sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (NROL-126)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

OneWeb de-orbit

Britská pobočka japonské společnosti Astroscale se připravuje na kritické přezkoumání návrhu mise OneWeb de-orbit, při které se pokusí odstranit širokopásmovou družici OneWeb z nízké oběžné dráhy Země v roce 2026.

Beidou

Čína oznámila strategický plán pro zdokonalení svého polohovacího a navigačního systému Beidou do roku 2035. Do roku 2025 je v plánu dokončit klíčový technologický výzkum pro systém Beidou nové generace a kolem roku 2027 vypustit tři testovací družice.

Lotos-S

Dnes by měla z kosmodromu Pleseck odstartovat raketa Sojuz 2.1b se zpravodajskou družicí Lotos-S. Zítra by pak z kosmodromu Vostocnyj měla odstartovat raketa Sojuz 2.1a s horním stupněm Fregat a družici Kondor-FKA pro pozorování Země.

Rušení GPS

Dochází k nárůstu cíleného rušení systému GPS. Rušení GPS provádí především armády a dále pak kriminální organizace. Nově si začínají pořizovat rušičky i běžní občané, hlavně v USA, protože se šíří obavy o soukromí a protivládní konspirační teorie.

Sentinel-1C

Společnost Arianespace oznámila 27. listopadu, že nadcházející start družice Sentinel-1C na raketě Vega-C bude odložen. Konečné datum startu bude oznámeno 29. listopadu. Zatím se předpokládá odklad o jeden den. Důvodem odkladu jsou technické problémy.

Články

Gaia – nejbližší černé díry

Evropská mise Gaia je zaměřená především na oblast astronomie známou jako astrometrie. Jde o vědní obor, který zkoumá pozice a pohyby hvězd, ale i dalších kosmických těles nejen v naší Galaxii. Gaia je přímým pokračováním mise Hipparcos, která zmapovala asi dva a půl milionu hvězd. Nová družice Gaia měla daleko ambicióznější cíl, totiž určit pohyby a polohy asi jedné a půl miliardy hvězd. Už nyní je ale jasné, že tento cíl sonda překročila a to ještě není na konci své činnosti. Nicméně kvůli tomu zde dnes nejsme. Gaia totiž dokázala zachytit i některé další pozoruhodné objekty. O jednom jejím velkém úspěchu z nedávné doby si dnes budeme povídat.

Tory Bruno: Vulcan by mohl letět v létě

To, že Elon Musk čas od času na Twitteru prozrazuje zajímavé detaily z příprav projektů firmy SpaceX, je známá věc. Méně se však už ví, že podobně aktivní je na stejné síti také šéf společnosti United Launch Alliance, Torry Bruno. Jeho zatím poslední porce tweetů se týkala příprav na premiérový start rakety Vulcan, která má časem nahradit rakety Atlas V i Delta IV. Premiéra nové rakety sice měla podle plánů ze začátku roku proběhnou zhruba v tomto období, ale plány se musely změnit. Při pozemních testech neletového exempláře horního stupně Centaur V totiž došlo k explozi, což si logicky vynutilo také odklad prvního startu nové rakety.

Na stanici Tiangong čekají nové zásoby

Čerstvá porce potravin, experimentů i pohonných látek dorazila 10. května na palubě nákladní lodi Tianzhou 6 ke stanici Tiangong. Tato nákladní loď odstartovala ten samý den v 15:22 SELČ pomocí nosné rakety Dlouhý pochod 7. Po automatickém připojení nákladní lodi k orbitálnímu komplexu čeká na tříčlennou posádku stanice otevření průlezů a poté bude následovat vynášení převezeného nákladu. Zatímco bude posádka pracovat, ve stěnách schované ventily a potrubí se postarají o přečerpání pohonných látek z kosmické lodi do nádrží v centrálním modulu Tianhe.

ŽIVĚ A ČESKY: Další várka Starlinků letí z Kalifornie

Ve středu 10. května se z Vandenbergovy letecké základny chystá další start Falconu s družicemi Starlink generace v1.5. SpaceX se poslední dobou snaží zvýšit počet startů z Kalifornie a doplnit tak družice na dráhy s vyšším sklonem vůči rovníku. Konkrétně jedenapadesát družic vynesených při tomto startu míří do tzv. druhé orbitální slupky konstelace Starlink. Ta má výšku 570 kilometrů, sklon 70° vůči rovníku a po dokončení bude obsahovat 720 družic. První stupeň, B1075 má za sebou dva starty a při této misi se pokusí o přistání na mořské plošině Of Course I Still Love You. Ta bude čekat v Tichém oceánu 660 kilometrů od místa startu.

ESA připravila pro Aeolus řízený zánik

Oběžná dráha evropské družice Aeolus určené k měření větru se začne již brzy snižovat, což v důsledku povede k jejímu ohnivému zániku v atmosféře. Agentura ESA se nyní snaží naplánovat celý postup tak, aby z hlediska bezpečnosti výrazně překonal mezinárodní standardy a agentura ESA se dostala na vrchol v oboru bezpečného fungování v kosmickém prostoru. Samotná družice Aeolus vážící 1360 kilogramů již překonala svou plánovanou životnost. V jejích nádržích už zbývá jen velmi málo pohonných látek, ale i tohle malé množství bude stačit pro závěrečné manévry, které operátoři naplánují tak, aby se Aeolus dostal řízeně do atmosféry, kde zanikne. Experti se budou snažit navést družici k zániku nad oceánem, což ještě více sníží už tak hodně malou pravděpodobnost, že by nespálené úlomky mohly při dopadu na Zemi někomu ublížit. Sama agentura ESA tvrdí, že půjde o první asistovaný zánik svého druhu, který bude i ukázkou zodpovědného přístupu k eliminaci stále většího problému kosmické tříště a neřízených vstupů do atmosféry.

Experti řeší problémy pohonu Lunar Flashlight

Odborníci z NASA pokračují v řešení momentálně nedostatečně výkonného pohonného systému CubeSatu Lunar Flashlight. Podařilo se jim vypracovat metodu, s jejíž pomocí byl jeden ze čtyř palubních raketových motorů doveden do stavu, kdy poskytuje více tahu. Malá družice však bude v dalších dnech potřebovat více tahu (který navíc bude muset být stabilnější), aby mohla dosáhnout plánované oběžné dráhy. Novou metodu vypracovali experti z Jet Propulsion Laboratory v jižní Kalifornii, Georgia Tech a Marshallova střediska v alabamském Huntsville. Nový postup má za cíl vyčistit potrubí pohonného systému od předpokládaných překážek.

Oslavy letu Germana Titova na Rudém náměstí

Vostok – úsvit věku kosmického (22. díl)

Sovětská propaganda vždy ukazovala jen ty pozitivní stránky života v Sovětském svazu. Na veřejnost se tak téměř nikdy nedostaly poloprázdné pulty obchodů, úroveň občanské vybavenosti v porovnání se západním světem, nekoncepčnost vedení ve všech oblastech jak v civilní, tak vojenské sféře. Navenek Sovětský svaz ukazoval fasádu jednoty, dostatku a promyšlených kroků směřujících k lepším zítřkům. O nedostatku běžného zboží se mohl přesvědčit každý sovětský občan, o zmatených krocích „věrchušky“ a často nesmyslných rozhodnutích však vědělo jen pár zasvěcených. A výjimkou nebyl ani kosmický program. Pro pozorovatele zvenčí se mohlo v roce 1961 zdát, že program Vostok postupuje podle jasně daného scénáře, kdy každý další let je kulminací mnohaměsíčního intelektuálního úsilí odborníků. Onen pozorovatel by asi byl překvapen skutečným stavem věcí. Každý další let byl ve skutečnosti výsledkem často velmi tvrdých sporů mezi různými skupinami a, jak již bylo řečeno v souvislosti s letem Germana Titova, nejednou sloužily coby politická páka. Tato improvizace se stala jakousi „značkou“ sovětského kosmického programu a jen velmi těžce a dlouho se jí odpovědní činitelé zbavovali. Na druhou stranu je

Čínský miniraketoplán se vrátil

Když 4. srpna loňského roku odstartovala z kosmodromu Ťiou-čchüan raketa CZ-2F/T, dopravila na oběžnou dráhu bezpilotní miniraketoplán Chongfu Shiyong Shiyan Hangtian Qi 2 (Čchung-fu Š‘-jung Š‘-jen Chang-tchien Čchi). Na konci srpna pak stroj upravil svou oběžnou dráhu na téměř kruhovou ve výšce 600 kilometrů. Nyní jeho mise skončila. V noci na dnešek se malý okřídlený stroj vrátil na pevnou zemi, když dosedl na základnu Lop-nur (Lobnor) v čínské autonomní oblasti Xinjiang (Sin-ťiang). Na oběžné dráze tedy strávil 276 dní a 8 hodin. Vzhledem k vysokému stupni utajení, které celý projekt provází (záběry ze startu byly zveřejněny až se značným zpožděním) asi nikoho nepřekvapí, že oficiální snímky chybí i z přistání.

ER-2 ve službách NASA

Nejsme tak vysoko jako družice, ale skutečnost, že jsme tam nahoře, dvacet a více kilometrů nad Zemí, znamená, že naše senzory mohou napodobit to, co vidí družice. Pohybujeme se blíže vesmíru, a tak naše senzory mohou simulovat to, co by dělala družice, i když je mnohem výš než my, navíc družici nemůžete vždy dostat na požadovanou pozici. Můžeme nést senzory, které jsou stále ve vývoji a získat tak přehled o jejich funkci v podmínkách bližších vesmíru. Lety v takovýchto podmínkách zanechávají v člověku mnoho dojmů a vzpomínek, které lze jen těžko spočítat. Jednou nás vědci poslali pronásledovat ty největší a nejsilnější bouřky, které našli a to znamenalo mnohdy vzlety ve dvě, tři ráno, nebo dokonce už ve 21:30 večer s letem po celou noc. Když potom voláte řízení letového provozu stylem: NASA 809, jsem na trase severovýchodním Texasem, lovit bouřky a má trasa bude jen přes bouře. Řízení letového provozu to samozřejmě povolí, ale všichni piloti aerolinek v okolí si

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

poslední videa

Aktivní seriály

Náš web se může pyšnit širokou a pestrou paletou seriálů, které jsou u našich čtenářů oblíbené.

Ukončené seriály

Mimo naše aktivní seriály je tu také spousta těch, které se věnovaly například historickým tématům. I přesto, že patří mezi starší, na jejich kvalitě to rozhodně neubírá! Toužíte zjistit něco o historii, nebo se zkrátka jen kochat nádhernými fotografiemi? Pak jsou tyto seriály právě pro Vás.

Nejnovější díly našich seriálů

Nejnovější záznamy přednášek

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.