sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 158. díl (21.9. – 27.9.2015)

Po sedmi dnech se opět vrací seriál který má na našem portálu zasloužilý titul nejdéle vycházejícího občasníku. Nedělní oběd Vám náš Kosmotýdeník doplňuje již více než tři roky. Ani dnes nevynecháme nejdůležitější kosmonautické události, které přineslo uplynulých sedm dní. Ty byly plné událostí spíše drobnějšího významu, na které bychom sice zapomínat neměli, ale které svým rozsahem nevydají na velký článek. Dnes Vám proto přinášíme spíše jen souhrn několika kratších, ale přesto zajímavých momentů a situací. Jediným větším tématem bude dění okolo rakety Vulcan, kde společnost Orbital ATK vyhrála soutěž o dodávku urychlovacích bloků na tuhá paliva.

Orbital ATK dodá urychlovací motory pro Vulcan
Do doby, kdy se nová raketa Vulcan (viz zde) poprvé odlepí od startovní rampy, zbývá ještě hodně času. Už nyní ale musí probíhat jednání o dodávku technologií, které bude tento nosič využívat. Minulý týden se společnosti ULA, která za výrobou nosiče stojí, podařilo vybrat dodavatele urychlovacích bloků na tuhá paliva.

Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan
Grafika ukazující jednotlivé díly rakety Vulcan
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

Raketa Vulcan by měla po roce 2018 nahradit nosiče Atlas V – především kvůli tomu, že Atlasy využívají na prvním stupni výkonné motory RD-180, které Američané nakupují z Ruska, což se ruské vládě příliš nelíbí. Američané také chtějí být v tomto směru samostatní a proto má přijít raketa Vulcan, která bude kompletně vyráběná ve Spojených státech.

Také Atlas V využívá urychlovacích bloků na tuhá paliva – dodává je společnost Aerojet Rocketdyne, která kromě jiného vyrábí motory RS-68 pro rakety Delta IV, nebo motor RL10 pro horní stupně nosičů Delta i Atlas. A tak se dalo očekávat, že stejná firma bude dodavatelem urychlovacích bloků i pro nástupce Atlasu. Jenže tak se nestalo. Kontrakt na výrobu urychlovacích bloků dostala konkurenční společnost Orbital ATK. ULA své rozhodnutí obšírně nekomentovala, pouze oznámila, že urychlovací bloky umožní snížení cen, což má ocenit nejen samotná firma, ale i vláda Spojených států, pro kterou dnes Atlasy často startují.

Motor GEM-60 z produkce firmy Orbital ATK před připojením k raketě Delta IV
Motor GEM-60 z produkce firmy Orbital ATK před připojením k raketě Delta IV
Zdroj: http://spaceflightnow.com/

ULA evidentně musí reagovat na měnící se situaci na trhu. Firma SpaceX svými raketami Falcon tlačí ceny k zemi a ULA ví, že bude muset změnit trend výroby svých nosičů. Nové rakety Vulcan mají být při zachování spolehlivosti levnější, což jim má zajistit lepší konkurenceschopnost na trhu s raketovými nosiči. SpaceX totiž pomalu začíná ujídat z koláče, který si ještě před pár lety ULA šetřila sama pro sebe.

Horkým kandidátem na výrobu motorů prvního stupně rakety Vulcan je společnost Blue Origin, jejíž pohonný systém založený na spalování kapalného metanu by měl být certifikován v roce 2017. Ale zpět k urychlovacím blokům, které vyrobí Orbital ATK. Měly by mít stejnou délku jako motory od Aerojetu, tedy 20,5 metru při průměru 160 centimetrů. Tím pádem budou o 7,5 cm širší než urychlovací bloky, které Orbital ATK dodává pro rakety Delta IV.

Kosmický přehled týdne

Měření složení komy pomocí přístroje ROSINA
Měření složení komy pomocí přístroje ROSINA
Zdroj: http://blogs.esa.int/

Evropská sonda Rosetta, která krouží okolo komety 67P-Čurjumov/Gerasimenko detekovala s pomocí svého palubního spektrometru ROSINA přítomnost argonu, který se objevuje v komě komety. Vpravo přiložený obrázek ukazuje spektrální zastoupení objevených sloučenin. Kromě argonu ROSINA objevila také molekuly chlorovodíku, sirouhlíku, nebo sulfanu.

Stavba obslužné věže pro loď Starliner (o které jsme Vás již informovali v tomto článku) stále úspěšně roste. U rampy číslo 41 už stojí téměř polovina celé konstrukce, která umožní nástup astronautů do útrob lodi. První pilotovaný let Starlineru by mohl přijít už v roce 2017. V tomto týdnu jsme se v tomto článku věnovali tomu, kde by mohla tato loď přistávat až se bude vracet z oběžné dráhy.

Stavba přístupové věže pro loď Starliner
Stavba přístupové věže pro loď Starliner
Zdroj https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Ruský kosmonaut Gennadij Ivanovič Padalka, dostal od lékařské komise souhlas, který byl nutný k tomu, aby se mohl ucházet o další letové nominace. Padalka je momentálně rekordmanem v souhrnné délce pobytu v kosmu – ve stavu beztíže strávil již 879 dní.

Mexická družice Morelos-3 o váze pět a půl tuny se připojila k hornímu stupnice rakety Atlas V. Ke startu z floridského kosmodromu by mělo dojít 2. října ve 12:09 našeho času, o čemž Vás ještě budeme informovat. Úkolem družice je poskytnout mexické armádě, pohotovostním složkám, místním vzdělávacím spolkům, a nemocnicím v odlehlých částech státu hlasové i datové přenosy. Raketa vynese družici na dráhu přechodovou ke geostacionární s parametry 4 800 x 35 800 km se sklonem 27° vůči rovníku. Družice disponuje anténou o průměru 22 metrů, která se vyklopí, až bude náklad na oběžné dráze.

Obslužné rameno připravené ke zkouškám.
Obslužné rameno připravené ke zkouškám.
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Tento týden jsme Vás informovali o tom, že na Kennedyho středisko dorazilo rameno, které bude před startem spojovat věž mobilní odpalovací plošiny s novou raketou SLS. Na fotce vlevo ale vidíme jiné rameno. Označuje se jako OSMU a má sloužit pro obsluhu servisního modulu Orionu. Zde je připevněné k testovací konstrukci. Sestava podstoupí sérii zkoušek, která obnáší i simulaci startu. Cílem je ověřit spolehlivost celého návrhu.

První stupeň vylepšené soukromé rakety prozatím označované jako Falcon 9 v 1.2 má za sebou první zkušební zážeh motorů. Došlo k němu 21. září večer. Zážeh na plný výkon trval 15 sekund a zároveň otestoval i nové zkušební stanoviště vybudované hlavně pro Falcon Heavy – disponuje například podzemním kanálem pro odvod spalin. Elon Musk zároveň oznámil, že první start raket Falcon přijde zhruba za 6 – 8 týdnů.

Nová verze tepelného štítu lodi Orion
Nová verze tepelného štítu lodi Orion
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Inženýři zodpovídající za design tepelného štítu nové americké lodi Orion oznámili, že na základě  dat nasbíraných při misi EFT-1 upraví konstrukci tepelného štítu. Tou hlavní změnu je, že štít pro první let byl vytvořen jako monolitický blok. budoucí štíty však budou složené z menších dílů, což kromě jiného zrychlí výrobu tepelného štítu lodi Orion o celé dva měsíce.

Posádka na Mezinárodní kosmické stanici si tento týden užila trochu kultury – promítal se zde totiž nový film Marťan, který vychází z populární knihy Andyho Weira. Na našem portálu můžete stále soutěžit o ceny spojené s tímto filmem.

Promítání filmu Marťan na ISS
Promítání filmu Marťan na ISS
Zdroj: https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net

Neděláme to v našem seriálu často, ale tentokrát Vám dáme tip na příští týden – v pondělí 28. září ve 17:30 našeho času začne na této adrese přímý přenos, na kterém by NASA měla oznámit nové zajímavé informace o průzkumu Marsu. Po zveřejnění této zprávy se v internetovém éteru okamžitě začaly šířit nejrůznější spekulace včetně toho, že NASA potvrdí tekoucí vodu na Rudé planetě. Zatím zůstáváme při zemi a o případných novinkách Vás budeme informovat ve středečním článku.

Souhrn z Kosmonautixu

Minulý týden přinesl hlavně dva starty nových čínských raket – jednak Čhang-čeng-6 a také Čchang-čeng-11. Kromě toho jsme se zastavili i na Marsu, kde jsme zmapovali okolí vozítka Curiosity, věnovali jsme se i studii rozebírající možnosti letu lidské posádky na Mars a jeho měsíc Phobos. A když už jsme byli u rakety SLS, věnovali jsme se i zkouškám jejích obslužných ramen, ale i přístupových plošin v hale VAB. Zapomenout nesmíme ani na nové fotky PlutaCharonu ze sondy New Horizons. Zabývali jsme se také neúnavným hledačem komet v okolí Slunce – americké sondě SOHO.

Snímek týdne

Sonda New Horizons je těžká váha, které může konkurovat jen máloco. Ačkoliv se snažíme, aby byla rubrika Snímek týdne co nejpestřejší, tak snímky světa, který jsme ještě před půl rokem vůbec neznali, překoná jen minimum fotek. Dnes Vám proto přinášíme opět snímek ze sondy New Horizons. Vidíme na něm lokalitu neoficiálně pojmenovanou Tartarus Dorsa v blízkosti rozhraní světla a stínu, tedy takzvaného terminátoru. Zdejší terén má nezvyklou texturu, která připomíná kůru stromu. Snímek pokrývá cca. 530 km širokou oblast a kamera MVIC na něm zachytila detaily s rozlišením 0,34 km/pixel. Vědci spekulují, že by mohlo jít o důsledky sublimace pevných látek z povrchu. Zdejší útvary, které připomínají duny však budou potřebovat ještě důkladné prozkoumání.

Kamera MVIC zachytila lokalitu zvanou Tartarus Dorsa s rozlišením 0,34 km/pixel.
Kamera MVIC zachytila lokalitu zvanou Tartarus Dorsa s rozlišením 0,34 km/pixel.
Zdroj: http://www.nasa.gov/

Zdroje informací:
http://spaceflightnow.com/
http://spaceflightnow.com/
http://blogs.esa.int/
http://forum.kosmonautix.cz/
https://www.facebook.com/
https://www.facebook.com/
http://www.kosmo.cz/

Zdroje obrázků:
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…871934782903381_3853933676298717876_o.jpg
http://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2015/09/vulcan_srbs.png
http://spaceflightnow.com/…/09/GEM-60_solid_booster_of_Delta_IV_rocket.jpg
http://blogs.esa.int/rosetta/files/2015/09/Argon-spectra.png
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…871934862903373_3340200070926915529_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…841397255976093_1696407506223201010_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1070208656323654_8052278443868839434_o.jpg
https://scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/…1068734126471107_3524604685889396729_o.jpg
http://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/snakeskin_detail.png

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
17 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Malky
Malky
9 let před

Chudák AJR, za chvíli nebudou mít jediného zákazníka. Doufám, že se pustí do stavby vlastního nosiče.

asdf
asdf
9 let před
Odpověď  Malky

Ale budou – NASA a její SLS.

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před

Tepelný štít z několika částí. To je úplná novinka nebo se takový štít již někdy použil?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před

Myslím, že už se to někdy použilo, ale zkusím to dohledat a případně upřesnit.

Racek
Racek
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

No, třeba zrovna raketoplány, jak americké, tak i Buran. A jejich poškození způsobilo havárii, několikrát se i odlepily, aniž ovšem k ohrožení došlo. Ovšem samotné destičky za to nemohly.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  Racek

Máte pravdu, ale to jsem zrovna nemyslel. 🙂

gg
gg
9 let před

Dragon přeci má štít z více částí: http://www.spacex.com/files/assets/img/20101001_dragonc1.jpg

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před

Zatímco jsme hledal všechny možné mise, na kterých se používal dělený štít už tu pan gg napsal jednu možnost – Ano, Dragony mají dělený štít. Stejně tak jej využívalo i vozítko Curiosity – http://www.nasa.gov/centers/ames/images/content/671692main_MarsScienceLabHeatshield017a%5B2%5D.jpeg
Jistě bychom našli i další mise. Omlouvám se, že mi hledání chvilku trvalo. 😉

Spytihněv Čumpelík
Spytihněv Čumpelík
9 let před
Odpověď  Dušan Majer

Také LDSD má podle nákresu štít z několika částí.

Chápu to dobře, že pouze na základě prozkoumání použitého jednolitého štítu z prvního letu Orionu usoudili, že průlet atmosférou, navíc ihned po návratu od Měsíce, vydrží i ten dělený? Snad tedy vědí, co dělají.

slappy
9 let před

Taky mi to nejde do hlavy. Otestovat tepelný štít a pak použít jinou technologii výroby.. Jak píšete – snad vědí…

gg
gg
9 let před

„nebo horní stupeň R“101 pro nosiče Delta i Atlas“

„Horkým kandidátem na výrobu prvního stupně rakety Vulcan je společnost Blue Origin“

Nemělo to být spíš „nebo motory RL-10 pro horní stupně nosičů Delta i Atlas“ a „Horkým kandidátem na výrobu motorů prvního stupně rakety Vulcan je společnost Blue Origin“?

Dušan Majer
Dušan Majer
9 let před
Odpověď  gg

Ano, mělo to být přesně jak píšete. Už je to opravené, díky za upozornění.

roman hronza
roman hronza
9 let před

Jestli se firmě SpaceX podaří uvést do běžného života znovu-použitelnost raketových nosičů, tak Vulcanu nepomůže ani levnější booster od ATK 😉

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  roman hronza

Pravda, no len v pripade, ze SpX udrzi aspon rovnaku mieru spolahlivosti ako doteraz.

kopapaka
kopapaka
9 let před
Odpověď  vedator

vedator: kritické to bude hlavně u znovupoužitelných prvních stupňů – od toho se bude odvíjet další rozvoj SpaceX – zejména pokud jde o BFR. Ovšem i kdyby po určitém počtu opakovaných použití začala spolehlivost klesat, tak se při snížené ceně najdou šílenci, kteří to risknou (firmy i pojišťovny). A přinejhorším je tu možnost vynášet „hloupé“ a levné náklady jako je palivo nebo podobné…

vedator
vedator
9 let před
Odpověď  kopapaka

Som si vedomy, ze SpX buduje svoju cenovu strategiu na znovupouzitelnosti svojich nosicov. No nesuhlasim s tym, ze sa najdu samovrahovia, ktory budu riskovat stratu svojho nakladu pri nespolahlivom nosici. A to hovorim o podstatne mizernejsej efektivite aku ma ProtonM. Aj keby sa nasli ‚hlupe‘ naklady, tak zisk z nich nebude taky, aby SpX mala na vyvoj MCT, BFR, cize Elonova vizia dostat sa osobne na Mars by bola vazne ohrozena. Takze by som povedal, ze spolahlivost + znovupouzitelnost je najlepsia cesta.

gg
gg
9 let před
Odpověď  kopapaka

„No nesuhlasim s tym, ze sa najdu samovrahovia, ktory budu riskovat stratu svojho nakladu pri nespolahlivom nosici.“

Opravdu? Kdyby start stál deset milionů a náklad byl sériově vyráběný, vážně si myslíte, že by se takoví nenašli? No to je tedy pesimismus jak vrata. 🙂

„Aj keby sa nasli ‚hlupe‘ naklady, tak zisk z nich nebude taky, aby SpX mala na vyvoj MCT, BFR, cize Elonova vizia dostat sa osobne na Mars by bola vazne ohrozena.“

To mi přijde dost absurdní. Vezměte v úvahu, že velká část obchodního modelu SpaceX se zakládá na elasticitě poptávky. Když bude SpaceX levně vynášet „nehloupé náklady“, tak naopak vydělá ještě mnohem méně, protože na „supernáklady“ dnešního typu (družice z půl miliardy) je pouze omezené množství peněz, a úsporou pár desítek milionů jejich počet výrazně nevzroste. Levné nosiče prostě *musejí* expandovat do nových oblastí, jinak nejsou pro poskytovatele služeb ekonomicky nijak ospravedlnitelné, zcela bez ohledu na to, jestli jsou spolehlivé nebo ne. Vždyť se podívejte, jak dopadl Atlas.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.