Pokud bude v dnešních nočních hodinách počasí příznivě nakloněno, mohli bychom se dočkat již sedmého startu Super Heavy Starship, který se ponese v duchu velkých očekávání. Vůbec poprvé se na svůj let vydá Starship druhé generace. Na ní byly provedeny tisíce hardwarových a softwarových změn. Některé jsou patrné na první pohled, některé po důkladnějším prozkoumání, ovšem největší část stále zůstává zahalena tajemstvím. Pojďme se každopádně nejen na vylepšenou Starship, ale celý sedmý let podívat důkladněji.
Starship druhé generace je na první pohled rozeznatelná od generace první, což nám napovídá, že se odehrávaly výrazné změny na samotné konstrukci. Jednou z těch hlavních, které si ovšem nemusíte na první pohled všimnout je, že druhá generace měří na výšku přibližně o 1,8 metru více. Na první pohled se nejedná o velký rozdíl, ovšem stále je to jeden z faktorů, který umožnil zvětšení hlavních nádrží, a to až o 25%. Starship druhé generace je nyní tedy schopna pojmout až 1 500 tun pohonných látek.
Čeho si ale nejspíše všimne každý, je zásadně přepracovaná špička, včetně předních klapek. Ty jsou nově menší, mnohem tenčí, lehčí, ale především jinak umístěny. Nachází se blíže k vrcholu špičky a více na závětrné straně. Díky tomuto umístění a výrazně vylepšenému tepelnému nebude pant při návratu vystaven tak extrémnímu namáhání jako doposud, čímž by se měl eliminovat problém s jeho prohoříváním. Z vnitřní strany se také ukrývají předělané malé nádrže, z nichž se čerpají pohonné látky při přistání. Z nákladového prostoru bylo také odstraněno (nebo nahrazeno lepším řešením) výrazné množství dočasných podpůrných konstrukcí, které na starších prototypech létaly. Tím se i přes poměrně malé zvýšení Starship oproti výraznému zvětšení nádrží paradoxně podařilo zvětšit nákladový prostor.
V něm se nyní také nachází nová generace deployeru pro družice Starlink třetí generace, čímž se dostáváme k jednom z cílů této mise. V tomto deployeru je totiž tentokrát umístěno deset hmotnostních a rozměrových simulátorů Starlinků, které budou během letu vypuštěny, jakožto demonstrace schopnosti vynášet Starlinky na oběžnou dráhu. Co se týče dalších vylepšení, tak je nově vyřešený přívod pohonných látek z hlavních nádrží k vakuovým Raptorům nebo výrazně upravený tepelný štít s vylepšeným uchycovacím mechanismem a ablativní vrstvou na více místech. V rámci tohoto letu se bude na Starship nacházet několik kovových destiček, z nichž jedna by měla být vybavena aktivním chlazením. Jejich účel je především prozkoumat alternativní provedení tepelného štítu. Mimo to bylo také několik desítek destiček úmyslně odebráno na vybraných místech a trajektorie návratu byla optimalizována pro co největší namáhání.
Z menších změn tu máme například přemístění antén Starlinku, nové kamery, vylepšená avionika, která prošla kompletním přepracováním, což bude umožňovat provádět stále složitější mise, jako přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze, nebo zachycení Starship pomocí Chopsticks. Dále tu jsou vylepšené navigační systémy nebo baterie, které poskytují čtyřiadvaceti vysokonapěťovým aktuátorům 2,7 MW elektrické energie. Na bocích se také nacházejí makety zachytávacích pinů, podobných těm, které má Super Heavy, jen s tím rozdílem, že na Starship jsou chráněné tepelným štítem. Jejich primární účel je ovšem vyzkoušet nikoli odolnost této konstrukce, ale tepelného štítu kvůli ověření naměřených dat při šestém letu.
To by v tuto chvíli stačilo ke Starship, která tentokrát bude nejspíše hlavní hvězdou dne, ovšem nesmíme zapomenout ani na Super Heavy B14. Ta si také připíše prvenství a to v podobě letu s Raptorem, jenž má již jeden let za sebou. Konkrétně letěl při misi IFT-5 na Super Heavy B12, kterou se jako první v historii podařilo úspěšně zachytit pomocí Chopsticks. O totéž se tentokrát pokusí i Super Heavy B14. Při minulé misi byl bohužel pokus o záchyt vinou poškození hardwaru na integrační věži odvolán a raketa tak dosedla na hladinu Mexického zálivu pár kilometrů od pobřeží. Konkrétně Musk zmínil, že došlo ke ztrátě spojení mezi věží a střediskem řízení startu, přičemž i za tohoto stavu by měla být věž schopna klesající Super Heavy bezpečně zachytit. Aby se zabránilo opakování tohoto scénáře, byly provedeny úpravy systémů Chopsticks. Na ně byly také přidány radarové systémy pro zvýšení přesnosti měření vzdálenosti mezi rameny a raketou při přistání.
Závěrečný přehled:
Čas a datum startu: 15. ledna ve 23:00 SEČ
Startovní okno: 60 minut (23:00 – 00:00)
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B14 + S33)
Primární náklad: 10 hmotnostních a rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o návrat na rampu a zachycení pomocí Chopsticks
Druhý stupeň: Starship provede simulované přistání v Indickém oceánu
EDIT: 15. ledna 16:21
SpaceX potvrdila, že dnes se start z důvodu špatného počasí neuskuteční a byl odložen na 16. ledna ve 23:00 SEČ.
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://x.com/
https://ringwatchers.com/
https://x.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/01/Gg6NUlXWIAAC3v5-scaled.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GflEPOPXUAI4Jyw?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhEVVb2X0AAX6AT?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhSToJLbcAAzJvd?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhGR9GqXEAEdI00?format=jpg&name=4096×4096
Odklad na 16.1.2025.
Já už se musím fakt smát 😀 Chápu technické důvody i počasí, ale to čachrování s datumy mezi IFT7 a NG je už vážně komické 😀 Tak co, poletí zítra oba, nebo se opět něco změní? kam se hrabou závody formule 1 nebo sport.
Jsou to nové nosiče, odklady jsou úplně normální. Však se dočkáme. 🙂
Jsem si toho vědom, což jsem i psal. Spíš mi jde o to, jak se mezi sebou střídají kdo bude první a kdo druhý.
Také jde o to, že mám kolem sebe lidi, kteří kosmonautiku nijak sami aktivně nesledují, ale když jim dám vědět, že se děje něco takového mimořádného, tak se rádi podívají. Když se to jednou změní, tak OK, nic se neděje. Když je tolik změn za sebou, tak ztrácí trpělivost, už je to nebaví a já jsem pak za blba.
Zkuste požádat o odškodné u SpaceX.
To mi nepřišlo moc vtipné.
Další možnost je takovým lidem říkat až těsně před startem, třeba T-0:05:00, to už počasí, tankovaní atp. je vyřešené.
Berte to jako filtr. Kdo překoná tyto nezdary, velmi pravděpodobně už u oboru zůstane. 😉