sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Capella Space

Capella Space, poskytovatel služeb pozorování Země využívající radarové družice se syntetickou aperturou, získal od amerického letectva kontrakt v hodnotě 15 milionů dolarů na modernizaci svých senzorů a schopností sběru dat pro vojenské aplikace.

Agentura DGA

Eva Portier, zástupkyně pro vesmír francouzské zbrojní agentury DGA uvedla, že do roku 2030 Francie plánuje mít aktivní schopnost bránit vesmírné prostředky.

Pokuta pro SpaceX

FAA oznámila 17. září, že udělila SpaceX pokutu ve výši 633 009 USD za porušení podmínek jejích licencí během června 2023 při startech rakety Falcon 9 na misi Satria-1 a v červenci 2023 za vynesení Jupiteru-3 Falconem Heavy.

Družicová platforma NOVA

Výrobce družic Apex formálně uvedl na trh větší družicovou platformu NOVA, která je podle společnosti určena pro náročnější mise vládních zákazníků. První dodávky zákazníkům začnou ve třetím čtvrtletí roku 2025.

Neuraspace

Evropská kosmická agentura plánuje otestovat služby řízení kosmického provozu, které nabízí portugalský startup Neuraspace. Na základě smlouvy oznámené 16. září bude kancelář ESA Space Debris Office integrovat služby Neuraspace se svými stávajícími nástroji.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Gateway (únor 2021)

Dne 9. února NASA oznámila, že pro vynesení spojených modulů PPE a HALO lunární orbitální stanice Gateway vybrala raketu Falcon Heavy s prodlouženým aerodynamickým krytem. Smlouva na poskytnutí startovní služby se SpaceX včetně souvisejících přípravných a podpůrných služeb a profinancování nákladů je uzavřena v hodnotě přibližně 332 milionů dolarů. Start se uskuteční nejdříve v květnu 2024 z komplexu 39A. Bližším podrobnostem, jako patnáctitunová hmotnost sestavy, doručovací subsynchronní přechodová dráha ke geostacionární, následná desetiměsíční přeletová fáze na cílovou dráhu NRHO a dalším technickým informacím o konstrukci obou modulů jsme se věnovali v listopadovém dílu tohoto seriálu. Podle aktuální informace jsou však parametry počáteční oběžné dráhy Země stále předmětem přezkumu.

Svařování kabiny Orionu pro Artemis 3, leden 2021
Svařování kabiny Orionu pro Artemis 3, leden 2021
Zdroj: https://www.nasa.gov

V den, kdy vyšel lednový díl, NASA zveřejnila fotografii ze svařování tří panelů kuželové části primární struktury Orionu pro Artemis 3. Orion je svařován ve výrobním závodě Michoud Assembly Facility v New Orleans. Svařování ještě čeká horní část s přechodovým tunelem a spodní válcovou část se dnem hermetizované kabiny. Dodání kabiny do montážní budovy O&C v Kennedyho vesmírném středisku je plánováno na letošní rok, dodání evropského servisního modulu na říjen 2022.

Loni definovaným primárním cílem Orionu pro Artemis 3 bylo přímé připojení k lunárnímu landeru v roce 2024, protože Gateway bude na dráze NRHO k dispozici nejdříve k březnu 2025. Vývoj lunárního landeru má však vzhledem k nedostatečnému financování skluz. Stále je tedy ve hře nikdy zcela neopuštěná varianta, že Gateway bude mít při misi Artemis 3 určitou roli.

Pro mise Artemis 4 až 6 je plánována nosná raketa SLS Block IB, schopná vynést společně s Orionem i moduly stanice Gateway
Pro mise Artemis 4 až 6 je plánována nosná raketa SLS Block 1B, schopná vynést společně s Orionem i moduly stanice Gateway
Zdroj: https://pic.clubic.com/

Náklad pro čtvrtou raketu SLS nebyl až dosud jistý. Dne 25. ledna však tým pracující na projektu sondy Europa Clipper obdržel formální pokyn k ukončení úsilí o podporu kompatibility s raketou SLS a k pokračování vývoje konfigurace sondy pro start na komerční nosné raketě. SLS je tak uvolněna pro misi Artemis 4. V soupisu uzavřených kontraktů jsme v lednovém dílu uvedli, že pro mise Artemis 4 až 6 zbývá uzavřít smlouvu mezi Evropskou kosmickou agenturou a společností Airbus na výrobu evropských servisních modulů ESM-4 až 6 pro Oriony. Tato smlouva v hodnotě 650 milionů EUR byla podepsána 2. února. Při prvních dvou z těchto tří pilotovaných misí má být Gateway rozšířena o mezinárodní moduly I-Hab a ESPRIT.

ESA zvažuje i možnost vývoje vlastního nákladního dopravního systému pro potenciální zásobování stanice Gateway. V lednu proto pověřila společnosti Airbus a Thales Alenia Space vypracováním dvou nezávislých studií nákladní kosmické lodi CLTV (Cis-Lunar Transfer Vehicle). Předběžné přezkumy návrhů PDR proběhnou v polovině letošního roku. Studie prováděné v rámci paralelních fází A/B1 mají být ukončeny před příští ministerskou radou na konci roku 2022 přezkumem návrhů systémů a jejich cílem je ověřit možnosti prováděcích fází B2/C/D se záměrem prvního startu v roce 2027.

Koncept CLTV od Airbusu
Koncept CLTV od Airbusu
Zdroj: https://airbus-h.assetsadobe2.com

Koncept CLTV od Airbusu, pojmenovaný Moon Cruiser, je založen na technologiích ATV a servisního modulu Orionu. Je navržen pro přepravu nákladu nebo paliva pro doplnění nádrží stanice Gateway nebo pro přesun lunárního landeru od Gateway na nízkou oběžnou dráhu Měsíce, případně vzletového stupně opačným směrem. Může však podporovat i mise na nízké oběžné dráze Země a obsluhovat geostacionární družice. CLTV lze vynášet raketami Ariane 6 a na Gateway by mohl dopravit modul o hmotnosti více než 4,5 tuny.

Studie Thales Alenia Space v hodnotě 4,5 milionu EUR bude také prověřovat schopnost různých misí CLTV od zásobování stanice Gateway po přepravní služby na nízké oběžné dráze Země a potenciální využití v podpoře evropského nákladního landeru EL3. Cílem studie je poskytnout Evropské kosmické agentuře kosmickou loď použitelnou pro zásobovací mise v různých destinacích. Thales Alenia Space spolupracuje na studii s OHB a se společností ALTEC.

Koncept CLTV od Thales Alenia Space
Koncept CLTV od Thales Alenia Space
Zdroj: https://www.thalesgroup.com

ESA zadala oběma společnostem i studium prvních dvou prioritních misí landeru EL3 – dodávky nákladu na podporu amerického programu Artemis a evropské vědecké mise roveru v jižní polární oblasti Měsíce.

NASA bude nadále pokračovat v úsilí o návrat astronautů na povrch Měsíce. Už to nejsou jen pozitivní signály ve formě lunárního kamenu v Oválné pracovně nebo společného prohlášení úřadujícího administrátora NASA a členky přechodového týmu Bidenovy administrativy v NASA. I tisková tajemnice Bílého domu Jen Psaki vyjádřila na dotaz reportérky televizního kanálu Fox News silnou podporu Bidenovy administrativy návratu amerických astronautů na povrch Měsíce. Četla z předem připravené a odsouhlasené písemné odpovědi: „Prostřednictvím programu Artemis bude vláda Spojených států spolupracovat s průmyslem a mezinárodními partnery na vyslání astronautů na povrch Měsíce. Další muž a žena na Měsíci, což je velmi vzrušující, provedou novou a vzrušující vědu v přípravě na budoucí mise na Mars a demonstrují americké hodnoty.“ Do skládačky tak zbývá poslední díl – prezidentská žádost o rozpočet NASA na fiskální rok 2022. Předběžně se očekává, že žádost bude doručena Kongresu přibližně na přelomu března a dubna.

Maketa landeru společnosti Dynetics v měřítku 1:1 se střední věrností byla v lednu umístěna v budově Space Vehicle Mockup Facility Johnsonova vesmírného střediska
Maketa landeru společnosti Dynetics v měřítku 1:1 se střední věrností byla v lednu umístěna v budově Space Vehicle Mockup Facility Johnsonova vesmírného střediska
Zdroj: https://pbs.twimg.com

NASA oznámila 27. ledna společnostem, které zaslaly nabídky do soutěže o vývoj pilotovaného lunárního landeru, že výběr bude odložen z původně plánovaného února až o dva měsíce, maximálně do 30. dubna. Hlavním důvodem odkladu je nutnost vyhodnocení návrhů uchazečů v podmínkách nižšího rozpočtu programu pro fiskální rok 2021 a vyčkávání na zveřejnění požadované částky na financování vývoje landerů z připravované prezidentské žádosti pro fiskální rok 2022. Tyto informace jsou nezbytné pro účely přeplánování časové osy vývoje. V reakci na odklad zaslalo jedenáct demokratických senátorů dopis adresovaný prezidentovi Spojených států, v němž naléhají na masivní financování landerů v žádosti o rozpočet na fiskální rok 2022 a na rychlý výběr společností pro postup do fáze vývojových a demonstračních smluv. NASA chtěla vybrat dva z nynějších tří týmů, aby udržela konkurenci a aby měla zálohu pro případ, že jeden tým zaostane nebo selže. I tento záměr však NASA ještě přezkoumá.

Součástí makety landeru společnosti Dynetics jsou i solární panely ROSA. Nově je řešeno i rozmístění trysek.
Součástí makety landeru společnosti Dynetics jsou i solární panely ROSA. Nově je řešeno i rozmístění trysek.
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Současně NASA bez poskytnutí dodatečného financování prodloužila společnostem stávající základní smluvní období do 30. dubna pro zachování schopnosti hladkého přechodu do fáze vývojových a demonstračních smluv. Zatímco SpaceX o průběhu prací na svém návrhu lunárního landeru odvozeného od vyvíjeného dopravního systému Starship v podstatě neinformuje, ostatní týmy průběžně poskytují podrobnosti o dosaženém pokroku.

Společnost Dynetics předložila svůj návrh pilotovaného landeru pro program Artemis dne 6. ledna. Kromě již dříve vyrobené makety landeru s nízkou věrností byla dokončena instalace makety se střední věrností. Ta se nachází v budově Space Vehicle Mockup Facility v Johnsonově středisku NASA v Houstonu. I tento exemplář bude využíván astronauty a operátory NASA k doladění designu kabiny a ostatních částí landeru.

Testování softwaru landeru společnosti Dynetics
Testování softwaru landeru společnosti Dynetics
Zdroj: https://huntsvillebusinessjournal.com

Tým Dynetics má několik subdodavatelů. Draper Laboratory poskytla pro počáteční testování zkušební software naváděcího, navigačního a řídicího softwaru landeru. Sierra Nevada vytvořila simulátor virtuální reality, na kterém bylo vyhodnocováno, jak by při přistávání byl vidět povrch Měsíce včetně místa přistání. Společnost Oceaneering demonstrovala technologie zmírňování vlivu prašnosti na systémy landeru pomocí hardwaru Debris Vacuum Assembly. Paragon Space Development Corporation provedl v Glennově výzkumném středisku testy komponent ECLSS. Maxar Technologies dokončil předběžné návrhy subsystémů zásobování energií, avioniky, komunikace a aktivní regulace tepla. Všechny tyto předběžné návrhy subsystémů prošly v lednu předběžným přezkumem PDR, který byl proveden týmem Dynetics ve spolupráci s NASA.

Zkušební zážeh hlavního motoru landeru společnosti Dynetics na stanovišti 115 v MSFC
Zkušební zážeh hlavního motoru landeru společnosti Dynetics na stanovišti 115 v MSFC
Zdroj: https://huntsvillebusinessjournal.com

Dynetics uskutečnil testy hlavních motorů landeru na kyslík a metan jak na svém zkušebním stanovišti v Huntsville, tak i v nedalekém Marshallově středisku NASA. Tyto testy poskytly údaje o výkonu a stabilitě motorů za účelem vylepšení konečných návrhů. Dynetics také ve vlastních zařízeních provedl testy svých korekčních motorů systému RCS.

Tým Dynetics provedl i podrobné analýzy široké škály specifických fenoménů, jako je interakce spalin z hlavních motorů s lunárním regolitem, výpočty dynamiky kapalin a analýza proudění vzduchu v kabině za účelem vylepšení konstrukce a umístění systému revitalizace vzduchu.

Dodavatelem kabiny pro posádku v návrhu landeru společnosti Dynetics je Thales Alenia Space Italia
Dodavatelem kabiny pro posádku v návrhu landeru společnosti Dynetics je Thales Alenia Space Italia
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Na základě účasti Thales Alenia Space v týmu Dynetics v soutěži o lunární lander a díky mezinárodním vztahům mezi Spojenými státy a Itálií a jejich kosmickými agenturami NASA a ASI se zrodila smlouva mezi italskou kosmickou agenturou a Thales Alenia Space Italia o studii proveditelnosti a předběžném návrhu (fáze A/B) víceúčelového modulu pro americký program Artemis. ASI chápe účast Itálie v programu Artemis jako velkou strategickou hodnotu pro italský průmysl.

Studie proveditelnosti bude trvat deset měsíců a měla by vést k návrhu víceúčelové hermetizované struktury, která by byla schopna se přizpůsobit široké škále aplikací. První z nich je hermetizovaná kabina pro posádku landeru, který vyvíjí tým vedený společností Dynetics. Další referenční programy se budou týkat hermetizovaných kabin pro povrchový habitat, rover a nákladní lunární logistiku.

V pozadí za maketou landeru společnosti Dynetics je maketa landeru Národního týmu s přepracovaným přistávacím prvkem
V pozadí za maketou landeru společnosti Dynetics je maketa landeru Národního týmu s přepracovaným přistávacím prvkem
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Národní tým pod vedením společnosti Blue Origin dodal v srpnu do budovy Space Vehicle Mockup Facility maketu lunárního landeru s nízkou věrností. Sestupový prvek makety využíval sedmimetrový aerodynamický kryt rakety New Glenn. Později Blue Origin sestupový prvek přepracovala, aby se vešel do pětimetrového aerodynamického krytu rakety Vulcan Centaur.

Všechny tři týmy navrhují pro období 2023 až počátek 2024 nepilotované demonstrační mise na povrch Měsíce. Na fotografii je maketa sestupového prvku Blue Moon.
Všechny tři týmy navrhují pro období 2023 až počátek 2024 nepilotované demonstrační mise na povrch Měsíce. Na fotografii je maketa sestupového prvku Blue Moon.
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

Také Northrop Grumman aktualizoval návrh svého přeletového prvku landeru Národního týmu. Prvek poskytne setkávací, přibližovací a spojovací schopnosti potřebné pro integraci celého landeru na dráze NRHO, stejně jako další nezbytné služby, které budou potřebné pro let, ale nebudou nutné na povrchu Měsíce. To umožní eliminovat množství paliva v sestupovém a vzletovém prvku. Podle současného plánu by byl přeletový prvek vynesen jako první a s pomocí kryogenního motoru BE-7 by se přesunul do NRHO. Jako druhý by byl vynesen sestupový prvek od Blue Origin. Na dráze NRHO by přeletový prvek aktivně provedl automatizované přibližovací a spojovací operace. Nakonec by byl připojen vzletový prvek od společnosti Lockheed Martin.

Přeletový prvek je určen pro počáteční sestup na nízkou oběžnou dráhu Měsíce i pro první část počátečního sestupu z nízké oběžné dráhy na Měsíc. Projektová životnost přeletového prvku s kapalným vodíkem a kapalným kyslíkem v kosmickém prostoru je maximálně pět až šest měsíců. Plánovaná nominální časová osa je výrazně kratší, respektuje však požadavek NASA na devadesátidenní připravenost integrovaného landeru na dráze NRHO kvůli případnému zpoždění ve vynesení Orionu.

Demonstrace přibližování a spojování prvků landeru Národního týmu na simulátoru v Dulles
Demonstrace přibližování a spojování prvků landeru Národního týmu na simulátoru v Dulles
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com

V Marshallově středisku NASA v Huntsville byly úspěšně provedeny čtyři série zážehových testů kyslíkovodíkového motoru BE-7 společnosti Blue Origin.

Northrop Grumman provedl ve svém zařízení v Dulles ve Virginii pozemní demonstrace dokování s prototypem zachycovacího mechanismu odvozeného od družice MEV (Mission Extension Vehicle), navržené k autonomnímu připojení ke stárnoucím družicím na geostacionární dráze a k prodloužení jejich životnosti. Prototyp použitý při demonstracích používal systém, který je navržen pro spojení přeletového a sestupového prvku lunárního landeru a který je navržen i pro připojení vzletového prvku k této sestavě.

Zdroje informací
https://www.nasa.gov/
https://twitter.com/
https://spacenews.com/
https://www.airbus.com/
https://www.thalesgroup.com/
https://www.dynetics.com/
https://www.asi.it/
https://www.nasaspaceflight.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Et9OynAXcAAjlHm?format=jpg
https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/artemis_iii_orion_weld_maf.jpg
https://pic.clubic.com/…1200&hash=1154163e0a766bb17ed4ba58956290a1092dd59c
https://airbus-h.assetsadobe2.com/…/CLTV-Moon-Cruiser-Gateway-Copyright-Airbus.jpg
https://www.thalesgroup.com/…/files/database/assets/images/2021-01/CLTV_2_1100.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EsmxJFpXAAERRSR?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/EsmxGsQXAAMYzbW?format=jpg
https://huntsvillebusinessjournal.com/…Layout-at-Rapid-Prototyping-Lab-at-JSC1.jpg
https://huntsvillebusinessjournal.com/…Testing-at-TS115-at-NASA-MSFC-hi-res.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EsmxIY8XMAAFYaK?format=jpg
https://pbs.twimg.com/media/EsmxHjbWMAAF9PZ?format=jpg

https://forum.nasaspaceflight.com/assets/42455.0/2011640.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/11/LDS-PT0-Pic1-1536×1070.jpeg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
49 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
SaturnV
SaturnV
3 let před

Parádní souhrn! Díky.

SaturnV
SaturnV
3 let před

Komu dáváte největší šanci?

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  SaturnV

SpaceX a Dynetics. Proč? Kvůli ceně a vyspělosti návrhu.
National team dal zhruba před rokem suverénně nejvyšší cenu na následující fázi.

SpaceX – 2,252 mld USD
Dynetics – 5,273 mld USD
National team – 10,182 mld USD

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Ano, souhlasím, ale pochybuji, že by se National team dostal v druhém nabídkovém kole na méně než polovinu své původní nabídky, tj. pod původní cenu druhého v pořadí – Dynetics. Asi by to vzbudilo vážné otázky, jak je možné, že původně nabídli X a v druhém kole 1/2 X. SpX je tradičně nejlevnější a proto jim dávám největší šanci na výhru kontraktu. Ne že by automaticky to nejlevnější mělo být to nejlepší, nicméně SpaceX už myslím dost jasně prokázala v programech COTS a CCP že „umí“ a umí relativně levně.

Michael Voplatka
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Já osobně bych si na SpaceX nevsadil. Momentálně tipuju na vítěze Dynetics – cenově zlatá střední cesta, podrobně rozpracovaný a prezentovaný návrh, jednoduchost a v neposlední řadě, což se mi na tomto návrhu líbí nejvíc, bude oproti zbývajícím kandidátům na nerovném povrchu mnohem stabilnější a bezpečnější. Vzpomeňme na fotky LM Apolla 15. Chápu, že jsme dnes technologicky jinde, než v 60. letech, umíme vyřešit přistání na nerovném povrchu, ale je to komplikace a obrovské riziko navíc. V tom je pro mě návrh Dynetics geniální. Plus jednoduchý nástup a výstup lidí – žádná potřeba další technologie (a potenciální závady) v podobě výtahu nebo rizika pádu na vysokém žebříku (byť by určitě byli jištění). Ale to je jen čistě osobní tip a laická úvaha.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Mě se ještě Dynetics lander líbí v tom, že by mohl na Měsíci jednoduše vysadit i jiný náklad, než posádku – někde jsem viděl, jak na Měsíci vysazuje hermetický rover. Podle mě by mohl být i celkem těžký, protože by musel šetřit méně paliva pro návrat. SpaceX lander mi pro nejbližší budoucnost přijde moc megalomanský a předimenzovaný.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Můj osobní tip je, že NASA nebude riskovat a nevybere pouze 1 dodavatele. Vybere 2 systémy, podobně jako v programech COTS a CCP a tam vidím výsledek jak jsem už psal na dva vítěze: SpaceX a Dynetics. Skoro bych si na tento výsledek vsadil. 🙂 Uvidíme v dubnu.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Co je technický rating chápu. Ale co je manažerský rating?

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Ano v tomto pořadí.
U CCP byl Boeing při výběru také hodnocen lépe, že má lepší metody řízení a projektový management, více zkušenosti a kdovícoještě lepší než SpaceX a jak dopadli se Starlinerem…
Možná se to někomu nemusí líbit, ale já věřím, že SpaceX má momentálně nejkvalitnější agilní způsob vedení projektů a špičkové progresivní konstruktéry, kteří se nebojí inovovat.

To Saturn: pod pojmem „manažerský rating“ si můžeme představit hodnocení způsobu vedení celé společnosti, potažmo projektů – jaká je organizační struktura, metodika projektového řízení, nastavené zpětné vazby, fázování, metody testování, způsob vedení dokumentace, řízení a rozvoj lidských zdrojů, atd. Je to široký komplex aktivit spojený s řízením chodu společnosti a projektů.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Jiří Hošek: To je parádní věc, klidně bych to zapojil do článku.
Miroslav Pospíšil: –

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

To negativní hodnocení SpX ohledně (ne)dodržování termínového plánu CCP není od NASA tak úplně košér, že ano.
Jedním z hlavních důvodů zpoždění bylo nedostatečné financování CCP Kongresem v prvních 2/3 programu a dalším důvodem dodatečné požadavky a změny zadání přímo od NASA, které si vyžádaly úpravy konstrukce Crew Dragona a neplánované vícepráce. I přesto SpX splnilo více milníků a dříve než konkurenční Boeing a už se chystá třetí posádka CD na ISS.

SaturnV
SaturnV
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Neřekl bych, že má NASA potřeba nekale znevýhodňovat SpaceX. U dragona se také vyskytlo se spoustu technických potíží.
Taky že Boeing už vyřadili.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

No výborně. National team snížil cenu o 35% „bez jakéhokoli snížení kvality technického ani manažerského přístupu“. Tomu říkám velmi krásný příklad toho, jak dělat z NASA dojnou krávu. Jen tak dál. 🙂

Po SLS a Orionu by to byl další vysavač na peníze, který bude z NASA vysávat 2x-3x prostředků víc, než by bylo potřeba.
Pokud by byl tento dodavatel zvolen, budu se moc těšit na další zprávu OIG, jak NASA hospodárně nakládá s prostředky daňových poplatníků.

Hawk
Hawk
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Pospisil: Druha , z pohledu kosmonautiky mozna i dulezitejsi vec, aby usetrene penize v NASA resp. kosmonautice zustaly a ti co rozhoduji o rozpoctu tuto snahu ocenili a usetrene penize pridelili treba na jiny projekt.
Aby to nebylo jako za sociku, kdy podnik usetril napr. el. energii t.j. spotreboval ji mene nez mel prideleno v planu a „za odmenu“ dostal na pristi rok nizsi planovaci kvotu pro spotrebu el. energie.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Samozřejmě. Téma každoroční tvorby rozpočtu NASA je velmi zajímavé a poučné. NASA něco chce a plánuje dělat, svůj návrh předá administrativě v Bílém domě, ta to upraví nebo ne a předloží to Kongresu. Tam vzniknou další dva návrhy ze Senátu a Sněmovny reprezentantů a z těchto tří návrhů se několikakolově vytvoří finální návrh, který se schvaluje. V drtivé většině případů Kongres schválí rozpočet NASA v odlišné podobě, než jej navrhna NASA/prezident.
S odchodem republikána Richarda Shelbyho v příštím roce by se mohl politický přístup ve tvorbě NASA rozpočtů snad trochu změnit z doposud protěžovaných velmi drahých a nepružných „old space“ postupů a dodavatelů k více moderním a levnějším komerčním „new space“ postupům a dodavatelům.

Chápu, že pro některé lidi v Kongresu USA, NASA i tady na kosmonautixu je tato změna nepříjemná, ale je nevyhnutelná a správná. Jedině s touto změnou se NASA může dostat dále a rychleji, než tomu bylo v posledních 20-30 letech.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Miroslav Pospíšil

Jirko, Saturn V se ptal: „komu dáváte největší šanci?“. Odpověděl jsem mu na to svým tipem a přidal k němu zdůvodnění proč zrovna takto. Samozřejmě mohu se mýlit, nevidím zcela do hlav a zákulisních jednání členů komise, která toto rozhodnutí provede, nicméně výsledek uvidíme poměrně brzy, do 2 měsíců.

Oba víme, že naše názory na US kosmonautiku jsou odlišné, v lecčems až protichůdné, takže se v této diskusi nejspíš neshodneme.
Ty čerpáš informace z oficiálně zveřejňovaných dokumentů, což je úplně v pořádku. Já to většinou dělám podobně, nicméně mám ještě jeden, neveřejný zdroj, kde se čas od času objevují neoficiální informace a názory lidí přímo z US kosmonautiky (NASA i průmysl), které se ovšem z různých důvodů veřejně neříkají.
Že kosmonautiku USA velmi silně ovlivňuje politika asi není třeba opakovat, jde většinou o to, kdo je zrovna u vesla v Kongresu.

Vaclav
Vaclav
3 let před

Za ty peníze vynaložené na studie a soutěže o imaginární / zatím/ LEM se mohl již stavět, kdyby směřovaly ke konkrétnímu výrobci. Bez váhových limitů, které trápily Apollo by neměl být žádný problém. Hlava mi nebere jak mohli na tento „účel“ vyhodit, či darovat miliony Muskovi.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Vaclav

Pro projekt HLS bude na následujících 5 let NASA od Kongresu požadovat souhrnnou částku kolem 21,3 mld USD. Máte pocit, že státní agentura, jakou NASA je, může takovou sumu přidělit jednomu konkrétnímu dodavateli bez výběrového řízení?
Dále zřejmě nechápete, že v otevřeném výběrovém řízení může být přihlášen kdokoli, kdo splňuje vstupní kritéria, tzn. i Space Exploration Technologies, která je mimochodem s vývojem lunárního landeru zatím nejdále, viz testovací lety prototypů Starship v jižním Texasu.

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Jiří Hošek

Částku 21,3 mld USD uvádím na základně výsledku šetření OIG (Office Inspector General) k programu Artemis z tohoto týdne.
Viz údaje k HLS v pravé části obrázku tady: comment image

Michael Voplatka
3 let před
Odpovědět  Vaclav

Už jste někdy někoho slyšel říkat: “Nedávej všechna vajíčka do jednoho košíku.”? Asi ne. Stejně tak asi nemáte ponětí o pojmu výběrové řízení, který vysvětloval pan Pospíšil. Všichni vás tady dobře známe a víme, že jen trollíte a máte vše vymyšleno “lépe” než NASA, SpaceX nebo kdokoliv jiný. Na trolly by se reagovat nemělo, protože je to jen přiživuje. Jenže tady na vás bohužel vždy lidé reagují, jelikož by byli neradi, kdyby nějaký nový, neznalý čtenář, vzal vaše komentáře za validní. Mohl bych vás tedy v zájmu tohoto webu požádat, abyste už konečně žádné komentáře tohoto ražení nepsal? Ušetřil byste tím dost lidem spoustu času a nervů.

KarelT
KarelT
3 let před

Díky za další parádní článek ! Téma Gatewaye a měsíčních misí je jedno z nejatraktivnějších.

Hawk
Hawk
3 let před

Jak to bude se skluzy hodne napovi prvni premiera SLS-Orion, v pripade problemu se muze nabrat zpozdeni mesice/roky, viz. Starliner nebo Crew Dragon, pravda nekdo muze namitnout, ze lod a raketa je rozdil, ale porad spolu tvori v prvni fazi jeden dopravni system.

Skoda ze ciste pro potreby Gateway se zcela opustila myslenka FH-Orion:
https://kosmonautix.cz/2019/04/orion-na-falconu-heavy/

Tam uz se,ale nabizi otazka proc rovnou nesahnout po lehci variante FH-CDragon

„Prazdne“ hmotnosti:
CDragon – 9.5 tuny
Orion – 15.5 tun

Preci jen FH uz 3x startoval a Crew Dragon je tez odzkouseny, navic Elon jeden cas uvazoval o obletech Mesice pomoci FH-Dragon, takze Dragon v „hlubokem“ kosmu bude spise otazka homologacnich razitek nez realny technicky problem.

baykanur
baykanur
3 let před
Odpovědět  Hawk

Také se mi vždycky líbila myšlenka Draka pro hluboký vesmír, ale jsou tu určité problémy:
1 – Výměna servisního modulu, podpora života musí být ztrojnásobena a pohonná hmota zvýšena (je zapotřebí alespoň jeden km / s delta-v);
2 – Zvýšené magnetické stínění (musí fungovat mimo magnetické pole Země), a to platí jak pro posádku, tak pro elektroniku;
3 – Lepší tepelný štít díky vyšší rychlosti opětovného vstupu. Nevím, zda to lze plně napravit jiným provozním režimem, který zahrnuje odskok v atmosféře.

Problémy nejsou nepřekonatelné, ale nejsou ani triviální.
Nevím, jak je to vhodné, ale nová čínská kapsle má tyto vlastnosti:
– 5600 kg, přistávací hmotnost;
– 14000 kg, vzletová hmotnost pro mise na nízké oběžné dráze;
– 2 600 kg, vzletová hmotnost pro mise v lunární konfiguraci (má větší deltu V než Orion);
– 23000 kg, maximální vzletová hmotnost

https://en.wikipedia.org/wiki/Next-generation_crewed_spacecraft

Rozdíl v hmotnosti mezi konfigurací nízké a měsíční oběžné dráhy je asi o 55% větší. Takže si myslím, že by mohl existovat hromadný problém, který by mohl překročit kapacity FH (rovnající se 15,5 tuny u brány, NHRO). Tento problém lze napravit novou druhou fází, která zahrnuje přijetí Raptora (hlavního poskytovatele internetových služeb)

****
Pravděpodobně jsou příliš skromní na to, aby drakovi umožnili cestovat na Měsíc přes FH.
V obou řešeních musíme počkat ještě několik let, než uvidíme astronauty na měsíční oběžné dráze

Upřímně řečeno, dávám přednost FH + Dragon před klasickým SLS + Orion

KarelT
KarelT
3 let před
Odpovědět  baykanur

Ano, verze CD pro lety k měsíci by nebyla úplná hračka, i když by se mi taky líbila a byla by určitě rychleji než pilotovaný Starship, který stejně s lidmi v dohledné době jen tak nepoletí.
Škoda že zatím NASA ani jiná agentura nepoptává soukromé dopravní služby ke GW. Možná by to pak SPACEX vyvinula, kdyby na to dostala peníze, jako nákladní měsíční Dragon. Start FH je zatím zkrátka cenově bezkonkurenční.

Hawk
Hawk
3 let před
Odpovědět  baykanur

Je to tedy jen z diskuse, brat s rezervou, ale docela podrobne to tam probiraji, treba tepelny stit je pry uz ted predimenzovany:
„Dragon’s heat shield is already massively over-designed “
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=53087.20

Let na stanici Gateway by mel tvat cca 3 dny, kdyby se neco zhatilo, tak s rezervou na navrat + radeji jeden den, tak by LSS mely udrzet prostredi pro zivot cca 7 dni. Nevim jak jsou navrzeny treba pro pripravovane mise mimo ISS.

Jen pro upresneni, pouziti FH- Dragon jsem nadhodil je pro mise Gateway.

racek
racek
3 let před

Vždy se těším na další pokračování vývoje Gateway. Velmi dobrá práce, p. Hošek. A navíc, mile mi překvapila i Vaše perfektní argumentace v diskusi. Velký přehled :-))

Pajuc
Pajuc
3 let před

„Další muž a žena na Měsíci, což je velmi vzrušující, provedou novou a vzrušující vědu v přípravě na budoucí mise na Mars a demonstrují americké hodnoty.“

No poteš koště, jestli si Bílý dům takhle představuje kosmonautiku.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpovědět  Pajuc

Je to veřejné prohlášení, které má za úkol spíše motivovat.

Libor Lukačovič
3 let před

Fantastický článok! :):)

Mal by som otázku (vlastne dve):
-Aký ťah má hlavný motor navrhovaného motoru spoločnosti Dynetics?
-Koľko takých motorov má byť na landeri?

Michal Václavík
3 let před

Vypuštění PPE+HALO bude výrazně později než v květnu 2024. NASA si však z politických důvodů zatím nepřeje termín zveřejnit 🙂

Miroslav Pospíšil
Editor
3 let před
Odpovědět  Michal Václavík

O tom přesně mluvím. Jsou informace oficiální a pak ty druhé, které více odrážejí realitu, ale nesmí se o nich (zatím) mluvit. 😉

Hawk
Hawk
3 let před
Odpovědět  Michal Václavík

Muzete prosim „vyrazne pozdeji“ blize specifikovat, mesice, roky…

Jde i o to, co by bylo potom naplni Artemis-3, protoze pristani na Mesici je tez v roce 2024 iluzorni, a kdyz nebude ani Gateway…

https://kosmonautix.cz/2021/02/15/gateway-unor-2021/