sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Victus Sol

Společnost Firefly Aerospace získala od U.S. Space Force kontrakt ve výši 21,8 milionu dolarů na zahájení mise na oběžnou dráhu v rámci vojenského vesmírného programu rychlé reakce. Smlouva se týká mise nazvané Victus Sol.

John McFall

Evropská kosmická agentura 14. února oznámila, že John McFall, záložní člen skupiny astronautů, byl certifikován nadnárodní lékařskou komisí pro dlouhodobé mise na ISS. McFall přišel o pravou nohu při nehodě na motocyklu ve věku 19 let a nosí protézu. Je prvním člověkem s takovým postižením, který byl lékařsky schválen k výcviku.

Apex Technology

Start-up Apex Technology ziskal od U.S. Space Force kontrakt v hodnotě 45,9 milionů dolarů. Smlouva udělená Velitelstvím vesmírných systémů požaduje, aby do roku 2032 byl dodán blíže nespecifikovaný počet družic na podporu misí na více oběžných drahách.

Blue Origin

Blue Origin propouští 10 % své pracovní síly. Jedná se o propouštění více než 1000 zaměstnanců, z důvodu potřeby restrukturalizace společnosti a snížení byrokracie. Propouštění se rozšíří po celé společnosti, včetně managementu.

K2 Space

K2 Space, start-up zabývající se výrobou družic, získal 110 milionů dolarů v kole financování série B, které společně vedou Lightspeed Venture Partners a Altimeter Capital. Finance pomohou společnosti K2 Space urychlit výrobu družicových tahačů třídy Mega.

FAA

Vědecký výbor Sněmovny reprezentantů žádá Úřad pro vládní odpovědnost (GAO), aby přezkoumal předpisy pro vydávání startovních licencí Federálním úřadem pro letectví, které vyvolaly kritiku ze strany průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Hlavní hvězda dne – Starship S33

Pokud bude v dnešních nočních hodinách počasí příznivě nakloněno, mohli bychom se dočkat již sedmého startu Super Heavy Starship, který se ponese v duchu velkých očekávání. Vůbec poprvé se na svůj let vydá Starship druhé generace. Na ní byly provedeny tisíce hardwarových a softwarových změn. Některé jsou patrné na první pohled, některé po důkladnějším prozkoumání, ovšem největší část stále zůstává zahalena tajemstvím. Pojďme se každopádně nejen na vylepšenou Starship, ale celý sedmý let podívat důkladněji.

Vývoj Starship od prototypu Mk1 a porovnání velikosti nádrží mezi první a druhou generací
Vývoj Starship od prototypu Mk1 a porovnání velikosti nádrží mezi první a druhou generací
Autor: Ondra Prokeš

Starship druhé generace je na první pohled rozeznatelná od generace první, což nám napovídá, že se odehrávaly výrazné změny na samotné konstrukci. Jednou z těch hlavních, které si ovšem nemusíte na první pohled všimnout je, že druhá generace měří na výšku přibližně o 1,8 metru více. Na první pohled se nejedná o velký rozdíl, ovšem stále je to jeden z faktorů, který umožnil zvětšení hlavních nádrží, a to až o 25%. Starship druhé generace je nyní tedy schopna pojmout až 1 500 tun pohonných látek.

Pohled na špičku Starship S33
Pohled na špičku Starship S33
Autor: Starship Gazer

Čeho si ale nejspíše všimne každý, je zásadně přepracovaná špička, včetně předních klapek. Ty jsou nově menší, mnohem tenčí, lehčí, ale především jinak umístěny. Nachází se blíže k vrcholu špičky a více na závětrné straně. Díky tomuto umístění a výrazně vylepšenému tepelnému nebude pant při návratu vystaven tak extrémnímu namáhání jako doposud, čímž by se měl eliminovat problém s jeho prohoříváním. Z vnitřní strany se také ukrývají předělané malé nádrže, z nichž se čerpají pohonné látky při přistání. Z nákladového prostoru bylo také odstraněno (nebo nahrazeno lepším řešením) výrazné množství dočasných podpůrných konstrukcí, které na starších prototypech létaly. Tím se i přes poměrně malé zvýšení Starship oproti výraznému zvětšení nádrží paradoxně podařilo zvětšit nákladový prostor.

Super Heavy Starship pro sedmý letový test na startovní rampě
Super Heavy Starship pro sedmý letový test na startovní rampě
Zdroj: SpaceX

V něm se nyní také nachází nová generace deployeru pro družice Starlink třetí generace, čímž se dostáváme k jednom z cílů této mise. V tomto deployeru je totiž tentokrát umístěno deset hmotnostních a rozměrových simulátorů Starlinků, které budou během letu vypuštěny, jakožto demonstrace schopnosti vynášet Starlinky na oběžnou dráhu. Co se týče dalších vylepšení, tak je nově vyřešený přívod pohonných látek z hlavních nádrží k vakuovým Raptorům nebo výrazně upravený tepelný štít s vylepšeným uchycovacím mechanismem a ablativní vrstvou na více místech. V rámci tohoto letu se bude na Starship nacházet několik kovových destiček, z nichž jedna by měla být vybavena aktivním chlazením. Jejich účel je především prozkoumat alternativní provedení tepelného štítu. Mimo to bylo také několik desítek destiček úmyslně odebráno na vybraných místech a trajektorie návratu byla optimalizována pro co největší namáhání.

Pohled na dveře nákladového prostoru (v pravém horním rohu můžete vidět makety záchytných pinů)
Pohled na dveře nákladového prostoru (v pravém horním rohu můžete vidět makety záchytných pinů)
Autor: Starship Gazer

Z menších změn tu máme například přemístění antén Starlinku, nové kamery, vylepšená avionika, která prošla kompletním přepracováním, což bude umožňovat provádět stále složitější mise, jako přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze, nebo zachycení Starship pomocí Chopsticks. Dále tu jsou vylepšené navigační systémy nebo baterie, které poskytují čtyřiadvaceti vysokonapěťovým aktuátorům 2,7 MW elektrické energie. Na bocích se také nacházejí makety zachytávacích pinů, podobných těm, které má Super Heavy, jen s tím rozdílem, že na Starship jsou chráněné tepelným štítem. Jejich primární účel je ovšem vyzkoušet nikoli odolnost této konstrukce, ale tepelného štítu kvůli ověření naměřených dat při šestém letu.

To by v tuto chvíli stačilo ke Starship, která tentokrát bude nejspíše hlavní hvězdou dne, ovšem nesmíme zapomenout ani na Super Heavy B14. Ta si také připíše prvenství a to v podobě letu s Raptorem, jenž má již jeden let za sebou. Konkrétně letěl při misi IFT-5 na Super Heavy B12, kterou se jako první v historii podařilo úspěšně zachytit pomocí Chopsticks. O totéž se tentokrát pokusí i Super Heavy B14. Při minulé misi byl bohužel pokus o záchyt vinou poškození hardwaru na integrační věži odvolán a raketa tak dosedla na hladinu Mexického zálivu pár kilometrů od pobřeží. Konkrétně Musk zmínil, že došlo ke ztrátě spojení mezi věží a střediskem řízení startu, přičemž i za tohoto stavu by měla být věž schopna klesající Super Heavy bezpečně zachytit. Aby se zabránilo opakování tohoto scénáře, byly provedeny úpravy systémů Chopsticks. Na ně byly také přidány radarové systémy pro zvýšení přesnosti měření vzdálenosti mezi rameny a raketou při přistání.

Závěrečný přehled:

Čas a datum startu: 15. ledna ve 23:00 SEČ
Startovní okno: 60 minut (23:00 – 00:00)
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B14 + S33)
Primární náklad: 10 hmotnostních a rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o návrat na rampu a zachycení pomocí Chopsticks
Druhý stupeň: Starship provede simulované přistání v Indickém oceánu

Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT: 15. ledna 16:21
SpaceX potvrdila, že dnes se start z důvodu špatného počasí neuskuteční a byl odložen na 16. ledna ve 23:00 SEČ.

EDIT: 16. ledna 23:06
Start proběhne ve 23:37, přenos začne ve 23:20.

Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://x.com/
https://ringwatchers.com/
https://x.com/

Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/01/Gg6NUlXWIAAC3v5-scaled.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GflEPOPXUAI4Jyw?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhEVVb2X0AAX6AT?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhSToJLbcAAzJvd?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhGR9GqXEAEdI00?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 11

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
34 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Ivo
Ivo
1 měsíc před

Odklad na 16.1.2025.

Thales
Thales
1 měsíc před

Já už se musím fakt smát 😀 Chápu technické důvody i počasí, ale to čachrování s datumy mezi IFT7 a NG je už vážně komické 😀 Tak co, poletí zítra oba, nebo se opět něco změní? kam se hrabou závody formule 1 nebo sport.

lablackpepper
lablackpepper
1 měsíc před
Odpověď  Thales

Jsou to nové nosiče, odklady jsou úplně normální. Však se dočkáme. 🙂

Thales
Thales
1 měsíc před
Odpověď  lablackpepper

Jsem si toho vědom, což jsem i psal. Spíš mi jde o to, jak se mezi sebou střídají kdo bude první a kdo druhý.

Thales
Thales
1 měsíc před
Odpověď  lablackpepper

Také jde o to, že mám kolem sebe lidi, kteří kosmonautiku nijak sami aktivně nesledují, ale když jim dám vědět, že se děje něco takového mimořádného, tak se rádi podívají. Když se to jednou změní, tak OK, nic se neděje. Když je tolik změn za sebou, tak ztrácí trpělivost, už je to nebaví a já jsem pak za blba.

Cilek
Cilek
1 měsíc před
Odpověď  Thales

Zkuste požádat o odškodné u SpaceX.

Thales
Thales
1 měsíc před
Odpověď  Cilek

To mi nepřišlo moc vtipné.

PetrDub
PetrDub
1 měsíc před
Odpověď  Thales

Další možnost je takovým lidem říkat až těsně před startem, třeba T-0:05:00, to už počasí, tankovaní atp. je vyřešené.

Naposledy upraveno 1 měsíc před by PetrDub
Dušan Majer
Administrátor
1 měsíc před
Odpověď  Thales

Berte to jako filtr. Kdo překoná tyto nezdary, velmi pravděpodobně už u oboru zůstane. 😉

Tom
Tom
1 měsíc před
Odpověď  Thales

To mate jednoduche.
Nerikejte jim dopredu, pockejte az to odstartuje a pak jim dejte odkaz na stream.
Takovym lidem je uplne jedno jestli to uvidi „na zivo“ nebo o par hodin pozdeji, Stejne jako ja zas nemusim videt nazivo treba fotbal 🙂
Edit: preklepy

Naposledy upraveno 1 měsíc před by Tom
mrcamrca
mrcamrca
1 měsíc před
Odpověď  Thales

Chápeš počasí, chápeš technické důvody, ale nechápeš odklad startu. Posloucháš se?

Naposledy upraveno 1 měsíc před by mrcamrca
John Peri
John Peri
1 měsíc před

Dobrý den.
O tomto letu se rozepsal i Tomáš Přibyl zde :
https://www.idnes.cz/technet/vesmir/starship-vesmir-sedmy-let-spacex-mesic-pristani-mechazilla-musk.A250115_141234_tec_vesmir_vse#space-a

Dávám to sem jen pro doplnění informací, protože KosmonautiX je stále jediným zprostředkovatelem všech kosmických informací v Českém jazyce.

Kamil
Kamil
1 měsíc před

Start plánovaný na 23:37

Petr1
Petr1
1 měsíc před

Dobrý večer,
Chci se zeptat jak to vypadá s přímým komentovaným přenosem. Zatím se neděje nic, na obrazovce pouze probíhá odpočítávání, ale není slyšet žádný zvuk, natož pak komentář.
Děkuji za odpověď.

Dušan Majer
Administrátor
1 měsíc před
Odpověď  Petr1

Hezký den,
start byl odložen na 23:37, přenos začne ve 23:20. Zapomněl jsme to zmínit v článku. Díky!

VitHrachovy
VitHrachovy
1 měsíc před
v600
v600
1 měsíc před

Ztráta SH:
Potíže můžou způsobit i baterie, jestli vezou nějaké lithiovky s 3MWh energie…

Naposledy upraveno 1 měsíc před by v600
Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  v600

Možné to je, ale spíš bych hádal něco jiného. Viděli jsme, že se vypínaly jednotlivé motory. Pokud přímo neexplodovaly, tak by taková nerovnováha způsobila prudkou rotaci a roztržení lodi dynamickými silami. Navíc si myslím, že v době práce motorů bude baterie v klidu a energii bude dodávat generátor (tady se možná pletu).

Vojta
Vojta
1 měsíc před
Odpověď  Vojta

Tak to nakonec vypadá na únik paliva a požár nad motorovou sekcí. To nejspíš odstavilo motory a znemožnilo manévrování.

Cilek
Cilek
1 měsíc před
Odpověď  v600

Tak velkou kapacitu ty akumulátory určitě nemají. To by byla baterka tak pro lokomotivu.

MilanV
MilanV
1 měsíc před
Odpověď  Cilek

To je bohužel častá zavlečená chyba ve všech možných médiích. Nejdříve to začalo s tím, že někdo uvedl nepřesnou formulaci, která se dala vyložit jako že baterie má kapacitu 3MW. Pak někomu dojde, že waty nejsou jednotka energie, a doplní domnělý překlep na 3MWh.

Podle mě – ale také jen odhaduji – je 3MW špičkový výkon, co daná baterka umí dát. A to je pro toto její použití důležitý údaj, tak se to „s ní táhne“ jako její důležitá charakteristika. No ale z běžného života jsme zvyklí spíš, že výkon dá baterka pokaždé dostatečný a zajímá nás hlavně její kapacita. Samozřejmě odhlédněme od toho, že ve spoustě případů to není pravda – důležité je, že tak vzniklo to nedorozumění. Aspoň podle mého názoru.

Cilek
Cilek
30 dní před
Odpověď  MilanV

Lidi mají často problém s rozlišováním jednotek. Písmenko sem, písmenko tam, žádný problém. V médiích jsem ale MWh neviděl.

zvejkal
zvejkal
1 měsíc před
Odpověď  v600

Ale jednalo sa o stratu StarShip, nie „SH“ – SuperHeavy.

SuchacCZ
SuchacCZ
1 měsíc před

Malý postřeh k tomu kousku plandavého plechu – v momentě, kdy se trhlina otvírala, tak byly ve videu vidět „šmouhy“, které by mohly být buď úlomky odpadávajícího ledu, nebo obláčky unikajícího plynu/paliva.

Tinukedaya
Tinukedaya
1 měsíc před
Dušan Majer
Administrátor
1 měsíc před
Odpověď  Tinukedaya

Díky.

Cateye
Cateye
30 dní před

Další video od pasažéra z letadla. No, kdyby do těch trosek vletěla civilní aerolinka, tak nevím, nevím. Jsem zvědavý jak zareaguje FAA…

Tinukedaya
Tinukedaya
30 dní před
Odpověď  Cateye

Tak predpokladam, ze koridor po cele delce letu byl uzavreny pro leteckou dopravu, takze by neco takoveho vubec nemelo hrozit.

Vojta
Vojta
30 dní před
Odpověď  Tinukedaya

Letadla před vletem do koridoru čekala (kroužila). Asi se prověří, že trosky opravdu padaly jen v koridoru. Druhá věc je, že koridor jde i přes obydlené ostrovy a ty už uhnout ani počkat nemůžou. Tohle se asi nedá odbýt jen tím, že je to jen test a s nehodou se počítá.

Mimochodem, podle Scotta Manleyho by se mělo vyšetřovat i nepovedené přistání boosteru New Shepard.

Radim Pretsch
30 dní před
Odpověď  Vojta

1) Vyšetřuje se každá nehoda. Na to nepotřebujete potvrzení z internetu.

2) Nikdo nic neodbývá. Proto se stanovují bezpečnostní koridory. V obydlených oblastech je samozřejmě vyhlášen mimořádný režim.
Tyto situace berou všichni zúčastnění velmi vážně.

Ivo
Ivo
30 dní před
Odpověď  Vojta

On havaroval NS?

Tinukedaya
Tinukedaya
30 dní před
Odpověď  Vojta

Tak to je samozrejme, ze obydlene oblasti neuhnout. Jak uz rikal pan Pretsh tam jsou zase jine prcedury jak je upozornit/chranit. Ja reagoval na cobykdyby do trosek vlitlo letadlo od Cateye.

Vojta
Vojta
30 dní před
Odpověď  Tinukedaya

Jen jsem se snažil doplnit odpověď na otázku „Jak zareaguje FAA“. Zásah troskami může hrozit i mimo koridor, pokud se raketa odchýlí od kurzu (to se nejspíš nestalo) nebo byl koridor příliš úzký a nepočítal s daným typem nehody. To se asi taky nestalo, ale obě varianty (mimo jiné) musí FAA nebo jiný úřad prověřit v rámci vyšetřování.

Ivo
Ivo
30 dní před
Odpověď  Cateye

No pokud by tam nějaká aerolinka resp. jejich letadlo jen tak vletělo a bude spadat pod jurisdikci FAA, tak by to určitě FAA určitě s tou aerolinkou řešila.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.