Falcon se opět chystá vynést družici GPS

Jelikož firma SpaceX získala většinu zakázek na vynesení prvních exemplářů nejnovější řady amerických navigačních družic GPS III, setkáváme se s tímto nákladem na Falconech poměrně často. Rakety od SpaceX již vynesly dvě navigační družice (první a třetí exemplář) a jednu družici vynesla Delta IV (druhý exemplář). Nyní se ke startu chystá Falcon 9, který má vynést družici GPS III SV04, která by mohla na oběžnou dráhu zamířit v průběhu příštího týdne. Součástí mise bude i pokus o přistání zbrusu nového prvního stupně na mořské plošině JRtI.

Statický zážeh Falconu 9 před misí GPSIII-SV04.

Statický zážeh Falconu 9 před misí GPSIII-SV04.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Dříve bylo pravidlem, že SpaceX prováděla před každou misí statický zážeh. Provedení této zkoušky pro nás představovalo impuls k sepsání článku, který pokaždé představil aktuálně chystanou misi. V poslední době však firma začala statické zážehy vynechávat. U startů s vlastními družicemi Starlink je to pochopitelné, ale statický zážeh neproběhl ani u mise s argentinskou družicí SAOCOM-1B. Už se zdálo, že SpaceX tyto zkoušky přestala dělat, ale před pár hodinami došlo na floridské rampě 40 k několikasekundovému zážehu motorů na Falconu 9, který je určen právě pro vynesení navigační družice GPS. Je tedy možné, že se statické zážehy budou dělat už pouze u nových prvních stupňů, protože ty opakovaně použité jsou prověřené letem.

SpaceX na statický zážeh zareagovala výše přiloženým tweetem, ve kterém potvrdila provedení zážehu a jako obvykle oznámila plánovaný termín startu. nenechte se však zmást datem uvedeným v tweetu. Tento údaj se vztahuje k místu startu – v České republice už bude 30. září, jelikož startovat by se mělo ve 3:55 SELČ. A mimochodem, pokud nedojde k odkladu, mohli bychom se během této noci z úterý na středu dočkat během půl hodiny hned dvou zajímavých startů – ve 4:27 SELČ má totiž ze základny MARS ve Virginii startovat raketa Antares s lodí Cygnus.

Kontejner s družicí GPSIII-SV04 dorazil na Floridu.

Kontejner s družicí GPSIII-SV04 dorazil na Floridu.
Zdroj: https://www.spaceflightinsider.com/

Ale zpátky ke startu Falconu 9 s družicí GPS. Poté, co proběhl statický zážeh, došlo k odčerpání pohonných látek a sklopení nosiče. Ten bude následně přepraven do nedaleké montážní haly, kde dojde k připojení aerodynamického krytu s nákladem. Po sérii zkoušek, kontrol a ověřování se plně sestavená raketa vydá na startovní rampu, odkud by měla 30. září ve 3:55 odstartovat. K dispozici je 4 hodiny dlouhé okno od 2:00 do 6:00 SELČ. Meteorologové zatím dávají startu 80% pravděpodobnost dobrého počasí. Pokud by došlo k odkladu o 24 hodin, dojde k zhoršení podmínek o 20 %. Po startu začne raketa pomalu sklánět svou špičku k obzoru a zamíří směrem nad Atlantik.

Pro tuto misi poslouží první stupeň s výrobním označením B1062, který bude jako obvykle pracovat zhruba dvě a půl minuty. Poté na něj bude čekat řízený návrat do atmosféry a pokus o přistání na mořské plošině Just Read the Instructions, která bude vyčkávat 635 kilometrů od startovní rampy. Zatím není jisté, zda při této misi proběhne pokus o zachycení aerodynamického krytu, ale můžeme to považovat za poměrně pravděpodobné. Loď či lodě by při této misi měla/y čekat 751 kilometrů od pobřeží.

GPSIII-SV04 během stavby

GPSIII-SV04 během stavby
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com/

Horní stupeň zatím prvním zážehem dosáhne parkovací dráhy kolem Země a druhým zážehem protáhne oběžnou dráhu do elipsy. Při této misi se bude náklad doručovat na dráhu přechodovou ke střední oběžné dráze Země (MTO). Navigační družice pracují právě na střední oběžné dráze Země (MEO), která se nachází zhruba 20 000 kilometrů vysoko. GPSIII SV04 se po oddělení od horního stupně Falconu 9 dostane na finální dráhu (20 200 × 20 200 se sklonem 55°) sama s pomocí vlastního pohonného systému. Horní stupeň má po uvolnění nákladu provést brzdící zážeh, aby zhruba 7 hodin po startu vstoupil do atmosféry – případné trosky pak dopadnou do moře jižně od Jihoafrické republiky.

Výrobcem družice je firma Lockheed Martin, která získala kontrakt na výrobu třetího a čtvrtého exempláře řady GPSIII v lednu 2012. Zákazníkem je v tomto případě americké letectvo, které za stavbu každé z těchto dvou družic zaplatilo 238 milionů dolarů. O několik let později Lockheed Martin vyhrál výběrové řízení na vybudování kompletního navigačního systému GPS 3. generace za 3,6 miliardy dolarů. Dohoda o vynesení družice GPSIII SV04 byla uzavřena v březnu 2018 s firmou SpaceX. Smlouva obsahovala také opci na další dva starty s družicemi GPS. Celkově by tedy mohla být ve hře částka až 290,6 milionů dolarů. To by znamenalo, že americké letectvo zaplatí za vynesení jedné družice přibližně 97 milionů dolarů.

Družicová řada GPSIII ve srovnání se staršími řadami.

Družicová řada GPSIII ve srovnání se staršími řadami.
Zdroj: https://www.elonx.cz/

Změn oproti předchozím generacím je hned několik. Tu první jsme již zmínili – schopnost přejít z eliptické doručovací dráhy na dráhu finální vlastním pohonem. Starší generace totiž musely být dopraveny přímo na střední oběžnou dráhu. Družice z řady GPSIII nabízí oproti starším kusům až 3× vyšší přesnost, takže s jejich pomocí bude možné určit pozici s přesností lepší než 1 metr. Starší družice GPS fungovaly 7,5 roku, nová generace nabídne dvojnásobnou životnost. Zákazníci systému mohou využívat tři různé navigační signály. Režim L1C využívá široká veřejnost – proto je kompatibilní se signálem systému Galileo. Signál L5 už je vysoce specializovaný – má sloužit pro navigaci letadel. S tímto signálem budou pracovat přímo palubní navigační přístroje. Do třetice nám zbývá režim M-code, který je vyhrazen pro armádu.

Lockheed Martin se do vývoje družic GPS opravdu opřel. Na start je připravena i GPSIII SV05, kterou by měl Falcon 9 vynést v lednu 2021. Šestá, sedmá a osmá družice jsou již dokončeny a nyní prochází zkouškami všech systémů. Start má zatím plánovaný jen GPSIII SV06 a navíc jen neostře na 1. pololetí 2021 – o jeho vynesení se postará Falcon 9. Zbývající družice z této řady, tedy SV09 a SV10 jsou sestavovány v Denveru a jejich nosič se teprve bude vybírat. Tímhle však vývoj neskončí. Lockheed Martin poté začne stavět družice řady GPSIIIF – těch by mělo být celkem 22 a oproti aktuální verzi GPSIII nabídnou třeba vyšší odolnost proti elektromagnetickému rušení.

Srovnání některých vývojových řad systému GPS.

Srovnání některých vývojových řad systému GPS.
Zdroj: https://www.lockheedmartin.com/

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
http://spaceref.com/
https://www.spaceflightinsider.com/

Zdroje obrázků:
https://spacewatchme.com/wp-content/uploads/2016/05/GPS-III-Art2.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EiwMTmLXsAAgmM_?format=jpg&name=large
https://www.spaceflightinsider.com/…89D5-55FAB3492DED.jpeg
https://forum.nasaspaceflight.com/…dlattach;topic=47032.0;attach=1535449;image
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2019/12/GPSIII-chart-W.jpg
https://www.lockheedmartin.com/…/2019%20GPS%20Heritage%20Infographic_WEB.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

13 komentářů ke článku “Falcon se opět chystá vynést družici GPS”

  1. Petr Melechin Redakce napsal:

    „Šestá, sedmá a osmá družice jsou již dokončeny a nyní prochází zkouškami všech systémů. O jejich vynesení se postarají Falcony 9“

    To ještě není jisté. Šestá je poslední, která má určenou raketu, o ty další budou soutěžit SpaceX a ULA v rámci NSSL Phase 2.

  2. Vaclav napsal:

    Dovolím si odbočit „mimo mísu“, ale někoho by to mohlo zaujmout. Ne-li tak to smažte.
    Parker se blíží k opět rekordnímu perihéliu, dosavadní rekord již výrazně překonal a bude tam za 20 hodin. Dá se to průběžně sledovat na NASA.
    Nyní je 15 mil km od povrchu, má skoro 400 tis km/hod a skoro 700°C tepelný štít.
    Ještě jednu se omlouvám, ale mě připadá velice zajímavé průběžně sledovat jak jeho parametry mění, třeba budu někoho v tomto směru inspirovat.

  3. Vaclav napsal:

    Zajímalo by mne kde by ve vývojové řadě byl přibližně systém Galileo. Někde jsem četl, že beznadějně zaostává a EU dokonce nařízením nutí výrobce aut o instalaci na úkor GPS.

    • SFENCE napsal:

      Pokud je mi znamo, moderni cipy maji zabudovanou podporu GPS, Galieo i Glonass.
      Simbiozu techto systemu vyuzivaji k zvyseni presnosti a spolehlivosti.

      EU vyrobce nuti jen a pouze k vyuziti systemu SAR, ktery je soucasti Galiea, ale s urcenim polohy az tak nesouvisi. SAR „pouze“ umoznuje automaticke privolani pomoci po nehode…

      • Vaclav napsal:

        Jasně, ale mě se jednalo o to, že v článku je nastíněna vývojová řada GPS a bylo by zajímavé ke by se asi nacházel Galileo.
        Někde jsem totiž četl o špičkovém evropském managerovi, který byl svého času vyhozen na dlažbu pro výroky o projektu Galileo typu, že jsou to vyhozené peníze a jiné, daleko ostřejší.

      • Radim Pretsch Redakce napsal:

        „Někde“ psali o sice „nějakém“, ale za to „špičkovém“ manažerovi… A stalo se to přesně svého času.
        K tomu je těžko cokoliv dodat.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Určitě nezaostává. Jeho přesnost je v některých směrech lepší než GPS. Velkou výhodu je navíc skutečnost, že jde o systém nezávislý na armádě.

    • pave69 napsal:

      No, pokud se bavíme o celém systému, tj. nejen družice, tak to není nic moc. Několik dlouhodobých incidentů s efemeridami, které vyústily až v neposkytování služby, odcházející hodiny na satelitech,….
      Někdo tady uváděl nezávislost na armádě jako výhodu, ale ve skutečnosti to znamená pohodu a klid na projektu, dobře placeném z našich daní bez nějakého většího tlaku na funkčnost.

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.