Když se týden chýlí ke konci, je čas si připomenout nejdůležitější momenty, které během něj přinesla kosmonautika. Jsme velmi rádi, že Vás můžeme přivítat u již 220. vydání našeho seriálu Kosmotýdeník, který si klade za úkol informovat naše čtenáře o všech událostech, které by jim rozhodně neměly utéct. Dnes se podíváme do San Francisca a ukážeme si, co dokáží satelity zjistit z oběžné dráhy. Nevynecháme ani aktuální informace o největší události končícího týdne, tedy o havárii rakety Sojuz-U se zásobovací lodí Progress MS-04.
Sentinel 1 si posvítil na klesající mrakodrap
San Francisco se pyšní hned několika výškovými budovami, mezi kterými najdeme i mrakodrap nazvaný Millennium Tower. Tento téměř dvě stě metrů vysoký obytný dům ukrývá 58 pater a byl dokončený v roce 2009. Evropský satelit Sentinel-1 nyní potvrdil, že se tento 4. nejvyšší mrakodrap ve městě pomalu propadá – konkrétně jde o tempo v řádu centimetrů za rok.
Kromě klesání se budova i naklání, přičemž přesnou příčinu zatím nikdo nezná, spekuluje se ale o tom, že podpěrné pilíře nemají dobrý kontakt s podložím. Evropští specialisté použili radarová měření z družic Sentinel-1A a 1B, která byla pořízena vždy ze stejného místa. Díky této metodě je možné odhalit změny i v řádu milimetrů. Budovy jsou pro tato měření přímo ideální, protože velmi dobře odráží radarové vlny.
Vědci si od měření Millennium Tower slibují, že by mohli nasbírat zkušenosti, které by se mohly v budoucnu použít ke sledování měst (i těch evropských) z oběžné dráhy. Sondy Sentinel mají výhodu v tom, že jejich radarová anténa dokáže najednou pokrýt velké oblasti. Vědci tak sbírají komplexní data z velkých území. Norští specialisté využili data z družic Sentinel ke zmapování širšího okolí San Francisca – takzvané Bay Area. Zajímalo je především okolí tektonických poruch jako je Hayward Fault.
Měření odhalila, že se terén v okolí města Pleasanton mírně zvedá – možná kvůli pomalému plnění podzemních zásobáren vody po čtyřletém období sucha, které skončilo v roce 2015. Evropská města čelí podobným poklesům a výzkum San Francisca se jim může hodit, protože zdejší krajina obsahuje mnoho různorodých prvků.
Kupříkladu okolí vlakového nádraží v Oslu tvoří rekultivovaná krajina. Novější budovy – třeba nedaleká opera – mají správné základy sahající až ke skalnímu podloží, ale starší stavby na nádraží čelí závažným poklesům. „Zkušenosti a znalosti, které nyní získáváme, nám neustále potvrzují, že družice Sentinel 1 budou velmi všestrannými a spolehlivými pomocníky při aktuálním sledování deformací terénu ať již v Norsku, nebo kdekoliv jinde na světě,“ poznamenal John Dehls z Geological Survey of Norway.
Studie prováděné v San Franciscu a Oslu nenápadně dláždí cestu od lokálně izolovaných studií k celostátnímu a možná o celokontinentálním monitoringu deformací terénu. „Družice Sentinel-1 umožňují vůbec poprvé v historii zahájit službu sledování těchto změn,“ popisuje Dag Anders Moldestad z Norwegian Space Centre.
Všemu navíc pomáhá otevřený přístup k nasbíraným údajům, což potvrzuje i doktor Moldestad: „V Norsku už jsme spustili rámcový projekt, který by poskytoval celostátní informace o deformacích pro veřejnost. Samozřejmě se zachováním otevřeného přístupu k údajům. Podobné trendy sledujeme i v mnoha dalších evropských státech.“
Dvojice družic Sentinel kromě měření změn terénu poskytují údaje o mnoha dalších důležitých věcech – namátkou můžeme jmenovat monitoring polárního ledu, lodní dopravy, lesů, ale prodokuje také údaje, které pomohou záchranným složkám při přírodních katastrofách.
První spekulace o ztrátě Progressu
O nehodě nosné rakety Sojuz-U se zásobovací lodí Progress MS-04 jsme Vás již podrobně informovali v tomto článku. Od té doby se ale objevily první sofistikované odhady toho, k čemu mohlo dojít. Důležité je poznamenat, že se nejedná o výsledky oficiální vyšetřovací komise, která má k dispozici všechny potřebné údaje, ale o zprávy od uživatelů fóra Novostí kosmonavtiki, kteří jsou s problematikou blíže seznámeni. Skutečná příčina havárie tedy nakonec může být jiná.
Podle aktuálního příspěvku se zdá, že mezi časem T+382,31 a T+382,37 sekund se na raketě aktivoval povel AVD (аварийное выключение двигателя – nouzové vypnutí motoru). Jeden ze zdrojů uvedl, že řídící systém tento pokyn vydává ve dvou typech situací – buďto když se raketa odchýlí od plánovaného kurzu, nebo když poklesne tlak v palivovém systému a hlavně ve spalovací komoře motoru RD-0110.
Na základě těchto údajů přišel známý ruský blogger A. Zak s prezentací různých scénářů, které mohly způsobit ztrátu rakety i kosmické lodi
- První možnost počítá s vybočením rakety z plánovaného kurzu natolik, že tuto odchylku už nebylo možné korigovat pomocí gyroskopů a celý systém se dostal mimo limity. Pokud to byla pravda, pak by měl být Progress ze špičky rakety doslova odtržen, protože síly procházející mimo plánovaný vektor musely být značné.
- Druhý scénář zase do hry dostává předčasné oddělení lodi Progress od horního stupně. Analýza telemetrie prý ukázala, že v termálním systému a servisním úseku postupně klesal tlak. Na důvěryhodnosti této variantě přidávají i další skutečnosti – pozemní středisko údajně pomocí sledovací stanice NIP-7 Ključi zachytilo signál potvrzující vyklopení komunikačních antén systému KURS. Ty se ale vyklápí pomocí časovače, který se spouští když se loď oddělí od horního stupně. Nikdo ale neví, proč by měl řídící systém vydávat pokyn k oddělení lodi.
Podle dostupných informací zachytily radary protivzdušné obrany mezi 15:56 a 15:57 našeho času dva oddělené objekty, jejichž poloha zhruba odpovídala poloze horního stupně rakety Sojuz-U a lodi Progress MS-04. Jak tomu ve skutečnosti bylo, zatím nevíme, pozitivní ale je, že telemetrie do času T+382,314 sekund je v pořádku. Vyšetřovací komise se tak bude mít od čeho odrazit.
Kosmický přehled týdne:
Suborbitální raketoplán VSS Unity od společnosti Virgin Galactics provedl v sobotu 3. prosince svůj první samostatný let. Dosavadní zkoušky spočívaly v létání v podvěsu pod mateřským letounem. Z kalifornské základny Mojave Air and Space Port se letadlo WhiteKnightTwo vzneslo v 15:50 SEČ a k oddělení lodi došlo v 16:40 SEČ. Následoval desetiminutový klouzavý let zakončený přistáním na ranvej. Nedošlo tedy k žádnému zapálení motoru. Ke zkoušce původně mělo dojít už 1. prosince, ale přípravy byly zastaveny kvůli silnému větru. Úspěšný klouzavý let je klíčem k dalším zkouškám, které prověří konstrukci lodi o poznání více.
Minulý měsíc se na oběžnou dráhu vydala družice WorldView 4 určená ke komerčnímu snímkování Země. Nyní satelit poslal první fotku, která ukazuje, že jeho přístroje jsou ve skvělé formě. Snímek zachycuje tokijskou sportovní arénu Yoyogi National Gymnasium. Ta vznikla pro olympijské hry 1964 a použije se i pro olympiádu v roce 2020.
Druhý muž na Měsíci, Buzz Aldrin, musel být kvůli zdravotním problémům evakuován ze základny na jižním pólu. Nyní se již této legendě vede naštěstí lépe.
Firma SpaceX to sice ještě oficiálně nepotvrdila, ale na internet již prosákly důvěryhodné informace o tom, že by k návratu raket Falcon 9 do služby mělo dojít 16. prosince z Vandenbergovy základny. Ve 21:26 našeho času by odsud měla raketa vynést deset družic pro obnovu komunikační sítě Iridium.
První start Falconu 9 v novém roce bude s telekomunikační družicí EchoStar 23 z Floridy. Startovní datum je zatím stanoveno na 8. ledna bez konkrétního časového upřesnění, přičemž na kosmodrom už z texaské základny McGregor vyrazil ozkoušený první stupeň.
SpaceX zároveň úspěšně pokračuje ve stavbě svého kosmodromu nedaleko vesničky Boca Chica v jižním Texasu. V těchto dnech technici s pomocí jeřábu nainstalovali devítimetrové sledovací antény, které budou v pásmu S přijímat telemetrii ze startující rakety.
Podle tohoto tweetu a tohoto článku se zdá, že mise ExoMars 2020 přečkala krizové jednání o doplnění nezbytných financí (400 milionů Euro) do rozpočtu a její realizace je tak mnohem pravděpodobnější. Vše ale ještě musí pochopitelně oznámit a potvrdit Evropská kosmická agentura.
Speciální letoun L-1011 s raketou Pegasus XL už opustil Vandenbergovu základnu v Kalifornii a úspěšně přistál na Floridě. Odsud by měl 12. prosince odstartovat a raketa následně na oběžnou dráhu vypustí osm malých družic CYGNSS, které mají za úkol monitorovat hurikány.
Na indickém kosmodromu Šríharikota probíhá sestavování nosné rakety PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle), která by měla na oběžnou dráhu vynést snímkovací družici Resourcesat-2A. Start je plánován na 7. prosince v 5:54 SEČ.
Přehled z Kosmonautixu:
Také dnes Vám přinášíme souhrn odkazů na všechny články, které jsme pro Vás během minulého týdne připravili. Ještě v neděli jsme se podívali, jak vzniká membrána pro adaptér, který spojí loď Orion s horním stupněm rakety SLS. V pondělí jsme Vám přinesli první díl seriálu Thomasův fotokoutek se snímky od francouzského kosmonauta, který zrovna pobývá na ISS. Pozvali jsme Vás na tradiční Kosmoschůzku a následně jsme se podívali na zoubek „nemožnému“ pohonu EM drive. Rádi přinášíme dobré zprávy a ta o navýšení českého příspěvku do ESA mezi ně určitě patří. Jak vznikaly plány na stanici ISS? To zhodnotil čtvrtý díl našeho seriálu Vesmírná architektura. Seznámili jsme se s výsledky debat Evropanů o kosmonautice a potěšilo nás, že sonda TGO u Marsu pracuje správně. Živě a česky jsme Vám zprostředkovali start zásobovací lodi Progress MS-04 a o několik hodin později jsme bohužel vydali článek o ztrátě této mise. Ale zpět k něčemu pozitivnímu – věděli jste, že se v Klatovech vyrábí díly pro rakety Ariane 5? Materiáloví inženýři možná našli způsob, jak vyrábět velmi odolná ozubená kolečka, která si poradí i s třeskutým mrazem a na ISS si astronauti již podruhé pochutnali na salátu vypěstovaném ve stavu beztíže.
Snímek týdne:
Kosmonautika vždy byla a stále je závislá na politických rozhodnutích. Vědecké týmy mohou vymyslet sebelepší projekt, ale pokud jim politici neodklepnou potřebné finance, nepomůže jim nic. V prvních prosincových dnech zamířili do švýcarského Luzernu zástupci 22 členských zemí ESA a spolu s nimi i vyslanci ze Slovinska a Kanady, aby tu jednali o budoucím směřování Evropské kosmonautiky. Bez přehánění se na tomto jednání lámal chleba a mnohé projekty zde tvrdě bojovaly o své místo na slunci a šanci na realizaci. Asi nejpečlivěji byl sledován osud mise ExoMars 2020, kterou jsme zmínili výše v článku. O výsledcích dalších jednání Vás budeme informovat v dalších dnech a týdnech podle toho, jak ESA zveřejní informace.
Video týdne:
Není příliš obvyklé, abychom se v rubrice Video týdne vraceli ke startu, který proběhl již dříve. Dnes ale uděláme výjimku. Podíváme se na záznam startu rakety Ariane 5 se čtveřicí navigačních družic evropského systému Galileo. Ale pozor! Není to záznam ledajaký. Točily jej rychloběžné kamery, takže záběry jsou perfektně zpomalené a navíc byly tyto kamery opravdu hodně blízko startujícímu kolosu. Blíže se k Ariane 5 už dostat nedá – málo platné, tohle video Vás prostě vtáhne do děje a vezme dech.
Zdroje informací:
http://www.esa.int/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.space.com/
http://edition.cnn.com/
http://theconversation.com/
https://twitter.com/
http://investor.iridium.com/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://forum.kosmonautix.cz/
http://www.esa.int/
Zdroje obrázků:
http://www.airbusdefenceandspacenetherlands.nl/…/10/Sentinel-1-ESA.jpg
http://www.esa.int/…/16529523-1-eng-GB/Millennium_Tower_sinking.jpg
http://www.esa.int/…/16529559-1-eng-GB/San_Francisco_displacement.jpg
http://www.esa.int/…/Oslo_train_station_on_the_move.jpg
http://www.esa.int/…/16529595-1-eng-GB/Bay_Area_displacement.jpg
http://www.russianspaceweb.com/…/iss/progress_ms/ms04/tank_1.jpg
http://www.space.com/…/vss-unity-glide-flight.jpeg
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…202bf2e14808a7440c368884b898545e&oe=58C910CF
http://i.imgur.com/IZAMOxv.jpg
http://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=41017.0;attach=1391430;image
https://scontent-fra3-1.xx.fbcdn.net/…10154062881273091_7540109164345718797_o.jpg
https://i.imgur.com/FGwTOLL.jpg
http://www.esa.int/…meeting_at_Ministerial_Level_Lucerne_on_1_December_2016.jpg
Je video s raketou Pegasus XL
Pokud Vám jde o jakékoliv video s touto raketou, pak není nic jednoduššího, než na YouTube zadat do vyhledávání Pegasus XL. Namátkou – https://www.youtube.com/watch?v=gntfUy5zD-M
Nu je vidět že s přírodou si Elon vrásky nedělá 😀
Boca Chica je přírodě ponechaná část země , kontrolní středisko leží na samé hranici Státního parku = Boca Chica State Park , startovací věž pak v Las Palomas Wildlife Management Area – Boca Chica Unit 😀
Zdroje:
http://mapcarta.com/21756578
https://www.facebook.com/pages/Boca-Chica-State-Park/103100759730714
https://tpwd.texas.gov/huntwild/wildlife/wildlife-trails/ltc/las-palomas-loop
To je pravda, ale myslím si, že na stavbu potřebuje mnoho povolení a úřady si to určitě ohlídají. 😉
Americké úřady chápou ochranu obráceně než naše , něco ve smyslu “ postav si co chceš ale když při kontrole zjistíme pochybení , budeš platit jak mourovatý “ .
A samotná ochrana nebude vysoká , viz nedávno zbudovaný umělý kanál do doků v Brownswille cca 20km , viz:
https://www.google.cz/maps/@26.0060448,-97.254835,18746m/data=!3m1!1e3
http://www.portofbrownsville.com/facts/
http://www.marinetraffic.com/en/ais/details/ports/215/USA_port:BROWNSVILLE
No uvidíme, každopádně se na ten kosmodrom už moc těším. A asi nejsem sám. 🙂
Já bych v tomto k E. Muskovi tak přísný nebyl. Podívejte se na Kennedyho vesmírné středisko. Řekl bych, že tam příroda nijak zvlášť netrpí. Kosmické středisko může mít naopak klíčovou roli při ochraně přírody, protože je to přísně chráněné území, něco jako u nás, ale i jinde vojenské újezdy. Tam, jak známo, má veřejnost omezený přístup a příroda je tam zachována jako nikde jinde.
Ano , s pojetím coby vojenským újezdem , souhlasím .
Výborný článok!
Díky za pochvalu.
K Progressu MS-04 (http://www.roscosmos.ru/23005/):
– start byl pojištěn na 2.135 mlrd rublů
– byla ustavena mezirezortní komise na vyšetření příčin havárie;
jejím předsedou je I.Komarov (šéf Roskosmosu)a výsledky se očekávají
po 20.12.2016
Tohle mi někdo vysvětlete. Jak se dají ze satelitů letících rychlostí cca 8km/s zjistit milimetrové odchylky, navíc u budov, které mají vlivem povětrnosti několikacentimetrové pohyby. Prostě mi to hlava nebere. A to je mojí profesí geodézie. 8)
Všechno je v interferometrii. Družice neměří polohu konkrétního objektu v prostoru, ale vypočítávají se jen změny z různých pozorování v průběhu času. Jelikož vítr proudí z různých směrů, může být časem jeho vliv eliminován a souhrnné údaje už mohou být napovídající.
Děkuji za odpověď. Stejně to ale předpokládá velmi přesná měření. V podstatě výrazně přesnější, než jaká bych kdy dokázal z pevných stanovisek na zemi. Představuji si to jako skenování během každého průletu a pak pokládání jednotlivých 3D modelů na sebe. Každopádně je to fascinující.
Ano, pracuje se zde s obrovskými objemy dat.
I na Oslu se někdy vyskytnou pěkné chybičky. Třeba o EDM: „Po odpojení padáku v takové výšce by ale ani brzdící motory, i kdyby pracovaly po celou svou maximální možnou dobu, už nemohly nic zachránit. Jsou konstruovány na zbrzdění volného pádu z výšky patnácti až dvaceti metrů, ne kilometrů.“
http://www.osel.cz/9112-marsovske-news.html