Štítek ‘Starliner (CST-100)’

Kosmotýdeník 618 (15. 7. – 21. 7.)

Curiosity

Kosmotýdeník tradičně přináší přehled nejzajímavějších událostí uplynulých sedmi dní na poli kosmonautiky. I tentokrát bylo o čem psát. Hlavní téma tentokrát obstaral neúnavný rover Curiosity, který při svém brázdění Marsu nechtěně svými koly rozbil kámen a objevil čistou síru! Nečekaný objev zaujal vědce, na Marsu nebylo doposud nic takového k vidění. V dalších tématech si shrneme aktuální stav připravenosti lodi Starliner k návratu zpět na Zemi a podíváme se i na plány na deorbitaci Mezinárodní kosmické stanice, či test přistávacích nohou pro raketu New Glenn. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Další odklad odletu Starlineru

Odlet kosmické lodi CST-100 Starliner Calypso se opět posouvá. K odpojení od ISS by, podle nového harmonogramu, mělo dojít 25. června a k přistání 26. června. 19. června 9:00

Pátý únik hélia u Starlineru

NASA potvrdila, že u kosmické lodi Boeing CST-100 Starliner byl zaznamenán pátý, i když menší únik hélia v pohonném systému. Pátý únik byl zjištěn přibližně v době post-docking briefingu. 12. června 8:30

dearMoon

Další týden utekl jako voda a pro vás je v nedělní poledne přichystán pravidelný týdenní souhrn toho, co zajímavého přinesla kosmonautika. Kosmotýdeník si tentokrát jako hlavní téma vzal poněkud smutnou ale možná očekávanou zprávu o zrušení velmi specifické mise dearMoon, která měla vzít osm umělců a kreativců a japonského miliardáře na oblet Měsíce pomocí lodě Starship. Podíváme se také na včerejší odklad startu lodě Starliner, která měla vyrazit na svoji první pilotovanou misi. Věnovat se budeme i testování jedné makety modulu pro stanici Gateway. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Vesmírné výzvy – Květen 2024

VV_2024_05

Výsadu, zahajovat květnové Vesmírné výzvy, dostala čínská měsíční mise Chang’e 6, která právě na začátku května odstartovala z kosmodromu Wenchang. Potom nás čekají starty družic EarthCARE a PREFIRE. Mezi ně se vmáčkne reportáž o odkladu startu pilotované testovací mise lodi Starliner. Po rubrice Kosmonautika v kostce mrkneme na starty misí WorldView Legion a utajené NROL-146. Dohoda ESANASA o roveru Rosalind Franklin je náplní předposlední reportáže a na závěr se podívá k ISS nákladní loď Progress MS-27. Přijměte naše pozvání ke společnému sledování premiéry tohoto videa, dnes tradičně ve 20:00.

Odklad startu Starlineru

NASA a Boeing dále odložily start zkušebního letu mise CST-100 Starliner s posádkou. V prohlášení vydaném večer 21. května NASA uvedla, že spolu s Boeingem a ULA nebude pokračovat v plánovaném startu kosmické lodi 25. května. 22. května 8:00

Starliner se odkládá o týden

První pilotovaná mise kosmické lodi CST-100 Starliner (Calypso) se o necelý týden odkládá. Důvodem je snížení tlaku na posádku Mezinárodní kosmické stanice ISS při přípravě odletu nákladní kosmické lodi Dragon2 CRS-30. 3. dubna 11:30

Boeing oznámil čtvrtletní ztráty Starlineru

Boeing oznámil čtvrtletní ztrátu v programu CST-100 Starliner ve výši 257 milionů dolarů. Celková výše finančních ztrát programu je nyní 527 milionů dolarů. Ztráty vznikají vlivem technických problémů a zpoždění Starlineru. 27. července 11:30

Známe termín prvního pilotovaného letu Starlineru

CFT-1

Ve středu 29. března od 20:00 SELČ pořádala NASA se zástupci firmy Boeing telekonferenci, na které byly představeny aktuální novinky a stav příprav prvního pilotovaného letu lodě Starliner, kterou vyvinula firma Boeing pro účel dopravy posádek na Mezinárodní kosmickou stanici. Loď provází poslední roky řada problémů spojených s vývojem a testováním. Nyní už se značně přiblížil její první pilotovaný let. Ten měl dle dosavadních plánů proběhnout na konci dubna, nicméně ve středu byl oznámen odklad a zároveň preferovaný den startu: 21. července 2023. Na tento den je plánován let s dvoučlennou posádkou k Mezinárodní kosmické stanici. Proč došlo k dalšímu odkladu a jaká je vlastně cesta, kterou musela nová loď projít k této misi?

Další kosmonautikou nabitý týden je za námi a pro vás je nyní přichystáno nejnovější vydání pravidelného přehledu těch nejzajímavějších kosmonautických událostí, které uplynulý týden přinesl. Kosmotýdeník v hlavním tématu tentokrát představí zprávu, že NASA nakoupila další pět misí lodi Crew Dragon pro dopravu posádek astronautů na palubu Mezinárodní kosmické stanice. V dalších tématech se podíváme například na připravovaný první start rakety Terran 1, anebo na vývoz super rakety SLS. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.