sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (NG-1)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Rosotics

Startup Rosotics oznámil 14. ledna plány na zastavení prodeje své 3D tiskárny Halo, aby se zaměřil na vybudování flotily orbitálních transportních prostředků. Společnost chce využít v budoucnu své zkušenosti z oblasti studeného sváření.

Varda Space Industries

Mise Transporter-12 společnosti SpaceX vynesla druhou misi společnosti Varda Space Industries. Mise W-2, pro laboratoř AFRL, nese zařízení OSPREE (Optical Sensing of Plasmas in the Reentry Environment), spektrometr určený ke sběru atmosférických dat během vysokorychlostního sestupu.

Farnborough

Vedoucí představitelé NASA, Babcock International Group (Babcock), Lockheed Martin, BAE Systems, britského ministerstva obrany a vlády USA byli potvrzeni jako řečníci na Mezinárodní vesmírné výstavě ve Farnborough.

NOAA

National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) plánuje přikoupit k nákupu globálních datových souborů i službu pozorování ropných skvrn nebo jiných událostí.

SpaDeX

Indické družice SDX01 a SDX02 demonstrační mise SpaDeX se přiblížily z 230 metrů na 15 metrů a následně až na 3 metry. Poté se družice vrátily zpět do bezpečné vzdálenosti. Při dalším přiblížení by mělo dojít už i ke spojení.

Rozpočet ESA

Generální ředitel ESA Josef Aschbacher na briefingu 9. ledna uvedl, že rozpočet ESA na rok 2025 bude činit 7,68 miliardy eur. To je asi o 1,4 % méně ze 7,79 miliardy eur, které měla agentura v roce 2024.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Hlavní hvězda dne – Starship S33

Pokud bude v dnešních nočních hodinách počasí příznivě nakloněno, mohli bychom se dočkat již sedmého startu Super Heavy Starship, který se ponese v duchu velkých očekávání. Vůbec poprvé se na svůj let vydá Starship druhé generace. Na ní byly provedeny tisíce hardwarových a softwarových změn. Některé jsou patrné na první pohled, některé po důkladnějším prozkoumání, ovšem největší část stále zůstává zahalena tajemstvím. Pojďme se každopádně nejen na vylepšenou Starship, ale celý sedmý let podívat důkladněji.

Vývoj Starship od prototypu Mk1 a porovnání velikosti nádrží mezi první a druhou generací
Vývoj Starship od prototypu Mk1 a porovnání velikosti nádrží mezi první a druhou generací
Autor: Ondra Prokeš

Starship druhé generace je na první pohled rozeznatelná od generace první, což nám napovídá, že se odehrávaly výrazné změny na samotné konstrukci. Jednou z těch hlavních, které si ovšem nemusíte na první pohled všimnout je, že druhá generace měří na výšku přibližně o 1,8 metru více. Na první pohled se nejedná o velký rozdíl, ovšem stále je to jeden z faktorů, který umožnil zvětšení hlavních nádrží, a to až o 25%. Starship druhé generace je nyní tedy schopna pojmout až 1 500 tun pohonných látek.

Pohled na špičku Starship S33
Pohled na špičku Starship S33
Autor: Starship Gazer

Čeho si ale nejspíše všimne každý, je zásadně přepracovaná špička, včetně předních klapek. Ty jsou nově menší, mnohem tenčí, lehčí, ale především jinak umístěny. Nachází se blíže k vrcholu špičky a více na závětrné straně. Díky tomuto umístění a výrazně vylepšenému tepelnému nebude pant při návratu vystaven tak extrémnímu namáhání jako doposud, čímž by se měl eliminovat problém s jeho prohoříváním. Z vnitřní strany se také ukrývají předělané malé nádrže, z nichž se čerpají pohonné látky při přistání. Z nákladového prostoru bylo také odstraněno (nebo nahrazeno lepším řešením) výrazné množství dočasných podpůrných konstrukcí, které na starších prototypech létaly. Tím se i přes poměrně malé zvýšení Starship oproti výraznému zvětšení nádrží paradoxně podařilo zvětšit nákladový prostor.

Super Heavy Starship pro sedmý letový test na startovní rampě
Super Heavy Starship pro sedmý letový test na startovní rampě
Zdroj: SpaceX

V něm se nyní také nachází nová generace deployeru pro družice Starlink třetí generace, čímž se dostáváme k jednom z cílů této mise. V tomto deployeru je totiž tentokrát umístěno deset hmotnostních a rozměrových simulátorů Starlinků, které budou během letu vypuštěny, jakožto demonstrace schopnosti vynášet Starlinky na oběžnou dráhu. Co se týče dalších vylepšení, tak je nově vyřešený přívod pohonných látek z hlavních nádrží k vakuovým Raptorům nebo výrazně upravený tepelný štít s vylepšeným uchycovacím mechanismem a ablativní vrstvou na více místech. V rámci tohoto letu se bude na Starship nacházet několik kovových destiček, z nichž jedna by měla být vybavena aktivním chlazením. Jejich účel je především prozkoumat alternativní provedení tepelného štítu. Mimo to bylo také několik desítek destiček úmyslně odebráno na vybraných místech a trajektorie návratu byla optimalizována pro co největší namáhání.

Pohled na dveře nákladového prostoru (v pravém horním rohu můžete vidět makety záchytných pinů)
Pohled na dveře nákladového prostoru (v pravém horním rohu můžete vidět makety záchytných pinů)
Autor: Starship Gazer

Z menších změn tu máme například přemístění antén Starlinku, nové kamery, vylepšená avionika, která prošla kompletním přepracováním, což bude umožňovat provádět stále složitější mise, jako přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze, nebo zachycení Starship pomocí Chopsticks. Dále tu jsou vylepšené navigační systémy nebo baterie, které poskytují čtyřiadvaceti vysokonapěťovým aktuátorům 2,7 MW elektrické energie. Na bocích se také nacházejí makety zachytávacích pinů, podobných těm, které má Super Heavy, jen s tím rozdílem, že na Starship jsou chráněné tepelným štítem. Jejich primární účel je ovšem vyzkoušet nikoli odolnost této konstrukce, ale tepelného štítu kvůli ověření naměřených dat při šestém letu.

To by v tuto chvíli stačilo ke Starship, která tentokrát bude nejspíše hlavní hvězdou dne, ovšem nesmíme zapomenout ani na Super Heavy B14. Ta si také připíše prvenství a to v podobě letu s Raptorem, jenž má již jeden let za sebou. Konkrétně letěl při misi IFT-5 na Super Heavy B12, kterou se jako první v historii podařilo úspěšně zachytit pomocí Chopsticks. O totéž se tentokrát pokusí i Super Heavy B14. Při minulé misi byl bohužel pokus o záchyt vinou poškození hardwaru na integrační věži odvolán a raketa tak dosedla na hladinu Mexického zálivu pár kilometrů od pobřeží. Konkrétně Musk zmínil, že došlo ke ztrátě spojení mezi věží a střediskem řízení startu, přičemž i za tohoto stavu by měla být věž schopna klesající Super Heavy bezpečně zachytit. Aby se zabránilo opakování tohoto scénáře, byly provedeny úpravy systémů Chopsticks. Na ně byly také přidány radarové systémy pro zvýšení přesnosti měření vzdálenosti mezi rameny a raketou při přistání.

Závěrečný přehled:

Čas a datum startu: 15. ledna ve 23:00 SEČ
Startovní okno: 60 minut (23:00 – 00:00)
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B14 + S33)
Primární náklad: 10 hmotnostních a rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o návrat na rampu a zachycení pomocí Chopsticks
Druhý stupeň: Starship provede simulované přistání v Indickém oceánu

EDIT: 15. ledna 16:21
SpaceX potvrdila, že dnes se start z důvodu špatného počasí neuskuteční a byl odložen na 16. ledna ve 23:00 SEČ.

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://x.com/
https://ringwatchers.com/
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/01/Gg6NUlXWIAAC3v5-scaled.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GflEPOPXUAI4Jyw?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhEVVb2X0AAX6AT?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhSToJLbcAAzJvd?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhGR9GqXEAEdI00?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 7

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
9 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
4 hodin před

Odklad na 16.1.2025.

Thales
Thales
1 hodina před

Já už se musím fakt smát 😀 Chápu technické důvody i počasí, ale to čachrování s datumy mezi IFT7 a NG je už vážně komické 😀 Tak co, poletí zítra oba, nebo se opět něco změní? kam se hrabou závody formule 1 nebo sport.

lablackpepper
lablackpepper
1 hodina před
Odpověď  Thales

Jsou to nové nosiče, odklady jsou úplně normální. Však se dočkáme. 🙂

Thales
Thales
1 hodina před
Odpověď  lablackpepper

Jsem si toho vědom, což jsem i psal. Spíš mi jde o to, jak se mezi sebou střídají kdo bude první a kdo druhý.

Thales
Thales
1 hodina před
Odpověď  lablackpepper

Také jde o to, že mám kolem sebe lidi, kteří kosmonautiku nijak sami aktivně nesledují, ale když jim dám vědět, že se děje něco takového mimořádného, tak se rádi podívají. Když se to jednou změní, tak OK, nic se neděje. Když je tolik změn za sebou, tak ztrácí trpělivost, už je to nebaví a já jsem pak za blba.

Cilek
Cilek
1 hodina před
Odpověď  Thales

Zkuste požádat o odškodné u SpaceX.

Thales
Thales
1 hodina před
Odpověď  Cilek

To mi nepřišlo moc vtipné.

PetrDub
PetrDub
1 hodina před
Odpověď  Thales

Další možnost je takovým lidem říkat až těsně před startem, třeba T-0:05:00, to už počasí, tankovaní atp. je vyřešené.

Naposledy upraveno 1 hodina před by PetrDub
Dušan Majer
Administrátor
48 minut před
Odpověď  Thales

Berte to jako filtr. Kdo překoná tyto nezdary, velmi pravděpodobně už u oboru zůstane. 😉

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.