SLEDUJEME: První fotky Falconu Heavy

Pohled na motorovou sekci prvního Falconu Heavy.

Dočkali jsme se! Po mnoha letech počítačových vizualizací, animací a více či méně zdařilých pokusů o grafické slepení tří stupňů Falconů 9 dohromady máme před sebou historicky první fotografie skutečného Falconu Heavy! Elon Musk před pár minutami zveřejnil tyto snímky na svém Instagramu a Twitteru a my Vám je nyní rádi přinášíme. Fotky vznikly v hale HIF u rampy 39A, kde obří raketa vzniká. Na snímcích je například vidět, že boční stupně opravdu disponují titanovými kormidly, zatímco centrální stupeň má kormidla hliníková.

SpaceX zakončí rekordní rok startem z Kalifornie

Rok 2017 byl pro firmu SpaceX mimořádně povedený – především proto, že se podařilo rozjet opakované používání prvních stupňů raket Falcon i lodí Dragon. Končící rok byl pro SpaceX rekordní – doposud nejvíce startů měla v roce 2016, kdy provedla osm startů. V letošním roce byl tento rekord více než zdvojnásoben – momentálně má firma na svém kontě 17 startů a ještě se můžeme těšit na jeden další. V dnešním článku se tedy podíváme na to, co nám SpaceX nachystala do předvánočního času. Misí pro Iridium totiž SpaceX letošní rok započala a misí pro Iridium jej i stylově zakončí.

Překvapení! „MU69“ má zřejmě sourozence

V době, kdy lidé na Zemi budou oslavovat příchod nového roku 2019, sonda New Horizons navštíví další ledový svět 2014 MU69. Tento objekt Kuiperova pásu je přitom poměrně malý. Odhadovaný průměr tělesa je pouhých 30–45 km a nachází se přibližně miliardu kilometrů od soustavy trpasličí planety Pluto, kterou sonda navštívila 14. července 2015. Kolem trpasličí planety Pluto sonda New Horizons proletěla v minimální vzdálenosti 12 500 km a pokud vše půjde podle plánu kolem objektu 2014 MU69 sonda dokonce prolétne pouze ve vzdálenosti 3,500 km. Vědci nám již teď slibují podrobné snímky povrchu tělesa, které mají mít dokonce ještě lepší kvalitu, než ty, které sonda pořídila u Pluta. Nedávno však výzkumný tým, který má sondu New Horizons na starosti, oznámil další vzrušující informaci. Kolem tělesa 2014 MU69 byl totiž pravděpodobně objeven měsíc a je dost dobře možné, že není ani zdaleka jediný.

Gemini – Kosmonautická maturita (3. díl)

Samokřídlo ve větrném tunelu

Projekt Gemini dostal při svém zrodu do vínku několik hlavních cílů. Krom dlouhodobých misí a rendezvous včetně spojení s jiným tělesem na orbitu bylo třetím cílem v pořadí řízené přistání na souši. První část, tedy řízený průchod atmosférou, byl žádoucí nejen coby akademické cvičení, s kontrolovanou trajektorií se totiž počítalo u Apolla během návratu od Měsíce. Dosavadní zkušenosti s návratem těles zpět do atmosféry byly jak na sovětské, tak na americké straně získány výlučně s využitím balistické trajektorie. Tu využívaly kabiny Vostok a Mercury a zjednodušeně řečeno znamenala, že před deorbitačním zážehem bylo třeba zorientovat kabinu, přesně dodržet čas zážehu a pak už bylo vše v rukou prozřetelnosti a astronaut byl pouhým pasažérem. To měla Gemini změnit. Druhá část onoho úkolu byla stejně důležitá: jestliže bude kabina schopna relativně přesného přistání a případných korekcí trajektorie, bylo by vhodné nechat ji dosednout na pevninu. Záchranné operace na moři znamenaly astronomické náklady nutné pro vydržování záchranných složek v daném oceánu, navíc přistání na hladinu, jakkoli výhodné z hlediska dimenzování přistávacího systému (voda působí jako solidní tlumič), s sebou neslo inherentní rizika, která se naplno ukázala například v případě letu Guse Grissoma při misi MR-4. Přistání v předem určené oblasti na pevnině bylo zkrátka mnohem více žádoucí. A ještě před oficiálním startem programu Gemini měli jeho tvůrci za to, že na obě části tohoto úkolu mají dobrý recept…

Další osud titanových kormidel na Falconech

Na misi Iridium-2 letěl v červnu letošního roku Falcon 9 s novými roštovými kormidly. Ta se lišila nejen tvarem a velikostí, ale především materiálem. Místo tradičního hliníku byl použit titan. Ačkoliv Elon Musk nová kormidla hodně chválil, jejich dalšího nasazení jsme se již nedočkali a všechny následující mise obsloužila stará hliníková kormidla. Spekulovalo se o mnoha důvodech, ale Elon Musk nyní na Twitteru prozradil, jak to ve skutečnosti je. Nás může těšit, že se nad touto novou technologií nezavřela voda a že ji čeká slibná budoucnost.

Sojuz v rusko-americko-japonských barvách

Kosmická loď Sojuz MS-07 se v neděli ráno našeho času vydala na svou cestu do vesmíru. V anatomických křeslech leželi zástupci tří států – Rus Anton Škaplerov, Američan Scott Tingle a Japonec Norišige Kanaj. Této posádce včera začala téměř půlroční kosmická mise – zemskou tíži opět pocítí až v červnu příštího roku, kdy mají naplánovaný návrat zpět. V dnešním článku se podíváme na jednotlivé členy posádky a podrobněji se s nimi seznámíme. Každý z nich pochází z jiného státu, přesto mají minimálně jednu věc společnou. Všichni tři totiž před vstupem do oddílu astronautů působili v armádě.

Jak přepravit obří teleskop?

Když uvažujeme  o kosmických projektech, často podléháme mylnému dojmu, že jde jen o to vyrobit a otestovat nějakou sondu. Veškerou infrastrukturu bereme jako samozřejmost, ale to není vůbec fér. V mnoha případech je totiž potřeba navrhnout zázemí a podpůrné systémy přesně na míru daného projektu. Asi nejlépe to ukazuje speciální transportní kontejner STTARS (Space Telescope Transporter for Air, Road, and Sea), který má za úkol ochránit Dalekohled Jamese Webba během transportu. Tento sofistikovaný kontejner krásně ukazuje, jak vyspělá musí být veškerá technika, která přichází do styku se špičkovými kosmickými projekty.

Kosmotýdeník 274 (11.12. – 17.12.)

Tři starty během jednoho týdne (Sojuz, Falcon 9 a Ariane 5) a neustále odkládaný Electron. To je na sedm dní docela dost. Během tohoto týdne se však udály i další zajímavé věci, které si v Kosmotýdeníku shrneme. V hlavním tématu se například podíváme na aktuální vědecké poznatky ze zkoumání bílých skvrn na trpasličí planetě Ceres. Podíváme se i na povedené snímky ze zmíněných startů a nevynecháme tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

ŽIVĚ A ČESKY: Pilotovaný Sojuz na Gagarinově rampě

Nosná raketa Sojuz-FG již stojí na startovní rampě 1/5, ze které v roce 1961 odstartoval na svou historickou misi Jurij Gagarin. Zatímco první kosmonaut strávil ve vesmíru sotva hodinu a půl, Anton Škaplerov, Scott Tingle a Norišige Kanaj, kteří usednou do anatomických křesel lodi Sojuz MS-07, by měli na oběžné dráze pobývat téměř půl roku – jejich návrat je momentálně plánován až na červen příštího roku. Pilotované starty jsou vždy velmi zajímavé a proto ani dnes nevynecháme živě a česky komentovaný přenos.

Přistání Orionu na dvou padácích

Včera byl nad pouští Yuma na jihozápadě Arizony uskutečněn pátý ze série osmi testů padáků Orionu, které jsou součástí jejich kvalifikace pro pilotovaný kosmický let Exploration Mission-2. Maketa Orionu byla shozena z transportního letounu C-17 ve výšce 10,5 kilometru (viz fotogalerie). Při testu byl simulován scénář, ve kterém se nepodaří otevřít jeden ze tří hlavních padáků. Test se měl původně uskutečnit 13. prosince. Letoun C-17 tehdy dosáhl výšky pro shoz, ale dveře jeho nákladového prostoru nešly otevřít.