Varda Space Industries
Společnost Varda Space Industries, která vyvíjí vesmírná zařízení pro výzkum biologických věd v podmínkách mikrogravitace a hypersoniky, získala 187 milionů dolarů na rozšíření rozsahu a četnosti svých misí.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Společnost Varda Space Industries, která vyvíjí vesmírná zařízení pro výzkum biologických věd v podmínkách mikrogravitace a hypersoniky, získala 187 milionů dolarů na rozšíření rozsahu a četnosti svých misí.
Zástupci NASA uvedli, že existuje veliká šance, že další zkušební let vesmírné lodě Boeing CST-100 Starliner bude bez posádky. Důvodem je stále probíhající řešení technických problémů lodi.
Americký kongres se chystá nařídit Pentagonu, aby zavedl trvalé financování iniciativy amerických vesmírných sil, která bude poskytovat komerční družicové snímky a analýzy vojenským velitelům po celém světě, a to i přes nejistotu ohledně návrhu obranného rozpočtu.
Společnost Interstellar Technologies získala 61,8 milionu dolarů na podporu vývoje své rakety Zero a výzkumu a vývoje družicových systémů.
Spojené království plánuje letos investovat 191 milionů dolarů do navýšení kapitálu společnosti Eutelsat, aby si udrželo svůj 10,89% podíl ve francouzském operátorovi družic.
Japonská společnost Synspective, která vyvíjí družicovou konstelaci radarového zobrazování, podepsala dohodu se společností Exolaunch o vynesení 10 družic.
Indický regulátor vesmírného provozu schválil služby Starlinku. Společnost SpaceX však stále potřebuje schválení spektra a další regulační povolení, než bude moci poskytovat širokopásmové připojení.
Japonská společnost Space BD, která se zabývá provozem raket, podepsala dohodu s australskou společností Gilmour Space o vzájemné spolupráci při vypouštění raket a družic.
Americký prezident večer 9. července oznámil, že jmenoval ministra dopravy Seana Duffyho úřadujícím administrátorem NASA.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
V souvislosti s plánovaným přistáním čínských astronautů na Měsíci nelze vyloučit politický tlak na jeho realizaci do 80. výročí vyhlášení Čínské lidové republiky, které připadne na 1. října 2029. Ve Spojených státech vytváří Kongres tlak na to, aby příštími astronauty na Měsíci byli opět Američané. Pokud se přistání nestihne v nynějším prezidentském období, mohl by být stanoven termín k 60. výročí Apolla 11, tedy do července 2029. Nový závod o Měsíc je v plném proudu. Spolu s plánovaným robotickým návratem vzorků z Marsu sondou Tianwen-3 a blížícím se koncem kosmické stanice ISS hrozí, že americká veřejnost bude šokována ztrátou dominance ve vesmíru podobně, jako při zprávě o vynesení Sputniku v roce 1957.
Nyní, když je stanoviště pro statické zážehy na Massey’s poškozeno a mimo provoz, se zdá, že se SpaceX snaží najít cesty, jak by mohla provádět statické zážehy na startovní rampě číslo 1 (A). Součástí tohoto plánu je bezpočet dílčích prvků a není to poprvé, kdy se firma pokusí použít rampu jinak, než jak původně plánovala. Pokud by tyto snahy byly úspěšné, ušetřila by SpaceX měsíce z nucené odstávky vyvolané poškozením zkušebního střediska Massey’s po explozi Starship 36. Jak jsme Vás informovali už dříve, SpaceX už nemůže ke statickým zážehům používat zmíněnou testovací oblast a tento stav ještě pár měsíců potrvá. Ideální předpoklady hovoří o horizontu tří až čtyř měsíců. Problém je, že kromě Massey’s není žádné jiné místo, kde by se tyto testy daly provádět.
Další týden je za námi a Kosmotýdeník s pořadovým číslem 666 je připraven shrnout ty nejzajímavější události mizejících sedmi dní. V hlavním tématu se zaměříme na nově oznámené jméno mise první členky nového oddílu evropských astronautů, která se vydá na dlouhodobou misi na ISS. V dalších tématech nás čeká start a přistání japonské rakety od japonské společnosti Honda, statický zážeh opakovatelně použitelného a ocelového prvního stupně čínské rakety Zhuque-3, či na explozi Starship S36. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Starship druhé generace mají smůlu. Jejich první dva prototypy ani nedolétly na plánovanou transatmosférickou dráhu, třetí exemplář jí sice dosáhl, ale trpěl řadou problémů – třeba se stabilizací v prostoru. Čtvrtý exemplář Starship druhé generace, označený pořadovým číslem 36, měl vyrazit na misi IFT-10. Ještě včera se zdálo, že start této mise směřuje ke konci června, ale po dnešním ránu je jasné, že tahle Starship nikam nepoletí. Starship S36 byla převezena na testovací stanoviště Massey’s, kde měla projít zkouškami včetně statického zážehu. Jenže okolo šesté hodiny ráno našeho času, v době, kdy probíhaly přípravy na zmíněný statický zážeh, došlo k zatím neupřesněné anomálii, kvůli které se celá 50 metrů vysoká loď proměnila v ohnivou kouli.
Sestava SuperHeavy Starship od SpaceX pokračuje v rychlém sběru potřebných razítek, aby tato obří raketa mohla expandovat na floridské kosmické pobřeží. Zatímco SpaceX již připravuje hardware pro historický komplex 39A na Kennedyho středisku, pracuje také na tom, aby do celého procesu začlenila i Space Launch Complex 37 na sousedním kosmodromu Cape Canaveral Space Force Station. 6. června oddělení letectva vydalo Návrh prohlášení o dopadech na životní prostředí pro starty SuperHeavy Starship z SLC-37, čímž byly odhaleny ambiciozní plány firmy na budoucí startovní lokalitu Starship. Snahy SpaceX o přítomnost programu Starship na Floridě můžeme vystopovat až do roku 2019. V té době probíhaly různé pokusy o založení produkce Starship na Cidco Road v Cocoa Beach, ovšem tyto snahy byly brzy odsunuty na druhou kolej, aby se mohla firma koncentrovat na výrobu raket a lodí na texaské základně Boca Chica, kterou dnes známe jako Starbase. Jediným pozůstatkem těchto činností, který přežil do dnešních dnů, je továrna na výrobu dílů tepelného štítu, která produkuje ochranné destičky používané na lodích Starship. Ve stejné době
Kosmická loď Starship S36 prochází v těchto dnech zkouškami ve středisku Massey’s na texaské základně Starbase. Včera večer našeho času tyto testy dospěly k prvnímu významnému vrcholu. Loď na několik sekund zažehla jeden raketový motor Raptor. Šlo o simulaci deorbitačního zážehu, kterou loď zopakuje i při skutečném letu. Tím však testy nekončí. Na Starship bude čekat ještě klasický plnohodnotný statický zážeh všech šesti (tří atmosférických a tří vakuových) motorů Raptor. Starship S36 má společně se SuperHeavy B16 vyrazit na desátý integrovaný testovací let. Podle slov Elona Muska z konce května by mise IFT-10 mohla odstartovat ještě v průběhu června. Berme však tyto plány s rezervou. Rozhodující slovo totiž bude mít vyšetřování problémů, do kterých se při misi IFT-9 dostala loď Starship S35.
Historie startovního komplexu SLC-37 se začala psát už v roce 1964, když z tamní rampy na Cape Canaveral odstartovala raketa Saturn I. V tomtéž i následujícím roce přišlo ještě pět takových startů, po kterém následovaly dva starty Saturnu IB. Mezi roky 1968 a 2002 ležel komplex ladem, než se jej rozhodla využít společnost firma Boeing Defense, Space and Security (dnes součást United Launch Alliance) pro starty svých raket z rodiny Delta IV. Jejich historie se uzavřela v roce 2024 poté, co odsud vzlétlo 35 raket Delta IV Medium (jednotrupých) i Heavy (třítrupých). Ani tentokrát však nejde o konec startovního komplexu. Jen ta pauza mezi koncem jedné éry a začátkem druhé má být tentokrát kratší. Komplex SLC-37 chce využívat SpaceX ke startům rakety SuperHeavy s kosmickou lodí Starship, pro kterou mají na SLC-37 vyrůst dvě rampy. 12. června došlo na rampě k odstřelu obslužné věže, která sloužila raketám Delta z rampy SLC-37B. Následovat bude odklizení trosek, dočištění rampy a vybudování infrastruktury pro nového nájemce.
Stratégové z Číny se v posledních letech pokouší zopakovat všechny hlavní úspěchy v kosmonautice, kterých dosáhly USA a Sovětský svaz. Plánovaná čínská pilotovaná mise na Měsíc připomíná mise z programu Apollo s cílem zanechání vlajky a stop na Měsíci, sběru vzorků a jízdy lunárním roverem. Důvodem, proč se v Číně rozhodli použít pro své první přistání na Měsíci menší nosnou raketu CZ-10 a nečekat na vyvíjenou superraketu CZ-9, je snaha o přistání už v tomto desetiletí. Tím však vyvolali nový závod o Měsíc. Ve Spojených státech v něm jde o návrat amerických astronautů na povrch našeho přirozeného souputníka dřív, než se na něj poprvé dostanou čínští kosmonauti.
Květen byl z hlediska událostí v kosmonautice o něco slabší než duben, ale přesto se i v něm děly zajímavé věci, které je hodno zpracovat do Vesmírných výzev. Nejprve se podíváme na průběh mise IFT-9, pak nás čekají starty družic Tianwen-2 a GPSIII-SV08. Po rubrice Kosmonautika v kostce zjistíme, jak dopadl návrh rozpočtu NASA na příští rok a pak přijde skvělá zpráva ohledně kosmické mise Aleše Svobody. Závěr bude patřit výstupu do volného kosmického prostoru z ISS. Přijměte naše pozvání ke společnému sledování premiéry tohoto videa, dnes tradičně ve 20:00. Vesmírné výzvy jsou součástí Youtube kanálu Kosmonautix, kde najdete například zajímavá kosmonautická videa s českými titulky. Také zde najdete živě a česky komentované přímé přenosy startů raket. Další pořady jako Vesmírné zprávy nebo Vesmírnou techniku nyní najdete nově na Youtube kanálu SVĚT KOSMONAUTIKY. Starší díly najdete také na internetové televizi Fameplay. Starší pořady můžete najít na Stream.cz pod názvem Dobývání vesmíru, kde stejnojmenný pořad přinášel po mnoho let každý týden události z kosmonautiky. V této sekci je i astronomický pořad Noční obloha a bonusová videa,
Není tomu ani tři měsíce od zatím posledního integrovaného letového testu Super Heavy Starship a na orbitální rampě ve Starbase je již k devátému letu připravena Super Heavy B14-2, na jejímž vrcholu se nachází Starship S35, coby třetí exemplář kosmické lodi Starship druhé generace. Té se při jejím premiérovém letu nevedlo zrovna ideálně a pár desítek sekund před vypnutím motorů došlo k průblémům s únikem pohonných látek v motorové sekci a následným požárům, které způsobily poškození důležité avioniky. Starship S33 tak byla při sedmém letovém testu ztracena před dosažením cílové dráhy. Po vyšetřování se ukázalo, že za selhání mohla harmonická odezva, která poškodila potrubí vedoucí pohonné látky k atmosférickým motorům Raptor.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.