sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

AeroVironment

Společnost AeroVironment, dodavatel obrany zaměřený na bezpilotní vzdušná vozidla, oznámil 19. listopadu, že plánuje získat BlueHalo, společnost zabývající se obrannými a vesmírnými technologiemi. Hodnota obchodu je přibližně 4,1 miliardy dolarů.

Kepler Communications

Kanadský operátor Kepler Communications požádal Federální komunikační komisi, aby schválila celkem 18 družic, včetně 10 s optickým užitečným zatížením, které by měly být vypuštěny koncem příštího roku. Společnost plánuje provozovat větší družice s menším počtem.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Aneb jak SpaceX drtí konkurenci

12. ledna proběhla na základně Starbase v jižním Texasu prezentace Elona Muska, kde shrnul úspěchy SpaceX v roce 2023. O tom, že jich nebylo málo svědčí i to, že jen samotná přednáška má bez dotazů délku 59 minut. V prezentaci jsme se dozvěděli spoustu zajímavých statistik a nových informací, nejen o Super Heavy Starship, ale i Falconu, Dragonu, nebo Starlinku. V tomto článku tak najdete všechny podstatné informace, které jsme se v Muskově prezentaci dozvěděli.

Falcon

Zničený stupeň B1058 při návratu do přístavu.
Zničený stupeň B1058 při návratu do přístavu.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

V roce 2023 se Falcony staly rodinou raket, která má za sebou během jediného roku 96 startů (91× Falcon 9 a 5× Falcon Heavy). K tomu Musk dodal, že žádná jiná rodina raket orbitální třídy neabsolvovala během jednoho roku více než 63 startů, což doposud držela rodina raket Sojuz. Dále Musk zmiňuje i Falcon Heavy, který startoval v loňském roce celkem pětkrát a překonal tak v počtu startů za rok legendární Saturn V, který měl v roce 1969 čtyři starty. Je také důležité poznamenat, že všechny starty Falconu 9, ale i Falconu Heavy skončily úspěchem a všechny první stupně bezpečně přistály, pokud nepočítáme stupeň B1058, který se kvůli nepříznivým podmínkám na moři převrátil při převozu do přístavu.

Start Falconu Heavy na misi se sondou Psyche.
Start Falconu Heavy na misi se sondou Psyche.
Zdroj: SpaceX

Další velmi podstatnou informací bylo, že celkem dvě třetiny všech misí tedy přes 60 startů, které Falcon 9 za rok 2023 absolvoval, byly mise s družicemi Starlink. Musk také vyjmenoval pár zajímavých startů, o které se SpaceX postarala, včetně vynesení americké sondy Psyche, evropské sondy Euclid, miniraketoplánu X-37B, misí programu Transporter a také si Musk neodpustil narážku na smlouvu uzavřenou se společností Amazon na vynesení družic konstelace Kuiper, která se má stát přímou konkurencí Starlinku. Dále bylo zmíněno, že se povedlo překonat hranici již devatenácti použití prvního stupně a to za tři a půl roku jeho služby. Během této doby první stupeň B1058 vynesl na oběžnou dráhu 860 družic o celkové hmotnosti 260 metrických tun. Zajímavou informací také bylo, že v současné době se plánuje první stupeň Falconu 9 použít až čtyřicetkrát, což je opravdu neuvěřitelně vysoké číslo, stejně jako sto padesát, což je počet startů, které by chtěla SpaceX letos uskutečnit. Mimo to se SpaceX letos také podařilo obsloužit dva starty z jedné rampy za méně než čtyři dny, ale podle Muska by se na konci roku měl potřebný čas zkrátit na  méně než 24 hodin.

Graf porovnávající hmotnost nákladu, který vynesla SpaceX a zbytek světa v roce 2023, 2022 a 2021.
Graf porovnávající hmotnost nákladu, který vynesla SpaceX a zbytek světa v roce 2023, 2022 a 2021.
Zdroj: SpaceX

Dalším tématem je hmotnost nákladu dopraveného na oběžnou dráhu v roce 2023, kde je porovnání hmotnosti všech nákladů, které SpaceX vypustila na oběžnou dráhu s náklady, které vypustil zbytek světa. Výsledek tohoto grafu je až děsivý, jelikož ukazuje, že jediná soukromá společnost dopravila v minulém roce na oběžnou dráhu 80% veškerého nákladu, konkrétně 1 200 tun a toto číslo by se mělo během tohoto roku zvýšit o dalších 50%, pokud se SpaceX podaří cíl, který si do tohoto roku vytyčila. Nutno podotknout, že se jí to v minulých letech velmi dařilo. Pokud tak zůstane startovní kadence ostatních společností a agentur na stejné úrovni jako doposud, znamenalo by to, že se v tomto roce SpaceX postará o vynesení 90% veškerého nákladu na oběžnou dráhu a to vše bez Super Heavy Starship, která bude schopna ve své další vývojové fázi schopna vynést na oběžnou dráhu až 200 tun nákladu při jednom startu a to stále při plné znovupoužitelnosti.

Dragon

Co se týče flotily kosmických lodí Dragon, tak ta v roce 2023 překonala hranici 1 300 dní pobytu na oběžné dráze, což je více, než měla celá flotila raketoplánů za celou svou historii. Na konci roku 2023 byl počet astronautů, které Dragony dopravily na oběžnou dráhu 42 a v letošním roce je podle Muska v plánu sedm až osm startů lodí Dragon. S tím souvisí i to, že SpaceX dokončila na rampě SLC-40 obslužnou věž pro nástup astronautů.

Dragon na celou svou historii.
Dragon za celou svou historii.
Zdroj: SpaceX

Starlink

Konstelaci družic Starlink jistě nemusím představovat. Jejím cílem je zajistit celosvětový přístup k vysokorychlostnímu internetu. Tuto síť SpaceX buduje již od roku 2019 a v současné době se na oběžné dráze pohybuje přes pět tisíc družic spadající pod tuto konstelaci. Od té doby postupně nabírala nové uživatele, kterých je k lednu 2024 přes 2,3 milionu ve více než sedmdesáti zemích světa. Družice V2 mini, které SpaceX začala vypouštět v minulém roce, mají oproti verzi 1.5 dvakrát větší přenosovou kapacitu, podle Muska tedy 165 Tb/s. Dále také uvedl, že z technického hlediska je největším cílem firmy snížit průměrnou latenci systému pod 20 milisekund.

Mapa zobrazující používání Starlinku ve světě.
Mapa zobrazující používání Starlinku ve světě.
Zdroj: SpaceX

Dalším vylepšením na generaci V2 mini je změna pohonu. Družice již nemají motor, který by využíval krypton, ale nově přešli na argon, kterého je daleko více a je tak levnější. Mimo to také tyto motory produkují 2,4× větší tah a mají patnáctkrát větší specifický impuls. Již nějakou dobu jsou také družice vybavovány laserovými pojítky, umožňující komunikaci mezi družicemi. Aktuálně konstelace využívá více jak devět tisíc laserů, které jsou schopné předávat informace na vzdálenost až tři tisíce kilometrů datovým přenosem až sto gigabitů za sekundu. A to ne dohromady, ale na každou linku zvlášť.

Slide o službě Direct to Cell. Na obrázku můžete vidět první družice vybaveny touto technologií.
Slide o službě Direct to Cell. Na obrázku můžete vidět první družice vybaveny touto technologií.
Zdroj: SpaceX

Řeč přišla také na službu Direct to Cell, která je zajišťována ve spolupráci s operátorem T-mobile. Díky ní se ke konstelaci budou moci připojovat mimo klasické pozemní terminály i mobilní telefony. Díky tomu tak může být člověk online kdykoli a kdekoli. Nedávno byly vypuštěny první družice podporující technologii Direct to Cell a proběhl již také test, při kterém se mezi dvěma telefony posílaly chaty skrze aplikaci iMessage. Musk také zmínil, že tato technologie se nemá stát konkurencí klasických mobilních operátorů a rozhodně není určena pro velké přenosy dat. Údajně by po dokončení konstelace měl být datový přenos skrz Direct to Cell zhruba 7 megabitů za sekundu v rámci jednoho sektoru, který bude na Zemi zabírat plochu několika stovek čtverečních kilometrů. Video skrze tuto službu by jste si tak pustili pouze v případě, že byste se nacházeli například uprostřed Atlantiku, kde by nebylo připojené žádné další zařízení. V reálné situaci, kdy bude v rámci jednoho sektoru připojeno několik desítek až stovek zařízení, bude datový přenos stačit maximálně na odeslání textové zprávy, k čemuž je koneckonců tato služba určená. Tedy k odeslání například nouzové zprávy v případě, že nebude žádná jiná možnost spojení.

Super Heavy Starship

Pohled na motorovou sekci Super Heavy B9.
Pohled na motorovou sekci Super Heavy B9.
Zdroj: SpaceX

Blok o Super Heavy Starship začíná připomenutím, že jde o největší létající objekt, jaký byl kdy vyroben a tah třiatřiceti motorů Raptor na Super Heavy je v současné chvíli dvakrát vyšší, než u legendárního Saturnu V. Musk ale dodal, že do budoucna s určitými vylepšeními bude tah vyšší až třikrát. Dále zmínil, že mezi prvním a druhým letem byly realizovány mnohá vylepšení startovní rampy i samotné rakety, což pro nás není žádná nová informace. V prezentaci se ale nacházely také nové pěkné záběry na záplavový systém. Ovšem informace, nad kterou se spekulovalo již delší dobu, a to konkrétně stavba druhé texaské startovní rampy, je nyní oficiálně potvrzena a víme tak, že SpaceX s druhou rampou počítá.

V prezentaci byla použita stará vizualizace dvou startovních věží.
V prezentaci byla použita stará vizualizace dvou startovních věží.
Zdroj: SpaceX

Z ní budou pravděpodobně moci létat pouze nové generace Super Heavy Starship, jelikož má sestava výrazně narůst do výšky. Až bude druhá rampa v provozu, bude se moci začít s přestavbou té současné, první, aby byla též schopná obsluhovat Super Heavy Starship nové generace. Pokládáte si však otázku o kolik bude nová generace vyšší? Podle Muskova vyjádření by celková výška sestavy neměla být 120, ani 130, ale 140 až 150 metrů, což je naprosto šílené. Nyní ale k jedné z nejpodstatnějších informací, která v části o Starship zazněla. Důvod ztráty Starship S25 při druhém letu bylo odpouštění přebytečného kapalného kyslíku z nádrží, což způsobilo požár. Paradoxně pokud by se na palubě S25 nacházel náklad, nemuselo by dojít k odpouštění kyslíku a Starship by se bezpečně dostala na cílovou dráhu. Díky tomu je Musk ohledně úspěchu třetího letového testu vcelku optimistický, samozřejmě co se týče dosažení správné dráhy. Návrat do atmosféry bude o poznání složitější úkol.

Slide věnovaný přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze.
Slide věnovaný přečerpávání pohonných látek na oběžné dráze.
Zdroj: SpaceX

Co se týče plánů na třetí testovací let, tak zde přichází prostor pro spekulace, jelikož mezi milníky, kterých chce SpaceX při tomto letu dosáhnout, patří i deorbitační zážeh. To by ovšem znamenalo, že Starship S28 zamíří na orbitální oběžnou dráhu, tedy perigeum bude výše, než 100 kilometrů. Mezi další body, které chce firma za letu prověřit, patří odzkoušení dveří nákladového prostoru a přečerpávání pohonných látek mezi nádržemi, což je stěžejní systém nejen pro lety k Marsu, ale i pro lunární lander programu Artemis. Program pro třetí let je tedy vcelku nabitý a je otázkou, jestli by se všechny tyto akce daly stihnout při transatmosférickém letu, na který mířily minulé dva starty.

Nový design vypouštěcích dvířek nákladového prostoru.
Nový design vypouštěcích dvířek nákladového prostoru.
Zdroj: SpaceX

Řada přišla i na první plánovaný let se Starlinky, kde jsme si na animaci mohli všimnout nového designu dveří nákladového prostoru. Ty jsou nově rozděleny na tři části a vyklápějí se ven, zatímco současný design se zatahuje do trupu lodi a jde pouze o jednu velkou část. Ve velmi krátké sekci o lunárním landeru Musk zmínil, že SpaceX chce při jeho vývoji jít velmi daleko za požadavky NASA a to tak, aby byla Starship schopna na Měsíc dopravit dostatečné množství nákladu s takovou frekvencí, aby bylo možné vytvořit trvale obydlenou základnu na Měsíci.

Pokud bychom si tak měli shrnout úspěchy této společnosti v roce 2023 do jednoho odstavce, vypadalo by to následovně. Falcon 9 se stal nejpoužívanější raketou současnosti, Falcon Heavy překonal v počtu startů za jeden rok legendární Saturn V, první stupeň B1058 letěl devatenáctkrát a do budoucna se počítá až se čtyřiceti použitími každého prvního stupně. Společnost se v minulém roce postarala o vynesení 80% veškerého nákladu na oběžnou dráhu, Dragony překonaly v čase stráveném na oběžné dráze celou flotilu raketoplánů a také významně vylepšila konstelaci družic Starlink. Mimo jiné také uskutečnila dva testovací lety nejtěžší, největší a nejsilnější rakety světa, přičemž při druhém letu dělil Starship S25 od úspěchu pouze malý kousek. Sečteno podtrženo rok 2024 bude ze strany SpaceX velmi, ale opravdu velmi zajímavý a tato firma nemá v současné chvíli žádnou konkurenci.

Zdroje informací:
https://x.com/SpaceX/
https://www.elonx.cz/

Zdroje obrázků:
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://pbs.twimg.com/media/GCSVBm3WsAAhwL0?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/F8VWBPiagAAv0uM?format=jpg&name=4096×4096
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20
https://x.com/SpaceX/status/1745941814165815717?s=20

 

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
44 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Jiri Svarc
Jiri Svarc
9 měsíců před

Když si zadám do Googlu global bandwidth capacity, píše to výsledek 1217 Tbps. Je tedy těch 165 Tbps myšleno na všechny satelity nebo je to chyba a má být 165 Gbps?

Petr Melechin
9 měsíců před
Odpověď  Jiri Svarc

Podle mě se Musk přeřekl a myslel 165 Gbps.

MilanV
MilanV
9 měsíců před

Díky za skvělý souhrn z prezentace.

S pojmem „děsivý“ souhlasím, protože tak obrovská závislost na jedné soukromé firmě je opravdu děsivá. Je potřeba pracovat na vlastních dalších přístupech do vesmíru, i kdyby zpočátku nebyly tak ekonomicky výhodné.

Radek V.
Radek V.
9 měsíců před

U Dragonu by to mělo být 1300 dní na orbitě, ne hodin, Dragon je na ISS neustále v kosmu a to je 365 dní x 24 hodin = 8760 hodin. K tomu návštěvní lety a výměny posádek, kdy jsou týden na ISS 2 Crew Dragony.

Spytihněv
Spytihněv
9 měsíců před

SpaceX taková dominance samozřejmě vyhovuje, ale pro stát to není zdravé ať už z ekonomického nebo možná i bezpečnostního hlediska. Nemyslím, že by se SkyNet chystal získat vlastní uvědomnění, nicméně diverzifikace by byla žádoucí a doufám, že konkurence poroste právě na úkor SpaceX.

Na druhou stranu zásluhy jsou nepopopiratelné, ať už vytrhnutí ruského trnu z paty Západu v podobě dopravy na ISS (tady Crew Dragon přišel skutečně v pravou chvíli) nebo třeba i spolupráce na Artemis, kde je NASA a SpaceX opravdu propletena.

Zbynek_Mc
Zbynek_Mc
9 měsíců před

Proc musela Starship vypoustet kyslik, a proc by v pripadne nakladu nemusela? Diky

Garion
Garion
9 měsíců před
Odpověď  Zbynek_Mc

Nevím, jestli vám odpoví někdo z redakce, ale zkusím svou teorii. Nádrže pohonných látek se kvůli tlakování musí tankovat vždy do plna. Jelikož byl v plánu pouze transatmosférický let, tak kdyby zůstal v nádrži nespálený kyslík, loď by byla příliš těžká a nedoletěla by tam, kam měla. Kdyby měla náklad, kyslík by se spálil a loď by nijak netížil. S tím vypouštěním se podle mě muselo počítat dopředu, jen asi netušili, že přebytek kyslíku u trysek lodě způsobí žhavý problém.

Ivo
Ivo
9 měsíců před
Odpověď  Garion

Omlouvám se, ale to co píšete tak nějak nedává smysl, tvrdíte, že těžší loď doletí dála naopak.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 měsíců před
Odpověď  Garion

Odpověď je v zásadě správně, je tam pouze jedna nepřesnost. Není to tak, že by „loď by byla příliš těžká a nedoletěla by tam, kam měla“. Jelikož Starship nenesla žádný náklad, spotřebovala méně pohonných látek a pokud by se s poloprázdnými nádržemi pokusila vstoupit do atmosféry, začal by s obsah nádrže různě přelévat, což by způsobilo nestabilitu celého stroje. Jednodušší proto bylo kyslík vypustit. Při letu s nákladem by byly všechny pohonné látky spotřebovány při dosažení oběžné dráhy a nic by se vypouštět nemuselo.

Garion
Garion
9 měsíců před
Odpověď  Garion

Ivo: Jo, trochu jsem se do toho zamotal 🙂 Těžší loď by doletěla dále, protože by spalovala delší dobu a získala větší tah. Loď bez nákladu dosáhla parametrů dráhy dříve, než se spálilo vše. S tou tíhou nespáleného kyslíku jsem to myslel tak, že kdyby zůstal v nádrži, tak by ta tíha stahovala Starship do atmosféry dříve než bez něj a proto bylo v plánu ho vypustit. Pak jsem si ale uvědomil, že by to inženýři měli umět spočítat tak, aby dosáhli přesně těch parametrů dráhy, jakých chtěli i s tím přebytečným kyslíkem. Ale zřejmě ho tam nechtěli mít, jak píše Dušan, z těch konkrétních důvodů nestability.

Ondřej J.
Ondřej J.
9 měsíců před
Odpověď  Garion

Pokud se nemýlím, tak hmotnost lodi při letu po oběžné dráze (nebo i těsně pod ní v tomto případě) nehraje roli, tu hraje pouze rychlost a odpor horních vrstev atmosféry. Takže logiku dává vysvětlení od DM.

PetrDub
PetrDub
9 měsíců před
Odpověď  Garion

Celkově byl byl k tomu vysvětlení poněkud skeptičtější – telemetrie při startu ukazovala přibližně od poloviny samostatného letu StarShip rozdíl v množství metanu a kyslíku. Na začátku byly oba „proužky“ stejné (samozřejmě objem ani hmostnost stejné nejsou), pak dlouho klesalo množství proporcionálně a pak se něco změnilo a methan ubýval rychleji. Co přesně se stalo jsem se nikde nedočetl, ale poměr metanu a kyslíku v motoru musí být stále stejný – na jednu molekulu metanu jsou potřeba dvě molekuly kyslíku O2. Pokud bude turbočerpadlo dávat více metanu, tak ten nebude mít s čím reagovat (atmosférický kyslík už ve větších výškách moc není), a prostě jen unikne nespálený z trysky ven. Pokud tam bude moc kyslíku, tak bude mít tendenci oxidovat s čímkoliv co najde, třeba i materiálem trysky, jde tedy obecně o velmi nežádoucí stav. Pokud tedy grafika ukazovala správná data, tak metan někde unikal pryč, což se nemuselo projevit na letových parametrech. Přidáním nákladu by se prodloužila činnost motorů pro dosažení stejné rychlosti, ale nijak by se nezměnil ten poměr palivo/okysličovadlo v nádržích a pravděpodobně by mise selhala pro nedostatek metanu (pokud byla infografika v pořádku).
Jinak si myslím, že pro vypuštění přebytečného kyslíku může být ještě jeden důvod, kromě toho, co zmiňoval pan Majer – omezení rizika výbuchu při návratu. Ponechání paliva a okysličovadla v nádržích mohlo např. při propálení tepelné izolace vést k velké explozi a je možné, že se tomu chtěli vyhnout.

MOZE
MOZE
9 měsíců před
Odpověď  Garion

PeterDub, ono to môže byť podobné ako v prípade Saturnu V, (ak nemám teda zlé zdroje :D) tretí stupeň mal o niečo viac vodiku, aby mohol urobiť o jeden oblet okolo planéty navyše a mal teda zásoby navyše aby sa vyparoval, ak ten oblet nebolo treba, tak sa spalovalo v inom pomere, s palivom to ide urobiť, okysličovadla sa nezbavíte, preto ho mohli vypúšťať , aj bx to vysvetľovalo, prečo mali tak málo pohonných látok tesne pred koncom, keďže leteli ,,na prázdno“ mala im ostať veľká rezerva, zrejme sa len takto zbavili nepotrebného paliva, inak by ta nosnosť 150/200 ton nevychádzala, keď by ledva seba dostala na suborbitalnu dráhu

Ivo
Ivo
9 měsíců před
Odpověď  Garion

PetrDub a MOZE: celkovou spotřebu velice snadno ovlivníte tím jak nastavíte výkon motorů, čím menší výkon motorů, tím menší zrychlení, tím větší gravitační ztráty a tím větší spotřeba a opačně, čím více můžete nastavit výkon motorů, tím méně paliva potřebujete na dosažení stejné dráhy. Tím že si myslím, že motory zatím spíše šetří, tak by to dávalo smysl. Otázka je spíše to ubývání metanu, přiznám se, že jsem si toho nevšiml a nikde to ani nikdo tuším nekomentoval.

MOZE
MOZE
9 měsíců před
Odpověď  Garion

Ivo to by tiež dávalo zmysel, ako vravíte, spotreba by bola väčšia, no a možno by sa tak dala ,,kompenzovať“ hmotnosť chýbajúceho nákladu, teda udržiavali rovnaké zrýchlenie ako pri plnom náklade, ale stále ten kyslík navyše naznačuje, že sa niekde ,,zabavili“ metánu

Ivo
Ivo
9 měsíců před

Omlouvám se za off topic, ale nemohu si pomoci. Před 54 lety na svou dobu ultramoderní Saturn V letěl 4x za rok, oproti tomu dnes již beznadějně zastaralá SLS bude snad možná startovat jednou za tři roky. Kam jsme se to dostali, když jedna jediná soukromá společnost vynese 80% nákladů za rok? Je to hodně smutné.

Petr Scheirich
Petr Scheirich
9 měsíců před
Odpověď  Ivo

Co je na tom smutného? Podle Vás by většinu toho nákladu měly vynášet rakety financované ze státního rozpočtu?
Mělo by totéž platit třeba i pro leteckou, lodní a automobilovou dopravu?

Ivo
Ivo
9 měsíců před
Odpověď  Petr Scheirich

Smutné je na tom především to, že zatím SpaceX nemá konkurenci což zbytečně drží vysoké ceny byť ano pozitivní je, že mají dost peněz na investice do SHS.

Ivo
Ivo
9 měsíců před
Odpověď  Petr Scheirich

A ještě více smutné je na tom ta SLS, aneb dotační politika neschopných firem.

Jiří Hošek
9 měsíců před
Odpověď  Petr Scheirich

Ivo: „Omlouvám se za off topic, ale nemohu si pomoci.“
Budiž tedy jasně napsáno, že tuhle off topic debatu jste začal Vy.

„dnes již beznadějně zastaralá SLS bude snad možná startovat jednou za tři roky“
K tomu je vhodné poznamenat, že příčinou v současnosti plánované tříleté mezery mezi starty Artemis I a Artemis II není SLS, ale snaha o bezpečnost, která se projevuje v úpravách Orionu.

„A ještě více smutné je na tom ta SLS, aneb dotační politika neschopných firem.“
Smlouvy s nákladovou tvorbou ceny byly uzavřeny na výrobu prvních čtyř exemplářů SLS. Pro plánovanou výrobu pátého exempláře se NASA v současnosti snaží vyjednat smlouvu s pevnou cenou. Podle auditu OIG z 12.10.2023 je však schopnost NASA vyjednat smlouvu s pevnou cenou a snížit náklady na SLS omezena absencí konkurence. Podle tohoto auditu je SLS v současnosti jedinou nosnou raketou, která splňuje potřeby pilotovaných misí Artemis. Levnější a opakovaně použitelné komerční alternativy nejsou podle auditu dosud dostupné.
Zdroj informace:
https://oig.nasa.gov/docs/IG-24-001.pdf

Jiri Tomek
Jiri Tomek
9 měsíců před
Odpověď  Ivo

Byla úplně jiná doba. Studená válka v plném proudu, a díky ní jiné priority než jsou dnes. Kdyby v dnešní době státní rozpočty pumpovaly do návratu na Měsíc stejné peníze a lidský kapitál jako před 50 lety, už na Měsíci dávno jsme podruhé, i s trvalou základnou.

Ivo
Ivo
9 měsíců před
Odpověď  Jiri Tomek

Doba byla jiná, to souhlasím. Pokud však jde o finance, tak to vychází tak nějak nastejno, samozřejmě po započtení inflace. Jinými slovy, problém bude někde jinde.

Petr Melechin
9 měsíců před
Odpověď  Jiri Tomek

Ivo: Nevím, jak to vychází z hlediska inflace, ale v letech 1965 a 1966 tvořil rozpočet NASA kolem 4,4 % celého federálního rozpočtu USA. Dneska je to jen kolem 0,5 %, takže rozdíl tam je obrovský.

Každopádně kromě peněz je podle mě velký rozdíl v tom, že NASA v době Apolla byla ochotná víc riskovat a hlavně dělali agilní a rychlý vývoj podobně jako dnes SpaceX. Oproti tomu v současnosti je finanční efektivita vývoje v NASA velmi nízká.

Dušan Majer
Dušan Majer
9 měsíců před
Odpověď  Petr Melechin

Je to tak, rozdíl mezi podíly NASA na federálním rozpočtu jsou obrovské. Já si ještě dovolím přidat další významný rozdíl. NASA v době programu Apollo neměla velké množství meziplanetárních sond, kosmických teleskopů, nebo družic pro sledování Země. Dnes má agentura jednak výrazně omezenější rozpočet a přitom z něj financuje výrazně větší množství vědeckých projektů.

Lubo
Lubo
9 měsíců před

..ono, valcuje ako valcuje, technicky samozrejme (aj ked zas launch industry nalepeny na government ma iny business model kde efektivita prakticky ani nie je vitana), opticky tiez ale financne nie a tam sa treba mat na pozore.
Operacny zisk ULA a SpaceX Falcon divizie je zruba rovnaky okolo 200 mil USD.
Rozdiel v komercnom a vladnom revenue nie je az taky velky ako by sa z poctu startov mohlo zdat, kedze SpaceX ide lacnejsie a gro startov je aj tak Starlink. A ten zas stale zaostava za planovanym revenue. Takze ak planujeme 2-4 Starship testovacich startov tento rok, 100-200 mil USD za start, SpaceX investori musia byt rovnako „veriaci“ a vytrvaliako nedavno s Teslou. Nastastie SpaceX nie je terorizovana akciovym trhom. Potrebuju len cas sa dobre rozbehnut, narast a zakotvit predtym ako nastupi Cina alebo India. Lebo neviem si predstavit ako US government prinuti rozvijajuce sa eknomiky (Juzna Amerika, ciastocne Azia, Afrika – nesmejte sa – o 10-20 rokov) nakupovat starty u Space X, tak ako ochranila Apple pred Huawei, a coskoro bude musiet Teslu pred BYD..
Kazdopadne drzim palce a tesim na dalsi Starship let.

PetrB
PetrB
9 měsíců před
Odpověď  Lubo

Kdyz jste u toho financniho pohledu, nezapomenta na zhruba 500.000.000 USD mesicne vynosu jen ze Starlinku uz dnes. To „trosku“ meni cely Vas pohled.

Lubo
Lubo
9 měsíců před
Odpověď  PetrB

..za 2022 bol Starlink revenue okolo 1.4 miliardy, planovanych bolo 22, v 2023 sa odhaduje ze uz to bolo dvojnasobok, okolo 3 mil a dostal sa do plusu, na 2025 bolo planovanych 30 mil. co hovori google.. ak ten planovany cash flow chceli nasmerovat do Starship, tak to moze byt problem ale snad si investori uz zvykli a nebudu buzerovat ako burza Teslu. Chce to len cas, trpezlivost a ziskat co najviac komercnych zakaznikov (svaty gral by bol US MoD) kym sa zo Starlinku stane dojna krava.. tak ako nabijacky, baterky a snad licencie na FSD pre Teslu..toto Elon Musk vzdy vedel.

JanHonnza
JanHonnza
9 měsíců před

Díky za bezva článek. Dovolte otázku: kdo by se mohl stát v nejbližších letech americkou konkurencí SX?

JanHonnza
JanHonnza
9 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Moc děkuji, skvělé doplněni.

Radek V.
Radek V.
9 měsíců před

Američané mají i jiné rakety (pro udržení nezávislosti na SpaceX) – ULA přechází z Atlasu (mají jich ještě 17 – 7 pro Starliner) na VulcanCentaur. Antares 330 se vyvíjí. Snad bude i Blue Glenn. Hlavní konkurencí bude snad Neutron – cenově i opakovanou použitelností. K tomu levní a spolehliví Indové, Japonci s H3. V Evropě má šanci jen malá RFA One.

Ivo
Ivo
9 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Naprosto s vámi souhlasím, konkurence je potřeba jako sůl, teprve potom se ukáže reálnější cena za starty a teprve potom nebude přístup do kosmu tak extrémně drahý. Takže ač fandím SpaceX, současně říkám, že konkurence zaspala mnoho let a už tady dávno měla být.

Radek V.
Radek V.
9 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Vulcan je alternativa pro armádu, kvůli velké ceně nemá šanci být konkurencí. Totéž Ariane 6 pro ESA. New Glenn nevěřím, bude trvat několik let, než se naučí přistávat a získají spolehlivost a rutinu. Relativity Space jsem věřil, ale zrušení Terran 1 po neúspěšném startu je podle mě fatální chyba, firma potřebuje zkušenosti a ty nemá. Bude trvat dlouho, než je získá a je otázkou, jestli bude někdo ochoten to tak dlouho platit. Proto si myslím, že jedinou reálnou blízkou konkurencí je Neutron. Ten by mohl přimět SpaceX snížit cenu za start Falconu 9 klidně o 25%.

MOZE
MOZE
9 měsíců před

Len tak premýšľam, že pri tej druhej rampe by vlastne nebol až tak veľký problém obsluhovať vyššiu aj nižšiu verziu, stačilo by tam mať len dve tankovacie ramená a ,,prepnúť“ ventily medzi nimi podľa potreby

Karel Zvoník
Editor
9 měsíců před

Matěji díky za povedený článek.

Martin Gembec
Martin Gembec
9 měsíců před
Odpověď  Matěj Soukup

Přidávám se, skvělá práce.

PetrB
PetrB
9 měsíců před

Fantasticke uspechy SpaceX!

Tesilo by me videt, jak se vsichni ti v minulosti chytri komentatori, majici plno reci o tom, jak znovupouzitelnost je slepa cesta atp. chytnou za nos. Bohuzel oni se nechytnou dnes maji podobne plnou pusu reci o tom jak je SpaceX dotovano vladou, hloupymi (!) investory nesmyslne lijicimi do SpaceX penize, jak je to cele jen letadlo, jak je prevalcuje cina atp. Predpokladam, ze sami nic nedokazali vytvorit, jen v mudrovani na internetu exceluji. Smutne.

Pro SpaceX je to teprve zacatek. To nejlepsi jeste prijde.

A vy chytraci, chytnete se za nos, stejne sami pred sebou neutecete. A jestli z toho chcete ven, zacnete sami neco delat, zkusite si, jake to je vykresat aspon nejakou hodnotu z niceho a budete pak mit vetsi respekt pro ostatni, kteri taky neco dokazali.

Jiří Hošek
9 měsíců před
Odpověď  PetrB

To psal někdo v komentářích na kosmonautixu? Nebo koho jste tím myslel?

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.