Pondělní pokus o start rakety New Glenn od firmy Blue Origin se v průběhu cca tříhodinového startovního okna několikrát posunul a nakonec jej firma úplně odvolala. Další pokus o start mohl proběhnout už další den, ale firma si to kvůli počasí rychle rozmyslela. Další pokus nás tedy bude čekat o další dva dny později, tedy ve čtvrtek 16. ledna, přičemž startovní okno se otevře v 7:00 SEČ. New Glenn při své premiéře vynese technologický demonstrátor svého orbitálního tahače Blue Ring a aby byl start ještě zajímavější, má proběhnout také pokus o přistání prvního stupně na mořské plošině. Náš živě a česky komentovaný přenos u této události nebude chybět a tímto článkem Vás zveme k jeho sledování.
Závěrečný přehled:
Čas a datum startu: 16. ledna v 7:00 SEČ
Místo startu: Rampa LC-36, Mys Canaveral, Florida
Raketa: New Glenn
Primární náklad: Blue Ring
Hmotnost nákladu: 3 000 kg (podle některých zdrojů 20 000 kg, ale to se mi nezdá)
Doručovací oběžná dráha: 2400 × 19 300 km (sklon 30°)
První stupeň: Pokusí se o přistání na mořské plošině Jacklyn
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 6:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://en.wikipedia.org/
https://nextspaceflight.com/
https://en.wikipedia.org/
https://space.skyrocket.de/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GhIoFjvWsAA6_fW?format=jpg&name=4096×4096
Na co se těšíte víc? NewGlenn nebo IFT-7? Já se vůbec nemůžu rozhodnout, ale možná na NewGlenn. Přeci jen, je to něco úplně nového a hlavně na to přistání jsem zvědav, tedy pokud se o něj pokusí. U Starship už jsme vlastně skoro všechno viděli, tedy kromě vypouštění maket Starlinků.
No otázka také je, co vůbec odvysílají. Standard (množství a kvalita záběrů) na který jsme zvyklí u SpaceX zatím moc dalších firem nenabízí. A jestli nemají přistávací plošinu vybavenou Starlinkem, tak to možná také uvidíme až někdy ze záznamu. Až dovezou flasku do přístavu :-DD
Jsem zvědavý s čím se vytáhnout.
uspesny spacex bude znamenat lety po slnecnej sustave, zakial co uspesny glen nas dostane niekam plus minus tam, kam falcon (a otvori dvere ostatnym, ze pristavat sa da aj s inym pristupom ako v spacex).
cize z pohladu dolezitosti je to u mna stale ift7, ktory je vacsim gamechangerom.
ludia si skratka nepamataju druheho cloveka, co oboplaval zem, pretoze ten uz vedel, ze sa to da.
Mam pocit, ze tech 20000+ kg payload nekde nekdo popletl s tim, co meli nalozeno pri statickem zazehu.
Z prosincoveho clanku na Blue Origin, ktery pise o „Integrated Launch Vehicle Hotfire“:
Díky moc! Nezdálo se mi to vzhledem k těm rozměrům, které jsme viděli na fotkách.
No majú ešte na čom pracovať. Ja chápem že to nerobia pre divákov a hlavný cieľ je dosiahnuť orbitu ale človek je už tak zvyknutí od SpaceX že očakáva niečo zaujímavé. Mali sa na to vykašľať a pokračovať ako doteraz všetko tajiť a po štarte hodiť pár záberov. Ja som to ani nedopozeral taká ohromná nuda to bola. Asi budem sledovať už iba záznamy a nejaký ten článok pretože ten živý prenos nestojí za môj vzácny voľný čas.
Ale to nejsou zábavné pořady. Patříte k velké skupině lidí, kerou zajímají hlavně hezké obrázky, o samotnou podstatu věci jim moc nejde. Nehodlají ztrácet drahocenný čas při sledování jedinečného pokusu, ale jsou ochotni vstávat třeba ve 2 ráno k rutinnímu letu falconu s další dávkou starlinků. A to třeba stokrát, protože „ty záběry se přece nikdy neomrzí“. A korunu tomu dávají ti, kterým vadí desetivteřinové zpoždění přímého přenosu a v chatu informují, co už viděli před 5 vteřinami na jiném kanále.
Myslím si, že jste naprosto vedle.
V tom se právě pleteš. Kdyby to bylo tak, jak říkáš, tak by stačila tisková zpráva o výsledku letu pro případné akcionáře. jenže tak to není. Ony to totiž jsou zábavné a popularizační pořady založené na dobrém inženýrství. Je to též dobrá příležitost se zviditelnit a naklonit si (nejen!) veřejnost. To je jedna věc.
Druhá věc je, že já jsem technik a technologie kolem kosmu mě zajímají. nemůžeš mě tedy obvinit z toho, že o podstatu věci mi nejde. Přesto bych i já ocenil přenosy ve stylu SpaceX. I v tomto se tedy mýlíš. Uděluji ti tedy mínus.
Je mi celkem jedno, co si myslíte, na to máte samozřejmě právo. Ale nelíbí se mi,že mi tykáte, protože to považuji za projev buranství. Navíc si nejsem vědom, že bych vás někde z něčeho obviňoval.
To máš blbý. Zásadně nevykám lidem, kterých si nevážím pokud to společenské okolnosti nevyžadují (což není tento případ). Já považuju zase za projev buranství když někdo shazuje lidi jen proto, že mají jinou představu o tom co chtějí vidět (třeba více záběrů). To je asi tak na stejné úrovni jako se hádat jestli je lepší červená barva nebo modrá. Bylo to i důvodem toho proč jsem se ozval – nevyřčený, ale přesto z textu dobře patrný dehonestující tón. Že jsem se nemýlil se potvrdilo, když jsi začal s buranstvím. Tipově jsem tě odhadl správně. Uděluji tedy po zásluze opět mínus.
Chce to lepší video a telemetrie, Bezos ale tutlal vždycky, buďme rádi aspoň za to. První stupeň zrychloval jen velmi pomalu. Má jen malý přebytek tahu – snad z opatrnosti nešli na plný tah?
U druhého stupně totéž, to je ale u kyslíko-vodíkových motorů běžné – malý tah postačuje a čím vyšší tah motoru, tím je motor těžší a dražší..
Evidentně měli problém s přenosem videosignálu. Kamery u motorů prvního i druhého stupně měli, ale když na ně párkrát střihli, sekalo se to tak, že to radši zase přepnuli na mapu.
Toho líného startu jsem si všiml taky. Možná opravdu šetřili motory, aby získali data s menším rizikem. Vstupní zážeh ale stejně nejspíš jeden motor nevydržel. Kdyby se jen nezažehl, telemetrie by nejspíš ještě nějakou dobu pokračovala.
Bohužel jsem zatím nikde nenašel, jak dopadl druhý zážeh horního stupně a odpojení nákladu.
Taky mi to tak přijde a i ten noční start vypadá, že kdyby něco, tak to moc lidí neuvidí.
Že by šetřili tah se mi nezdá. To by při pokusném letu nedávalo smysl v ničem by jim to nepomohlo. Spíše bude ten přebytek tahu vcelku minimální.
Šetřit motory mohli z více důvodů: Potřebovali zvýšit šanci na úspěch (ten se vždycky počítá), nasbírat data nejen ze startu, ale i z pokusu o přistání (tam jich asi bude méně, než čekali, ale třeba aspoň něco ze vstupního zážehu). První test málokdy testuje úplné hranice, protože se vlastně pořádně neví, kde by mohly být.
Ale malý přebytek tahu taky dává smysl. Pokud je motorů jen sedm, tak by ztráta tahu jednoho byla tak jako tak moc na to, aby to ostatní dotáhly na orbitu.
A za noční start jsem rád. Vypadalo to nádherně, dokud bylo na co koukat ze země.
Naopak, pokud si nejste jistý, tak pojedete na nižší tah a máte větší šanci, že to vydrží a získáte maximum dat. mimochodem SpaceX to dělá přesně takhle.
Nuz viac otazok ako odpovedi. Vynesenie na obeznu drahu na prvy krat je nesporne uspech, ale Bezos z nepodareneho spatneho zazehu po tak dlho odkladanom a piplanom starte nebude uplne nadseny. Booster by sa im hodil o.i. na podrobnu diagnostiku… Otazkou je aj rychlost produkcie NG – dalsi test o tristvrte roka – to nie je velky fofr. Ale asi sme prilis namlsani. Btw. zatial som nenasiel ani parametre dosiahnutej orbity (resp. nakolko sa priblizili planovanej).
Dušane děkuji vám za přenos. Musím říct, že jsem od obrazové stránky moc nečekal, ale co předvedli BO je velmi tragické (záběry skoro žádné a grafika na úrovni dítěte základní školy, o imperiálních jednotkách, tak to je asi přesně o tom jak fungují) na dnešní dobu. Ano vím, že to s raketou nijak nesouvisí, ale myslím si, že to je přesné zrcadlo toho jak společnost funguje. Bude tam zaměstnána spousta zbytečných lidí a Bezos to bude těžce dotovat. Je otázka jak dlouho se mu bude chtít to dělat a jak dlouho ho to bude bavit. Jsem rád, že jsem si dneska nepřivstal a nejsem si jistý, zda budu mít někdy zájem se podívat na další start. Vám tímto děkuji jak jste se s tím popral.
neco k osudu boosteru: v case T+7:45 byl nahlaseny uspesny zazeh 3 motoru. Podle telemetrie v prubehu par sekund rychlost klesla o 800 mil za hodinu nez telemetrie zamrzla. Ale to jeste nebyl konec, protoze jeste v case T+9:07 byla slyset hlaska “continue to see data from both stages”….cili interne telemetrie prichazele jeste alespon minutu a dvacet sekund po zamrazu telemetrie v prenosu…jsem zvedavy jak daleko se booster dostal a co ho “zabilo”
Díky za update. Podle mě buď vybuchl motor nebo stupeň strukturálně nevydržel průchod atmosférou. Počítač, navigace, baterie a komunikace bude nejspíš v horní části v interstage a pokud tento kousek vydržel vcelku, tak nějakou telemetrii mohl posílat. Uvidíme. Snad mají dost dat, aby zjistili příčinu.
Přiznám se, že po ztrátě boosteru jsem byl víc zvědavý na to, jak se povede druhý zážeh. Přenos ukončili moc brzy, ale pak vydali prohlášení, že druhý zážeh proběhl správně a Blue Ring Pathfinder komunikuje a funguje. V tomto ohledu určitě dobrá práce BO.
Sumář z tiskové zprávy: druhý stupeň je na své plánované finální dráze po druhém zážehu svých motorů BE-3U. Blue Ring Pathfinder komunikuje a je ve výborném stavu. První stupeň jsme ztratili při pokusu o přistání.
Vyjádření Davea Limpa, CEO Blue Origin:
„Jsem neskutečně hrdý na to, že New Glen dosáhl orbitu na první pokus. Věděli jsme, že pokusit se přistát s prvním stupněm „Říkáš, že šance je“ hned při prvním pokusu je fakt ambiciózní plán. Ale naučili jsme se z toho opravdu hodně a využijeme to při dalším pokusu letos na jaře. Chtěl bych poděkovat všem v našem Team Blue za překonání tohoto neskutečného milníku.“