Tento týden si vybral pořádnou dávku odkladů, které postihly misi s družicemi Kuiper. Přesto se během týdne stala i celá řada dalších zajímavých událostí. Kosmotýdeník si tentokrát v hlavním tématu věnuje návratu čtyřčlenné posádky mise Crew-10, která se v sobotu vrátila z pětiměsíčního pobytu na ISS. V dalších tématech se můžete těšit na plány ohledně využívání lodi Dragon na zvýšení dráhy ISS, test systémů čínského lunárního landeru či pokrok při výrobě prvního modulu stanice Axiom. Přeji vám dobré čtení a hezkou neděli.
Crew-10 se úspěšně vrátila domů

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
V sobotu v 17:33 SELČ úspěšně přistála loď Crew Dragon Endurance, která zpět na Zemi přivezla posádku pilotované výpravy Crew-10. Ta se tak úspěšně vrátila z pobytu na palubě Mezinárodní kosmické stanice. Mise, které velela astronautka NASA Anne McClain, se od stanice odpojila v sobotu 9. srpna v 00:15 SELČ a už za pár hodin je čekalo přistání u západního pobřeží Spojených států. Odpojení lodi Crew Dragon Endurance od ISS bylo původně naplánováno na středu 6. srpna, ale silný vítr u pobřeží jižní Kalifornie způsobil několik po sobě jdoucích zpoždění.
Crew-10 byla složená ze dvou astronautek NASA a astronautů z Japonska a Ruska. Již před odletem předali své povinnosti astronautům výpravy Crew-11, kteří nedávno dorazili na ISS. Astronauti Zena Cardman, Michael Fincke, Kimija Jui a Oleg Platonov z posádky Crew-11 tak nahradí Anie McClain, Nichole Ayers, Japonce Takuja Onišiho a Rusa Kirilla Peskova.
Zajímavý je další japonský člen nové posádky. Japonsko, jakožto klíčový člen Mezinárodní kosmické stanice od samotného začátku programu, bude nyní mít na palubě stanice svého astronauta ve dvou po sobě jdoucích dlouhodobých expedicích, celkem zhruba jeden rok. Japonská přítomnost na ISS skončí, alespoň na chvíli, jakmile Jui opustí stanici po předání stanice misi Crew-12.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Za zmínku stojí také Rus Platonov z Roskosmosu, který převzal místo po Peskovovi z posádky Crew-10 a později jej nahradí Oleg Artěmjev z posádky Crew-12. Rusko a Spojené státy tak pokračují v dohodě o vysílání astronautů svých agentur na palubách lodí druhé strany, aby byla zajištěna redundance a také schopnost v případě nenadálých situací na stanici je vyřešit, případně řídit jak Sojuz, tak Dragon bez ohledu na národnost.
Po odpojení Crew-10 strávila loď Endurance na oběžné dráze zhruba 17 hodin, než v 17:33 SELČ úspěšně přistála u pobřeží Kalifornie poblíž San Diega. Přistání Crew-10 u Kalifornie navazuje na návrat komerčních misí Fram2 a Axiom-4, které jako první využily západní pobřeží. SpaceX změnila oblast návratu Crew Dragonu na západní pobřeží kvůli tomu, že byly zaznamenány problémy s troskami odhozených trunků lodí Dragon 2. Tento revidovaný postup odhození vznikl poté, co docela velké kusy trupů Dragonu přežily průchod atmosférou a dopadaly v dráze letu. Změna místa přistání je lepší i s ohledem na počasí, které u Kalifornie bývá lepší než u pobřeží Floridy; řada návratů na Floridu byla kvůli nepříznivému počasí a stavu moře odložena i o několik dní.
SpaceX měla na místě záchrannou loď Shannon, která úspěšně vyzvedla kabinu Endurance a její posádku. Zatímco loď Shannon je stále ve službě, záchranná loď Megan byla vyřazena z provozu, protože SpaceX nepotřebuje dvě aktivní lodě, jako tomu bylo v době, kdy se přistání prováděla na obou stranách Floridského poloostrova.

Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/
Po dosednutí lodi do vod oceánu se záchranná posádka přiblížila k plovoucí lodi Dragon a zkontrolovala, zda z trysek neuniká hydrazin. Zajištění včasné kontroly a vyzvednutí je samozřejmě pečlivě organizováno. Jakmile kosmická loď dostane povolení k přistání, vyráží Shannon do blízkosti určeného místa a následně se posádky snaží všechny bezpečností procesy provést v rychlém, ale bezpečném sledu, aby byl Dragon brzy vyzvednut na palubu lodi.
Členové posádky na palubě Shannon, včetně lékařského týmu, pomohli astronautům opustit loď a poté je odvedli do zdravotnického zařízení na lodi. Poté, co byli astronauti vyšetření lékařem, bylo jim umožněno odletět z lodi vrtulníkem, který je vzal na břeh, respektive se vydali na cestu do Houstonu.
Kromě astronautů Crew-10 si Endurance také dovezla zajímavé vědecké experimenty na palubě přenosného chladicího zařízení Polar, které se používá k přepravě teplotně citlivých experimentů mezi ISS a Zemí. Polar je kompatibilní s racky na stanici i s nákladními loděmi Dragon 2 a Cygnus. Vzorky lze skladovat při teplotě -80 stupňů Celsia, což zajistí, že experimenty zůstanou při správné teplotě během přepravy z Endurance k vědcům na břehu. Astronauti Crew-10 provedli v posledních několika měsících na oběžné dráze celou řadu komplexních experimentů a některé vzorky potřebují co nejrychlejší přepravu zpět na Zemi.
Samotná Crew Dragon Endurance bude přepravena do domovského přístavu Shannon v Long Beach, než bude převezena do továrny v Hawthorne k poletové kontrole a renovaci. Crew-10 je čtvrtým letem lodi Endurance. Poprvé ji využila posádka Crew-3 a následovala dvojice výprav Crew-5 a Crew-7. Všechny výpravy byly tedy pod taktovkou NASA a měly za cíl ISS. Endurance bude pravděpodobně využívána pro mise k ISS po zbytek existence stanice, která je v současnosti naplánována na rozmezí let 2030-2031.
Kosmický přehled týdne:
Ve výrobní hale evropské firmy Thales Alenia v Turíně postupně vzniká první modul stanice Axiom, kterou chystá stejnojmenná firma. Fotku zveřejnila společnost Axiom s tím, že se čeká svaření posledního kusu a po testech bude celá konstrukce přemístěna do Houstonu, kde proběhne konečné vybavení. Na fotce tedy vidíme modul označený jako PPTM (Payload Power Thermal Module), který by měl být k ISS vypuštěn nejdříve v roce 2027. Jako jediný modul ze stanice Axiom (která má být složená ze čtyř modulů a pátého modulu sloužícího jako přechodová komora), bude na počátku své existence připojen k ISS. Ačkoli se plánovalo, že stanice vznikne z větší části u ISS, plány na deorbitaci komplexu a nutnost uvolnit porty pro deorbitační zařízení USDV, vedly ke změně plánů. Poté, co bude vypuštěn druhý modul Axiom stanice s označením Hab-1, bude PPTM odpojený od ISS a oba moduly se spojí samostatně na oběžné dráze. Hab-1 proto bude vybaven navigačními a pohonnými systémy, které mu umožní se se spojit s PPTM.

Zdroj: https://pbs.twimg.com/
Během briefingu po přistání mise Crew-10 Sarah Walker ze SpaceX uvedla, že se očekává, že Cargo Dragon pro nákladní misi CRS-33 provede během připojení k ISS 4 nebo 5 zážehů svých motorů, aby se na ruské straně ušetřilo palivo. Na palubě Dragonu bude plná nákladová kapacita, ale v trunku bude prázdno. Dina Contella, zástupkyně manažera programu ISS v NASA, uvedla, že Dragon bude schopen poskytnout přibližně třikrát větší výkon než kosmická loď Cygnus od Northrop Grumman, která zážehy pro zvýšení oběžné dráhy stanice již prováděla. Contella také řekla, že CRS-33 Dragon se k ISS připojí později v srpnu a zůstane tam „alespoň do konce prosince, zatímco budeme pracovat na provedení všech těch zážehů a na zvýšení polohy ISS tak, aby se na Dragonu využilo co nejvíce dostupného paliva (i s ohledem na bezpečný návrat lodě).“
Přehled z Kosmonautixu:
V této rubrice se můžete těšit na přehled všech článků, které v uplynulém týdnu vyšly na webu Kosmonautix. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je připomenout. Začali jsme zprávou, že se technikům podařilo úspěšně nainstalovat dva sluneční štíty na vnitřní segment Teleskopu Nancy Grace Roman. Americká sonda Europa Clipper letos v březnu prolétla kolem Marsu a využila toho (mimo jiné) k tomu, aby ověřila funkčnost svého radaru. Teleskop Jamese Webba nám přinesl nový pohled na jednu z nejikoničtějších oblastí hvězdného nebe – Hubbleovo ultrahluboké pole. To nasnímaly hned dva instrumenty na palubě JWST. Výsledkem je detailní pohled, který odhaluje tisíce vzdálených galaxií. Data z evropské družice SMOS (Soil Moisture and Ocean Salinity) mohou být využita i k odhadu, kolik uhlíku je vázáno v lesích. Živě jste s námi mohli sledovat loučení posádky Crew-10 a předání velení na palubě Mezinárodní kosmické stanice. Je to 13 let od přistání Curiosity na Marsu. Za tu dobu inženýři, kteří mají vozítko na starost, objevili cesty, jak zefektivnit provoz tohoto amerického vozítka. A stroj se učí dodnes. Společnost Thales Alenia Space odeslala tzv. Orbit Insertion Module pro evropskou sondu Earth Return Orbiter ze svého závodu v Turíně do pobočky firmy Airbus Defence and Space ve Stevenage ve Spojeném království. Počasí i technika hned několikrát odložily start rakety Falcon 9 s družicemi konstelace Kuiper. Náš Živě a česky komentovaný přenos proto ani jednou neskončil startem. Agentura NASA vybrala šest firem, které mají vytvořit studie zaměřené na nízkonákladové způsoby, jak vypouštět a následně doručovat družice různých velikostí a typů na více obtížně dosažitelných oběžných drah. Letní seriál TOP5 vám tentokrát zrekapituloval 5 zajímavých setkání kosmických sond s planetkami. Přípravy na start meteodružice MetOp-SG-A1 i pokračují podle plánu. Na evropském kosmodromu v Kourou došlo k jejímu uzavření do aerodynamického krytu rakety Ariane 6. Na neděli se v 14:57 SELČ chystá už čtvrtý pokus o start s družicemi Kuiper a i tentokrát se budeme snažit sledovat start Živě a česky.
Snímek týdne:
Ikonický snímek východu Země nad Měsícem, který byl pořízen během slavné první pilotované výpravy k Měsíci, nám připomíná úmrtí jednoho z nejslavnějších amerických astronautů. Jim Lovell zemřel 7. srpna ve svých 97 letech. Byl veteránem dvou letů programu Gemini, účastnil se mise Apollo 8, ze které je výše uvedený snímek a letěl na misi Apollo 13. Po Měsíci se tedy neprošel, ale poslední mise ukázala, že i v nemožné situaci v nejhorších možných podmínkách, je možné díky odolnosti a vynalézavosti lidského ducha přežít a zvítězit.

Zdroj: https://upload.wikimedia.org/
Video týdne:
Čína dokončila test zážehu motoru testovacího exempláře pilotovaného lunárního landeru Lanyue. Testovaly se nejen motory, ale také stabilizace a navigace. Modul by měl Číně umožnit přistání pilotované mise na Měsíci kolem roku 2030. Modul poskytne prostor pro dva astronauty. Test, dokončený 6. srpna, představuje klíčový krok ve vývoji čínského programu pilotovaného průzkumu Měsíce. Během zážehu se testovaly profily přistání i vzletu. Motory jsou uspořádány tak, aby v případě poruchy některého ze svazků, bylo možné pokračovat se záložním svazkem.
Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://www.space.com/
Zdroje obrázků:
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a8/NASA-Apollo8-Dec24-Earthrise.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/08/IMG_9674-scaled.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/Gx66_WzX0AE_i-5?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Gx7PUS1XwAAt5sV?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Gx1pYvsWoAAUrTQ?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/Gx6-xwkWcAAqH8u?format=jpg&name=4096×4096