sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Spire Global

Společnost Spire Global zahájila právní kroky, aby přiměla belgického poskytovatele analytických služeb Kpler dokončit akvizici obchodní činnosti malého družicového operátora v oblasti sledování lodí. Podle Spire Global společnost Kpler nepokročila s dohodou.

DOGE

Úřadující administrátor NASA Janet Petro uvedla, že nová organizace Department of Government Efficiency (DOGE) bude prověřovat platby v agentuře. Podobné prověrky provádí DOGE i v jiných agenturách.

Tetra-6

Společnost Redwire získala kontrakt na dodávku družicového tahače Mako. Platforma má sloužit pro experiment s doplňováním paliva na oběžné dráze vesmírných sil Tetra-6. Start je plánován na rok 2027.

Ariane 6

Arianespace pracuje na startu rakety Ariane 6 v termínu 26. února. Raketa má vynést průzkumnou družici CSO-3 pro francouzskou armádu. Start rakety z evropského kosmodromu ve Francouzské Guyaně bude prvním startem rakety od jejího inauguračního letu loni v červenci.

Crew-10

NASA 11. února oznámila, že pro nadcházející misi Crew-10 k ISS použije kosmickou loď Crew Dragon Endurance namísto nové kosmické lodi Crew Dragon, jak bylo původně plánováno. Start Crew-10 je v současnosti naplánován nejdříve na 12. března

Články

O2O přenese od Měsíce i 4K video

Když vloni 16. listopadu odstartovala mise Artemis I, vydala se loď Orion v rámci této bezpilotní zkoušky dál, než jakákoliv pro lidi certifikovaná kosmická loď v historii. Další mise této lodi, Artemis II, má prověřit všechny palubní systémy nezbytné pro pilotované mise. Cílem je připravit techniku na budoucí výpravy, které budou mít za úkol přistát na Měsíci. Artemis II kromě toho otestuje také nové a vylepšené technologie včetně laserové komunikace. Terminál Orionu pro laserovou komunikaci se označuje zkratkou O2O (Orion Artemis II Optical Communications System).

X-Planes / Dělníci kosmonautiky (4.díl)

„Byl to ten nejošklivější letoun, jaký jsem kdy viděl. Do té doby jsme se snažili snižovat odpor, jak to jen šlo, a teď tu stojí letoun se čtvercovým stabilizátorem, takže mě to moc neuchvátilo. Dokud do toho ovšem nedali ten velký motor, který ve vás uměl vzbudit úctu. Dokud jsem neměl možnost osobně řídit tento letoun, nechoval jsem k němu velké sympatie“. Zajímavý pohled na X-15, z pohledu pilota Billa Dany. Letoun nemusel na první pohled vzbuzovat velké sympatie, ale jeho poměr tahu vůči hmotnosti byl ohromující. Spolu s X-15 přišel i speciální výcvik, kdy piloti trávili šest měsíců jen teoretickou přípravou spolu s nácviky v simulátoru. Člověk se chystal tam, kde nikdo nikdy nebyl, technicky náročným způsobem. Výcvik připomínal spíše výcvik astronautů na misi. Piloti létali na simulátoru jeden let za druhým a pokaždé jim byla nasimulována nová a nová závada. Na co se, ale piloti nedokázali připravit, bylo první oddělení od NB-52. Podle Milta Thompsona to byl šok, když ho motor okamžitě zatlačil do sedačky on neměl

První pilotovaná loď Orion dostala štít

25. června se týmu expertů podařilo dokončit instalaci tepelného štítu na návratovou kabinu lodi Orion určené na misi Artemis II. K tomuto milníku došlo v montážní hale na Neil Armstrong Operations and Checkout Building, která se nachází na Kennedyho středisku na Floridě. Štít o průměru zhruba 5 metrů je jedním z nejdůležitějších systémů lodi Orion, jelikož zajistí bezpečný návrat astronautů uvnitř kabiny zpět na Zemi. Na konci mise, která počítá s obletem Měsíce, čeká na Orion vstup do atmosféry rychlostí zhruba 40 000 km/h, což vyžene teploty vně kabiny až k hodnotám kolem 2700 °C. Astronauti v kabině si však budou v té době užívat přívětivé pokojové teploty, což zajistí právě tepelný ochranný systém.

FAA upravuje vzdušný prostor Cape Canaveral

Federal Aviation Administration (FAA) je americký úřad zodpovědný za bezpečné a efektivní spojení vesmírného provozu s americkým vzdušným prostorem, který patří mezi nejzatíženější na světě. Vesmírný provoz zahrnuje komerční lety s licencí FAA, pro NASA, americkou armádu a další americké vládní agentury. Před rokem 2014 byl vesmírný provoz omezenější než v posledních letech a FAA mohla těmto letům vyhovět podle potřeby, uzavřením relativně velkého vzdušného prostoru na delší časový úsek. Dnes, kdy se tempo startů zvyšuje je nutné, aby se FAA více zapojoval do procesu plánování a zvýšil tak efektivitu pro běžný přístup na zemskou orbitu.

Raketa Sojuz vynesla 43 družic

Dnes ve 13:34 odstartovala z kosmodromu Vostočnyj raketa Sojuz 2.1b s horním stupněm Fregat. Ze zdejší jediné provozuschopné rampy 1S dopravila na polární oběžnou dráhu ve výšce 830 kilometrů meteorologickou družici Meteor-M 2-3. Tato družice sice navazuje na předchozí exempláře vypuštěné v rámci tohoto programu, ale navíc se od nich odlišuje několika konstrukčními prvky. „Družice Meteor-M 2-3 je oproti předchůdkyním vybavena palubním radarem s aktivní fázovou anténou a aparaturou pro sledování vztahu Země-Slunce,“ vysvětlil Michal Václavík z České kosmické kanceláře.

Vostok nad planetou

Vostok – úsvit věku kosmického (29. díl)

Každý návrat z oběžné dráhy je vysoce dynamickou záležitostí, při níž působí na návratový aparát i na jeho případné pasažéry síly, jež mohou v případě jakékoli chyby způsobit extrémní namáhání, eventuálně destrukci stroje a okamžitou smrt posádky. V relativně krátkém časovém úseku musí kabina zbrzdit z 28 000 km/h na podzvukovou rychlost, aby bylo možné provést závěrečnou přistávací sekvenci. Po vstupu do hustých vrstev atmosféry se před kabinou vytvoří rázová vlna, jež může, díky extrémnímu stlačení vzduchu, mít podle tvaru stroje teplotu i přes 5 000°C. Nebýt tepelné ochrany kabiny, během několika okamžiků by přišla totální dezintegrace. Po této fázi však nenastává oddech, naopak. S odezníváním tepelného namáhání přichází špička decelerace, kdy na stroj i posádku působí přetížení. Podle typu sestupu se jeho úroveň může lišit, od zhruba 1,7 g v případě raketoplánu, po zhruba 4 g u řízeného sestupu v běžné návratové kabině. Nicméně pro první pilotované kosmické lodi, Vostok nevyjímaje, platilo, že jejich sestup je výlučně balistický, tedy neřízený. Trochu se to podobá projektilu z pistole, která vystřelí pod vodou. Zpomalení probíhá na

Horní stupeň Centaur V při převozu na loď Rocket Ship. Obrázek: ULA

Oprava stupně Centaur V odkládá premiéru rakety Vulcan

Společnost United Launch Alliance rozhodla, jaký bude další postup v rámci příprav na první start rakety Vulcan. Začněme pozitivně – týmy, které prováděly zhodnocení dat nasbíraných během statického zážehu FRF (Flight ReadinessFiring), došly k závěru, že byly úspěšně naplněny všechny úkoly testu. Firma souběžně s touto zprávou oznámila, že určila prvotní příčinu, která vedla 29. března k anomálii strukturálního testovacího exempláře horního stupně Centaur V na zkušebním stanovišti Marshallova střediska. Z palivového systému stupně tehdy unikl vodík, který se na stanovišti nahromadil a poté explodoval, což poškodilo především stupeň samotný. Kromě určení příčiny anomálie firma také určila nápravná opatření, která mají zabránit opakování celé situace.

Nová partnerství soukromých firem s NASA

Agentura NASA 15. června oznámila zájem rozvíjet spolupráci se sedmi americkými firmami za účelem dosažení pokroku v pilotované kosmonautice a v budování komerční ekonomiky na nízké oběžné dráze Země. Agentura v tiskové zprávě uvedla, že tato partnerství – realizována v rámci druhé iniciativy CCSC-2 (Collaborations for Commercial Space Capabilities-2) společně s nefinancovanými Space Act Agreements – jsou navržena tak, aby v konečném důsledku přinášely prospěch komerčním snahám, které souvisejí s vesmírem prostřednictvím zapojení NASA. To bude zahrnovat jak sdílení technických znalostí a dat, tak i hodnocení a různé technologie.

VT_2023_25

Vesmírná technika: Řídící počítač Hubbleova teleskopu

Výpočetní technika udělala v devadesátých letech 20. století a v prvních letech 21. století ohromný pokrok. Proto také NASA sáhla k výrazné modernizaci mozku své legendární kosmické observatoře – Hubbleova teleskopu. Jeho původní řídící počítač byl modernizován a upravován během servisních misí amerických raketoplánů. Postupně tak díky pokrokům ve výpočetní technice rostla jak rychlost jeho výpočtů, tak i kapacita paměti RAM.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

poslední videa

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Nejnovější díly našich seriálů

Nejnovější záznamy přednášek

Dušan Majer – Rok 2024 v kosmonautice – rok návratů (3.1.2025) online přednáška v 17:00

V kalendáři již píšeme rok 2025 a pomaličku tak nadchází doba, abychom začali rekapitulovali rok minulý. V dnešním vystoupení namíříme naši pozornost nejprve směrem k Měsíci, který se v posledních letech stává cílem nejvýznačnějších kosmických agentur, tedy americké NASA i čínské CNSA. Další část přednášky

Jiří Podolský: Chvála vln – Poselství elektromagnetických vln (4.5.2023)

Téměř vše, co víme o našem vesmíru, víme díky elektromagnetické interakci, přesněji řečeno zásluhou elektromagnetických vln, což je vlnění jímž se tato základní fyzikální síla projevuje a šíří. Elektromagnetické vlnění bylo předpovězeno v 19. století díky práci Michaela Faradaye a především Jamese Clerka Maxwella a jeho

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.