Štítek ‘Firefly Aerospace’

Přístroj pro testy navigačních systémů u Měsíce je hotov

Čím to je, že Váš mobil dokáže určit, kde se nacházíte? Nebo jak zvládne poskytovat navigaci z místa na místo? Světově nejpoužívanějším systémem, který tyto služby umožňuje, je americký GPS, který využívá skupiny družic obíhajících Zemi, které poskytují přesné údaje pro měření pozice i času. Laická veřejnost však často neví, že GPS není jediným navigačním systémem – na celém světě bychom napočítali šest podobných systémů, které se označují jako GNSS (global navigation satellite systems – globální družicové navigační systémy). Ale co kdybychom chtěli tyto pozemské systémy používat dále od naší planety? V roce 2024 vyrazí k Měsíci v rámci programu CLPS lander Blue Ghost od firmy Firefly Aerospace a v jeho nákladu najdeme také přístroj LuGRE (Lunar GNSS Receiver Experiment), který má prozkoumat, zda signály ze dvou GNSS systémů dorazí až k landeru a mohly by poskytnout přesnou navigaci pro budoucí mise.

Vesmírná technika: Rakety Antares ve verzích 230 a 330

VT_2022_47

V naší minisérii věnované raketám Antares jsme se dostali až do současnosti. A ta se nese ve stejném duchu změn a překvapení jako předešlé roky této rakety. Nosiče Antares totiž budou znovu měnit raketové motory na svém prvním stupni. A tentokrát půjde opravdu o výraznou změnu, neboť se přestanou používat ruské raketové motory. Nahradit je mají výtvory americké společnosti Firefly Aerospace.

ŽIVĚ A ČESKY: Odstartuje Alpha napotřetí?

Po několika pokusech o start rakety Alpha firmy Firefly Aerospace, které opakovaně kazilo špatné počasí, bychom se mohli již zítra (30. září) dočkat startu v 09:01 našeho času. Raketa Alpha je poměrně velká raketa. Na výšku měří 29 metrů, v průměru 1,82 metrů a její nosnost na nízkou oběžnou dráhu je přibližně 1 000 kilogramů. Náklad bude tvořit několik CubeSatů a PicoSatů. Jde především o náhrady družic, které byly zničeny při prvním letu.

ŽIVĚ A ČESKY: Start rakety Alpha podruhé

Start rakety Alpha firmy Firefly Aerospace se dnes o půlnoci nakonec neuskutečnil. Kvůli poklesu tlaku hélia byl pár minut před startem odpočet pozastaven a firma uvedla, že se o start pokusí o téměř hodinu a půl déle. Ani tento termín startu nevyšel a naposledy se měla firma pokusit o start minutu před koncem startovního okna. Start byl ale nakonec ještě před posledním pokusem o start ve 03:59 odložen o 24 hodin. Doufejme tedy, že dnes se již dočkáme startu, který by měl proběhnout ve stejný čas jako při minulém pokusu, resp. 13. září 00:00.

ŽIVĚ A ČESKY: Druhý pokus Alphy

Dnešní noc bude ve znamení dalšího startu. Budeme pro Vás vysílat přenos ze startu malé rakety Alpha společnosti Firefly Aerospace, která poletí na svůj druhý testovací let poté, co ten první skončil kvůli předčasnému vypnutí motoru na prvním stupni explozí. Náklad na tomto testovacím letu bude tvořit několik CubeSatů a PicoSatů, přičemž většina z nich budou náhradami za ty, které byly zničeny při prvním testovacím letu. Raketa Alpha je poměrně velká raketa. Na výšku měří 29 metrů, v průměru 1,82 metru a na nízkou oběžnou dráhu dokáže vynést až 1 000 kilogramů.

Raketa Antares se zbaví ruských motorů

Když raketa Antares začala v roce 2013 létat, poháněly její první stupeň dva raketové motory AJ-26, což byly lehce upravené desítky let staré sovětské motory NK-33. Tato první verze raket Antares měla označení 110, dílčí vylepšení pak přinesly verze 120 a 130 – motory prvního stupně však zůstávaly. Když však 28. října 2014 raketa Antares pár sekund po startu na misi CRS Orb-3 explodovala, byla vina právě v raketovém motoru prvního stupně. Antares pak neletěl skoro dva roky – 17. října 2016 poprvé odstartovala vylepšená varianta 230. Změna prvního čísla znamená, že došlo k výměně raketových motorů. Volba tehdy padla na dva ruské motory RD-191, které prošly drobnými úpravami a dostaly označení RD-181. Jenže ani u nich to neskončí. Raketu Antares čeká již podruhé změna raketových motorů na prvním stupni.

Lunární experiment a rekord v navigaci

V rámci programu CLPS (Commercial Lunar Payload Services) má firma Firefly Aerospace z texaského města Cedar Park do lunárního Moře nepokojů dopravit experimentální náklad. Americký přístroj LuGRE (Lunar GNSS Receiver Experiment) poprvé otestuje nové a nadějné možnosti lunární navigace s využitím pozemských globálních družicových navigačních systémů GNSS (Global Navigation Satellite System). Zkratkou GNSS se označují družicové sítě, které se běžně využívají k určení pozice pro následnou navigaci, ale hodí se i k přesnému určení času. Celosvětově nejznámější navigační systém je GPS provozovaný americkými kosmickými silami.

Rampy na Mysu Canaveral se vrací do akce 1/2

Mys Canaveral byl od samého začátku srdcem amerického vesmírného programu. Sloužil jako středisko nejen pro kosmické lety a výzkum, ale také pro programy vývoje raket. S tolika projekty bylo východní pobřeží poseto startovními komplexy a dominovala mu ikonická řada startovních ramp pro rakety Atlas a Titan. Mnoho startovních ramp na Mysu Canaveral už je nepoužívaných, ale díky společnostem Astra Space (která z Floridy už startovala), Firefly Alpha a Relativity Space, které plánují startovat z Mysu Canaveral, se pohled na rakety startující z této řady startovních komplexů, už brzy vrátí.

Kosmotýdeník 468 (30.8. – 5.9.)

Týden uběhl jako voda a je tu další pravidelný přehled těch nejzajímavějších událostí uplynulých sedmi dní. Kosmotýdeník si tentokrát bere jako hlavní téma misi Inpiration4, která se má stát vůbec první čistě „neprofesionální“ misí na oběžnou dráhu. Podíváme se, jak se posádka připravuje a co za hardwarovou novinku Crew Dragon ponese. V dalších tématech se podíváme na třináctý let Ingenuity, čerpání kapalného kyslíku do prvního stupně nové rakety Vulcan a na mnohé další. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Havárie premiérové rakety Alpha

První let malé rakety Alpha, kterou vyvinula firma Firefly Aerospace, skončila po čtvrtečním startu z Vandenbergovy základny v Kalifornii explozí. Raketa opustila vzletový komplex 2-West ve 3:59 SELČ a bez zjevných problémů začala stoupat vstříc jasné obloze. První náznak problémů nastal v čase 1 minuta a 47 sekund po startu, kdy pracovník řídícího střediska ohlásil, že raketa ještě nepřešla do nadzvukové fáze letu. K tomu však mělo dojít již o 40 sekund dříve. Teprve až v čase T+2:18 řídící středisko oznámilo, že nosič překonal rychlost zvuku. Jen krátce poté přišla závada, která vypadala, jako kdyby nosič ztratil kontrolu, načež začal rotovat a pak v čase zhruba T+2:29 explodoval. Pokyn k destrukci přitom vydal pozemní pracovník.