Krásné nedělní poledne, vážení čtenáři. Srdečně Vás vítám u dalšího dílu našeho tradičního seriálu Kosmotýdeník, ve kterém si jako obvykle připomeneme důležité momenty uplynulého týdne, které jsme nestihli rozebrat v samostatných článcích. Dnešním hlavním tématem bude start z kosmodromu Pleseck pro ruské ministerstvo obrany, ale těšit se můžete také na novinky kolem nejbližších chystaných misí firmy SpaceX, nebo na informace o nečekaném poplachu, který v pátek večer našeho času zastihl Kennedyho středisko. Dočkáte se také tradičních rubrik jako jsou Foto a Video týdne. Přejeme Vám příjemné čtení.
Sojuz 2.1v vynesl průzkumnou družici
9. září ve 21:59 našeho času odstartovala ze vzletové rampy 43/4 kosmodromu Pleseck raketa Sojuz 2.1v. Pod jejím aerodynamickým krytem se nacházela družice Razbeg 1 pro ruské ministerstvo obrany. Tento start byl původně plánován na polovinu července, ale z neupřesněných důvodů bylo hned několik pokusů o start odvoláno. Raketa se dokonce před aktuálním pokusem vrátila do integrační budovy. Samotná družice Razbeg 1 je malá družice, která bude sloužit k optickému armádnímu průzkumu. Stavbu družice obstarala korporace AO VNIIEM a na její palubě najdeme kameru postavenou v běloruské firmě OAO Peleng. Tato kamera by měla dosahovat maximálního prostorového rozlišení 0,9 metru při provozu v panchromatickém režimu.
Nosná raketa Sojuz 2.1v je jednou z variant nosiče Sojuz-2, který staví Raketové kosmické středisko Progress ve městě Samara. Vývoj nosiče (původně označovaného Sojuz 1) začal zhruba ve druhé polovině prvního desetiletí nového tisíciletí. Na rozdíl od předešlých verzí raket Sojuz (včetně Sojuzu 2.1a a 2.1b) má Sojuz 2.1v upravený první stupeň, na kterém používá jeden motor NK-33 a k němu čtyřkomorový RS-0110R. Tyto dva motory nahradily čtyři postranní stupně s motory RD-107A i motor RD-108A na centrálním stupni dalších variant Sojuzů. Společně s chystanou raketou Sojuz 5 je Sojuz 2.1v jediným Sojuzem, který při startu nevytváří charakteristický Koroljovův kříž. Ten se na obloze objevuje při současném odhození čtyř pomocných urychlovacích stupňů.
Raketový motor NK-33 postavila Kuzněcovova konstrukční kancelář pro použití na lunární raketě N-1. Motor spalující kapalný kyslík a letecký petrolej pracuje s uzavřeným pracovním cyklem. Motory NK-33 však poprvé letěly až na americké raketě Antares poté, co je firma Aerojet Rocketdyne upravila a přeznačila na AJ-26. Při pátém startu postihla motor AJ-26 závažná anomálie, která vedla ke ztrátě nosiče i celé mise. Po této nehodě přešly rakety Antares na motory RD-181 a motory NK-33 jsou postupně vyřazovány i z ruských raket. Jakmile dojde ke spotřebování skladových zásob těchto vyrobených motorů, přejde první stupeň Sojuzu 2.1v na motor RD-193. Na druhém stupni Sojuzu 2.1 najdeme raketový motor RD-0124, přičemž tento stupeň je identický s tím, který se používá na Sojuzu 2.1b. Od ostatních raket rodiny Sojuz 2 se Sojuz 2.1v liší také tím, že nepoužívá horní stupeň Fregat, ale Volga. Ten však tentokrát nebyl použit – při svém celkově sedmém startu letěl Sojuz 2.1v teprve podruhé ve dvoustupňové konfiguraci.
A jak probíhal 9. září start? V čase T-0 sekund se zažehl hlavní motor NK-33 i motor RD-0110R na prvním stupni. Ramena držící nosič se odklopila a raketa vyrazila z rampy 43/4 kosmodromu Pleseck k obloze. Krátce poté nosič s pomocí motoru RD-0110R zacílil na správný azimut, který je potřebný pro let na cílovou polární oběžnou dráhu. Raketa nabrala směr k severu a po cestě přes severní pevninské území Ruska dorazila nad Bílé moře. Zakrátko pak nosič překonal polární kruh v Murmanské oblasti.
Proces oddělení stupňů začal zážehem motoru RD-0124 druhého stupně, který byl následován vypnutím motorů NK-33 a RD-0110R na prvním stupni, který pak mohl být odhozen. Tento proces (nazývaný hot staging) se používá také u raket Sojuz 2.1a a 2.1b i u dřívějších verzí raket Sojuz. Odhozený první stupeň pak dopadl do oceánu v Murmanské oblasti. Po odhození prvního stupně došlo i o odhození nepotřebného aerodynamického krytu, který chránil náklad před aerodynamickým náporem v nižších vrstvách atmosféry. Raketa zatím dorazila do oblasti Barentsova moře. Zbytek průběhu letu nebyl upřesněn. Víme pouze, že start dopadl úspěšně. Ruské ministerstvo obrany oznámilo, že družice Razbeg 1 dosáhla oběžné dráhy. A mimochodem tohle je jeden z posledních zmínek o družici Razbeg 1. Jakmile totiž její provoz přejde pod ruskou armádu, přijme tradiční krycí označení Kosmos 2551.
Včera ve 21:59:47,491 SELČ odstartovala z kosmodromu Pleseck nosná raketa Sojuz 2.1v s družicí Razbeg 1 (Kosmos 2551). I když byl úspěšný start záhy potvrzen, zveřejnilo Ministerstvo obrany Ruské federace video až dnes ráno. pic.twitter.com/O4R3QtBtc9
— Michal Vaclavik (@Kosmo_Michal) September 10, 2021
Kosmický přehled týdne:
Nejbližším startem Falconu 9 je však mise Starlink 2-1, přičemž dvojka značí, že půjde o něco trochu jiného, než to, čeho jsme byli doposud svědky. Odlišné je už samotné místo startu – nepoletí se z Floridy, ale z Kalifornie. Je to dáno skutečností, že se letí na jinou oběžnou dráhu. Ač se často hovoří o tom, že půjde o dráhu polární, není to úplně přesné. Očekávaný sklon vůči rovníku je 70°, což je sice dost, ale k polární dráze tomu ještě kousek chybí. Start je aktuálně plánován na 14. září v 5:55 SELČ. Víme také, že se k této misi použije první stupeň B1049, který má za sebou devět startů. Podruhé tedy zažijeme desáté použití prvního stupně.
V minulém Kosmotýdeníku jsme psali o přípravách první pilotované mise v dějinách kosmonautiky, v jejíž posádce nebude žádný profesionální astronaut. Mise Inspiration4 byla původně chystána na 15. září ve 20:00 místního času (ve střední Evropě by bylo 16. září a 2:00 ráno). Tento termín však již neplatí. Start se posunul o 24 hodin. Posádka již dorazila na floridský kosmodrom a SpaceX zveřejnila fotografii z přípravy lodi pro tuto misi. Tenhle Crew Dragon už má za sebou misi Crew-1.
Agentury NASA a NOAA oznámily, že se dohodly s firmou SpaceX na další misi a tentokrát půjde o Falcon Heavy. Ten má v dubnu roku 2024 vynést z floridské rampy 39A družici GOES-U (Geostationary Operational Environmental Satellite-U). Ta má poskytovat pokročilé snímky povrchu Země a naší atmosféry. V reálném čase bude sledovat blesky a nabídne i lepší sledování sluneční činnosti a kosmického počasí. GOES-U je čtvrtou a poslední družicí série GOES-R, což je společný projekt agentur NASA a NOAA zahrnující družice GOES-R, GOES-S, GOES-T a GOES-U. Celková částka, kterou NASA zaplatí za služby spojené se startem, je 152,5 milionu dolarů.
V pátek 10. září zažilo Kennedyho středisko nečekanou událost. Celý komplex přešel do pohotovostního režimu a pozorovatelům zvenčí na klidu nepřidalo ani tvrzení, že vše souvisí s „neznámou událostí, ke které došlo v budově centrály NASA“, což bylo uvedeno v e-mailu, který bezpečnostní ředitel střediska odeslal zaměstnancům. Ti také dostali pokyn, aby se schovali na bezpečném místě a všechny brány umožňující vstup na středisko byly uzavřeny. Během pár desítek minut se ale vše vyřešilo. Ukázalo se, že bezpečnostní opatření souvisela s výhružným telefonátem, ale šlo pouze o planou hrozbu.
Přehled z Kosmonautixu:
Pokud náš web sledujete pravidelně, tak už asi víte, že u nás vychází minimálně dva články o kosmonautice denně. Při takovém tempu se může snadno stát, že Vám nějaký článek uteče. K tomu je zde naše pravidelné shrnutí. V neděli jsme se podívali na to, že NASA oslovila soukromé firmy, které by mohly postavit lunární vozítko pro program Artemis. Ukázali jsme si možnosti budoucí spolupráce družic na oběžné dráze, ale i studentský experiment, který probíhá na ISS. Shrnuli jsme si modernizaci komunikační sítě DSN a nabídli Vám možnost sledovat návrat Super Heavy B4 na orbitální rampu. První exemplář třetí generace evropských družic Meteosat se blíží ke startu a to samé platí i pro novou ruskou raketu Sojuz 5. Chybět nemohl ani 48. díl seriálu Thomasův fotokoutek, ve kterém se seznámíte s životem na ISS a pokocháte výhledy na Zemi. Živě jsme mohli sledovat výstup dvou ruských kosmonautů do volného prostoru, kteří pokračovali v aktivaci modulu Nauka. Toužebně očekávaný start Dalekohledu Jamese Webba dostal tento týden oficiální datum. Podívali jsme se na aktualizovaný harmonogram letů lodí Crew Dragon pro rotaci posádek na ISS i na přípravu nové japonské rakety H3. V sobotu pak přišel díl Vesmírné techniky zaměřený na metody navození stavu mikrogravitace na Zemi a možnosti výzkumu v těchto prostředcích. Dnes dopoledne jsme Vás pak pozvali ke sledování japonsko-francouzského výstupu do volného prostoru z ISS.
Snímek týdne:
Dnes dáme v této rubrice prostor vizuálně povedenému snímku, který zachycuje západ slunce nad základnou Boca Chica v jižním Texasu. Na fotce vidíme siluetu Starship S20, která se na suborbitální rampě chystá na téměř orbitální let. V uplynulých dnech se na tomto prototypu hodně pracovalo. Největší pokroky byly vidět na tepelném štítu v okolí špičky a k rampě dorazil motor Raptor Vac. Na orbitální rampu zatím dorazil nosič Super Heavy B4, který by podle slov Elona Muska mohl v příštím týdnu provést statický zážeh. Zatím však není jisté, kolik ze svých 29 motorů by zapálil.
Video týdne:
O tom, že NASA umí dělat povedená propagační videa, nemůže být sporu. V tomto týdnu nám představila svůj další výtvor, který rozhodně stojí za zhlédnutí. Dnes na nás nečekají žádné působivé animace, naopak – vše budou reálné záběry. Během necelých tří minut tak dostanete možnost připomenout si cestu do fáze, kde jsme teď. Budete si moci vzpomenout na bezpočet testů, kterými jednotlivé části hardwaru prošly, než mohly být doručeny na kosmodrom, kde jsou nyní postupně skládány dohromady.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://twitter.com/
https://www.nasa.gov/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
https://twitter.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/09/E-3qV2dXMAkLFQ0.jpg
https://pbs.twimg.com/media/E-2900WWUAcOrk_.png
https://upload.wikimedia.org/…/Aerojet_AJ26_in_the_Stennis_E-1_Test_Stand_-_cropped.jpg
https://pbs.twimg.com/media/E-9v1ReXoAQ1Wu5?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/E-oKZK-XoAAaOtE?format=jpg&name=4096×4096