Štítek ‘Živě a česky’

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon se vrací do služby!

Před několika týdny se na první pohled standardní mise Falconu 9 proměnila v událost, u které jsme si mysleli, že pozastaví starty této rakety minimálně na nižší jednotky měsíců. Ovšem jak je již u SpaceX zvykem, co se dříve zdálo nemožné, stává se nyní realitou. Pouhých 15 dní po nehodě je Falcon znovu připraven startovat. Podle vyšetřování SpaceX za problémy mohla prasklina ve snímacím potrubí připojeném k rozvodům kyslíku, kde se nachází tlakový senzor. Prasklina se vytvořila v důsledku únavy materiálu způsobené vibracemi motoru a uvolněním svorky, která obvykle potrubí upevňuje. A jak to, že se může firma k letům vrátit tak brzy? Hlavní důvody jsou tři. Díky neuvěřitelné startovní kadenci má SpaceX obrovské množství dat, díky čemuž je jednodušší zjistit problém. Další důvod je, že SpaceX se řídí přístupem: pokud něco způsobuje problém, tak to na raketě jednoduše nebude. Problémové potrubí tak bude minimálně na několika dalších druhých stupních odstraněno, jelikož se nejedná o podstatný systém pro funkci motoru. Posledním důvodem je konstatování FAA, že při misi nedošlo k ohrožení veřejné bezpečnosti a starty tak mohou pokračovat i přes pokračující vyšetřování.

ŽIVĚ A ČESKY: Premiéra Ariane 6

Po dlouhém čekání se fanoušci evropské kosmonautiky konečně dočkali. Dnes nadešel den, kdy by měla být do provozu uvedena nová středně těžká raketa Ariane 6. Jde o náhradu za již vysloužilou Ariane 5, která téměř přesně před rokem absolvovala svoji poslední misi. Výhoda Ariane 6 by měla spočívat v nižší ceně, umožnění vyšší kadence startů a určité modularitě, jelikož bude létat ve dvou verzích. Ariane 62 a 64. Druhé číslo udává počet pomocných urychlovacích stupňů na tuhé pohonné látky, které jsou mimochodem identické s prvními stupni rakety Vega-C, díky čemuž se celý proces výroby zjednoduší. Dnes by měla Ariane 6 odstartovat ve své nejslabší konfiguraci 62, tedy pouze s dvěma pomocnými stupni. Ovšem i v této konfiguraci zvládne na nízkou oběžnou dráhu vynést až 10,35 tuny nákladu. Při inauguračním letu by mělo být také vyneseno několik CubeSatů a zařízení. Za zmínku určitě stojí například družice GRBBeta, za kterou stojí firma Spacemanic, 3U CubeSat Replicator s malou 3D tiskárnou nebo návratovou kapsli SpaceCase. Zde bych Vás rád odkázal na seriál Pionýři prvního letu Ariane 6, který zpracoval Lukáš Houška a dozvíte se v něm detaily o nejzajímavějších zařízeních, které budou vyneseny při tomto letu.

ŽIVĚ A ČESKY: Falconu počasí nepřeje

Při druhém červencovém startu Falconu 9 je v plánu vynesení telekomunikační družice Türksat 6A. Ta bude umístěna na 42° východní délky a o její provoz se bude starat stejnojmenný operátor. Bude se jednat o vůbec první tureckou telekomunikační družici, na které se podílely pouze turecké firmy, což pro zemi znamená, že se stane desátým státem schopným ji vyrobit. I když do startu zbývá pouze pár hodin, stále není upřesněno, který první stupeň byl na tuto misi vybrán. Pokus o přistání by měl proběhnout na mořské plošině Just Read The Instructions, která bude čekat v Atlantiku. Sluší se také dodat, že předpověď počasí pro dnešní pokus o start není moc příznivá. Aktuálně se drží pouze na 30% vhodných podmínek.

ŽIVĚ A ČESKY: Druhá várka družic Starshield startuje

Z Vandenbergovy letecké základny má v sobotu ráno opět odstartovat Falcon 9 s druhou várkou družic Starshield. Jedná se o upravené družice Starlink pro potřeby americké armády, které mohou být vybaveny dodatečnými senzory nebo kamerami. Smlouva na program Starshield byla uzavřena v roce 2021 a SpaceX za vybudování konstelace obdrží 1,8 miliardy amerických dolarů. První stupeň B1081 poletí po osmé a o přistání se pokusí na mořské plošině Of Course I Still Love You, která bude čekat v Tichém oceánu.

ŽIVĚ A ČESKY: Počasí komplikuje start Falconu Heavy

Přibližně půlrok uplynul od zatím posledního startu Falconu Heavy a ikonická třítrupá raketa od firmy SpaceX již stojí na startovní rampě 39A na Kennedyho středisku na Floridě. Tentokrát má nosič vynést cca pětitunovou družici GOES-U, která se usadí na geostacionární dráze. Jedná se zároveň o poslední exemplář ze současné vývojové série GOES-R. Ačkoliv nemáme informace, že by startu po technické stránce něco bránilo, není moc pravděpodobné, že se v noci na zítřek startu Falconu Heavy opravdu dočkáme. Meteorologové totiž dávají startu pouze 30% pravděpodobnost dobrých podmínek a stejně to vypadá i pro další možnost o den později. Náš živě a česky komentovaný přenos však bude i přesto připraven.

ŽIVĚ A ČESKY: Vyzraje Falcon 9 na špatné počasí?

V noci na dnešek mělo dojít ke startu Falconu 9 s telekomunikační družicí Astra-1P. Jenže na Floridě foukal silný vítr a i kvůli němu dávali meteorologové jen 55% pravděpodobnost dobrých podmínek. SpaceX kvůli silnému větru přesunula pokus o start na úplný konec startovního okna, ale ani tehdy si počasí nedalo říct a musel následovat odklad na další den. Jenže pro noc na zítřek je předpověď meteorologů ještě horší. V místě startu hrozí kromě silného větru také velká oblačnost a počasí v místě přistání je na pomezí mezi středně a silně nevhodným. Suma sumárum? Meteorologové dávají pouze 30% pravděpodobnost dobrých podmínek. Nadějné to tedy vůbec není, ale náš přímý přenos bude připraven.

ŽIVĚ A ČESKY: Falcon po pauze znovu startuje

Po opravdu nezvykle dlouhé době mezi dvěma starty Falconu 9 se na dnešní třiadvacátou hodinu plánuje start s telekomunikační družicí Astra 1P. Stavbu družice zajistila firma Thales Alenia Space, přičemž provozovatelem bude lucemburská společnost SES S.A. Družice má za úkol pokrývat především televizním vysíláním oblast Španělska, Německa a Francie. Pro tuto misi byl vybrán první stupeň s označením B1080, který poletí podeváté a o přistání se pokusí na mořské plošině Just Read The Instructions. Ta bude čekat přibližně 672 kilometrů od místa startu.Po opravdu nezvykle dlouhé době mezi dvěma starty Falconu 9 se na dnešní třiadvacátou hodinu plánuje start s telekomunikační družicí Astra 1P. Stavbu družice zajistila firma Thales Alenia Space, přičemž provozovatelem bude lucemburská společnost SES S.A. Družice má za úkol pokrývat především televizním vysíláním oblast Španělska, Německa a Francie. Pro tuto misi byl vybrán první stupeň s označením B1080, který poletí podeváté a o přistání se pokusí na mořské plošině Just Read The Instructions. Ta bude čekat přibližně 672 kilometrů od místa startu.

ŽIVĚ A ČESKY: Starliner s lidmi dokuje u ISS

Včera jsme se po mnoha letech odkladů a zpoždění konečně dočkali startu kosmické lodi Starliner od firmy Boeing s dvoučlennou posádkou na palubě. Cílem pilotované testovací mise CFT je prověřit všechny systémy kosmické lodi v ostrém provozu ve všech fázích kosmické mise. A protože Starlinery mají vozit astronauty na ISS, je jasné, že právě připojení k Mezinárodní kosmické stanici nemůže při této misi chybět. Komplikací byl zaznamenaný únik helia, u kterého není znám vliv na další průběh mise. Zatím ale nebylo nic oznámeno a tak platí, že Starliner by se měl k orbitálnímu komplexu připojit v 18:13 SELČ a náš živě a česky komentovaný přímý přenos u toho nebude chybět.

ŽIVĚ A ČESKY: Starliner je připraven na misi CFT

Druhý pokus o start rakety Atlas V na pilotovanou testovací misi kosmické lodi Starliner, ke kterému došlo 1. června, nebyl korunován zážehem motorů kvůli technickému problému na pozemním vybavení. V minulých dnech technici vyměnili vadný zdroj elektrické energie u jednoho počítače, který měl na starost řízení předstartovní sekvence. V současné chvíli jsou raketa, kosmická loď i startovní rampa připraveny na třetí pokus o start, který by měl nastat 5. června v 16:52 našeho času. Meteorologové navíc na tento termín predikují 90% pravděpodobnost dobrého počasí!

ŽIVĚ A ČESKY: Starliner opět připraven ke startu

Po mnoha odkladech opět nadešel den, kdy se firma ULA pokusí o start rakety Atlas V s kosmickou lodí Starliner od Boeingu na první pilotovanou testovací misi k Mezinárodní vesmírné stanici. Podle informací od Michala Václavíka způsobil problém elektromagnetický ventil rozvodu kapalného kyslíku na stupni Centaur v čase T- 2 hodiny, když posádka byla usazena ve svých sedačkách. Kvůli jeho výměně musela být rakety převezena zpět do montážní haly VIF, kde navíc technici narazili na drobný únik hélia u orientačních motorků umístěných na servisním modulu kosmické lodi.