Začátek cesty k novému lunárnímu vozítku

Dne 30.8.2021 NASA zveřejnila novou výzvu Požadavek na informace (RFI – Request For Information) na lunární vozítko LTV (Lunar Terrain Vehicle) pro program Artemis. Předchozí kolo RFI na LTV proběhlo v únoru 2020. Nejedná se zatím o výběrové řízení na dodávku tohoto produktu nebo služby, ale pouze o sběr informací od potenciálních uchazečů z řad amerických průmyslových firem pro budoucí plánování v rámci programu Artemis. NASA plánuje LTV nakoupit jako službu, tj. zaplatit dodavateli čas jeho provozu na povrchu Měsíce. Start prvního LTV na Měsíc se předpokládá v roce 2027. Návrhy budou přijímány do 1.10.2021. Na náhledovém obrázku je jedna z ilustrací LTV z dílny grafiků NASA, která ovšem nemusí odpovídat výsledné podobě či velikosti.

Má jít o nepřetlakované vozidlo pro přepravu posádky dvou astronautů v EVA skafandrech (~550 kg), nákladu nebo vědeckého vybavení o celkové hmotnosti min 800 kg, dojezdem na jedno nabití až 20 km a celkovou životností až 10 let. Požadavek na denní použití LTV se předpokládá 8 hodin, tj. 8 hod/24 hod v pohybu, kromě lunární noci. Musí zvládnout sklon terénu +/-20°. Dobíjení baterií musí být k dispozici z interních prostředků, např. fotovoltaiky, ale i z externího zdroje – např. zásuvka, výměnná baterie, palivový článek. LTV musí být možné ovládat posádkou na jeho palubě, dálkově z povrchu Měsíce, z jeho orbitální dráhy, nebo ze Země.

V předchozím kole RFI v únoru 2020 NASA vydala tuto prezentaci pro virtuální průmyslové fórum a dále soupis otázek a odpovědí (Q&A) z téhož virtuálního setkání. Doplním to i seznamem účastníků průmyslového fóra z loňska, které taky není bez zajímavosti.

17 komentářů ke článku “Začátek cesty k novému lunárnímu vozítku”

1. PaRi napsal:

Ať se na to dívám zleva, zprava, stále mi vychází Cybertruck 😉

Díky za článek. Mám obavy, že bude NASA většinu aktivit na Měsíci externalizovat, zda bude vše schopna věcně a časově ukočírovat a zda to nevyvolá časové a funkční problémy.

• Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

Tak ono to bude spíš naopak. Tím mám na mysli to, že po dosavadních pozitivních zkušenostech NASA s komerčními programy se dá očekávat, že externí dodavatel(-é) budou rychlejší, inovativnější a v zásadě i levnější, než vlastní vývoj uvnitř NASA.
      Dobrým příkladem může být třeba nový EVA skafandr, ktery NASA interně vyvýjí už 14 let, utratila za to doposud 420 M USD a nebude k dispozici dříve než v roce 2025. Proto NASA 20.9. vypíše výběrové řízení na dodávku lunárního skafandru pro program Artemis od komerčního dodavatele.

• Jan Jancura napsal:

Ono to v životě nebývá tak jednoznačné. Zcela souhlasím, že to má význam u techniky která je již řadu let vcelku zvládnutá a má komerční potencionál jako jsou rakety, nákladní a pilotované lety na nízkou orbitu. Zde se může NASA stanovit vcelku dobře stanovit cenu a termín zakázky. Navíc tam případné ztráty u zakázek pro NASA si komerční firma může vynahradit u komerčních zakázek. Něco jiného jsou případy, kde je zapotřebí značný podíl rizikového vývoje vcelku nové techniky, jako jsou sondy do vesmíru za oběžnou dráhu Země, různá vozítka a stanice pro Měsíc a jiná tělesa. Zde odhady cen a termínů, komerční využití v blízké době je nereálné.

• Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

Zkonstruovat a vyrobit 4-místnou pilotovanou kosmickou loď je rozhodně řádově složitější, než 2-místný otevřený elektro-vozík pro Měsíc. Pravdou je, že potenciál jeho komerčního využití je sice nižší (i když kdo ví), ale rozhodně to není svým rozsahem tak riskantní investice, jako byla u stavby celé kosmické lodi (viz. Starliner a Crew Dragon) do které se komerční partněři pouštěli.

Mimochodem cenu neurčuje NASA, ale komerční partneři ve svých nabídkách, až bude vyhlášeno výběrové řízení.

• Adam Rrezzaabek napsal:

Pokud se nepletu, tak NASA výrobu vždy zadávala dodavatelům. Změna je, že nově jim přenechá i design (což umožní originálnější designy) a zodpovědnost (za zpoždění a zdražení)

• Miroslav Pospíšil Redakce napsal:

Je to tak a navíc, jak je uvedeno v článku, NASA si výsledný produkt od dodavatele ani nekoupí, ale zaplatí pouze za jeho použití, za službu. Dá se to přirovnat k jízdě taxíkem versus vlastnictví vozu.
        Další příklad tohoto přístupu můžeme vidět u letů posádek na LEO v Crew Dragonech. NASA zadala jen základní parametry služby, kterou bude nakupovat a vítězní dodavatelé se postarali o design (pod dohledem NASA), stavbu, testování, provoz a údržbu lodí, které zůstávají stále v jejich vlastnictví.
        U raketoplánů v minulosti NASA naopak vlastnila design, řídila stavbu, stavěla hangáry, rampy, vlastnila samotné raketoplány i s jejich provozem a údržbou. To vše bylo extrémně drahé a pomalé.