NASA
Americký kongres schválil návrh zákona o rozpočtovém sladění, který zahrnuje téměř 10 miliard dolarů na programy NASA pro pilotované vesmírné lety.
sociální sítě
Přímé přenosy
krátké zprávy
Americký kongres schválil návrh zákona o rozpočtovém sladění, který zahrnuje téměř 10 miliard dolarů na programy NASA pro pilotované vesmírné lety.
Zástupce DARPA uvedl, že agentura zrušila projekt vesmírného jaderného pohonu DRACO, který vyvíjela společně s NASA. Důvodem je částečně analýza, která ukázala, že vývoj byl předběhnut pokrokem v konvenčních nosných systémech.
Americká Národní geoprostorová agentura 2. července oznámila, že v rámci svého programu Luno, iniciativy zaměřené na rozšíření integrace umělé inteligence a komerčních dat do operací národní bezpečnosti, udělila zakázky komerčním firmám zabývající se družicovými snímky a analýzou v hodnotě přes 70 milionů dolarů.
Sněmovna reprezentantů dnes schválila zákon o federálním rozpočtu na letošní fiskální rok 2025 v jeho senátní verzi, tedy včetně všech peněz pro NASA, které navrhl Ted Cruz. Nyní zákon půjde do Bílého domu k zítřejšímu Trumpovu podpisu.
Francouzský startup Latitude, který vyvíjí nosnou raketu Zephyr, podepsal smlouvy o expanzi do větších výrobních prostorů. Společnost doufá, že v příštím roce provede první start z Francouzské Guyany.
Společnost Boeing dodala společnosti SES další dva širokopásmové družice O3b mPower s hardwarovými opravami. Družice nesou přepracované energetické moduly, které mají řešit elektrické problémy, které se vyskytly u prvních šesti družic.
Startup Atomic-6, který se zabývá kompozitními materiály, uzavřel s americkými vesmírnými silami dohodu v hodnotě 2 milionů dolarů na vybudování svého solárního pole pro vojenské družicové aplikace.
Společnost Planet Labs získala víceletý kontrakt v hodnotě přibližně 280 milionů dolarů na dodávku družicových snímků a geoprostorových informací německé vládě.
Družice MethaneSAT, která byla vynesena v březnu minulého roku, selhala. Družice byla určena k měření emisí metanu.
Naše podcasty
Doporučujeme
Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.
Poděkování
Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!
Nyní, když je stanoviště pro statické zážehy na Massey’s poškozeno a mimo provoz, se zdá, že se SpaceX snaží najít cesty, jak by mohla provádět statické zážehy na startovní rampě číslo 1 (A). Součástí tohoto plánu je bezpočet dílčích prvků a není to poprvé, kdy se firma pokusí použít rampu jinak, než jak původně plánovala. Pokud by tyto snahy byly úspěšné, ušetřila by SpaceX měsíce z nucené odstávky vyvolané poškozením zkušebního střediska Massey’s po explozi Starship 36. Jak jsme Vás informovali už dříve, SpaceX už nemůže ke statickým zážehům používat zmíněnou testovací oblast a tento stav ještě pár měsíců potrvá. Ideální předpoklady hovoří o horizontu tří až čtyř měsíců. Problém je, že kromě Massey’s není žádné jiné místo, kde by se tyto testy daly provádět.
Starship druhé generace mají smůlu. Jejich první dva prototypy ani nedolétly na plánovanou transatmosférickou dráhu, třetí exemplář jí sice dosáhl, ale trpěl řadou problémů – třeba se stabilizací v prostoru. Čtvrtý exemplář Starship druhé generace, označený pořadovým číslem 36, měl vyrazit na misi IFT-10. Ještě včera se zdálo, že start této mise směřuje ke konci června, ale po dnešním ránu je jasné, že tahle Starship nikam nepoletí. Starship S36 byla převezena na testovací stanoviště Massey’s, kde měla projít zkouškami včetně statického zážehu. Jenže okolo šesté hodiny ráno našeho času, v době, kdy probíhaly přípravy na zmíněný statický zážeh, došlo k zatím neupřesněné anomálii, kvůli které se celá 50 metrů vysoká loď proměnila v ohnivou kouli.
Kosmická loď Starship S36 prochází v těchto dnech zkouškami ve středisku Massey’s na texaské základně Starbase. Včera večer našeho času tyto testy dospěly k prvnímu významnému vrcholu. Loď na několik sekund zažehla jeden raketový motor Raptor. Šlo o simulaci deorbitačního zážehu, kterou loď zopakuje i při skutečném letu. Tím však testy nekončí. Na Starship bude čekat ještě klasický plnohodnotný statický zážeh všech šesti (tří atmosférických a tří vakuových) motorů Raptor. Starship S36 má společně se SuperHeavy B16 vyrazit na desátý integrovaný testovací let. Podle slov Elona Muska z konce května by mise IFT-10 mohla odstartovat ještě v průběhu června. Berme však tyto plány s rezervou. Rozhodující slovo totiž bude mít vyšetřování problémů, do kterých se při misi IFT-9 dostala loď Starship S35.
Není tomu ani tři měsíce od zatím posledního integrovaného letového testu Super Heavy Starship a na orbitální rampě ve Starbase je již k devátému letu připravena Super Heavy B14-2, na jejímž vrcholu se nachází Starship S35, coby třetí exemplář kosmické lodi Starship druhé generace. Té se při jejím premiérovém letu nevedlo zrovna ideálně a pár desítek sekund před vypnutím motorů došlo k průblémům s únikem pohonných látek v motorové sekci a následným požárům, které způsobily poškození důležité avioniky. Starship S33 tak byla při sedmém letovém testu ztracena před dosažením cílové dráhy. Po vyšetřování se ukázalo, že za selhání mohla harmonická odezva, která poškodila potrubí vedoucí pohonné látky k atmosférickým motorům Raptor.
FAA vydalo 6. května rozhodnutí o posouzení vlivů na životní prostředí týkající se zvýšení počtu startů ze základny Starbase v Boca Chica v Texasu, ve kterém povolila zvýšený pocet startů. Posouzení se zabývalo žádostí společnosti SpaceX o provedení až 25 startů a přistání Starship/Super Heavy.
Před necelým rokem vyšel na těchto stránkách článek Pět důvodů, proč navštívit Starbase co nejdříve. Seznam těchto doporučení je čím dál naléhavější a dokonce se k nim přidává ještě argument nejtěžšího kalibru: Starbase se v dohledné době stane samostatným městem, které bude mít mnohé nezávislé rozhodovací pravomoci. To, co se dosud řešilo přes nadřízené úřady, si nyní bude SpaceX ošetřovat vlastními silami.
Nosná raketa SuperHeavy B16 strávila zhruba tři týdny na stanovišti Massey’s, kde podstoupila základní kryogenní testy. Ty jsou nyní, zdá se, u konce, protože se tento 70 metrů vysoký kolos mohl vrátit zpět do montážní oblasti. Tady na něj bude čekat třeba instalace raketových motorů Raptor před dalšími zkouškami. Zatím není jisté, na kterou misi tento konkrétní exemplář poletí. Podle označení by na něj měla přijít řada už při dalším letu (IFT-9), jehož termín zatím neznáme. Občas se však objevují spekulace, že by devátý integrovaný let mohla obsloužit jedna ze dvou dříve zachycených raket SuperHeavy.
Včera v 00:30 našeho času odstartovala ze základny Starbase na jihu Texasu již po osmé největší, nejsilnější a nejtěžší raketa v historii světa. Tentokrát mělo duo Super Heavy B15 a Starship S34 za úkol jít s testováním ve stopách předchozí sestavy Super Heavy B14 a Starship S33, v plánu tak bylo například vypuštění čtyř maket družic Starlink třetí generace, k čemuž slouží speciální vypouštěcí mechanismus, zážeh jednoho z Raptorů jakožto simulaci deorbitačního zážehu a především testování nového tepelného štítu, kterým je druhá generace Starship vybavena.
Odklad startu Super Heavy Starship na misi IFT-8 se nám nakonec z úterního rána protáhl až na pátek v 00:30 našeho času. Pro rekapitulaci připomeňme, že při úterním pokusu byly přibližně v čase T- 23 minut oznámeny problémy, na jejichž řešení se středisko řízení startu snažilo přijít. V čase T-40 došlo k plánovanému pozastavení odpočtu, které mělo přinést týmu více času na závěrečné kontroly a po několika minutách byl znovu spuštěn. Jen pár sekund po jeho rozběhnutí byl však znovu zastaven, tentokrát hlavním letovým počítačem, který z bezpečnostních důvodů přerušil startovní sekvenci. Později Musk upřesnil, že chyba byla v nízkém tlaku plynu, který se používá k roztočení turbočerpadel motorů Raptor a to o 20 barů. Druhý pokus o start SpaceX nyní cílí na pátek v půl jedné ráno našeho času.
Úterý nám krátce po začátku dne ve stylu zahájí svým startem Super Heavy Starship, která se vydá na svou již osmou testovací misi. Ta má stejné cíle jako ta předchozí, která se bohužel nevydařila, jelikož Starship S33 byla kvůli harmonické odezvě, která poškodila rozvody pohonných látek, čímž došlo k únikům a následným požárům následně zničena autodestrukčním systémem. O zopakování úkolů se tak pokusí prototyp s číslem 15 u Super Heavy a 34 u Starship. Pokud Vás zajímá, v čem se liší druhá generace Starship od té první, můžete se o tom dočíst zde. I tentokrát se SpaceX pokusí o záchyt Super Heavy pomocí Chopsticks.
Na webu Kosmonautix.cz používáme soubory cookies k zajištění správného fungování našich stránek, ke shromažďování anonymních statistických dat a pro lepší uživatelský zážitek. Více informací najdete zde.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.
Děkujeme za registraci!
Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.