Jsou týdny, kdy je významných kosmonautických událostí málo a pak jsou týdny, jako byl ten, který nyní končí. I když, možná jsme byli svědky zcela výjimečného a v kosmonautice jedinečného týdne. Jen těžko totiž najde srovnání toho, že jsme v posledních dnech byli svědky startu zcela nového těžkého nosiče, startu Super Heavy Starship, hned dvou najednou vynesených lunárních landerů, testu komerční kosmické stanice a navíc ještě vynesení hned dvou českých družic naráz! A ani jedna z těchto událostí není hlavním tématem Kosmotýdeníku. Mezi tím vším totiž Indie uskutečnila své historicky první setkání dvou družic na oběžné dráze Země! A právě tomuto se budeme věnovat podrobně. Bát se však nemusíte ani o spektakulární fotky zmíněných startů či informace o lunárním modulu. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.
Indie na cestě k pilotovaným misím!
Indie uskutečnila významný technologický milník, který ji posouvá blíže uskutečnění plánovaných pilotovaných (i bezpilotních) kosmických letů. Šestnáctého ledna došlo totiž na oběžné dráze ke spojení dvou indických družic SpaDeX (Space Docking Experiment), které tak prokázaly, že Indie dokáže uskutečnit setkání dvou objektů na oběžné dráze a následně je úspěšně spojit. Tato schopnost vyžaduje významné technologické zkušenosti a schopnosti, které ovládá jen minimum států. Konkrétně to před Indií zvládl Sovětský svaz/Rusko, USA, Čína a Japonsko, na které se trochu zapomíná. Japonská mise ETS 7 (KIKU 7) byla ostatně obdobná podobná té indické. Dvojice japonských družic se v roce 1997 k sobě dokázala přiblížit a spojit. Na tuto zajímavou misi nás upozornil Tomáš Přibyl. Své zkušenosti má samozřejmě i Evropa, která dokázala spojit loď ATV s Mezinárodní kosmickou stanicí. Indie se tak stala členem opravdu vytříbeného klubu.
Jak již bylo řečeno, SpaDeX se skládá ze dvou družic, označených jako „Target“ a „Chaser“, z nichž každá má hmotnost 220 kilogramů. Jak už z názvu vyplývá, jedna z družic sloužila jako cíl a druhá se k ní naváděla.
Samotný průběh mise však nebyl zcela hladký. Start proběhl 30. prosince 2024 a dvojice vzlétla na stejné raketě. Po vypuštění z nákladového prostoru narostla vzdálenost mezi družicemi na 20 km – toho bylo dosaženo tím, že byly z adaptéru uvolněny každá samostatně. Nedlouho poté začala příprava na nácvik spojení. To se původně mělo uskutečnit 6. ledna, ale ISRO pokus několikrát odložila, aby provedla další testy a simulace. Družice byly 8. ledna od sebe vzdáleny 600 metrů. Devátého ledna došlo k dalšímu vzdálení a družice byly od sebe 1,5 kilometru. Po několika pomalých změnách vzdálenosti, se od sebe 12. ledna oba stroje nacházely 105 metrů daleko. Následoval další pokus o konečné přiblížení, Během manévru se vzdálenost mezi družicemi postupně zmenšovala, až došlo k přiblížení z 15 metrů na 3 metry při stabilizaci vzájemné rotace na ideální vyrovnání 0°. V té době však bylo pozorováno zpoždění v příjmu signálů z přibližovacích a dokovacích senzorů. Aby se SDX01 a SDX02 během procesu dokování správně vyrovnaly, byly tyto senzory klíčové. Kvůli této nesrovnalosti byl automaticky aktivován palubní bezpečnostní režim, aby se předešlo neúmyslné kolizi a družice se od sebe vzdálily až na 8 km. Třetí pokus o dokování musel být zrušen a ISRO byla nucena jej odložit do prošetření této události.
Další pokus o přiblížení a spojení začal 16. ledna. A tentokrát už to šlo dobré. Družice se k sobě přiblížily na vzdálenost 15 metrů a posléze úspěšně zvládly i přiblížení na 3 metry. Následovala kontrola připravenosti k závěrečnému manévru. ISRO se tentokrát dařilo z družic dostávat data bez přerušení, a nakonec došlo k úspěšnému spojení. Spojené družice následně úspěšně komunikovaly mezi sebou a dařilo se je řídit jako jednu družici. Spojení tak bylo naprosto úspěšné a Indie si připsala velmi cennou zkušenost. „Vše do sebe včera zapadlo. Target a Chaser úspěšně manévrovali z 15 metrů na pouhé 3 m, drželi se v tomto těsném oddělení po dobu společného letu a poté dokončili proces dokování.“ Bylo uvedeno na profilu ISRO na platformě X. „Gratuluji našim vědcům z ISRO a celému kosmickému bratrství k úspěšné demonstraci dokování družic na oběžné dráze. Je to významný odrazový můstek pro indické ambiciózní kosmické mise v nadcházejících letech,“ řekl indický premiér Narendra Modi na X.
Dokovací systém použitý na družicích má název Bhartiya (BDS) a byl vyvinut díky agentuře ISRO na základě mezinárodního dokovacího standardu (IDSS). Došlo k tomu po neúspěšných pokusech o import dokovací technologie ze zahraničí. Vývoj nového systému dokování byl zahájen předběžnou studií v roce 2016 a v dalších letech byl postupně posouván až do použitelné verze.
Pro autonomní dokování byly stanoveny relativní rychlosti SDX01 a SDX02 na 0,036 km/h nebo 10 mm/s. Tedy značně pomalu. Řízení probíhalo pomocí malých raketových motorů a senzorů. Na rozdíl od 24 motorů používaných v univerzálním IDSS používá BDS pouze dva. Dokovací port na SpaDeX má prozatím průměr 450 mm, zatímco dokovací port na plánované pilotované lodi Gaganyaan a stanici Bharatiya Anteriksha Stéšan bude mít 800 mm. Stejný průměr má i IDSS.
Konstrukce se dvěma motory byla navržena tak, aby pomohla zajistit bezpečné připojení a přesné vyrovnání při nízkých rychlostech. Zaměřování a navigaci v reálném čase zajišťovaly senzory přiblížení, laserové dálkoměry a malé kamery s vysokým rozlišením. Během dokovacích operací spolu družice aktivně komunikovaly, což zajišťovalo hladký přenos dat, čímž se zlepšila spolehlivost a autonomie systému. Jakmile byly družice od sebe vzdáleny méně než 5 km, mohly komunikovat prostřednictvím ISL a sdílet informace o orientaci a poloze.
Pro Indii se tak nyní otevírají dveře pro její pilotovaný program. V nejbližší době se očekávají testy jejich pilotované lodě Gaganyaan, jejíž první pilotovaný let se očekává ne dříve než v roce 2026. Hned poté by mělo začít budování kosmické stanice Bharatiya Antariksha Stéšan, jejíž první modul by měl být vynesen v roce 2028 a dokončena by měla být v roce 2035.
Kosmický přehled týdne:
V tomto týdnu byl převezen a do testovacího stojanu umístěn testovací exemplář stanice Haven-1 společnosti Vast. Samotný proces testování probíhá v mohavské poušti na Mojave Air & Space port. Testovací maketu stanice čekají strukturální zkoušky. Firma vydala také nové video mapující výrobu kvalifikačního kusu. Mezitím dále probíhá výroba letového kusu, který je ve fázi dokončení svařování hlavní konstrukce. Ačkoli společnost Vast plánuje vynesení své stanice tvořené jedním modulem na konci letošního roku, je vzhledem ke stavu přípravy letového hardwaru tento termín poněkud optimistický. Právě se společnosti Vast má Česká republika podepsanou smlouvu o porozumění, která může vykrystalizovat k české misi na této komerční stanici. Prioritou je však stále let na ISS, o které firma Vast usiluje.
Lunární modul společnosti Firefly Aeorspace, který byl vynesen tento týden společně s japonským modulem Hakuto-R, nadále úspěšně prochází procesem postupného zprovoznění. Modul se zatím nachází na oběžné dráze Země a testují se všechny jeho systémy před tím, než vyrazí k Měsíci. Prozatím byla úspěšně otestována komunikace, distribuce energie a v sobotu také pohonný systém. Ten se chystá na svůj první větší zážeh, který zvýší nejvyšší bod oběžné dráhy kolem Země. Svoji práci začal také vědecký přístroj LuGRE, který testuje využívání signálu GPS a Galileo během přeletu k Měsíci. O tomto přístroji jsme psali zde.
Podívejte se na některé povedení snímky, které zachycují vzlet rakety New Glenn, která tento týden poprvé úspěšně odstartovala a dokázala dostat testovací zařízení Blue ring na oběžnou dráhu. Během tohoto letu bylo v plánu i přistání prvního stupně, nicméně ten nezvládl průlet atmosférou a rozpadl se.
Přehled z Kosmoanutixu:
Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně a tento týden bylo rozhodně o čem psát! V této rubrice vám nabízíme přehled všeho, o čem jsme tentokrát podrobněji informovali. Začali jsme informací, že důležitý integrační krok na Teleskopu Nancy Grace Roman byl dokončen. Na Mezinárodní kosmické stanici se na začátku týdne chystali k opravě poškozeného teleskopu NICER. Opravářem měl být Nick Hague. O samotném výstupu jsme vás pak informovali pomocí přímého přenosu z ISS. Z počátku týdne jsme se také věnovali tomu, proč byl start rakety New Glenn odložen, ačkoli jsme na její start čekali skoro celé tříhodinové okno. V úterý jste se dočkali vydání dalšího dílu seriálu o programu Voschod. Hned poté nás čekal Živě a česky komentovaný start rakety Falcon 9, která vynášela řadu družic v rámci sdílené mise Transporter-12. Mezi těmito družicemi byla také česká s názvem TROLL, a jak jsme se dozvěděli v průběhu týdne, v režimu utajení tam letěla ještě další. Ve stejném článku vyšlo také upozornění na Živě a česky komentovaný přenos ze startu další rakety Falcon 9, která vyrazila jen o pár hodin později. Tentokrát byly nákladem hned dva lunární komerční moduly. Na svoji cestu se vydal Blue Ghost a HAKUTO-R. A právě landeru Blue Ghost se věnujeme už pár týdnu podrobněji. Tentokrát jsme vám představili lunární vysavač a radiaci odolný počítač. S jednodenním odkladem jsme také Živě a česky sledovali sedmý integrovaný let Super Heavy Starship a to včetně zachycení Super Heavy. Ještě před tím však nakonec úspěšně odstartovala nová komerční raketa New Glenn společnosti Blue Origin, jejíž start jsme také sledovali Živě a česky. Loučili jsme se také s úžasnou desetiletou misí evropské sondy Gaia, jejíž zásoby pohonného média se pomalu ale jistě tenčí. Na konci týdne jsme s vámi sdíleli překvapení z vynesení tajné české družice SATurnin-1, která testuje řadu technologií, o které se zajímá česká armáda. V sobotu jsme pak zhodnotili sedmý integrovaný let Super Heavy Starship, který byl nakonec poněkud rozporuplný. Super Heavy odvedl skvělou práci, ale Starship během letu explodovala. Poslední článek se věnoval vědeckému přístroji umístěnému na lunárním modulu Blue Ghost. Tento přístroj se bude zabývat ulpíváním lunárního prachu na různých materiálech.
Snímek týdne:
Bylo to hned několik prvenství pro Českou republiku. Během mise byla totiž vynesena družice SATurnin-1, která testuje řadu tuzemských zajímavých technologií, které by mohly najít uplatnění i v armádě. Družice zaměřená na snímkování Země a test technologií k tomu potřebných, byla tajně vynesena na raketě Falcon 9 v rámci sdílené mise Transporter-12. Teprve několik dní po startu bylo oznámeno, že se nezvykle velká družice o rozměrech 32 cm × 22,5 cm × 22,5 cm dostala do kosmického prostoru. Jednalo se o první start, při kterém byly vyneseny hned dvě družice z České republiky. Zároveň je to největší momentálně fungující česká družice na oběžné dráze. Těch je aktuálně na oběžné dráze pět (SATurnin-1, VZLUSAT-2, BDSAT-2, LASARSat a TROLL).
Video týdne:
Tentokrát to budou videa dvě. Jsou sice ze stejného startu, a přitom pocitově i významem zcela opačné. Nejdříve je to úžasné zachycení Super Heavy B14, který úspěšně zvládl start a následný návrat k rampě a rameny rampy byl následně také úspěšně zachycen. Je to teprve druhý exemplář nosiče Super Heavy, který návrat zvládl, a přitom od toho prvního bylo vidět zvýšení plynulosti během návratu. Mohutný 70 metrů vysoký válec o průměru 9 metrů předvedl kosmický balet.
Druhé video je ze stejného letu – sedmého integrovaného letového testu Super Heavy Starship. Tentokrát však toto video zachycuje rozpad a hoření trosek Starship S33, která byla prvním exemplářem druhé generace těchto lodí. Únik kyslíku a metanu nad motorovou sekcí vedl nakonec ke zhasnutí několika motorů, k nezvladatelné rotaci a rozpadu lodi. Video níže zachycuje hořící trosky, které někdo natočil z karibské oblasti.
Zdroje informací:
https://en.wikipedia.org/
https://www.space.com/
https://edition.cnn.com/
https://vzcr.gov.cz/
Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Ghbo8xAWwA8adt2?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhgpaZ8WYAAeMb1?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhnDHbQWkAAbsxD?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GhYt5A2XAAAk6EG?format=jpg&name=medium
https://pbs.twimg.com/media/GhDbtS8XwAASWMd?format=jpg&name=small
https://pbs.twimg.com/media/GhY6f1iWQAEFnuW?format=jpg&name=large
https://vzcr.gov.cz/images/large/264-SATurnin01.jpg