ŽIVĚ: Americký výstup z ISS

Thomas Marshurn při výstupu do volného kosmického prostoru v rámci mise STS-127 v roce 2009.

Thomas Marshburn a Kayla Barron, kteří na ISS přiletěli před pár dny v kosmické lodi Crew Dragon by se měli 30. listopadu vydat do volného kosmického prostoru, přičemž opuštění přechodové komory modulu Quest je naplánováno na 13:10 SEČ. Dvojice bude mít za úkol především výměnu podsestavy antény v pásmu S označované SASA (S-band Antenna Subassembly) za náhradní díl, který je uložen na příhradové konstrukci stanice. Přes rádiové pásmo S stanice ISS přenáší na Zemi inženýrům různé nízkoobjemové údaje jako je hlas či data. Přímý přenos výstupu zajistí tradičně NASA TV, jejíž vysílání by mělo začít už v 11:30 SEČ.

S-band Antenna Subassembly

Samotný výstup by měl trvat šest a půl hodiny. Marshburn a Barron budou pracovat na části Port 1 (P1) příhradové konstrukce, kde je anténa připojena. Tento systém totiž před nedávnem ztratil schopnost posílat signály k Zemi přes systém TDRSS. Ačkoliv tato závada měla pouze neznatelný účinek na provoz stanice, rozhodlo se pozemní středisko nainstalovat novou anténu k zajištění komunikační redundance. ISS totiž má i další komunikační systémy v pásmu S a navíc je vybavena i rychlými komunikačními systémy v pásmu Ku, přes které se přenáší například video.

Při výstupu by se měl Marshburn připojit k manipulátoru Canadarm 2, který bude ovládat z útrob stanice Matthias Maurer. Thomas Marshburn oblékne skafandr s červenými pruhy a bude veden jako velitel výstupu (EV-1), Barron bude mít jakožto EV-2 skafandr čistě bílý. Marshburn zažije svůj již pátý výstup do volného kosmického prostoru, Barron pak zažije svou premiéru. V historii stanice ISS půjde již o 245. výstup věnovaný sestavování, údržbě a vylepšování.

EDIT 2. prosince 12:45
Výstup začal s předstihem už ve 12:15 SEČ.

EDIT 2. prosince 12:25
Výstup začne dnes okolo 13:10 SEČ.

EDIT 30. listopadu 9:32
Výstup do volného prostoru dnes neproběhne. Podle Michala Václavíka byl odložen na zatím neupřesněný termín z důvodu nebezpečného přiblížení úlomku kosmické tříště.

9 komentářů ke článku “ŽIVĚ: Americký výstup z ISS”

Výstup se uskuteční ve čtvrtek.

Výstup do volného kosmického prostoru je odložen. Důvodem je nebezpečné přiblížení úlomku kosmické tříště.

To je výměna antény tak náročná nebo budou mít i další úkoly?