Poslední lednový týden roku 2025 je za námi a opět přinesl celou řadu zajímavých kosmonautických témat, které nyní shrne Kosmotýdeník. V hlavním tématu se tentokrát věnujeme zatím největší aktualizaci ohledně programu lodi Starliner od doby, co přistála bez posádky z první pilotované výpravy. Budeme se věnovat také dvojici astronautů z této mise, která se v tomto týdnu dostala do hledáčku politických prohlášení. Podíváme se na nový motor pro raketu Neutron a navštívíme i halu VAB, kde vzniká druhý exemplář rakety SLS. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Vyšetřování Starlineru pokračuje, ale u konce není

Zdroj: https://spaceflightnow.com/
Loď Starliner se v kosmonautické komunitě stala synonymem pro opravdu těžkopádný program, který se potýká s řadou problémů. Přesto je předčasné nad ní lámat hůl. Alespoň si to zatím myslí NASA a Boeing, kteří společně pracují na analýze problémů, které loď provázely při prvním zkušebním pilotovaném letu v minulém roce. Pokračuje tak snaha pochopit všechny anomálie a do příštího letu je napravit. Od přistání Starlineru, který se vrátil z oběžné dráhy bez posádky, se navíc oba jmenovaní aktéři (NASA a Boeing) rozhodli vydat zatím nejobsáhlejší vyjádření k aktuálnímu stavu vyšetřování nehody. Ačkoli se vyjádření neslo v optimistickém duchu, ve skutečnosti stojí před Boeingem možná největší problém stále nevyřešen. Přesto NASA stále nechává otevřená vrátka ke startu této lodi ještě v roce 2025.
Podle nezávislé bezpečnostní komise NASA bylo dosaženo „významného pokroku“ při řešení problémů, které se objevily při loňském zkušebním letu vesmírné lodi Starliner, ačkoli klíčové problémy s tryskami této lodi zůstávají nevyřešeny. Nicméně právě pohonný systém lodi dělal všem největší vrásky.
Paul Hill, člen Poradního panelu pro bezpečnost v letectví a kosmonautice (ASAP), na veřejném zasedání 30. ledna uvedl, že výbor byl nedávno informován o stavu vyšetřování mise Starliner Crew Flight Test (CFT). Tato původně krátkodobá mise odstartovala v červnu s astronauty Barry Wilmorem a Sunitou Williams na palubě. Nicméně kosmická loď se po třech měsících vrátila na Zemi bez posádky kvůli obavám agentury ohledně výkonu pohonného systému lodi, který zlobil už při příletu k ISS. Od přistání se však podařilo uzavřít jiné dílčí problémy, které loď během letu provázely. „Integrované týmy NASA a Boeingu začaly uzavírat letová pozorování a anomálie během letu.“

Zdroj: https://spaceflightnow.com/
Přesto jsme se bohužel nedozvěděli žádná konkrétní témata a chyby, které byly uzavřeny. Paul Hill alespoň uvedl, že se vyřešené anomálie netýkají trysek, z nichž se několik během přibližování kosmické lodi ke stanici vypnulo. Pohonný systém také trpěl několika úniky helia. Problémy pak dělal i během několika testů během připojení ke stanici a také při následném odletu. „Aktuální plán vyšetřování a certifikace prozatím předpokládá, že anomálie pohonného systému zůstanou otevřené,“ řekl, “a to do doby, než začnou probíhat certifikační testovací kampaně.“ Dodal, že existují týmy, které zkoumají hlavní příčinu problémů s pohonnými jednotkami, vypracovávají doporučení pro změny týkající se budoucích misí a posuzují „technické a organizační faktory“, které mohly hrát při vzniku obtíží roli.
Hill také uvedl, že ASAP je spokojen s pokrokem a postupem spolupráce během vyšetřování Boeingu a NASA. „Podrobnosti, o které se s námi NASA podělila, nám dodaly jistotu, že se soustředí na správné základní problémy a s tím související cestu k příští bezpečnému letu Starlineru.“ Ačkoli setkání ASAP neposkytlo mnoho technických podrobností o vyšetřování Starlineru, jednalo se o pravděpodobně nejpodrobnější veřejnou aktualizaci vyšetřování od návratu Starlineru před téměř pěti měsíci. NASA ani Boeing od přistání nebyly zrovna sdílní.
A kdy znovu Starliner poletí? Na brífinku ASAP se nehovořilo o tom, kdy by Starliner mohl znovu vzlétnout a zda by se jednalo o další zkušební let s posádkou na palubě nebo bez ní, nebo o dlouhodobou misi s posádkou a rotací. „Termín a konfigurace dalšího letu Starlineru budou určeny, jakmile bude lépe známa cesta Boeingu k certifikaci celého systému,“ uvedla NASA už v říjnu a zatím se nic nezměnilo. „NASA si ponechává na stole více možností, jak nejlépe dosáhnout certifikace systému, včetně příležitostí pro potenciální let Starlineru v roce 2025,“ uvedla tehdy agentura, ale od té doby nenabídla aktuální informace o tom, kam by Starliner mohl zapadnout do již tak nabitého seznamu letů ke komplexu.

Zdroj: https://spaceflightnow.com/
Nehezké zprávy mezitím přišly z Boeingu a týkají se financování celého programu. Společnost Boeing 23. ledna oznámila, že očekává, že ve čtvrtém čtvrtletí roku 2024 bude kvůli Starlineru účtovat další ztrátu, která by se mohla pohybovat ve stovkách milionů dolarů. Během zprávy o výsledcích a hovoru s analytiky z 28. ledna společnost neposkytla další podrobnosti a dosud nepředložila Komisi pro cenné papíry v USA zprávu 10-K, která by tyto informace obsahovala.
Mark Nappi, viceprezident společnosti Boeing, který byl během mise CFT vedoucím programu Starliner, již tuto funkci nevykonává. Nappi vystoupil 30. ledna na zdejší konferenci SpaceCom v roli staršího programového poradce pro iniciativy v oblasti kosmického výzkumu ve společnosti Boeing s tím, že tato změna je součástí jeho dlouhodobých plánů odejít v únoru do důchodu. Jeho odchod je podmíněn vnitřní politikou Boeingu, která nařizuje povinný odchod do penze v 65 letech. Roli vedoucího programu CCP převzal John Mulholland, který tuto funkci vykonával v letech 2011–2020. Ten řídil program během počátečního vývoje (tehdy loď ještě nesla označení CST-100) a během prvního nepilotovaného letu v roce 2019.
Panel o partnerství veřejného a soukromého sektoru se Starlineru dotkl jen krátce. Na otázku, co by Nappi změnil na struktuře programu Starlineru, aby se zlepšila nákladová a časová efektivita kosmické lodi, poukázal jen na očividné. „Myslím, že bychom se ke struktuře programu vrátili, přehodnotili jej a zefektivnili. V současném pohledu je také velmi neefektivní uzavírat smlouvy s pevnou cenou. V takovém případě pak musíme ve snaze zlepšit původní návrh a snaze dělat produkt lepší doplácet ze svého.“
Kosmický přehled týdne:
Do politického dění a na mediální scénu se nečekaně v tomto týdnu dostala dvojice amerických astronautů, která zůstala na ISS poté, co musela loď Starliner během mise CFT odletět bez nich. Navazujeme tak tematicky na hlavní téma Kosmotýdeníku. Sunita Williams a Barry Wilmore se mezitím zapojili do práce na stanici a v současnosti jsou právoplatnými členy posádky stanice a plánovaně by se měli vrátit na palubě lodi Crew Dragon mise Crew-9. V tomto týdnu dokonce společně vystoupili do kosmického prostoru a během EVA provedli kolem 100 dílčích úkolů při údržbě stanice a na řadě vědeckých experimentů. Jejich mediální připomenutí začalo tím, že zakladatel společnosti SpaceX Elon Musk zdánlivě bez vyzvání napsal na síť X, že prezident Trump požádal SpaceX, aby „co nejdříve přivezla domů dva astronauty, kteří uvízli na kosmické stanici“, a dodal, že je „hrozné, že je tam Bidenova administrativa nechala tak dlouho“. V příspěvku na své vlastní sociální síti Truth Social vydal prezident Trump podobné prohlášení, v němž tvrdil, že Wilmore a Williams byli „Bidenovou administrativou prakticky opuštěni ve vesmíru“, a uvedl, že Musk a SpaceX by si pro ně měli „dojít“. Ve skutečnosti však Sunita ani Butch na ISS neuvízli v žádné fázi svého prodlouženého pobytu. V době, kde Starliner nebyl krátkou dobu připojen k ISS, byly v lodi posádky Crew-8 dočasně instalovány nouzové sedačky. Poté k lodi dorazila Crew-9 s dvoučlennou posádkou s tím, že zpět se vrátí i se dvěma členy posádky Starlineru. Plán byl, že mise Crew-9 skončí na konci února, ale kvůli dodatečným přípravám nového exempláře lodi Crew Dragon byl jejich odlet odložen na konec března. „Výroba, montáž, testování a konečná integrace nové kosmické lodi je náročná práce, která vyžaduje velkou pozornost věnovanou detailům,“ uvedl Steve Stich, manažer CCP NASA, v příspěvku na blogu ze 17. prosince. „Oceňujeme usilovnou práci týmu SpaceX na rozšíření flotily lodi Dragon na podporu našich misí a flexibilitu programu dopravy posádek na stanici a při společné práci na dokončení připravenosti nové lodě k letu.“ Diskutuje se proto o tom, že administrativa nového prezidenta tlačí na SpaceX, aby dokončila nový exemplář Crew Dragonu dříve.
Společnost Rocket Lab zveřejnila snímek svého motoru Archimedes, který je jako první odesílán na testovací kampaň do Stennisova střediska. Zde čeká tento motor spalující kapalný metan a kapalný kyslík řada testů ověřující jeho správnou konstrukci a funkčnost. Motor by měl být součástí nově vyvíjené rakety Neutron, která bude vícenásobně použitelná.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice si shrneme všechna témata, která jsme už v uplynulých dnech zpracovali ve formě pravidelně vycházejících článků. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní připomenout. Týden jsme načali pozvánkou na tradiční Kosmoschůzku. Dále jsme se také věnovali představování jednotlivých vědeckých přístrojů a technologických demonstrátorů, které k Měsíci veze zkušební komerční lunární lander Blue Ghost. Tématem byl tentokrát experiment testující lunární navigaci. Článek Co BepiColombo „slyšela“ u Merkuru měl podezřelý název, ale když si dobře pohrajete s frekvencí, můžete slyšet třeba vibrace sondy během průletu kolem planety. Levné, funkční, 3D tištěné. Tak by se dal shrnout test, který si kladl za cíl vyzkoušet nově vyvinout nízkonákladovou 3D tištěnou anténu, která by mohla rozšířit přenosové kapacity z kosmu. Živě jsme chtěli sledovat již dvacátý devátý start stroje New Shepard společnosti Blue Origin, který měl tentokrát patřit vědeckým experimentům s lunární gravitací, jenže start se ani po několika odkladech neuskutečnil. Americká sonda Juno zase u Jupiteru zachytila zatím nejsilnější vulkanickou činnost na již tak extrémně aktivním měsíci Io. V půl třetí v noci jsme Živě a česky sledovali start rakety Falcon 9 se španělskou telekomunikační družicí. Start byl zajímavý nezvyklým zahozením prvního stupně rakety. Vzorky, které z planetky Bennu přivezla americká sonda OSIRIS-REx přinesly nečekané svědectví o bohatém zastoupení základních látek důležitých pro vznik života. Připravovaná mise PUNCH určená ke studiu Slunce, která bude složená ze čtyř exemplářů, prošla úspěšnou zkouškou rozkládání fotovoltaických panelů. V pátek vyšel článek, který se zaměřil na velmi zajímavé téma – zdravotní problémy astronautů během kosmických letů. Tento pátek byl posledním pátkem v měsíci a tak jsme se společně sešli nad Pokecem s Kosmonautixem. V sobotu jsme se věnovali připravovanému prvnímu evropskému lunárnímu landeru jménem Argonaut. V sobotu jsme vám pak ještě přinesli informaci o tom, že se partneři projektu ISS dohodli na čtvrtém pilotovaném letu v režii společnosti Axiom.
Snímek týdne:
Snímek týdne tentokrát ukazuje instalaci třetího levého segmentu motoru SRB, který společně s jeho pravým kusem (tam jsou nainstalovány již 4 segmenty z pěti) bude pohánět raketu SLS na misi Artemis II. Fotografie zachycuje proces probíhající v hale VAB na Floridě, kde vzniká sestava rakety SLS pro druhý let programu Artemis a první pilotovaný let s lodí Orion. Na začátku března by měla být dokončena instalace všech pěti segmentů i obou horních sestav. Následovat pak bude instalace centrálního stupně, stupně ICPS, adaptérů a nakonec i lodi Orion se záchrannou věžičkou. Se startem se zatím počítá ne dříve než v dubnu 2026.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Video týdne:
Společnost Firefly Aerospace ukázala další video, které zachycuje let jejich landeru Blue Ghost, který na oběžné dráze Země ověřuje své systémy a postupně zvyšuje svoji oběžnou dráhu, aby následně mohl vyrazit vstříc pokusu o přistání na povrchu Měsíce.
I spy with my little lander, a Moon in the distance. Check out Blue Ghost’s amazing view of Earth eclipsing the Moon as the lander travels on orbit. Our #GhostRiders can’t wait to share more postcard worthy moments as we continue on our roadtrip. #BGM1 pic.twitter.com/OUGfHgSPLC
— Firefly Aerospace (@Firefly_Space) January 31, 2025
Zdroje informací:
https://spacenews.com/
https://spaceflightnow.com/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GikzNdAbgAA17PH?format=jpg&name=4096×4096
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2025/01/20250130_Mulholland_pre_OFT.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2025/01/20250131_Starliner_factory_tour.jpg
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2024/09/20240907_Starliner_White_Sands.jpeg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MSGLQi2vuwfCMJmUaWLXj4.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250127-PH-FMX01_0026/KSC-20250127-PH-FMX01_0026~medium.jpg
K větě v článku ohledně Artemis II „Se startem se zatím počítá ne dříve než v dubnu 2026“:
Duben 2026 byl dne 5.12.2024 nastaven jako nejpozdější.
Podle čtyři dny staré informace stále platí, že duben 2026 je považován za datum „nejpozději“, takže by to mohlo být dříve.
Zdroj: https://x.com/SpaceflightNow/status/1884647796550127983