Pokud bude v dnešních nočních hodinách počasí příznivě nakloněno, mohli bychom se dočkat již sedmého startu Super Heavy Starship, který se ponese v duchu velkých očekávání. Vůbec poprvé se na svůj let vydá Starship druhé generace. Na ní byly provedeny tisíce hardwarových a softwarových změn. Některé jsou patrné na první pohled, některé po důkladnějším prozkoumání, ovšem největší část stále zůstává zahalena tajemstvím. Pojďme se každopádně nejen na vylepšenou Starship, ale celý sedmý let podívat důkladněji.

Autor: Ondra Prokeš
Starship druhé generace je na první pohled rozeznatelná od generace první, což nám napovídá, že se odehrávaly výrazné změny na samotné konstrukci. Jednou z těch hlavních, které si ovšem nemusíte na první pohled všimnout je, že druhá generace měří na výšku přibližně o 1,8 metru více. Na první pohled se nejedná o velký rozdíl, ovšem stále je to jeden z faktorů, který umožnil zvětšení hlavních nádrží, a to až o 25%. Starship druhé generace je nyní tedy schopna pojmout až 1 500 tun pohonných látek.

Autor: Starship Gazer
Čeho si ale nejspíše všimne každý, je zásadně přepracovaná špička, včetně předních klapek. Ty jsou nově menší, mnohem tenčí, lehčí, ale především jinak umístěny. Nachází se blíže k vrcholu špičky a více na závětrné straně. Díky tomuto umístění a výrazně vylepšenému tepelnému nebude pant při návratu vystaven tak extrémnímu namáhání jako doposud, čímž by se měl eliminovat problém s jeho prohoříváním. Z vnitřní strany se také ukrývají předělané malé nádrže, z nichž se čerpají pohonné látky při přistání. Z nákladového prostoru bylo také odstraněno (nebo nahrazeno lepším řešením) výrazné množství dočasných podpůrných konstrukcí, které na starších prototypech létaly. Tím se i přes poměrně malé zvýšení Starship oproti výraznému zvětšení nádrží paradoxně podařilo zvětšit nákladový prostor.

Zdroj: SpaceX
V něm se nyní také nachází nová generace deployeru pro družice Starlink třetí generace, čímž se dostáváme k jednom z cílů této mise. V tomto deployeru je totiž tentokrát umístěno deset hmotnostních a rozměrových simulátorů Starlinků, které budou během letu vypuštěny, jakožto demonstrace schopnosti vynášet Starlinky na oběžnou dráhu. Co se týče dalších vylepšení, tak je nově vyřešený přívod pohonných látek z hlavních nádrží k vakuovým Raptorům nebo výrazně upravený tepelný štít s vylepšeným uchycovacím mechanismem a ablativní vrstvou na více místech. V rámci tohoto letu se bude na Starship nacházet několik kovových destiček, z nichž jedna by měla být vybavena aktivním chlazením. Jejich účel je především prozkoumat alternativní provedení tepelného štítu. Mimo to bylo také několik desítek destiček úmyslně odebráno na vybraných místech a trajektorie návratu byla optimalizována pro co největší namáhání.

Autor: Starship Gazer
Z menších změn tu máme například přemístění antén Starlinku, nové kamery, vylepšená avionika, která prošla kompletním přepracováním, což bude umožňovat provádět stále složitější mise, jako přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze, nebo zachycení Starship pomocí Chopsticks. Dále tu jsou vylepšené navigační systémy nebo baterie, které poskytují čtyřiadvaceti vysokonapěťovým aktuátorům 2,7 MW elektrické energie. Na bocích se také nacházejí makety zachytávacích pinů, podobných těm, které má Super Heavy, jen s tím rozdílem, že na Starship jsou chráněné tepelným štítem. Jejich primární účel je ovšem vyzkoušet nikoli odolnost této konstrukce, ale tepelného štítu kvůli ověření naměřených dat při šestém letu.
To by v tuto chvíli stačilo ke Starship, která tentokrát bude nejspíše hlavní hvězdou dne, ovšem nesmíme zapomenout ani na Super Heavy B14. Ta si také připíše prvenství a to v podobě letu s Raptorem, jenž má již jeden let za sebou. Konkrétně letěl při misi IFT-5 na Super Heavy B12, kterou se jako první v historii podařilo úspěšně zachytit pomocí Chopsticks. O totéž se tentokrát pokusí i Super Heavy B14. Při minulé misi byl bohužel pokus o záchyt vinou poškození hardwaru na integrační věži odvolán a raketa tak dosedla na hladinu Mexického zálivu pár kilometrů od pobřeží. Konkrétně Musk zmínil, že došlo ke ztrátě spojení mezi věží a střediskem řízení startu, přičemž i za tohoto stavu by měla být věž schopna klesající Super Heavy bezpečně zachytit. Aby se zabránilo opakování tohoto scénáře, byly provedeny úpravy systémů Chopsticks. Na ně byly také přidány radarové systémy pro zvýšení přesnosti měření vzdálenosti mezi rameny a raketou při přistání.
Závěrečný přehled:
Čas a datum startu: 15. ledna ve 23:00 SEČ
Startovní okno: 60 minut (23:00 – 00:00)
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B14 + S33)
Primární náklad: 10 hmotnostních a rozměrových simulátorů družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o návrat na rampu a zachycení pomocí Chopsticks
Druhý stupeň: Starship provede simulované přistání v Indickém oceánu
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 22:45 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
EDIT: 15. ledna 16:21
SpaceX potvrdila, že dnes se start z důvodu špatného počasí neuskuteční a byl odložen na 16. ledna ve 23:00 SEČ.
EDIT: 16. ledna 23:06
Start proběhne ve 23:37, přenos začne ve 23:20.
Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
https://x.com/
https://ringwatchers.com/
https://x.com/
Zdroje obrázků:
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2025/01/Gg6NUlXWIAAC3v5-scaled.jpeg
https://pbs.twimg.com/media/GflEPOPXUAI4Jyw?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhEVVb2X0AAX6AT?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhSToJLbcAAzJvd?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhGR9GqXEAEdI00?format=jpg&name=4096×4096
Odklad na 16.1.2025.
Já už se musím fakt smát 😀 Chápu technické důvody i počasí, ale to čachrování s datumy mezi IFT7 a NG je už vážně komické 😀 Tak co, poletí zítra oba, nebo se opět něco změní? kam se hrabou závody formule 1 nebo sport.
Jsou to nové nosiče, odklady jsou úplně normální. Však se dočkáme. 🙂
Jsem si toho vědom, což jsem i psal. Spíš mi jde o to, jak se mezi sebou střídají kdo bude první a kdo druhý.
Také jde o to, že mám kolem sebe lidi, kteří kosmonautiku nijak sami aktivně nesledují, ale když jim dám vědět, že se děje něco takového mimořádného, tak se rádi podívají. Když se to jednou změní, tak OK, nic se neděje. Když je tolik změn za sebou, tak ztrácí trpělivost, už je to nebaví a já jsem pak za blba.
Zkuste požádat o odškodné u SpaceX.
To mi nepřišlo moc vtipné.
Další možnost je takovým lidem říkat až těsně před startem, třeba T-0:05:00, to už počasí, tankovaní atp. je vyřešené.
Berte to jako filtr. Kdo překoná tyto nezdary, velmi pravděpodobně už u oboru zůstane. 😉
To mate jednoduche.
Nerikejte jim dopredu, pockejte az to odstartuje a pak jim dejte odkaz na stream.
Takovym lidem je uplne jedno jestli to uvidi „na zivo“ nebo o par hodin pozdeji, Stejne jako ja zas nemusim videt nazivo treba fotbal 🙂
Edit: preklepy
Chápeš počasí, chápeš technické důvody, ale nechápeš odklad startu. Posloucháš se?
Dobrý den.
O tomto letu se rozepsal i Tomáš Přibyl zde :
https://www.idnes.cz/technet/vesmir/starship-vesmir-sedmy-let-spacex-mesic-pristani-mechazilla-musk.A250115_141234_tec_vesmir_vse#space-a
Dávám to sem jen pro doplnění informací, protože KosmonautiX je stále jediným zprostředkovatelem všech kosmických informací v Českém jazyce.
Start plánovaný na 23:37
Dobrý večer,
Chci se zeptat jak to vypadá s přímým komentovaným přenosem. Zatím se neděje nic, na obrazovce pouze probíhá odpočítávání, ale není slyšet žádný zvuk, natož pak komentář.
Děkuji za odpověď.
Hezký den,
start byl odložen na 23:37, přenos začne ve 23:20. Zapomněl jsme to zmínit v článku. Díky!
Záběry trosek lodi při návratu do atmosféry:
https://x.com/adavenport354/status/1880026262254809115
https://x.com/deankolson87/status/1880026759133032662
Ztráta SH:
Potíže můžou způsobit i baterie, jestli vezou nějaké lithiovky s 3MWh energie…
Možné to je, ale spíš bych hádal něco jiného. Viděli jsme, že se vypínaly jednotlivé motory. Pokud přímo neexplodovaly, tak by taková nerovnováha způsobila prudkou rotaci a roztržení lodi dynamickými silami. Navíc si myslím, že v době práce motorů bude baterie v klidu a energii bude dodávat generátor (tady se možná pletu).
Tak to nakonec vypadá na únik paliva a požár nad motorovou sekcí. To nejspíš odstavilo motory a znemožnilo manévrování.
Tak velkou kapacitu ty akumulátory určitě nemají. To by byla baterka tak pro lokomotivu.
To je bohužel častá zavlečená chyba ve všech možných médiích. Nejdříve to začalo s tím, že někdo uvedl nepřesnou formulaci, která se dala vyložit jako že baterie má kapacitu 3MW. Pak někomu dojde, že waty nejsou jednotka energie, a doplní domnělý překlep na 3MWh.
Podle mě – ale také jen odhaduji – je 3MW špičkový výkon, co daná baterka umí dát. A to je pro toto její použití důležitý údaj, tak se to „s ní táhne“ jako její důležitá charakteristika. No ale z běžného života jsme zvyklí spíš, že výkon dá baterka pokaždé dostatečný a zajímá nás hlavně její kapacita. Samozřejmě odhlédněme od toho, že ve spoustě případů to není pravda – důležité je, že tak vzniklo to nedorozumění. Aspoň podle mého názoru.
Lidi mají často problém s rozlišováním jednotek. Písmenko sem, písmenko tam, žádný problém. V médiích jsem ale MWh neviděl.
Ale jednalo sa o stratu StarShip, nie „SH“ – SuperHeavy.
Malý postřeh k tomu kousku plandavého plechu – v momentě, kdy se trhlina otvírala, tak byly ve videu vidět „šmouhy“, které by mohly být buď úlomky odpadávajícího ledu, nebo obláčky unikajícího plynu/paliva.
Tady je videt okamzik RUD
https://x.com/FlyerXT/status/1880027458642350095/video/1
Díky.
Další video od pasažéra z letadla. No, kdyby do těch trosek vletěla civilní aerolinka, tak nevím, nevím. Jsem zvědavý jak zareaguje FAA…
Tak predpokladam, ze koridor po cele delce letu byl uzavreny pro leteckou dopravu, takze by neco takoveho vubec nemelo hrozit.
Letadla před vletem do koridoru čekala (kroužila). Asi se prověří, že trosky opravdu padaly jen v koridoru. Druhá věc je, že koridor jde i přes obydlené ostrovy a ty už uhnout ani počkat nemůžou. Tohle se asi nedá odbýt jen tím, že je to jen test a s nehodou se počítá.
Mimochodem, podle Scotta Manleyho by se mělo vyšetřovat i nepovedené přistání boosteru New Shepard.
1) Vyšetřuje se každá nehoda. Na to nepotřebujete potvrzení z internetu.
2) Nikdo nic neodbývá. Proto se stanovují bezpečnostní koridory. V obydlených oblastech je samozřejmě vyhlášen mimořádný režim.
Tyto situace berou všichni zúčastnění velmi vážně.
On havaroval NS?
Tak to je samozrejme, ze obydlene oblasti neuhnout. Jak uz rikal pan Pretsh tam jsou zase jine prcedury jak je upozornit/chranit. Ja reagoval na cobykdyby do trosek vlitlo letadlo od Cateye.
Jen jsem se snažil doplnit odpověď na otázku „Jak zareaguje FAA“. Zásah troskami může hrozit i mimo koridor, pokud se raketa odchýlí od kurzu (to se nejspíš nestalo) nebo byl koridor příliš úzký a nepočítal s daným typem nehody. To se asi taky nestalo, ale obě varianty (mimo jiné) musí FAA nebo jiný úřad prověřit v rámci vyšetřování.
No pokud by tam nějaká aerolinka resp. jejich letadlo jen tak vletělo a bude spadat pod jurisdikci FAA, tak by to určitě FAA určitě s tou aerolinkou řešila.