Studentský experiment na ISS

V rámci vzdělávacího programu Orbit Your Thesis! se na ISS dostal experiment Oscar-Qube (Optical Sensors based on CARbon materials: QUantum Belgium), který vyvinula skupina studentů z belgické univerzity ve městě Hasselt. O doručení se postarala loď Dragon 2 v rámci mise CRS-23. O pár dní později Thomas Pesquet nainstaloval experiment do zařízení Ice Cubes Facility, které slouží komerčním a edukačním experimentům k výzkumu mikrogravitačního prostředí na kosmické stanici. Úkolem experimentu Oscar-Qube je vytvoření podrobné mapy zemského magnetického pole. Zařízení totiž využívá nový typ magnetometru s metodou „diamond-based quantum technology sensing“. Senzor je vysoce citlivý a doba odezvy je lepší než 100 nanosekund. Díky tomu vzniklo zařízení, které dokáže vytvořit mapu zemského magnetického pole s dosud nesrovnatelnou přesností.

Infografika projektu Oscar-Qube

Experiment Oscar-Qube byl navržen a postaven výhradně studenským týmem za účelem otestování zmíněné technologie „diamond-based quantum technology sensing“ v kosmickém prostoru. Instalací experimentu na ISS začala studentům desetiměsíční fáze sledování provozu zařízení na stanici.

Samotný edukační program Orbit Your Thesis! spustila ESA, aby pomohla studentům vysokých škol uskutečnit jejich sny – dostat do kosmického prostoru experiment, který si vysnili. Ačkoliv studenti z programu Oscar-Qube svůj experiment sami navrhli a postavili, ve všech fázím jejich cesty jim byli k dispozici experti z ESA. Ti studentům nepomáhali jen se samotným vývojem experimentu, ale dodali jim také cenné znalosti, rady, schopnosti a know-how, což jsou nezbytné prostředky nejen pro tento experiment, ale i pro jejich budoucí kariéru v kosmickém sektoru.