ŽIVĚ: Atlas V letí v jedné z nejsilnějších konfigurací

Atlas V. Raketa, která k Marsu vypustila třeba vozítka Curiosity a Perseverance, nebo nedávno vyslala na svou misi sondu Lucy a která se postará vždy o skvělou raketovou show, je připravena na další cestu ke hvězdám. I když se tentokrát nejedná o let k Marsu a zákazníkem je Americké ministerstvo obrany, tak rozhodně není na škodu tento start sledovat. Atlas V byl totiž vždy raketou, která na sebe upoutávala velkou pozornost diváků a to ze dvou důvodů. 1. Když startuje Atlas V, tak to znamená, že se třeba děje něco velkého. Tato raketa totiž měla pod svým aerodynamickým krytem už hodně známá jména, jako např: vozítka Curiosity a Perseverance, sondy jako New Horizons, Solar Orbiter, OSIRIS-REx nebo třeba InSight. 2. Atlas V si také pro své mise často objednává Americké ministerstvo obrany, což není samozřejmě hlavním lákadlem v tomto případě, ale start je vždy krásná podívaná. No a právě i na této následující misi s názvem STP-3 tomu tak bude taky. Co je však zajímavé, je konfigurace, v jaké Atlas V poletí. Jedná se o verzi 551, což znamená, že průměr nákladového prostoru je 5,4m, má SRB (solid rocket boosters) a na horním stupni Centaur se nachází 1 motor. Je důležité zmínit, že tato konfigurace se používá například k letům k Marsu, nebo jinam mimo gravitační pole Země. Toť ke zkratce 551.

EDIT: V neděli ke startu nedojde, došlo k odkladu minimálně o 24 hodin.

STPsat-6 po příletu na floridský kosmodrom

STPsat-6 po příletu na floridský kosmodrom Zdroj: https://everydayastronaut.com/

Nákladem bude družice STPsat-6. Její životnost je plánována na 8 let a na palubě je celkem osm zařízení, přičemž v tomto článku zmíníme dva nejzajímavější experimenty. První z nich je Space and Atmospheric Burst Reporting System 3 (SABRS-3), který bude monitorovat planetu kvůli jaderným a raketovým testům. Tento systém bude svými údaji informovat Americké ministerstvo zahraničí. Další experiment bude pak systém Laser Communicaton Relay Demonstration, což bude zkouška optického přenosu dat, což je technologie, která se v kosmonautice používá stále častěji. Lasery pro přenos dat využívají např. družice Starlink.

Další zajímavostí je adaptér ESPA, který pomůže dostat družici na její finální oběžnou dráhu, která bude geosynchronní. Adaptér ESPA má kromě hlavního nákladu ještě místo na 6 dalších družic nebo CubeSatů o maximální hmotnosti 1 940 kg. Jestli budou na této misi tato místa obsazena, jsem nenašel žádné informace.

A teď nám zbývá si říct ještě nějaké informace o raketě Atlas V 551. První stupeň je vybaven jedním motorem RD-180, který má ovšem dvě spalovací komory a proto motorová sekce prvního stupně vypadá, jako by tam byly motory dva. Motor RD-180 spaluje petrolej a kapalný kyslík (LOx). Na prvním stupni bychom našli také pět urychlovacích stupňů na tuhé pohonné látky. Horní stupeň Centaur je vybaven jedním motorem RL10 a spaluje kapalný vodík (LH2) a kapalný kyslík (LOx).

Ukázka motorové sekce rakety Atlas V 551

Ukázka motorové sekce rakety Atlas V 551 Zdroj: https://preview.redd.it/

Údaje na konec

  • Datum startu: 5. 12. 2021 v 9:04 SEČ
  • Místo startu: Startovní rampa SLC-41, Mys Canaveral, Florida, USA
  • Raketa: Atlas V 551
  • Náklad: STPsat-6
  • Hmotnost nákladu: (neznámá)
  • Finální oběžná dráha: geosynchronní oběžná dráha

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://en.wikipedia.org/
https://www.ulalaunch.com/
https://everydayastronaut.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/BtLIzY6CAAAl3gO?format=jpg&name=4096×4096
https://everydayastronaut.com/wp-content/uploads/2021/11/210401-X-VE588-1003-800×1198.jpeg
https://preview.redd.it/74qovvicy2s01.jpg?auto=webp&s=2dc1074f0ad97213922018ad1a6b6d3d77020ad6

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

12 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Atlas V letí v jedné z nejsilnějších konfigurací”

  1. Michal Václavík VIP napsal:

    Start nosné rakety Atlas V ve verzi 551 se nakonec neuskuteční ani zítra. Technický tým potřebuje více času na opravu pozemního segmentu skladování a tankování kerosinu. Nově je start naplánován na úterý 7. prosince v 10:04 SEČ (startovní okno trvá dvě hodiny).

  2. PetrK napsal:

    Také gratuluji,
    Jen mi není jasné, jak je to s použitím těch RD 180.
    Někde jsem četl, že si Rusko vymínilo, že jejich motory nebudou použity ve vojenských aplikací, což toto je.
    Nebo to tak není, či se přístup Rusů změnil?

  3. tonda napsal:

    S potěšením sleduji nástup nové generace autorů na Kosmonautixu!Mládí má zelenou!Tak trochu podezřívám Dušana,že se inspiroval u NASA,vypsal soutěž na takové ty běžné články(tím nechci rozhodně shazovat jejich význam)pro nové autory a sám si nechává ty špeky,třešničky na dortu!Ale jak jsem měl možnost ho poznat,tak vím,že je při všem,co není z jeho ruky,nervózní víc,než ze svých děl.A prochází ty články několikrát a hledá chyby a napravuje…
    Ale tak to má být,nechceme určitě,aby se nám Dušan zhroutil a vyhořel!
    Tož přeji i tomuto dalšímu autorovi hodně štěstí a motivace do jeho tvorby a děkuji mu za dnešní článek!

  4. Matěj Soukup napsal:

    Gratuluji k prvnímu článku.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.