sociální sítě

Přímé přenosy

GSLV MkII (NISAR)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Planet

Společnost Planet jmenovala bývalého generála vesmírných sil USA Johna Raymonda do své správní rady. Cílem společnosti je rozšířit svou stopu na trzích obrany a zpravodajství.

Sean Duffy

Sean Duffy, kandidát na ministra dopravy v nově nastupující administrativě prezidenta Trumpa, sdělil členům obchodního výboru Senátu, během slyšení 15. ledna, že přezkoumá pokuty udělené společnosti SpaceX a také šířeji přezkoumá regulační proces pro komerční starty.

IFT-7

V prohlášení ze 17. ledna FAA potvrdila, že bude vyžadovat, aby SpaceX provedla vyšetřování ztráty Starship během testovacího letu IFT-7. Dále prošetřuje zprávy o škodách na majetku na ostrovech Turks a Caicos.

Sierra Space

Navigační družice navržená společností Sierra Space pro americké vesmírné síly prošla předběžnou kontrolou. Družice je postavena pro program Resilient Global Positioning System (R-GPS), jehož cílem je posílit stávající konstelaci družic GPS.

Novaspace

24. výroční zpráva o vládních vesmírných programech od konzultační firmy Novaspace ukazuje, že vládní rozpočty na vesmír vzrostly o 10 % od roku 2023, hlavně díky investicím do obrany. Nárůst odráží rostoucí obavy o vesmír jako o spornou vojenskou doménu.

SpaDex

Indická vesmírná agentura ISRO oznámila úspěšné spojení dvou družic v rámci mise SpaDex. Indie se tak stala čtvrtou zemí na světě, která zvládla dokování na oběžné dráze.

NGA

Americká National Geospatial-Intelligence Agency (NGA) 15. ledna oznámila, že vybrala 13 společností pro kontrakt v hodnotě 200 milionů dolarů na poskytování komerčních družicových dat a analýz.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Počasí pro Falcon už vypadá lépe

O tom, že počasí pro pondělní pokus o start Falconu 9 na misi Starlink 1-19 nebylo ideální, se vědělo už od neděle. SpaceX se ale přesto chtěla pokusit o vzlet, nakonec však zhruba 45 minut před startem oznámila, že kvůli špatnému počasí sáhne po odkladu o 24 hodin. Předpověď už vypadá lépe – z pondělních 60 procent nepříznivých podmínek je jen 40 procent. Pokud by se start odložil ještě o jeden den, dostali bychom se dokonce pouze na dvacetiprocentní pravděpodobnost špatných podmínek v místě startu. Pro úterý a středu však zůstává střední riziko špatného počasí v místě přistání prvního stupně. Jisté tedy není nic, ale my budeme určitě připraveni Vám přinést start plánovaný na 4:59 živě a s českým komentářem.

Náš přenos ze startu spustíme zhruba okolo 4:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://forum.kosmonautix.cz/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/D6o5z9OW0AUn9Js.jpg:large

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
14 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vojta
Vojta
3 let před

Když řídící systém zaregistroval racky na přistávací plošině, tak strhnul řízení 😉

Už to nesleduju úplně pravidelně, ale už jsem dlouho neviděl telemetrii prvního stupně po oddělení (byla zpět až už u StarLink 1-18). Nevíte někdo, jestli byl nějaký důvod, proč ji nevysílali?

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Vojta

Oficiální důvod nebyl, objevily se pouze neoficiální spekulace. Hloupí diváci totiž nepochopili, že se telemetrie a záběry z pozemních kamer (při návratu na pevninu) posílají jinou cestou, čímž vzniká časový posun. Objevily se proto obvinění, že je to celé jen předem připravená fraška a SpaceX to tedy raději odstranila, než aby se hádala s hlupáky. Jsem proto velice rád, že se SpaceX rozhodla k telemetrii prvního stupně vrátit.

KarelT
KarelT
3 let před

Škoda stupně, nadruhou stranu už si svoje odpracoval na předchozích misích. Uvidíme co bude příčinou selhání. Nicméně k motorickému vertikálnímu přistání pilotovaných stupňů jsem skeptický. U náklaďáků je celkem jedno že se občas nějaký rozmlátí, pořád se to bohatě vyplatí.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  KarelT

To se právě musí časem vyladit.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
3 let před

Vůči čemu se počítá rychlost prvního stupně? I když je v nejvyšším bodě dráhy, než začne klesat, má stále rychlost cca 7000km/h. Čekal bych že v tomto bodě bude rychlost nulová. Pokud je to tedy rychlost vertikální.
Děkuji

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Jde o celkovou rychlost vůči zemskému povrchu – stupeň totiž po oddělení neletí kolmo vzhůru (pak by měl v apogeu nulovou rychlost). Jelikož je na balistické dráze, tak i když nestoupá, stále letí dál od msíta startu a to je právě ta ukázaná rychlost.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
3 let před
Odpověď  Dušan Majer

Chápu jak to myslíte, ale nesedi mi to – přece když startuje, je jeho boční rychlost vůči zem. povrchu téměř nulová, jen se zvětšuje výška, a ukazatel rychlost se přitom rychle zvyšuje.

Dušan Majer
Dušan Majer
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

Při startu je to něco trochu jiného. Raketa několik prvních sekund letí kolmou vzhůru a pak teprve začíná sklánět špičku k obzoru. Dokud letí vertikálně, tak pouze nabírá výšku a neletí do strany – to je třeba případ Starship nebo New Shepard. Ale pro dosažení oběžné dráhy je nutné sklonit špičku k obzoru a dosáhnout první kosmické rychlosti. V tu chvíli už raketa nenabírá jen výšku, ale hlavně rychlost do strany. V závěrečné fázi letu pak raketa letí prakticky vodorovně se Zemí – výška už zůstává +/- stejná a moc se nezvyšuje. Hlavní je získat rychlost, aby mohla být dosažena oběžná dráha.

David R.
David R.
3 let před
Odpověď  Zbynek_Mc

7000 km/h v nejvyšším bodě je úplně správně. Zbytek co chybí do první kosmické, dodá nákladu druhý stupeň. Rychlost je prostě rychlost, jako v autě, tedy v tom směru, kterým právě jede.
Je v tom jen jeden malý háček a sice že když se podíváte na telemetrii druhého stupně, zjistíte, že to číslo je menší, než je 1. kosmická rychlost. Je zvláštní, že se na to nikdo neptá. Je to ale tím, že SpaceX udává rychlost vůči povrchu Země, a ten se otáčí, zatímco 1. kosmická se počítá už „vůči vesmíru“, tedy čistě jako rychost rotace krát obvod kruhu.

Michal Andrej
Michal Andrej
3 let před
Odpověď  David R.

Takže pri vynášaní na polárnu dráhu bude v telemetrii rýchlosť druhého stupňa na orbite vyššia? Idem si to overiť v nejakých minulých štartoch ☺

zvejkal
zvejkal
3 let před

Ahoj.
Ak nieco dohladas, potesilo ma keby si to sem vlozil – ci sa ten fakt teda potvrdil, alebo nie 🙂

zvejkal
zvejkal
3 let před
Odpověď  zvejkal

To malo patrit pod Michal Andrej 🙁

David R.
David R.
3 let před
Odpověď  zvejkal

Na polární dráze je v telemetrii Transporter-1 údaj 28568 km/h, což je +/- očekávaná vyšší rychlost, a zároveň je to i důvod, proč je na polární dráhu nižší nostnost.

zvejkal
zvejkal
3 let před
Odpověď  David R.

Dakujem za informaciu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.