, že nová komunikační jednotka funguje.

Ukázka velikosti teleskopu v aerodynamickém krytu Falconu 9

Ukázka velikosti teleskopu v aerodynamickém krytu Falconu 9

V sobotu proběhl na rampě 39A na Floridě statický zážeh Falconu 9, který by měl 9. prosince vynést nový rentgenový teleskop IXPE (Imaging X-Ray Polarimetry Explorer), který je určen k měření polarizace rentgenového záření různých objektů, od černých děr po aktivní jádra galaxií. K vynesení bude použit první stupeň 1061, pro který to bude šestý start. Zajímavostí je, že IXPE má hmotnost pouze 292 kilogramů a pod velkým aerodynamickým krytem Falconu vypadá poněkud titěrně. Navíc míří jen na nízkou oběžnou dráhu. Důvodem použití mnohem silnější rakety pro malý náklad je fakt, že na Falconu bude let levnější, než s původně plánovanou raketou Pegasus XL.

Tuto neděli by měl proběhnout již 17. let technologického demonstrátoru, malého vrtulníčku Ingenuity na Marsu. Během tohoto letu se vydá zpět na severovýchod, přes region Séítah, k původnímu místu vysazení a první letištní ploše Wright Brothers Field. Let by měl trvat 117 sekund, s délkou přeletu 187 metrů.

Čínské vozítko z mise Chang’e 4 s názvem Yutu-2 stále operuje na povrchu Měsíce. Nejnověji jeho snímky ukázaly zajímavý krychlovitý útvar na obzoru zkoumané oblasti. Snímek vyvolal značnou odezvu v médiích, nicméně je tvořen jen pár pixely, které mohou skrývat cokoli. Nejpravděpodobněji jde o skalní útvar. Yutu-2 se však do oblasti vydá a za dva až tři měsíční dny (necelé tři měsíce) by k útvaru mělo dorazit.

Snímek podezřelých pixelů na obzoru měsíčního panoramatu od Yutu-2

Zdroj: https://futurism.com/

Na tomto místě již tradičně naleznete přehled všech článků, které vyšly na webu Kosmonautix v uplynulém týdnu. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. Tento týden byl co do počtu vydaných článků snad nejnabitější v historii našeho webu, nicméně může za to i odkládání startů raket. Začali jsme každopádně zprávou o přípravě tepelného štítu pro loď Orion, která se vypraví na misi Artemis IV. Další článek nás vzal do hloubi fyziky a kosmonautiky a zajímali jsme se o neutrina a kosmický výzkum. Nabídli jsme vám možnost živě sledovat výstup do kosmického prostoru ze západního segmentu ISS. V úterý pak vyšel první díl nového seriálu o programu ruských vojenských kosmických stanic Almaz. K dalšímu startu s posádkou na palubě se chystá turistická suborbitální raketa New Shepard, která poprvé poveze šest lidí. Astronaut Thomas Pesquet se vrátil zpět na Zemi a Thomasův fotokoutek ho sledoval i tentokrát. Dočkali jste se tak speciálního dílu tohoto fotografického seriálu. Dále jsme vás informovali o předčasném konci družice WorldView-4, která však vstoupila do zemské atmosféry bezpečně a plánovaně. V podrobném dvoudílném článku jsme se pak obsáhleji věnovali ruskému testu protidružicové zbraně, který způsobil nejen zkázu staré družice Kosmos 1408, ale vzniklé trosky se pohybují relativně blízko oběžné dráhy Mezinárodní kosmické stanice. Dalším zásadním okamžikem týdne bylo představení nové rakety Neutron společnosti Rocket Lab. Znovupoužitelný nosič z kompozitů poháněný metanovými motory vzbudil oprávněný zájem. Živě a česky jste mohli sledovat start rakety Falcon 9, která krom várky dalších exemplářů družic Starlink vynesla také dvě družice BlackSky. Celkem třikrát jsme tento týden čekali na start rakety Sojuz, která má vynést dvě družice evropského navigačního systému Galileo. Při druhém pokusu jsme se dočkali i Živě a česky komentovaného přenosu, nicméně nakonec byl start odložen a další možnost byla přesunuta na noc ze soboty na neděli. Na začátku nového měsíce jste se dočkali čerstvého vydání pravidelného měsíčního video přehledu událostí z kosmonautiky – Vesmírných výzev. NASA podpořila hned tři společnosti, které pracují na návrhu nových komerčních orbitálních stanic u Země, které by mohly převzít úkoly současné Mezinárodní kosmické stanice. A v sobotu jste se již tradičně dočkali dalšího dílu video seriálu Vesmírná technika. Tím však týden neskončil a hned na nedělní ráno jsme vás zvali na živé sledování startu rakety Atlas V v její nejsilnější konfiguraci – ten však byl odložen na pondělní dopoledne.

Společnost Rocket Lab představila novou raketu Neutron, která se má přidat k jejich již používané raketě Electron. Nová raketa Neutron má možnost vynést až 15 tun nákladu na nízkou oběžnou dráhu, nicméně hlavní prim má hrát znovupoužitelnost, která sice sníží maximální nosnost (cca 7 tun), ale přinese snad dostatečné úspory a zajímavé ceny pro zákazníky. Raketa má používat motory spalující kapalný kyslík a kapalný metan a k výrobě nádrží má být využit kompozit. Kromě toho se budou šetřit i aerodynamické kryty, které jsou součástí prvního stupně a druhý stupeň i s nákladem plně kryjí. Při vypuštění druhého stupně se jen rozevřou.

Vizualizace nové rakety Neutron

V neděli v 1:19 SEČ z kosmodromu v Kourou úspěšně odstartovala raketa Sojuz ST-B, která vynesla dva nové exempláře družic evropského navigačního systému Galileo. Připomeňte si noční start jeho videem.

Objav krychlovitého útvaru na Mesiaci, nutná EVA pre výmenu vadnej jednotky na stanici… kam to len smeruje? Dúfam že testy nezistia, že tá vymenená jednotka vlastne vadná nebola.

Konečně se zase Yutu 2 nějak připomněl. A zaslouženě. Za měsíc už to budou 3 roky od té doby, co sjel na povrch odvrácené strany a stále funguje a je mobilní. Na FB Kosmonautixu se kolem toho rozjela pěkně kreativní diskuse, doporučuji 🙂