křišťálová lupa

sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Kymeta

Výrobce družicových antén Kymeta oznámil, že dodá 4. pěší divizi americké armády 138 plochých terminálů Osprey u8 a náhradní díly v rámci pilotního programu na zlepšení pozemní konektivity.

Novaspace

Společnost Novaspace vydala první vydání své zprávy o družicové komunikaci pro obranu a bezpečnost, která zdůrazňuje výraznou transformaci probíhající na trzích vojenské družicové komunikace po celém světě.

SatLeo Labs

Indický startup SatLeo Labs se chystá na začátek příštího roku vypustit svůj první termovizní přístroj. Společnost využívá tepelná data k označování městských tepelných ohnisek a sledování emisí skleníkových plynů v pilotních projektech se společností Tumkur Municipal Corp.

Iridium

Akcie společnosti Iridium se uzavřely 23. října poklesem o více než 7 % poté, co operátor družic opět snížil svůj celoroční výhled tržeb z provozování služeb a zároveň stáhl svůj cíl dosažení 1 miliardy dolarů pro rok 2030. Stalo se tak uprostřed rostoucí konkurence ze strany SpaceX.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Závod o návrat na Měsíc (září 2025)

Současným postojem americké vlády je, že vítězství nad Čínou v návratu na Měsíc je hodnotou, pro kterou stojí za to udržet rozpočet na pilotované průzkumné lety včetně financování výroby SLS a Orionu pro misi Artemis III. Existuje však nemalá pravděpodobnost, že Čína závod o další lidi na Měsíci vyhraje. Geopolitický dopad by byl obrovský. Spojené státy by mohly být vnímány jako neschopné zopakovat svá minulá vítězství. To by ovlivnilo vnímání velké části světa ohledně toho, kdo vyhrává a kdo prohrává v širší technologické a ideologické soutěži mezi USA a ČLR. Znamenalo by to konec americké výjimečnosti.

V dnešním dílu se na základě posledních událostí opět pokusím o porovnání současného stavu a o výhled na další postup v obou kosmických programech. Na základě podnětu z našeho Facebooku půjde na rozdíl od minulého dílu o přímé porovnání hlavních milníků.

Pilotovaný oblet Měsíce (plán: USA 2026, Čína 2028)

Únikový test lodi Mengzhou v nulové výšce, 17. června 2025
Únikový test lodi Mengzhou v nulové výšce, 17. června 2025
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Velkými milníky v přípravě na pilotovaný oblet Měsíce byly v obou zemích letové testy záchranné věžičky pro kosmické lodě. Funkčnost záchranné věžičky pro Orion v nulové výšce a nulové počáteční rychlosti NASA otestovala při testu Pad Abort-1 (PA-1) 6. května 2010 na raketové střelnici White Sands. Druhou letovou zkoušku záchranné věžičky, tentokrát za letu nosné rakety, NASA uskutečnila 2. července 2019. Test, nazvaný Ascent Abort-2 (AA-2), proběhl ze startovního komplexu SLC-46 na Mysu Canaveral a raketa Abort Test Booster při něm vynesla do výšky 9,5 kilometru kabinu Orionu, ukrytou v ochranných panelech věžičky. Postupnými zážehy motorů byla věžička s kabinou odnesena do bezpečné vzdálenosti od rakety a po reorientaci sestavy byla věžička bezpečně oddělena od kabiny.

Obdobou testu PA-1 na čínské straně byl test záchranné věžičky pro loď Mengzhou, který byl uskutečněn 17. června 2025 v kosmodromu Jiuquan v poušti Gobi. I tento test simuloval případ selhání nosné rakety na vzletové rampě. Obdobu testu AA-2, tedy únikový test za letu při maximálním dynamickém tlaku Max Q, plánuje Čínský úřad pro pilotované kosmické lety provést v letošním roce. Test bude simulovat případ selhání nosné rakety během letu a ověří únikovou trajektorii a schopnost řízení kosmické lodi.

Orion pro misi Artemis II, 27. srpna 2025
Orion pro misi Artemis II, 27. srpna 2025
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

NASA připravuje pilotovaný oblet Měsíce lodí Orion se čtyřčlennou posádkou v rámci mise Artemis II na duben 2026 s tím, že v případě hladkého průběhu příprav by bylo možné pokus o start ještě o dva měsíce urychlit. Půjde o druhý start nosné rakety SLS a o druhý let lodi Orion k Měsíci. Při prvním startu SLS dne 16. listopadu 2022 byl bezpilotní Orion naveden na oběžnou dráhu Měsíce a poté se vrátil zpět na Zemi. SLS pro Artemis II je v současné době sestavena v montážní hale VAB, v níž také prošla technickými testy. Na Orion byla v budově LASF připojena záchranná věžička a v září má být modul pro posádku aerodynamicky zakrytován. Během měsíce by na SLS měl být připojen adaptér OSA i Orion.

Pilotovaný oblet Měsíce lodí Mengzhou je podle v současnosti známých plánů taktéž plánován při druhém startu nosné rakety CZ-10, a to na rok 2028. Cíl prvního letu rakety CZ-10 bude popsán v následující kapitole.

Už v roce 2026 by se loď Mengzhou v konfiguraci se záchrannou věžičkou mohla vydat na nízkou oběžnou dráhu Země. Nosnou raketou má být CZ-10A, což je varianta rakety CZ-10 bez bočních stupňů. Raketa CZ-10A bude mít v prvním stupni sedm motorů YF-100K, raketa CZ-10 jich bude mít sedm v prvním stupni a po sedmi i v každém ze dvou bočních stupňů.

Statický zážeh motorů zkráceného testovacího exempláře prvního stupně rakety CZ-10A dne 15. srpna 2025
Statický zážeh motorů zkráceného testovacího exempláře prvního stupně rakety CZ-10A dne 15. srpna 2025
Zdroj: https://forum.nasaspaceflight.com

5. srpna 2025, tři dny po vydání minulého dílu, byl na mobilní vypouštěcí plošině pro rakety řady CZ-10, nacházející se na vzletové rampě v komplexu 301 kosmodromu Wenchang, proveden úspěšný statický zážeh zkráceného testovacího exempláře prvního stupně rakety CZ-10A. Na konci minulého dílu byla publikována fotografie tohoto exempláře před zážehem. Testovací exemplář měl sedm motorů YF-100K, tedy stejně jako první stupeň rakety CZ-10A a celková doba zážehu byla přibližně 30 sekund.

Při testu byl ověřen současný zážeh všech sedmi motorů spolu se systémy přívodu paliva a mechanismy řízení vektoru tahu. Systémy rakety byly prověřeny v reálném startovním prostředí. Díky tomu byla prověřena i podpůrná infrastruktura, tedy mobilní vypouštěcí plošina, systém skladování a plnění pohonných látek a deflektor spalin.

Z porovnání je zřejmé, že v přípravě na pilotovaný oblet Měsíce mají Spojené státy bezpečný náskok. V případě, že mise Artemis II bude úspěšná, bude cesta k dalšímu pilotovanému letu, alespoň co se týká SLS a Orionu, otevřená. Otázka včasné připravenosti lunárního landeru pro Artemis III se však stala předmětem sporu mezi bývalými představiteli NASA a současným úřadujícím administrátorem…

Bezpilotní přistání landeru na Měsíci (plán: USA 2027, Čína 2027)

V obou zemích byl vybrán v zásadě stejný přístup. Než na Měsíci přistanou lidé, má na něm přistát bezpilotní lander v měřítku 1:1.

Návrat Starship z letového testu IFT-10 dne 27. srpna 2025
Návrat Starship z letového testu IFT-10 dne 27. srpna 2025
Zdroj: https://pbs.twimg.com

Americký lander Starship bude vynesen na oběžnou dráhu Země prvním stupněm Super Heavy, funkci druhého stupně plní samotná Starship. Při suborbitálním letovém testu IFT-10 dne 27. srpna 2025 bylo dosaženo všech plánovaných úkolů a loď, respektive prototyp Starship úspěšně přistála v Indickém oceánu.

Než se lander Starship vypraví k orbitálnímu palivovému depu, aby mohl natankovat palivo pro cestu k bezpilotnímu zkušebnímu přistání na Měsíci, bude muset být na oběžné dráze Země odzkoušeno tankování jedné Starship z druhé. Tento test doplňování kryogenních pohonných látek nyní zřejmě sklouzl na druhé pololetí 2026.

Minulý díl byl zaměřen na dokumentaci úspěšné série testů přistání demonstrátoru čínského landeru Lanyue v testovacím polygonu asi 100 kilometrů severozápadně od Pekingu. Poslední letový test byl proveden 6. srpna 2025. Lander Lanyue, určený pro bezpilotní přistání na Měsíci, je plánován jako náklad při prvním letu rakety CZ-10 v roce 2027.

Pilotované přistání na Měsíci (plán: USA 2027, Čína 2029)

Zatímco NASA v prosinci 2024 oznámila, že cílí pilotované přistání na Měsíci při misi Artemis III na polovinu roku 2027, současný úřadující administrátor NASA Sean Duffy 18. srpna 2025 mluvil o časovém období od poloviny do konce roku 2027.

Motorová sekce pro centrální stupeň rakety SLS pro Artemis III v integrační buňce CSVIC v sekci HB2 montážní haly VAB, 13. srpna 2025
Motorová sekce pro centrální stupeň rakety SLS pro Artemis III v integrační buňce CSVIC v sekci HB2 montážní haly VAB, 13. srpna 2025
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov/

Ozvaly se však varovné hlasy. Bývalí vedoucí představitelé NASA Douglas Loverro, Doug Cooke a Dan Dumbacher napsali 2. září 2025 článek, ve kterém z důvodu komplikovaného konceptu synchronizace provozu tankovacích lodí v architektuře SpaceX zpochybnili připravenost lunárního landeru Starship během příštích pěti let a vyjádřili přesvědčení, že příští americká pilotovaná mise na Měsíc se tam nedostane dřív než čínská. Navrhli proto vytvoření nezávislého kontrolního týmu, který by do 45 dnů předal výsledky svého zjištění úřadujícímu administrátorovi, prezidentovi a Kongresu.

K návrhu na zřízení nezávislého kontrolního týmu dodávám, že Úřad generálního auditora NASA v současnosti provádí audit programu pilotovaných lunárních landerů a programu skafandrů.

Také dřívější administrátor NASA Jim Bridenstine 3. září varoval, že pokud se něco nezmění, je vysoce nepravděpodobné, že Spojené státy předběhnou čínský časový harmonogram pro přistání na Měsíci kvůli neexistenci lunárního landeru a složité architektuře doplňování kryogenního paliva.

Motorová sekce pro centrální stupeň rakety SLS pro Artemis III v integrační buňce CSVIC v sekci HB2 montážní haly VAB, 13. srpna 2025
Motorová sekce pro centrální stupeň rakety SLS pro Artemis III v integrační buňce CSVIC v sekci HB2 montážní haly VAB, 13. srpna 2025
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Dokonce i Jared Isaacman 3. září uznal, že existuje reálná šance, že by se Čína mohla dostat na Měsíc před návratem USA.

Sean Duffy v reakci na tyto komentáře řekl 4. září, že časový plán pro návrat na Měsíc je sice napjatý, ale věci se musí změnit, tempo musí být zrychleno a Američané se musí dostat na Měsíc před Čínou. Dne 10. září upřesnil, že Artemis III přistane na Měsíci přibližně rok a půl po misi Artemis II.

Mezitím pokračuje v továrně Michoud Assembly Facility příprava na sestavení centrálního stupně pro nosnou raketu SLS, která má na misi Artemis III dopravit kosmickou loď Orion s čtyřčlennou posádkou. Na dně kyslíkové nádrže byla v srpnu ve vertikální integrační buňce A v budově 110 instalována jímka pro odvod kapalného kyslíku k motorům. Poté byla nádrž z buňky vyjmuta a překlopena do horizontální polohy. Následně byla převezena do sekce 47/48 budovy 103, kde bude instalován vnitřní stožár senzorů hladiny kapalného kyslíku a odvzdušňovací systém.

Funkční testy intertanku byly dokončeny a intertank bude brzy vložen do integrační buňky D v budově 110. Na něj bude usazena kyslíková nádrž a poté bude připojen přední lem. Všechny tři díly by měly být spojeny na přelomu letošního a příštího roku. Jejich spojením vznikne tzv. přední sestava centrálního stupně.

Vodíková nádrž by měla být dokončena v sekci 47/48 budovy 103 v průběhu září. Po dokončení bude nádrž přesunuta do vertikální buňky A v budově 110, v níž bude spojena s neletovým simulátorem motorové sekce. Spojením vznikne tzv. zadní sestava centrálního stupně. Simulátor motorové sekce je potřebný pro naložení centrálního stupně na kolový transportér.

Následně budou obě sestavy horizontálně spojeny v budově 103 a centrální stupeň bude přepraven člunem Pegasus do Kennedyho vesmírného střediska. Boeing a NASA stále plánují přepravu stupně na jaro 2026. V montážní hale VAB bude simulátor motorové sekce odpojen a centrální stupeň bude v tamní vertikální integrační buňce CSVIC (Core Stage Vertical Integration Center) připojen na letovou motorovou sekci.

Letová motorová sekce pro centrální stupeň byla v budově VAB vložena do integrační buňky CSVIC už 13. srpna. Boeing nyní spolupracuje s dodavatelským řetězcem ve snaze o získání klíčových částí hydraulických systémů – aktuátorů řízení vektoru tahu a hydraulických recirkulačních čerpadel pro jejich včasnou instalaci. Poslední aktualizace od Boeingu říká, že integrace a testování motorové sekce budou dokončeny před připojením centrálního stupně, které je plánováno na jaro 2026. Čtyři motory RS-25 mají být odeslány ze Stennisova střediska do haly VAB pro integraci do motorové sekce už na začátku roku 2026.

Zdroje informací:
https://english.www.gov.cn/
https://mp.weixin.qq.com/
https://www.china-in-space.com/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.amnh.org/…wideexact_1230.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250827-PH-CSH02-0010/KSC-20250827-PH-CSH02-0010~medium.jpg
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?action=dlattach;topic=8447.0;attach=2407668;image
https://pbs.twimg.com/media/Gzdw3Y5WIAALuh7?format=jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250813-PH-CSH01-0023/KSC-20250813-PH-CSH01-0023~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC-20250813-PH-CSH01-0013/KSC-20250813-PH-CSH01-0013~medium.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 13

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
28 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Borin
Borin
1 měsíc před

MAGA je jediná návnada k udržení náskoku? Jenže co když bude v utajení plněn stranický úkol – Číňani makaj jak mravenci …i kdyby jim dosedl na Měsíc okopírovaný mini LEM, potupa prezidenta generálním tajemníkem je lákavá.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Borin
Borin
Borin
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji.

Hawk
Hawk
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

US melo prevzit konzervativni Altair a Starship brat jako experimentalni projekt se vsemi riziky ktere ktomu patri, Cina v tomto mileniu bude mit na lunarnim povrchu jasne prvni misto

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  Hawk

Původně to tak bylo v plánu. Měly být ve vývoji dva landery. Z toho by dávalo smysl, kdyby jeden byl konzervativní s možností vypouštění na nějaké již existující raketě a druhý experimentální, kam by se Starship pěkně hodila. Nakonec ale pro Starship prolobovali exkluzivitu a na výsledek si budeme muset počkat déle.

Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  Vojta

NASA původně zamýšlela financovat dva nejlepší návrhy, aby zachovala soutěžní prostředí a zvýšila šanci, že alespoň jedno řešení bude hotové včas. Z požadovaných 3,3 miliard dolarů na první rok pro tento účel však obdržela pouze 850 milionů. Proto vybrala jen jeden. Dopředu se nevědělo, kdo výběrové řízení vyhraje, a SpaceX favoritem nebyla.

Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Copak favorit se veřejně oznamuje? SpaceX do soutěže přihlásila Starship, což nevypadalo zvenčí příliš nadějně.

Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Jaké subjektivní hodnocení? SpaceX prostě nebyla považována za favorita, psal jste snad tehdy ve svých článcích, že je?

SpaceX tehdy navrhlo nejnižší částku 135 milionů

Ceny nebyly známé.Z částky za studii věštit favorita je ošemetné.

SpaceX se Starship HLS rozhodně nebylo v roce 2021 týmem, s kterým se nepočítalo

Výhrady vůči návrhu SpaceX se týkaly a stále týkají technického řešení. To ale neznamená, že se se SpaceX nepočítalo, jak mi „oponujete“. Týmem, se kterým se moc nepočítalo, byl spíš Dynetics.

Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Vždyť reaguji na to, co píšete. Argumentoval jste cenami studií, a na to jsem, odepsal, že z toho nelze věštit cenu kontraktu.

Přitom už od 30.4.2020 (tj. o rok dříve) byly oznámeny výsledky [předchozího] výběrového řízení na zpracování podrobných studií pilotovaných lunárních landerů: SpaceX tehdy navrhlo nejnižší částku 135 milionů USD, Dynetics 253 milionů a Blue Origin 579 milionů. Už tehdy SpaceX přihlásilo Starship.

O ceně, pokud si dobře pamatuji, se ale moc ne spekulovalo, debata se vedla hlavně o technických řešeních a schopnosti firem zvládnout vývoj. A opravdu jsem nezaznamenal, že by SpaceX byla favorizována.

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  Pajuc

NASA dostala jen tolik peněz, že jí nezbylo nic jiného než vzít nejlevnější nabídku.

Ivan
Ivan
1 měsíc před

Jaká je šance, že spaceX bude mít lunární starship připravenou v požadovaném termínu a certifikovanou pro posádku? Jaká že je poslední koncepce tankování ve vesmíru? Kolikrát a jak rychle po sobě musí SH vzlétnout a provést tankování, aby byla lunární loď schopná doletět na oběžnou dráhu měsíce, tam se spojit s Orionem, bezpečné přistát na měsíci a pak ještě odletět? Netvrdím, že to je nereálná koncepce ve vzdálené budoucnosti, ale do roku 2030? Na USA bych si v tomto případě nevsadil, ale třeba budu mile překvapen

Lubo
Lubo
1 měsíc před
Odpověď  Ivan

..jo, to tankovanie bude este zaujmave.. taky velky objem kryogenneho paliva.. SpaceX sa tvari ako keby malo ist o jeden test a vybavene..

skusal to uz vobec niekto s kryogenym palivom? a v takom velkom objeme?

Tolko problemov ma napada.. mala nestesnost a unik moze roztocit celu zostavu… alebo moze naozaj Starship presne manevrovat s tymi cold gas thrusters aby zadokovala? Alebo ten orbitalny depot.. uz je nejaky navrh? Ako je na tom pozemna infrastruktura.. typujem bude treba aspon 2 rampy pre V3..

Podla mna, toto sa moze tahat cele roky az to premakaju..

Kamil
Kamil
1 měsíc před

Nevím, kdy přistanou Číňani, ale nevěřím, že tam Američani přistanou během mandátu prezidenta Trumpa. Pokud chce vyházet polovinu vědců a techniků z NASA a snížit drasticky rozpočet, jakou motivaci budou ti lidé mít dopřát takový triumf zrovna jemu? (snažím se být maximálně korektní a nepoužívat vulgarismy na Trumpovu adresu). Dost možná nulovou a stačí neřešit problémy tou nejvyšší rychlostí.

Druhý problém pro Trumpa a jeho ambice je vztah s Elonem Můstkem, dodavatelem landeru. Jakou motivaci má Musk dopřát triumf Trumpovi?

Věřím, že Američani nakonec Číňany předběhnou, ale přistanou až v roce 2029, až nebude Trump prezident.

zvejkal
zvejkal
1 měsíc před

A ako je to s druhym landerom od blue origin? Ci mi nieco uslo? Som myslel, ze nakoniec NASA dala aj im.

zvejkal
zvejkal
1 měsíc před
Odpověď  Jiří Hošek

Dakujem!!

TritonJ
TritonJ
1 měsíc před

Vše pěkně v kontextu, tak to má být. Díky moc za tento článek.

pidzej78
pidzej78
1 měsíc před

já to těm Číňanům začínám čím dál víc přát, zvlášť poté, co Trump poslal pod macešky spoustu vědeckých misí i spoluprací na mezinárodních projektech, za to si USA zaslouží rudou vlajku na Měsíci 😛

Hawk
Hawk
1 měsíc před
Odpověď  pidzej78

Za tohle mobou vsichni prezidenti od natupu Obamy, ktery zrusil Constellation. Gateway, SLS, Artemis to vse bylo silne dlouhodobe podfinancovane,

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Hawk
Pajuc
Pajuc
1 měsíc před
Odpověď  Hawk

SLS že je podfinancovaná? Vždyť její vývoj dosud spolkl přes 25 mld. dolarů.

prochzde
prochzde
1 měsíc před

Mám dotaz na autora článku, jestli jsou někde popsány postupně jednotlivé kroky po startu Artemis III.

Ten úvod s tankováním HLS na oběžné dráze jsem od Bridenstina nějak pochopil.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.