sociální sítě

Přímé přenosy

New Glenn (EscaPADE)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

U-Space

Francouzský startup U-Space získal 24 milionů eur na rozšíření své role na trhu s malými družicovými konstelacemi. Díky financování z kola Série A vyvine společnost U-Space se sídlem v Toulouse software, který do roku 2027 zvýší výrobu jednoho družice týdně.

Shenzhou-20

Čína se zřejmě připravuje na návrat a přistání kosmické lodi. Vydala oznámení o uzavření vzdušného prostoru jen několik dní poté, co vesmírná tříšť donutila odložit plánovaný návrat posádky Shenzhou-20.

mPower Technology

Společnost mPower Technology se sídlem v Novém Mexiku zahájila v New Yorku automatizovanou velkoobjemovou výrobu solárních modulů vesmírné třídy. Společnost oznámila, že se snaží uspokojit poptávku ze strany družicových konstelací.

NASA

Nejvyšší demokratický představitel vědeckého výboru Sněmovny reprezentantů požaduje, aby NASA zastavila snahy o uzavření zařízení v Goddardově vesmírném letovém středisku s argumentem, že tyto kroky ohrožují schopnost střediska podporovat mise agentury.

Sateliot

Španělská společnost Sateliot 10. listopadu oznámila plány na vývoj modernizovaných družic z nově rozšířených prostor v Barceloně s cílem posunout se od propojení senzorů a strojů k poskytování širokopásmového hlasového, video a datového spojení přímo do chytrých telefonů.

Avio

Italská společnost Avio, která se zabývá leteckými pohonnými jednotkami, oznámila dohody s americkými obrannými dodavateli Raytheon a Lockheed Martin, které jim poskytují přednostní přístup k raketovým motorům na tuhá paliva

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Kosmotýdeník 684 (20. 10. – 26. 10.)

Terran-R

Pravidelný souhrn aktuálních kosmonautických událostí opět přináší řadu novinek z uplynulého týdne. Kosmotýdeník si tentokrát jako hlavní téma vybral přípravu těžké a vícenásobně použitelné rakety Terran-R, která by mohla odstartovat v roce 2026. Má být silnější než Falcon 9 a společnost relativity Space si hodně věří. Podíváme se také na třenice mezi NASA a SpaceX. Agentura chce totiž vyhlásit nové výběrové řízení na lunární lander pro misi Artemis III, kterou měla obsloužit Starship. Věnovat se budeme i Evropě a podíváme se také na aktuální stav příprav druhého letu New Glennu. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Raketa Terran-R dostala motorovou sekci

Zatímco Falcony 9 bez problému létají a stal se z nich nejpoužívanější nosič na světě, vícenásobně použitelné nosiče jiných firem nebyly zatím úspěšně nasazeny do provozu. Ano, New Glenn už letěl, ale přistání prvního stupně se nezdařilo. Společnost Rocket Lab vzdala pokusy o záchranu prvních stupňů raket Electron a soustředí se na větší Neutron. Pokusy probíhají také v Číně, ale úspěšné přistání orbitální rakety jiné, než Falcon 9, ještě neproběhlo. Mezi firmami, které se o něco podobného snaží, je i společnost Relativity Space, která v posledních týdnech pokročila ve výrobě komponent pro svůj nosič Terran R.

Testy mechanického a dynamického zatížení motorové sekce rakety Terran-R
Testy mechanického a dynamického zatížení motorové sekce rakety Terran-R
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Jedním z takových komponent je motorová sekce, která tvoří spodní část rakety a kde jsou upevněny motory prvního stupně. Mezi další dokončené komponenty prvního Terranu R patří všech osm válců, které dají dohromady tělo prvního stupně a také první dva letové motory Aeon R prvního stupně.

Terran-R není žádný drobeček. První stupeň má v průměru 5,4 metru a stejný průměr má i stupeň druhý. Výška celého nosiče je 82 metrů. První stupeň je poháněn třinácti motory Aeon-R, které spalují kapalný metan a kapalný kyslík. Druhý stupeň pohání jeden motor Aeon-R s tryskou upravenou pro použití v kosmickém prostoru. Nosnost na nízkou oběžnou dráhu je 23,5 tuny v případě záchrany prvního stupně, popřípadě 33,5 tuny v módu s prvním stupněm na jedno použití. Má tedy vyšší nosnost na LEO než Falcon 9. Na geostacionární dráhu by nosič měl být schopný dopravit 5,5 tuny nákladu. Přistávání prvních stupňů bude probíhat na plovoucí plošině.

Motorová sekce je vyrobená z hliníkových slitin 7140 a 7050 a dokončená byla už v srpnu 2025. Je jednou z nejsložitějších a nejkomplexnějších částí rakety. Po dokončení prošla několikatýdenní testovací kampaní na novém testovacím stanovišti společnosti Relativity v jejím závodě v Long Beach v Kalifornii, kde se Terran R vyrábí. Testování této sekce bylo v tomto týdnu dokončeno. Cílem testu byla simulace maximálního dynamického namáhání během letu a také schopnost odolat podmínkám, které vytvoří 13 motorů během letu. Testování také prokázalo schopnost konstrukce odolat kritickým operacím během pozemního provozu. Kromě testů na zkušebním stanovišti společnost také provedla kontroly napájení a komunikace pro testování hardwaru avioniky. Relativity se snaží mířit na kompletní test celého hardwaru do konce roku.

Popis rakety Terran-R
Popis rakety Terran-R
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

Všech osm nosných válců prvního stupně bylo svařeno ještě před koncem srpna a společnost začala s jejich svařováním dohromady, aby vytvořila celé tělo prvního stupně. To bude následně připojeno k motorové sekci. Dva nosné válce pro druhý stupeň byly také dokončeny v srpnu. Oba stupně jsou vyrobeny z hliníku 2195, s nosnými prvky z hliníkové slitiny 2196. Roštová kormidla Terranu R, stejně jako u rodiny raket Falcon, budou vyrobena z titanu. Aerodynamické kryty budou vyrobeny z uhlíkového kompozitu. Ačkoli dříve vyvíjená raketa Terran 1 využila k výrobě komponent 3D tisk, pro konstrukci Terranu R se používají konvenční metody.

Během srpna společnost Relativity také dokončila 18 kritických konstrukčních posouzení na úrovni komponent, z nichž mnohé se týkaly druhého stupně a vakuově optimalizovaného motoru Aeon R. Vývojová jednotka vakuového motoru Aeon R zahájila testování ve zkušebním Stennisově středisku ve státě Mississippi.

Statický zážeh motoru Aeon-R
Statický zážeh motoru Aeon-R
Zdroj: https://www.nasaspaceflight.com/

První motor Aeon R připravený k letu dokončil 475 sekundový statický zážeh, což je doba, po kterou bude motor pracovat během práce prvního stupně. Společnost Relativity také zažehla Aeon R s použitím zhuštěného kapalného kyslíku; zhuštěné palivo ve svých raketách dosud použila pouze SpaceX. Společnost také dokončila instalaci kryogenních nádrží na kapaliny pro testovací stanoviště A2 ve Stennisově středisku a aktualizovala zařízení testovacího stanoviště.

Část s nádržemi druhého stupně je nyní dokončena a byla natřena v nedávno dokončené lakovací sekci v závodě společnosti v Long Beach. Dokončeny a natřeny byly také válce prvního stupně. Společnost Relativity pracuje na podpoře pokročilé hromadné výroby v závodě a také na modernizaci motorů a systémů rakety, aby v budoucnu mohla létat častěji.

Společnost také poskytla aktuální informace o stavu své vzletové rampy na Cape Canaveral. Startovní komplex LC-16 hostil dosud jediný start rakety Teran-1 a bude hostit i starty rakety Terran-R. Po neúspěšné misi Terran-1 z 22. března 2023 společnost tento nosič opustila a zaměřila se přímo na vývoj Terranu R. Horizontální integrační budova (HIF) má kompletně svařenou ocelovou nosnou konstrukci a dělníci nyní přidávají obkladové panely. Severně od HIF byly vyhloubeny také základy pro dvě 162 m vysoké věže chránící před blesky. V tankovací farmě při LC-16 byly nyní instalovány dvě nádrže na kapalný kyslík o objemu 113 500 litrů a další nádrže na různé provozní látky se aktuálně instalují. První let rakety Terran R, ačkoli je v současné době plánován na druhou polovinu roku 2026, se může posunout, protože na všem je ještě hodně práce.

Kosmický přehled týdne:

Úřadující administrátor NASA Sean Duffy prohlásil, že NASA otevírá další kolo výběru lunárních landerů pro misi Artemis. To by nebylo až tak zvláštní, kdyby se to netýkalo mise Artemis III, která má být první výpravou na povrch Měsíce od programu Apollo a kterou měla obsloužit lunární Starship. Je to reakce na stále větší zpoždění, které generuje program Super Heavy Starship a snaha o řešení situace, která nezadržitelně směřuje k tomu, že po Apollu bude dalším státem, který na Měsíci přistane, Čína. Duffy zdůraznil potřebu vše urychlit tváří v tvář mezinárodní konkurenci. “SpaceX zaostává za plánem s HLS. Otevíráme to proto pro Blue Origin a možná i dalším, abychom podpořili konkurenci a dostali nás zpět na Měsíc před koncem funkčního období prezidenta Trumpa v lednu 2029.”

Rozhodnutí znamená významný posun v programu NASA Artemis, který se snaží vytvořit udržitelnou lidskou přítomnost na Měsíci. Starship je pod drobnohledem NASA a je jasné, že jen tak nebude připravena pro let. V tomto ohledu se strategie agentury vyvíjela. V roce 2023 vybrala přistávací modul Blue Moon Mark 2 společnosti Blue Origin pro Artemis V, s plánovaným startem nejdříve v roce 2030. Cílem bylo si zajistit aspoň dva landery. Nyní by se pořadí mohlo změnit. Duffy označil Blue Origin jako průkopníka, ale mluvil při tom hlavně o Blue Moon Mark 1, který nevyžaduje doplňování paliva na oběžné dráze, ale je jen nákladní. Dle něj by šlo tento modul upravit pro pilotované lety. Mark 1 je v pokročilé výrobě, přičemž první jednotka (MK1-SN001) je plně smontována od října 2025 a navržena pro testování ve vakuové komoře v Johnsonově vesmírném středisku NASA.

Tato zpráva rychle vyvolala ostré reakce Elona Muska, který obhajoval pokrok své společnosti a kritizoval konkurenty. V jednom příspěvku Musk napsal, že “Blue Origin nikdy nedodal náklad na oběžnou dráhu, natož na Měsíc.” Tím mimochodem opomněl úspěšnou premiéru rakety New Glenn z letošního ledna. A dodal, že SpaceX se ve srovnání se zbytkem kosmického průmyslu pohybuje jako blesk. Musk také bagatelizoval naléhavost porazit Čínu a místo toho obhajoval dlouhodobou udržitelnost.

Starhip možná nakonec nebude lunárním landerem pro Artemis III
Starhip možná nakonec nebude lunárním landerem pro Artemis III
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

V pátek 24. října 2025 byla podepsána dohoda mezi Německým leteckým centrem (DLR) a společností ArianeGroup. Nová dohoda stanoví, že motor horního stupně rakety Ariane 6 s označením Vinci, bude integrován společností ArianeGroup Germany v závodech DLR v Lampoldshausenu v Německu, kde proběhne finální montáž jeho komponent. Během této akce byly odhaleny plány na novou výrobní budovu. Tato dohoda doplňuje dřívější rozhodnutí mezi Německem, Itálií, Francií a ESA podepsané 18. prosince 2024 o přesunu vývoje kyslíkového turbočerpadla rakety Ariane 6 do Vernonu ve Francii a integrace a testování sestavy Vinci z Vernonu do Lampoldshausenu v Německu. Instalace motoru Vinci do horního stupně rakety Ariane 6 zůstane v německých Brémách. Motor Vinci se používá jako motor horního stupně rakety Ariane 6 a je poháněn kapalným vodíkem a kyslíkem. Jedná se o restartovatelný motor, což znamená, že řízením směsi obou pohonných látek ve spalovací komoře jej lze opakovaně zastavit a restartovat – například k umístění družic na různé oběžné dráhy a následnému deorbitování stupně po skončení jeho práce.

Přehled z Kosmonautixu:

Řadě témat jsme se v týdnu věnovali již v pravidelně vycházejících článcích. Pojďme si je proto nyní připomenout. Začali jsme pozvánkou na brněnský Czech Space Pavilon, kde se setkala veřejnost se studenty i pracovníky z oboru. V dalším dílu Deníku astronauta, kde vám Aleš Svoboda přibližuje jeho astronautický výcvik, jsme se dozvěděli něco o fotografické přípravě. Čandraján-2 se trochu neprávem považuje za neúspěšnou misi, přitom selhala jen část sondy. Na oběžné dráze je orbiter a ten posílá zajímavá data o Měsíci. Začal vycházet nový seriál, který se věnuje výzkumu Venuše. Živě a česky jste s námi po několika odkladech mohli sledovat start Falconu 9 se španělskou telekomunikační družicí. Evropská kosmická agentura v České republice podpoří realizaci 13 českých vědeckých a technologických experimentů, které budou součástí připravované mise českého astronauta ve výcviku Aleše Svobody. Znovupoužitelná raketa ZhuQue-3 od čínské soukromé firmy LandSpace vstoupila mezi 18. a 20. říjnem do závěrečné fáze příprav na premiérový start. V úterý 14. října při jedenáctém letovém testu oficiálně skončila jedna éra programu Super Heavy Starship. Za letem IFT-11 jsme se proto ohlédli a podívali se i na to, co by nás mohlo čekat při dvanáctém letu. Evropská družice EarthCARE od evropské a japonské kosmické agentury posílá data, která dalece přesahují původní požadavky! Lunární rover FLIP, který se má v příštím roce vydat na Měsíc, prochází řadou zkoušek, kterým se věnoval další článek. Nová evropská mise Copernicus Sentinel-4 doručila na Zemi své první snímky, které zvýrazňují atmosférické koncentrace oxidu uhličitého, siřičitého a ozonu. Je to důležitý milník mise. Ze soboty na neděli jsme pak sledovali start nové japonské zásobovací lodě HTV-X a to Živě a česky.

Snímek týdne:

Montování jednotlivých částí Starship S39 pokračuje na základně Boca Chica. Na snímku vidíme spojování nosní části s nádrží hned pod ní. Jedná se o první exemplář Starship třetí generace, který je určen k integrovanému letu (IFT-12). U ní se dočkáme například nasazení Raptorů třetí generace a snad i orbitálních letů. IFT-12 je plánován někam na začátek roku 2026.

Starship S39 během montáže
Starship S39 během montáže
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Video týdne:

K prvnímu stupni rakety New Glenn byl připojen i ten druhý a sestava zamíří na rampu, aby provedla statický zážeh. Blíží se tak očekávaný start, který vynese dvojici sond EscaPADE od NASA, které zamíří k Marsu. Pro Blue Origin je to však také významný start. Druhý pokus o start New Glennu se ponese ve snaze zachránit první stupeň, který chce hned po 90 dnech společnost znovu použít pro start svého lunárního landeru. Pokud první stupeň nepřistane, bude nutné tento start odsouvat.

Zdroje informací:
https://www.nasaspaceflight.com/
https://en.wikipedia.org/
https://www.esa.int/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/G352Jq-W4AAPTUT?format=jpg&name=large
https://scontent.fprg1-1.fna.fbcdn.net/…Afe9DL5T4TTRflTiSahyJy2BDPeU1Ig8UBcXyFynhFwHYg&oe=6902CCCF
https://pbs.twimg.com/media/G2SvHyMaAAAhlc9?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/G4CTXV1WMAAd30Y?format=jpg&name=900×900
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/10/IMG_4005.jpeg
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/10/1.png

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 9

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
4 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Radek V.
Radek V.
16 dní před

Terran udělal velkou chybu, když utnul Terran 1 po prvním neúspěchu. Mohli získat spoustu zkušeností, které by se jim teď hodili (funkce prvního a druhého stupně, oddělování, vstup stupně do atmosféry atd.). Takto velkou raketu nenaučí létat ještě několik let, a přistání bude ještě těžší. Musk udělal chybu, že nepostavil jednorázový druhý stupeň (očesaný Starship) s třetím stupněm (mini starship bez tepelné ochrany) s jedním Raptorem pro přistání na Měsíci a návrat. S dvojstupňovou verzí už mohl vynášet Starlinky a vydělávat a hrát si se Starshipem.

Vojta
Vojta
15 dní před
Odpověď  Radek V.

Asi jednorázovou verzi považovali za zbytečné náklady navíc. Zvlášť na ty Starlinky, které zatím mohou startovat na Falconech. Měsíční verzi už jednou představili a byla schválená. Menší verzi startující uvnitř jednorázové Starship bych taky považovat za realističtější a rychleji sestavitelnou.

Hlavní problém je samozřejmě to, že zařízli konkurenci a teď se ji po více než čtyřech letech budou snažit zase nastartovat. Nedivil bych se, kdyby se jim na to Boeing, BO a podobní vykašlali, protože termín je opravdu krvavý a případný neúspěch nebo jen zpoždění by se velmi silně odrazil na reputaci. Zvlášť, pokud to v NASA i nadále bude vést ten, kdo v Trumpově zadním traktu nejspíš i bydlí.

Jiří Hošek
15 dní před
Odpověď  Vojta

Dnes končí termín pro SpaceX a Blue Origin, aby v rámci svých současných kontraktů s NASA podaly návrhy na urychlení vývoje a výroby lunárního landeru pro Artemis III s termínem realizace mise v roce 2028. Interně se v NASA mluví o 30měsíčním období, což by vycházelo na pilotované přistání na Měsíci v 2. čtvrtletí 2028. Blue Origin se chystá svůj návrh podat. SpaceX, nebýt konkurence, by se na tuto výzvu NASA vykašlalo. Podle nedávného zjištění Poradního bezpečnostního panelu ASAP může mít Starship HLS několikaleté zpoždění oproti dosavadnímu termínu 2027.

Pro ostatní společnosti vydá NASA samostatnou výzvu k předkládání návrhů. Na financování dalšího vývoje takových návrhů však nemá peníze. Pokud Kongres nenavýší rozpočet programu HLS na FY26, tak z realizace návrhů nebude nic. Zájem o výzvu zatím vyjádřil Lockheed Martin.

Nejspíš v příštím týdnu vydáme článek, který se bude tomuto tématu podrobně věnovat.

Vojta
Vojta
14 dní před
Odpověď  Jiří Hošek

Děkuji za rozepsání. Pokud budete psát další článek na toto téma, můžete tam, prosím, přidat pár řádek o aktuálním kontraktu mezi NASA a Blue Origin?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Pro vytvoření hesla prosím klikněte na odkaz, který Vám právě dorazil do Vaší E-mailové schránky.