Kosmotýdeník 419 (21.9. – 27.9.)

Tento týden byl velmi bohatý na události v kosmonautice a tak vám přinášíme pravidelný přehled kosmonautických událostí v poněkud větším rozsahu, než bývá zvykem. Přesto však je to čistokrevný Kosmotýdeník! V hlavním tématu se budeme podrobně věnovat firmě Axiom Space, která má naplánované minimálně čtyři komerční lety s komerčními posádkami na ISS. V dalších tématech se budeme věnovat testům Starship, přípravě modulu Nauka, anebo přípravám na start rakety Antares 230+ s lodí Cygnus. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Axiom vyšle první komerční posádku v roce 2021

Soukromá společnost Axiom již v březnu letošního roku prohlásila, že pracuje na poslání první čistě soukromé posádky na palubu Mezinárodní kosmické stanice pomocí lodi Crew Dragon společnosti SpaceX. Nyní generální ředitel společnosti Axiom uvedl, že dohody mezi NASA, SpaceX a platícími zákazníky budou podepsány v následujících týdnech a první soukromý let by měl proběhnout už v říjnu roku 2021. Velitelem této mise bude bývalý astronaut NASA Michael López-Alegria. Desetidenní mise bude vůbec první soukromou misí s posádkou, která přepraví pouze soukromé astronauty bez astronautů vládních kosmických agentur.

První komerční mise společnosti Axiom obslouží loď Crew Dragon

„Bude to skutečně historicky první komerční let (se soukromými astronauty), takže s námi NASA spolupracuje na řešení všech jeho jedinečných aspektů,“ řekl generální ředitel firmy Axiom, Mike Suffredini. Dále uvedl, že se jedná sice jen o krátkou misi, ale i tak je to komplexní záležitost potřebující pořádnou přípravu. „Říkám, že je mise snadná, ale ve vesmíru neexistuje nic, co je v realitě snadné,“ vysvětlil Suffredini. „Nicméně mise je sestavena tak, aby byla co nejjednodušší, což je pro nás jako pro nováčky důležité. Bereme to jako první krůček a tak našlapujeme opatrně.“

Ředitel dále uvedl, že pracují na konečném znění smluv, které musí jeho firma, SpaceX, NASA a platící zákazníci podepsat. Start je směřován na září 2021, ale dle slov ředitele je firma obezřetná a mluví raději o říjnu. „Míříme na konec září, ale hádám, že pokud to stihneme do konce října, bude to úspěch.“

Mike Suffredini, generální ředitel společnosti Axiom

Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com

Mike Suffredini není žádný nováček. Mezi lety 2005 a 2015 řídil v NASA program Mezinárodní kosmické stanice. V roce 2015 odešel do soukromého sektoru a spolu s podnikatelem Kamem Ghaffarianem založil Axiom Space. Od založení bylo cílem zprostředkovat lety soukromým zájemcům na oběžnou dráhu a k ISS. Suffredini se nechal několikrát slyšet, že ze strany komerčního sektoru je o takové služby zájem, který je třeba využít. Dlouhodobějším cílem společnosti je vyvinout samostatnou komerční kosmickou stanici pro komerční aktivity sahající od vědeckého výzkumu, přes kosmické aplikace až k zážitkové turistice. Axiom však především cílí na komerční kosmické vědecké a vývojové aktivity.

Bohužel však stále není známá identita platících zákazníků na první misi. Suffredini o totožnosti odmítl mluvit s tím, že sami zákazníci si to zatím nepřejí. Obecně se tedy stále mluví o skupince bohatých lidí, dobrodruhů, ale také filmařů, či zaměstnanců velkých firem. Zajímavým zákazníkem by také mohly být malé kosmické agentury států, které nevlastní vlastní lodě a rakety, ale mají vědecký zájem o výzkum na stanici. Axiom by jim mohl poskytnout místo pro jejich astronauta za řádově nižší náklady, než kdyby si jednotlivé státy musely zajistit vynesení na vlastních prostředcích. Dodejme ještě, že už v červnu potvrdil administrátor NASA Jim Bridenstine, že Axiom spolupracuje s hercem Tomem Cruisem na projektu natáčení filmu v kosmickém prostoru.

„Našimi zákazníky jsou na těchto plánovaných letech komerční pasažéři, ale bez profesionálního astronauta nikdy nepoletíme,“ řekl Suffredini. „Loď Crew Dragon má kapacitu čtyř osob. Budeme mít vždy tři zákazníky a profesionálního astronauta Axiom.“

Michael López-Alegria

Během prvního letu AX-1 bude velitelem bývalý profesionální astronaut NASA Michael López-Alegria, který z NASA odešel v roce 2012. Zkušený astronaut má za sebou tři mise na raketoplánech v letech 1995, 2000 a 2002. V roce 2006 letěl do kosmického prostoru znovu v ruské lodi Sojuz a byl velitelem sedmiměsíční Expedice 14 na Mezinárodní kosmické stanici. Ve vesmíru strávil více než 257 dní. V roce 2012 se stal prezidentem obchodní federace pro vesmírné lety, což je průmyslová právní skupina. Nyní je konzultantem společnosti Axiom. López-Alegria pomáhal Axiomu získat potenciální zákazníky a odpovídal na jejich otázky týkající se kosmického letu. „Mluvit s různými jednotlivci, kteří jsou potenciálními zákazníky o kosmickém letu, je důležitý osobní prvek takového projektu,“ řekl Suffredini o roli Lópeze-Alegrii v Axiom dnes. „Je to obrovská zkušenost. Skutečně jde o to, pomoci jim pochopit, jaké to ve skutečnosti je, a pomoci jim překonat případný strach. Způsob, jakým se chystáme létat, je opravdu bezpečný.“ Jakmile budou uzavřeny smlouvy na misi AX-1, stane se López-Alegria zaměstnancem Axiomu na plný úvazek

Pokud se ještě vrátíme k připravované Hollywoodské výpravě, tak Cruise plánuje let na kosmickou stanici s režisérem Dougem Limanem. V lodi tak zbude třetí volné místo, které zaplní další platící zákazník. Axiom zatím nepotvrdil, zda mise AX-1 je totožná s plánovaným letem zmíněného herce, anebo jde o další misi. „Identitu našich zákazníků prozradíme rádi, pokud to ovšem oni sami chtějí,“ řekl Suffredini. „Nicméně naše služba je zatím velmi exotická a mnoho našich zákazníků opravdu nemá zájem, abychom o nich příliš mluvili, takže nemusíme oznamovat členy posádky, když představíme chystaný let.“

Suffredini dále odpověděl, jak to vypadá s cenou za jedno sedadlo. Už v minulosti se mluvilo o tom, že soukromý let v Crew Dragonu vyjde jednotlivce na 50 milionů dolarů. Generální ředitel tuto částku potvrdil s tím, že se cena pro každého jednotlivce malinko liší dle jeho požadavků. Soukromí astronauti na misi AX-1 stráví na Mezinárodní kosmické stanici asi osm dní a celkem 10 dní na oběžné dráze po započítání času stráveného přeletem mezi stanicí a startem a odletem od stanice a přistáním.

Historický start mise DM-2 byl zatím jediný pilotovaný let lodi Crew Dragon

Loď Crew Dragon má za sebou zatím jeden pilotovaný let, při kterém dopravila na Mezinárodní kosmickou stanici posádku ve složení Doug Hurley a Bob Behnken. Let, který odstartoval 30. května na raketě Falcon 9, skončil po 64 dnech přistáním v Mexickém zálivu. Úspěšný zkušební let otevřel cestu ke komerčním misím, ale ještě před tím dojde k minimálně jednomu operačnímu letu Crew Dragon pod taktovkou NASA. Na 23. října je totiž naplánována výprava Crew-1, která poprvé poveze hned čtyři astronauty, kteří zamíří na klasickou dlouhodobou výpravu na palubu ISS. Mise Crew-2 – pokud vše půjde dle plánů – je naplánována na duben 2021. NASA si takto koupila nejméně šest rotačních misí, které se mají uskutečnit do roku 2024. Stejný počet misí má NASA zakoupený u lodi Starliner společnosti Boeing. Let AX-1 by se pak měl vejít mezi klasické operační mise Crew 2 a 3.

Před startem bude muset soukromá posádka projít výcvikem. Na rozdíl od astronautů, kteří na své mise trénují déle než rok, na misích Axiom podstoupí zákazníci výcvik v trvání patnácti týdnů. Polovinu tohoto času stráví tréninkem v jižní Kalifornii ve společnosti SpaceX, kde se naučí pracovat s lodí Crew Dragon, připraví si skafandry a projdou si záchranné procedury. Druhou polovinu stráví převážně v Johnsonově vesmírném středisku v Houstonu, kde se seznámí se samotnou kosmickou stanicí.

Jedním z bodů, které nyní projednává NASA a Axiom je, jak hluboký bude mít agentura vhled do připravovaných komerčních misí. Výjimečná je hned první mise AX-1, při které bude použita loď, která má později sloužit i pro lety s americkými astronauty NASA. Agentura a společnost tak řeší, jak si budou navzájem vyměňovat informace, aby se agentura dostala ke všem potřebným datům týkajících se především této lodi.

Axiom a SpaceX pak budou muset také úzce spolupracovat s NASA při jednání o datu, kdy se budou soukromé lodě ke stanici připojovat. Výzkumný komplex na oběžné dráze má nabitý program příletů a odletů pilotovaných a zásobovacích lodí. Každý přílet a odlet potřebuje kooperaci posádky. Nesmíme zapomínat ani na plán výstupů do kosmického prostoru, kdy je posádka vytížená. Důležitým prvkem je také běh některých citlivých experimentů, které by časté návštěvy lodí mohly znehodnotit. Vždy se tak bude hledat ideální termín, který všechny tyto aspekty splní. Do plánu budou zasahovat také mezinárodní partneři stanice a zapomínat se nesmí ani na bezpečnost.

Nicméně vždy půjde o soukromé lety se soukromými posádkami. Za bezpečnost samotných posádek tak budou mít zodpovědnost především soukromé firmy. „Myslím, že NASA bude pravděpodobně více zapojena do prvních letů,“ řekl Suffredini. „Při dalších pozdějších misích se ten podíl sníží. Uvidíme ještě, jak se to vyřeší.“ NASA nyní připravuje všechny podklady, které bude později vyžadovat pro schválení u dalších soukromých misí.

Budoucí plány vývoje soukromého segmentu u ISS od společnosti Axiom

Budoucí plány vývoje soukromého segmentu u ISS od společnosti Axiom

Aktuální domluvy stojí na tom, že se odpovědnost dělí mezi ty, kdo za kterou fází letu stojí. Za vynesení a dopravu zpět na Zemi zodpovídá SpaceX. Za posádku a její činnost během výcviku a na palubě stanice pak společnost Axiom. Jakmile NASA a Axiom dospějí ke konečné dohodě, Axiom podepíše smlouvu se společností SpaceX, která stanoví časový plán startu a schválí také posádku.

Připomeňme, že NASA komerční využití oběžné dráhy a kosmické stanice podporuje. Předpokládá vytvoření sítě soukromých firem, které budou tato místa s jedinečnými podmínkami využívat pro komerční účely. Už v roce 2019 NASA oznámila, že podporuje až třicetidenní soukromé mise na kosmické stanici. Při té příležitosti agentura zveřejnila i cenové podmínky pro využití stanice. Od ceny za pronájem pobytu na stanici (systémy podpory života, jídlo a podobně), přes využití části času členů posádky NASA, anebo přítomnost samostatného astronauta, či více členů. To vše s cílem uvolnění rukou pro NASA a ušetření nákladů. NASA se dále chce soustředit na práci u Měsíce, stanici Gateway a větší výzvy. Axiom mezitím očekává, že ročně uskuteční dva soukromé lety. NASA tuto vizi podporuje.

Je nutné podotknout, že se nebude jednat o první komerční členy posádky v historii. Již dříve vynášely ruské Sojuzu platící kosmické turisty na krátké pobyty na kosmické stanici. Nikdy však neletěla loď, která by byla řízena soukromou firmou a nesla soukromou posádku. Lodě Starliner i Crew Dragon byly sice postaveny díky investicím a podpoře NASA, ale po jejich zprovoznění je mohou volně ke svým účelům používat samotné soukromé firmy.

Začátkem letošního roku společnost pro kosmickou turistiku Space Adventures oznámila dohodu se společností SpaceX, že využije jejich loď Crew Dragon k jiné misi s turisty. Tentokrát však nebude cílem Mezinárodní kosmická stanice. Místo toho se bude Crew Dragon pohybovat samostatně po vyšší oběžné dráze, několik stovek kilometrů „nad“ ISS. Právě Space Adventures zprostředkovala mezi lety 2001 a 2009 let pro sedm kosmických turistů na palubě ruských Sojuzů. Tady se hodí doplnit, že Lopez-Alegria, velitel mise AX-1, letěl s vesmírnými turisty již dříve. V roce 2006 letěl na palubě Sojuzu s Anouše Ansári, jednou z klientů Space Adventures. V roce 2007 se pak vracel na Zemi s miliardářem Charlesem Simonyim.

Ruský podíl na kosmické turistice by měl i přes lety lodí Crew Dragon zůstat zachován. Například poté, co Tom Cruise oznámil, že poletí s režisérem natáčet záběry do nového filmu na palubu ISS, nechal se Roskosmos slyšet, že připravuje vlastní filmovou výpravu. Koncem roku 2021 by se na stanici měl natáčet ruský film. Protagonista filmu bude vybrán ve veřejné soutěži a film by měl sloužit pro „popularizaci ruských vesmírných aktivit a na oslavu profese astronauta“.

Společnost SpaceX je také připravena na komerční lety. Dle Gwynne Shotwell, prezidentky a provozní ředitelky SpaceX, byla mise DM-2 příjemně plynulá a bez větších obtíží. Nemá tedy problém s rychlým přechodem ze zkušebního na komerční provoz lodí Crew Dragon. Shotwell ještě dodala, že schopnost použití jednoho exempláře kosmické lodě Crew Dragon až pětkrát pomůže změnit paradigma pilotovaných kosmických letů.

„SpaceX jako soukromá společnost zkoumá, jaké jsou požadavky,“ řekl administrátor NASA Jim Bridenstine. „V NASA je naším cílem zajistit, aby v budoucnu byla dostatečná poptávka. Rád bych viděl flotilu lodí Crew Dragon obsluhujících nejen Mezinárodní kosmickou stanici, ale také jiné komerční kosmické stanice, a proto každý den tak tvrdě pracujeme na komercializaci našich aktivit na nízké oběžné dráze Země.“

Zajímavý je i pohled astronauta Hurleyho, který letěl v Crew Dragonu na zkušební misi. „Myslím, že to bude trvat ještě několik letů – a myslím, že je obezřetnost na místě – než budeme moci tuto loď považovat za zcela otestovanou,“ řekl Hurley. Hurley dále řekl, že inženýři by se neměli nechat ukolébat výborným průběhem prvního řízeného letu a měli by se stále poctivě soustředit na dalších několik misí. „Nikde není dáno, že když Crew Dragon při prvním letu pracoval dobře, že při dalším se nemůže něco stát.“

Pokud se ptáte na další plánované mise společnosti Axiom, tak se má zatím situace tak, že na misi AX-2 je potvrzený jeden zákazník s tím, že dalších pět je ve vážných rozhovorech. Na misi AX-3 jsou prodaná již tři sedadla. AX-3 bude obsloužena lodí Crew Dragon, ale u AX-2 se spekuluje o Starlineru. Nicméně ten má před sebou ještě dlouhou ověřovací cestu a může tak dojít na loď od SpaceX. Mise AX-4 je zajímavá tím, že jedno sedadlo připadne vítězi reality show Space Hero. Let AX-4 by měl proběhnout během roku 2023.

Axiom se však věnuje také dalším aktivitám. Na Mezinárodní kosmickou stanici nyní zamíří komerční přechodová komora, která bude zajišťovat vypouštění malých komerčních družic. Tím však plány společnosti nekončí. Mluví se o segmentu Axiom u ISS, který bude tvořen několika soukromými přetlakovými moduly, které poskytnou další kapacitu pro komerční vědecký výzkum. První dva velké moduly by měla vyrobit italská společnost Thales Alenia Space a o vybavení modulu se pak postará nový závod společnosti Axiom, který se má postavit v Houstonu. Oba moduly by pak měly být vypuštěny v letech 2024 a 2025.

Každý z nově vyrobených modulů by měl být osazen vlastními solárními panely a orientačním systémem. To uleví jak samotné ISS, tak zjednoduší vynášení. Společnost díky tomu nebude potřebovat servisní modul, který by se postaral o přílet a dokování. Druhou výhodou je, že tyto nové moduly mají mít životnost až 30 let a tak když dojde k deorbitaci stárnoucí ISS, může se segment Axiom odpojit a bude dále pokračovat v práci na oběžné dráze. Stavba takového segmentu by měla přijít na 2,5 až 3 miliardy dolarů.

Testovací exemplář lodě Starship s označením SN-8 se v sobotu vydal na rampu, kde jej čekají tlakové zkoušky. Starship SN-8 má instalována křídla a dostane také špičku. Na stroj ještě čekají tlakové, kryogenní testy a statický zážeh. Po všech zkouškách by tento exemplář měl být osazen motory Raptor a měl by se jako první vydat do výšky až 15 kilometrů. Prohlédněte si fotky z přesunu z montážní oblasti na rampu. Podrobní informace o průběhu testování naleznete již tradičně na ElonX.cz.

Starship SN-8 na rampě

Okolí rampy s Starship SN-8

Okolí rampy s Starship SN-8

Ačkoli se to mnohým z nás může zdát ještě daleko, přípravy na návrat na Měsíc probíhají plným proudem. Nejnovější snímky jsou opravdu zajímavé. V Neutral Buoyancy Lab v Johnsově kosmickém středisku v Houstonu probíhal v tomto týdnu nácvik ve velkém bazénu. To by samo o sobě nebylo tak zvláštní, kdyby to nebyl nácvik v nových expedičních skafandrech určených pro výstupy na Měsíc v rámci programu Artemis. Šlo především o testování nových skafandrů a to ještě před jejich plným dokončením, aby se vychytaly případné problémy. Astronauti programu Artemis budou na povrchu pobývat delší dobu, takže skafandry musí být přizpůsobené delší a komplikovanější práci, než byly ty z dob Apolla. Testuje se také práce s nástroji, které budou na povrchu Měsíce používány a operační postupy a komunikace. Třešničkou na dortu byla podvodní instalace vlajky. S tou pracoval americký astronaut s pěknou českou stopou Andrew Feustel. Na současný výcvik se bere velký zřetel. Agentura má bohaté zkušenosti z nácviku astronautů pro práci na stanici, ale pro expediční výpravy na povrch Měsíce je potřeba zkušenosti znovu od začátku nabrat.

Nácvik práce s novým hardwarem pro budoucí lunární mise

Nácvik práce s novým hardwarem pro budoucí lunární mise

Práce v novém skafandru pro mise Artemis

Práce v novém skafandru pro mise Artemis

Nácvik vztyčení vlajky

Posádka první operační mise Crew-1, která poletí na soukromé lodi Crew Dragon dokončila výcvik a je tak certifikována k letu, který je stále plánován na 23. října 2020. Níže naleznete fotografii celé posádky po úspěšném dokončení certifikace.

Posádka mise Crew-1

Třicátého září by měla odstartovat soukromá raketa Antares 230+, která bude vynášet další exemplář nákladní lodi Cygnus na misi NG-14. Start proběhne z rampy MARS LP-0A a níže si můžete prohlédnout raketu, která již na rampě čeká.

Antares 230+ na rampě

Jak již pravidelní čtenáři vědí, naleznete v této rubrice přehled všech článků, které jsme pro vás v uplynulém týdnu připravili. Vydáváme alespoň dva články o kosmonautice denně, pojďme si je projít. Začali jsme pohledem pod ruce evropských inženýrů, kteří připravili novou anténu. I v tomto měsíci jsme sledovali probíhající testovací kampaň Green run prvního letového exempláře centrálního stupně rakety SLS. Hned poté jsme se vrátili zpět do Evropy a představili vám novou evropskou misi, která se zaměří na měření ledu a sněhu. Pod pokličku vývoje nových technologií pod taktovkou NASA jsme se podívali v dalším článku a zaměřili se například na technologie přistávání i autonomní auta. Ačkoli je mise Cassini už nějaký ten pátek minulostí, data mají stále co nabídnout. Například nový pohled na měsíc Enceladus je opravdu parádní. Hodně překvapivý objev přinesla sonda OSIRIS-REx, která na povrchu planetky Bennu našla kousky z planetky Vesta. Velkou radost jste nám přinesli i vy čtenáři, když jste nás již potřetí nominovali do finále ceny českého internetu Křišťálová lupa 2020. Probíhá nové zkoumání vzorků z misí Apollo a tak není o novinky nouze. Například právě vzorky z lunárních misí potvrdily teorii o vzniku Měsíce. Ke startu se tento měsíc chystal i experimentální raketový stroj New Shepard. Bohužel však technické potíže start malé rakety od Blue Origin zastavily. V dalším článku z minisérie věnované českým stopám v kosmickém výzkumu jsme se zaměřili na misi TARANIS. Poslední pátek v měsíci jste se pak dočkali dalšího Pokecu s Kosmonautixem, kde jste opět mohli pokládat vaše otázky ohledně kosmického výzkumu a Dušan Majer a Michal Václavík vám odpovídali. V sobotu jsme se věnovali přípravám na start rakety Falcon 9, která vynese družici systému GPS. A na závěr jste se mohli podívat na další zajímavý díl seriálu Vesmírná technika, který se věnoval výškovým raketám Vertikal.

Na Bajkonuru v montážní hale číslo 254 se nyní nachází velmi zajímavý hardware. Na start se zde připravuje jak pilotovaná kosmická loď Sojuz MS-17, tak i vědecký modul Nauka, který by se k Mezinárodní kosmické stanici měl vydat v květnu 2021 a doplnit tak ruský segment ISS.

Nauka a Sojuz MS-17 na Bajkonuru

Nauka a Sojuz MS-17 na Bajkonuru
Zdroj: https://www.roscosmos.ru/

Na kosmodromu Boca Chica v jižním Texasu došlo k destrukčnímu testu nádrže nazývané Starship SN-7.1. Destrukční test má odhalit schopnosti a výdrž nádrže. Opět se testovala kvalita svarů i zvolená konstrukce. Tlak, který nádrž vydržela, byl zveřejněn až včera. U vrchlíku nádrže to bylo 8 barů na dně nádrže 9 barů. Letový tlak po započítání bezpečnostního koeficientu dosahuje úrovně kolem 8,5 baru a jedná se tak o docela pěkný výsledek. Praskl spoj, kde se stýkají díly z nerezu 301 a 304. Starship SN-9 by měla být již celá ze slitiny 304. Nyní se můžete podívat na záznam z chvíle prasknutí nádrže.

Jeden komentář ke článku “Kosmotýdeník 419 (21.9. – 27.9.)”

Dovolím si doplnit, že dnes proletěl Parker v novém rekordním přísluní 13,5 mil.km od povrchu Slunce rychlostí 466 tis.km/hod a jeho štít se zahřál na 735°C.