Kosmotýdeník 432 (21.12. – 27.12.)

Čtyř stý třicátý druhý Kosmotýdeník se stane posledním v tomto roce. Nicméně ani sváteční čas a období Vánoc nezanechalo kosmonautiku v ležérním nic nedělání a pojídání cukroví. Naopak! V hlavním tématu se proto podíváme na aktuální stav testování prototypů lodi Starship i na stavbu prvního exempláře nosiče Super Heavy. Podíváme se i na to, kdy by se mohla vznést Starship SN-9 a jak budou následovat další exempláře. V dalších tématech nahlédneme pod sukni evropského servisního modulu, nahlédneme na palubu a zhodnotíme, jak se slavily Vánoce na Mezinárodní kosmické stanici, anebo na to, jak poprvé letěla nová čínská raketa CZ-8. Nepřijdete ani o tradiční rubriky. Přeji vám dobré čtení, hezkou neděli a dobrý vstup do nového roku.

Starship SN-9 na rampě

Starship SN-9

Starship SN-9
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Mnohým z nás ještě nevyprchalo nadšení z letu prototypu lodě Starship s označením SN-8 do výšky přibližně 12,5 kilometrů a SpaceX již nyní převezlo na startovní stolec další exemplář s označením SN-9. Stejně jako SN-8 jej čeká řada předstartovních testů spojených s tlakovými zkouškami, tankováním a statickými zážehy (byť by jich mělo být méně, než u SN-8). Naděje, že by skok tohoto exempláře mohl nastat ještě do konce roku, je však již jen velmi malá. Čeká jej stejný letový profil a na rozdíl od SN-8 by snad tento mohl zvládnout i přistání. Ale to je zatím relativně daleko. Pojďme se podívat, co se nyní děje na základně Boca Chica a nač se těšit v příštím roce.

Připomeňme, že současné testy na Boca Chica probíhají s prototypem budoucí lodi Starship, která je zároveň druhým stupněm těžkého nosiče Super Heavy Starship. Oba stupně budou pohánět metanové motory Raptor spalující tekutý metan a tekutý kyslík. Starship tedy není prostředkem, který by vlastními silami byl schopen doletět na oběžnou dráhu. Nicméně nemusíme smutnit, první exemplář nosiče Super Heavy se již rodí v montážní oblasti základny.

Část Super Heavy BN-1

Část Super Heavy BN-1
Zdroj: https://preview.redd.it/

Testovací kampaň Starship SN-9 začala v úterý, když byla úspěšně převezena z montážní haly na startovní stolici. To testování, které by mělo být završeno výše zmíněným letem, přichází těsně před začátkem roku 2021, kdy bychom se měli dočkat snad mnoha podobných letů. Na Boca Chica jsou již nyní v různých stádiích výroby exempláře SN-10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 a 17. Zároveň probíhá skládání jednotlivých dílů pro nosič Super Heavy BN-1. Dále tu pak narazíme také na předváděcí exemplář špičky lunární Starship. Je se tedy rozhodně nač těšit. Starship SN-10 by pak dle Elona Muska měla už v následujících dnech dorazit na druhou startovní stolici vedle Starship SN-9.

Původně se SN-9 měla na startovní stolici dostavit již o několik dní dříve, prakticky hned po letu Starship SN-8. Nicméně se pod dokončovaným strojem zlomily nohy konstrukce, na které spočíval během stavby v montážní budově. Exemplář se naklonil a po nárazu do stěny montážní budovy byla poničena horní aerodynamická plocha. Ta byla odebrána z exempláře SN-10 a přidána na devítku. Takto opravená pak v tomto týdnu vyrazila do startovní oblasti. Bylo to vůbec poprvé, kdy po silnici spojující výrobní a startovní oblast cestovala celá Starship. Při předchozím přesunu totiž  scházela celá špička. SN-9 také  navíc cestovala i s nainstalovanými motory Raptor.

Pohled na Starship SN-9

Pohled na Starship SN-9
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Hned vedle startovních stolic se nachází přistávací plocha, na které stále spočívají trosky po neúspěšném přistání Starship SN-8. Velká část již byla odklizena, ale největší kus, který tvoří zdeformovaná špička osmičky, zatím stále stojí na místě dopadu. Elon Musk prohlásil, že právě tato troska by měla být zachována jako připomínka prvního velkého letu Starship. Její další osud by tak mohl být ještě zajímavý. Každopádně i tak bude muset být před startem odsunuta z plochy. Na samotné přistávací ploše pak zůstal kruhový otisk tvořený zborceným betonem po dopadu osmičky.

"otisk" Starship SN-8

„otisk“ Starship SN-8
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Let samotné SN-9 by pak měl kopírovat SN-8. Maximální výška bude tedy někde kolem dvanácti kilometrů a krom opětovného vyzkoušení aerodynamického brzdění a řízení během sestupu, bude nyní hlavním cílem úspěšně přistát. Přesto se však jedná o druhý let, při kterém bude zkoušen závěrečný obrat před přistáním a výsledek tak zůstává nejistý. Pokud SN-9 uspěje, očekává se, že exempláře SN-10 a 11 se pokusí vystoupat do původně zvažované výšky kolem dvaceti kilometrů. Toho všeho bychom se mohli dočkat ještě do jara – pokud vše půjde dobře.

Vraťme se ještě k testovací kampani SN-9. Očekává se, že testovací kampaň před statickým zážehem a startem samotným bude kratší než u předchozího exempláře. Zřejmě se uskuteční jen jeden plný tlakový test (s dusíkem), než se přistoupí k plnění palivem a možnému statickému zážehu. Pokud vše půjde bez problémů, je pak šance, že se let SN-9 uskuteční kolem přelomu roku.

Starship SN-10 pak čeká na usazení špičky, které by mohlo proběhnout v nejbližších dnech. Následně se již také vypraví do startovací oblasti. To umožní přesun SN-12 do montážní haly Mid Bay, kde se bude pracovat na jejím dokončení hned vedle SN-11, která nyní dělá společnost exempláři SN-10. Uživatelka Twitteru Mary (@bocachicagal) si pak všimla, že na exemplář SN-12 jsou vyrobeny prakticky všechny součásti.

Dlaždice tepelného štítu na Starship SN-9

Dlaždice tepelného štítu na Starship SN-9
Zdroj: https://i.postimg.cc/

Možná o něco zajímavější, než je pozorování sestavování devíti exemplářů Starship, je sledování stavby prvního exempláře nosiče Super Heavy (Booster Number 1). Aktuálně je známo, že na kosmodromu je sedm různých sekcí (kruhových částí trupu), které patří BN-1. Byla spatřena i část Forward Pipe Dome, která je dělící přepážkou stupně (jedná se o společnou přepážku nádrží na kyslík a metan). K samotnému sestavení Super Heavy však v nejbližších týdnech zřejmě nedojde. V nové montážní hale zatím schází portálový jeřáb (existuje možnost, že se využijí různé mobilní jeřáby – jako na počátku stavby prvních exemplářů Starship) a zaměstnance navíc zaměstnávají testy spojené s exempláři Starship. Přesto bychom se testů Super Heavy mohli dočkat možná v polovině roku 2021.

Navíc, pro Super Heavy je potřeba již sofistikovanější startovní rampa, než v případě startovních stolů, které využívají Starship. Rampa pro Super Heavy se buduje, ale práce na ní nyní neprobíhají. Důležitou roli v dalším testování bude hrát také počet vyrobených motorů Raptor. Podle Muska se pak očekává, že první exemplář Super Heavy podstoupí jen krátké lety se dvěma motory. Nicméně tato informace je již staršího data a mohla se změnit.

Pokud chcete i nadále takřka v přímém přenosu sledovat novinky a dění na Boca Chica, doporučujeme sledovat psaný přenos na ElonX.cz.

Kosmický přehled týdne:

Evropská společnost Airbus se na svém Twitteru pochlubila moc pěkným snímkem, který ukazuje spodní část servisního modulu pro loď Orion. Snímek ukazuje místo, kam bude později nainstalován motor OMS (sloužil na raketoplánech) a bude hlavním motorem lodi. Spleť hadiček, drátů a potrubí je opravdu zajímavá.

Detail rozvodů k motoru OMS na ESM

Detail rozvodů k motoru OMS na ESM
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Největší kontraktor americké obrany – firma Lockheed Martin, oznámila, že uzavřela dohodu v hodnotě 4,4 miliardy dolarů o koupi americké firmy Aerojet Rocketdyne, výrobce raketových motorů pro rakety Saturn, SLS, Atlas, Delta a Vulcan. „Akvizice společnosti Aerojet poskytuje příležitost plně integrovat klíčovou součást našeho výrobního řetězce, využít naše rozsáhlé výrobní znalosti ke zlepšení efektivity a výrobních operací a nakonec nás udělat konkurenceschopnější u našich zákazníků využitím talentu a dovedností obou firem Lockheed Martin a Aerojet Rocketdyne,“ řekl Jim Taiclet, generální ředitel společnosti Lockheed Martin. Akvizice je dalším krokem v konsolidaci mezi americkými dodavateli v oblasti letectví a kosmonautiky, a to v návaznosti na nákup firmy Orbital ATK za výši 9,2 miliardy dolarů společností Northrop Grumman v rámci dohody uzavřené v roce 2018.

I na Mezinárodní kosmické stanici se slavily Vánoce. Posádka dostala nějaké to volno, astronauti zavolali rodinám, rozdali se přivezené dárky a posádka se pochlubila i pěkným videem. Vánoční poselství, které poslali na Zemi, pak vyjadřuje sounáležitost s náročnou situací lidstva, ve které se ocitlo kvůli pandemii. Mike Hopkins pak připomněl, že loď Crew Dragon, se kterou na stanici přiletěli čtyři astronauti, nese jméno Houževnatost: „Toto jméno jsme vybrali na počest lidí po celém světě a našeho týmu, kteří pomáhají uskutečnit naši misi během tohoto zvláštního roku, který změnil celý náš život.“ Každopádně posádka si užila Vánoce se vším, co k tomu patří. Byla připravena slavnostní večeře, která přiletěla s nákladním Dragonem 2, rozbalily se dárky a aby byla na stanici správná sváteční atmosféra, tak se posádka postarala o vyzdobení interiéru různými předměty, které na stanici našla. Tuto činnost pojala jako malou soutěž.

Vánoce na ISS

Vánoce na ISS
Zdroj: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/

Přehled z Kosmonautixu:

Ani v období kolem svátků si kosmonautika nevzala prázdniny. Dělo se mnoho zajímavých věcí, které jsme shrnuli do našich pravidelných článků. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně a zde si je všechny shrneme. Začali jsme velkou zprávou z Mezinárodní kosmické stanice. Komerční přechodová komora Bishop byla totiž úspěšně připojena ke stanici. Ani v posledním čtvrtletí letošního roku jste nepřišli o pravidelný přehled vývoje a pokroků spojených s přípravou mise Artemis I. Evropský hledač tajemství temné energie a temné hmoty – teleskop Euclid je opět o krok blíže ke startu. Jeho přístroje pro viditelnou a infračervenou část spektra byly úspěšně nainstalovány. V dalším měsíčním přehledu jsme také zhodnotili stav příprav nové stanice u Měsíce. V dalším článku jsme se podívali na vědecké zkoumání toho, co prozradí kosmické bubliny. Nová čínská středně těžká raketa Dlouhý pochod 8 si tento týden odbyla očekávanou premiéru. Nosič s ambicemi na znovupoužitelnost je důležitou součástí dalších čínských kosmických plánů. K připravované misi Artemis I jsme se vrátili ještě jednou, když jsme se na ni podívali pohledem evropského servisního modulu. Na Vánoce již tradičně vychází poněkud odlišný článek. Tentokrát jsme se podívali na Vánoce na Tritonu. Jeden velmi vzácný vánoční dárek pak rozbalovali i v Japonsku. Jde samozřejmě o vzorky z planetky Ryugu, které byly nyní otevřeny. Hned jak jsme se podívali na vzorky v Japonsku, zaměřili jsme naši pozornost i na ultračistá pouzdra pro připravovaný návrat vzorků z Marsu. Poslední pátek v měsíci a v tomto případě vlastně i v tomto roce, se konal již tradiční Pokec s Kosmonautixem. Dále jsme se podívali na nejnovější floridskou rampu, která ač patří mezi ty nejmenší, je rozhodně velmi zajímavá. Vyšel také další díl seriálu Vesmírná technika, který se tentokrát zabýval sovětskou sondou Luna 16.

Snímek týdne:

Snímkem týdne se stává záběr na komory A a C, které přivezlo návratové pouzdro japonské mise Hayabusa 2. V tomto týdnu bylo otevřeno pouzdro C, které obsahuje vzorky z odběru u kráteru, který předtím sama sonda vytvořila (projektilem). Jsou v něm znatelně větší úlomky v řádu jednotek milimetrů. Máme se tedy na co těšit při nadcházejících analýzách.

Vzorky z mise Hayabusa 2

Vzorky z mise Hayabusa 2
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Video týdne:

Tento týden si svou premiéru odbyla nová čínská raketa CZ-8, která vynášela několik družic. Nosič s nosností až 8,4 tuny na nízkou oběžnou dráhu má potenciál nahradit řadu starších čínských nosičů. Čína navíc plánuje, že po roce 2025 bude první stupeň s postranními urychlovacími motory schopen přistát a být znovupoužit. Níže naleznete video z prvního startu.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://spaceflightnow.com/
https://www.space.com/

Zdroje obrázků:
https://scontent.fprg4-1.fna.fbcdn.net/…932f0ef4c84981aa177cae4cca72910a&oe=600C9EF4
https://pbs.twimg.com/media/EpdU83TXYAAIBQy?format=jpg&name=900×900
https://pbs.twimg.com/media/Ep4NPf2WwAAKcqV?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Ep4KvlOXcAQc7Bw?format=jpg&name=4096×4096
https://i.postimg.cc/DyyCR7hL/7777.jpg
https://i.postimg.cc/tg6yHBDF/tep-stit.jpg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2020/12/NSF-2020-12-20-22-56-08-017.jpg
https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/7JRrfdT45fBhVDuNcP7SGV-970-80.jpg
https://preview.redd.it/…2894d63b808f4f513487042f1be3f59f697d360c
https://pbs.twimg.com/media/EqKQlORW8AESOIF?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/Ep-jA12VoAMOWs_?format=jpg&name=medium

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

6 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 432 (21.12. – 27.12.)”

  1. Michal Andrej napsal:

    Vianoce na ISS – vyzerá to, že Kate Rubins sa úplne skamarátila so svojimi americkými kolegami a zabudla na ruských Sergejov, s ktorými priletela v Sojuze. Možno si ani nevšimne, keď odletia, a bude sa musieť vrátiť v Dragone… ☺ ešteže je tam dosť miesta.

    • Radim Pretsch Redakce napsal:

      Je astronautkou NASA.

      Ale absence Rusů ve vánočním pozdravu „posádky ISS“ je smutná. Možná další malý signál, že spolupráce s Rusy drhne. Dovedu si představit, že ruské věrchušce prostě vadí pohled na dvojici kosmonautů „ztracených“ v davu astronautů. Vždyť donedávna byli přece v převaze. Forma v Rusku vždy převažovala nad obsahem, viz známý pojem Potěmkinova vesnice. Škoda.

      • josr napsal:

        V Rusku se slaví vánoce 6.ledna.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        Opravdu si myslíte, že pravoslaví byl důvod nepřipojit se k této zdravici?

      • jirik napsal:

        Tak Rusové zase slaví s Američany díkuvzdání, tak bych jim to zas tak nevyčítal.

      • josr napsal:

        Nevím, ale vloni slavily vánoce dvakrát 25. prosince a pravoslavné ruské 7. ledna. Tak to muže byt důvod proč tam Rusi nejsou.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.