Štítek ‘Peregrine Mission One’

Kosmotýdeník 592 (15.1. – 21.1.)

Zhuque-3

Sedm dní uteklo jako voda a je proto ideální čas shrnout si to nejzajímavější, co týden přinesl na poli kosmonautiky. Tentokrát se v hlavním tématu Kosmotýdeníku zaměříme na třetí pilotovanou misi firmy Axiom, která opět využila loď Crew Dragon a vyslala čtyřčlennou posádku k Mezinárodní kosmické stanici. Podíváme se na misi samotnou i na velmi zajímavou posádku. V dalších tématech se můžete těšit třeba na zánik modulu Peregrine, představení vzorků z planetky Bennu a budeme se věnovat také čínské společnosti Landspace, která úspěšně otestovala svůj zkušební raketový stroj pro nácvik přistávání prvních stupňů. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Svět startupů #5 Astrobotic Technology

Po delší době Vám přinášíme další, tentokrát pátý díl nepravidelného seriálu, který se nazývá Svět startupů. Jak už jeho název napovídá, seriál se zaměřuje právě na malé a inovativní firmy kosmického průmyslu a v každém díle rozebírá jednu z vybraných firem, jejichž aktivita je v nějakém směru zajímavá. Slovem startup se rozumí soukromá firma s nevelkým počtem zaměstnanců, jejíž činnost zpravidla bývá nějakým způsobem v daném směru inovativní a využívá nových, netradičních a často výhodných postupů. Právě tyto firmy ve výsledku přináší okázalé a odvážné nápady, které konkrétní odvětví posouvají dopředu novým způsobem. V důsledku inovací zaběhlých praktik jsou totiž schopny postupovat efektivně a ovlivnit ať už dostupností či právě efektivitou celý trh. V kosmickém průmyslu se těchto firem začíná objevovat čím dál víc, a proto se vyplatí a může být zábavné některé z nich sledovat.

Co způsobilo problémy landeru Peregrine?

Jak jsme Vás informovali již včera, premiérový start nové americké rakety Vulcan byl úspěšný, ale náklad několik hodin po oddělení od rakety potkaly problémy. Lander Peregrine od firmy Astrobotic nebyl schopen udržet svou orientaci vůči Slunci a energie uložená v akumulátorech povážlivě klesala. Pozemní tým proto připravil improvizovaný manévr, který zajistil správnou orientaci vůči Slunci, takže lander měl zajištěnou dodávku elektrické energie. Problémy však přetrvávaly. Jak se ukázalo, lander ztrácí pohonné látky a přistání na Měsíci je vyloučeno. Firma Astrobotic se však rozhodla ze své první mise získat alespoň maximální množství vědeckých i technologických poznatků.

Problémy landeru Peregrine

Lander po úspěšné zkoušce systémů potkala anomálie, kvůli které nebyl schopen dosáhnout stabilní orientace vůči Slunci. Pozemní tým situaci řeší. 8. ledna 15:55

Peregrine komunikuje

Společnost Astrobotic potvrdila, že její lunární lander po vynesení raketou Vulcan funguje normálně a komunikuje s pozemním střediskem. 8. ledna 11:55

ŽIVĚ A ČESKY: Raketu Vulcan čeká premiéra

Jeden z vrcholů kosmonautiky roku 2024 přichází jen pár dní poté, co tento rok začal. Společnost United Launch Alliance původně chtěla první start své nové rakety Vulcan provést už v prosinci minulého roku, ale drobná zpoždění nakonec způsobila skluz na začátek letošního roku. Nosič vybavený dvojicí kyslíkometanových motorů BE-4, dvojicí pomocných motorů na tuhé pohonné látky a dvoumotorovým horním stupněm bude při svém prvním letu vynášet mimořádně zajímavý náklad – lunární lander Peregrine od společnosti Astrobotic. A aby byla mise ještě zajímavější, vydá se horní stupeň na oběžnou dráhu okolo Slunce. Pokud tedy budete mít v pondělí dopoledne čas a chuť, bude pro Vás připraven živě a česky komentovaný přenos.