Co prozradí kosmické bubliny?

Na náhledovém obrázku dnešního článku vidíte něco, co byste na první pohled asi jen stěží dokázali určit. Díváte se na bublinu, která vznikla v rámci nástupce experimentu Multiscale Boiling, který je znám také jako Rubi. A proč má bublina na fotce tak nezvyklý tvar? O její protažení se postaraly elektrostatické síly. Ty se nevyužívají jen k tomu, aby vznikaly podobné působivé fotky, ale také pro lepší vědecké porozumění procesu varu. Var zná lidstvo už tisíce let, ale stále nemáme tento proces plně pochopený – zvlášť v podmínkách mikrogravitace. Pochopení toho, jak se chová proces varu ve stavu mikrogravitace, je pro vědce důležité, protože gravitace hraje důležitou roli. Bez jejího účinku vypadá var jakoby zpomaleně a vznikají při něm také větší bubliny. Díky tomu mohou vědci pozorovat a měřit efekty a projevy, které jsou při varu na Zemi buďto příliš rychlé nebo příliš malé.

Bublina vytvořená na ISS v rámci experimentu Multiscale Boiling alias Rubi

Bublina vytvořená na ISS v rámci experimentu Multiscale Boiling alias Rubi

Experiment je také vybaven elektrodou pro sledování účinku elektrického pole na bubliny, takže vědci mohou pozorovat a kvantifikovat vlivy vnějších sil. „Var je velmi účinný způsob, jak se dá zbavit přebytečného tepla. Tento výzkum by mohl přinést cenné informace pro vylepšení systémů pro hospodaření s teplem v kosmickém prostoru, ale poznatky se uplatní i tady na Zemi,“ říká hlavní vědecký pracovník experimentu, Daniele Mangini z ESA. A kde přesně by se nové poznatky mohly upřesnit? ESA ve svém článku hovoří o tom, že by přesnější výpočty jevů spojených s varem mohly vylepšit produkty jako jsou třeba laptopy, které by mohly být kompaktnější a výkonnější.

Experiment Rubi postavila pro ESA firma Airbus a nyní se nachází v evropském modulu Columbus na ISS, konkrétně v sekci Fluid Science Laboratory. O jeho instalaci se v srpnu 2019 postaral italský astronaut Luca Parmitano. Experiment od té doby s pomocí speciálního ohřívače vyprodukoval v kontrolovaných podmínkách celou řadu vědecky cenných bublin.