Štítek ‘AA-2’

ŽIVĚ A ČESKY: Záchrana Orionu za letu

Důraz na bezpečnost je v dnešní kosmonautice všeprostupující. A pokud jde o kosmonautiku pilotovanou, tak to platí dvojnásob. NASA už nechce opakovat tragédie raketoplánů Challenger a Columbia, proto po soukromých firmách, které budou vozit astronauty vyžaduje důsledné plnění bezpečnostních pravidel. Na sebe je ale také přísná – připravovaná loď Orion bude vybavena záchrannou věžičkou, která dokáže loď odnést od nebezpečné rakety. A právě zítra  uvidíme takovou zkoušku v akci – 55 sekund po startu speciálně upravené rakety dojde k aktivaci záchranné věžičky, která odnese kabinu pryč. Celá zkouška, která má začít zítra ve 13:00 nebude zakončena aktivováním padáků – jde pouze o test záchranné věžičky. Padáky se testovaly samostatně již mnohokrát.

Termín zkoušky Orionu

Test záchranné věžičky za letu (AA-2) proběhne 2. července ve 13:00 SELČ. 22. června 19:20

Blíží se zkouška záchranné věžičky Orionu za letu

V uplynulých měsících se NASA usilovně připravovala na zkoušku systému, který má za úkol zajistit bezpečí astronautů, kteří poletí k Měsíci na nově vyvíjené americké lodi Orion. Zkouška označovaná jako AA-2 (Ascent Abort-2) prověří, jak za letu funguje záchranná věžička LAS (launch abort system). Pokud bude test úspěšný, půjde o významný krok vstříc pilotované výpravě Artemis 2, což bude první pilotovaná mise lodi Orion. O její vynesení se postará raketa SLS a lidé se v rámci této mise po téměř půl století vrátí k Měsíci.

Orion vyzkouší v červnu záchranný systém

NASA plánuje zkoušku AA-2 (Ascent Abort-2) na 12. června letošního roku. 20. února 23:35

Orion se vykoupal

V poslední době se toho v kosmonautice děje opravdu hodně a tak některé události zůstaly trochu ve „stínu“ těch ostatních. My se však vždy snažíme ze všech možných zpráv vybírat ty nejzajímavější a nejaktuálnější a k některým méně aktuálním se mnohdy vracíme. Mezi zprávy, které by podle nás neměly určitě zapadnout, patří důležité testování pilotované kosmické lodi Orion na otevřeném oceánu v Mexickém zálivu u pobřeží Galvestonu ve státě Texas, ke kterému došlo mezi prvním a třetím prosincem. Tým specialistů během zkoušek ověřoval narovnávací systém tzv. CMUS (Crew Module Uprighting System).