sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

CMSEO

Čínský úřad pro kosmické inženýrství (CMSEO) zveřejnil 14. února na svých webových stránkách vyhlášení výběrového řízení na projekt družicového dálkového průzkumu Měsíce. První nabídky je třeba podat do 8. března.

Victus Sol

Společnost Firefly Aerospace získala od U.S. Space Force kontrakt ve výši 21,8 milionu dolarů na zahájení mise na oběžnou dráhu v rámci vojenského vesmírného programu rychlé reakce. Smlouva se týká mise nazvané Victus Sol.

John McFall

Evropská kosmická agentura 14. února oznámila, že John McFall, záložní člen skupiny astronautů, byl certifikován nadnárodní lékařskou komisí pro dlouhodobé mise na ISS. McFall přišel o pravou nohu při nehodě na motocyklu ve věku 19 let a nosí protézu. Je prvním člověkem s takovým postižením, který byl lékařsky schválen k výcviku.

Apex Technology

Start-up Apex Technology ziskal od U.S. Space Force kontrakt v hodnotě 45,9 milionů dolarů. Smlouva udělená Velitelstvím vesmírných systémů požaduje, aby do roku 2032 byl dodán blíže nespecifikovaný počet družic na podporu misí na více oběžných drahách.

Blue Origin

Blue Origin propouští 10 % své pracovní síly. Jedná se o propouštění více než 1000 zaměstnanců, z důvodu potřeby restrukturalizace společnosti a snížení byrokracie. Propouštění se rozšíří po celé společnosti, včetně managementu.

K2 Space

K2 Space, start-up zabývající se výrobou družic, získal 110 milionů dolarů v kole financování série B, které společně vedou Lightspeed Venture Partners a Altimeter Capital. Finance pomohou společnosti K2 Space urychlit výrobu družicových tahačů třídy Mega.

FAA

Vědecký výbor Sněmovny reprezentantů žádá Úřad pro vládní odpovědnost (GAO), aby přezkoumal předpisy pro vydávání startovních licencí Federálním úřadem pro letectví, které vyvolaly kritiku ze strany průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Mise IFT-7 přinesla smíšené pocity

Sedmý let rakety SuperHeavy a kosmické lodi Starship od SpaceX byl kombinací velkého úspěchu i výrazné ztráty. Byli jsme svědky úspěšného záchytu rakety SuperHeavy obslužnou věží na startovní rampě, ale i selhání lodi Starship při její vzestupné fázi letu. Zhruba 7 minut a 40 sekund po startu začala grafika přenosu SpaceX, založená na přijímané telemetrii, ukazovat, že jeden motor Raptor za druhým na Starship zhasíná. V čase 8 minut a 27 sekund po startu telemetrie zamrzla. Sama firma se k nehodě zatím nevyjádřila, ale její majitel Elon Musk v příspěvku na sociální síti X popsal, co by podle inženýrů v této časné fázi vyšetřování mohlo být příčinou nehody.

Úlomky ze Starship 33 hoří v atmosféře. Snímek z videa natočeného u ostrovů Turks a Caicos.
Úlomky ze Starship 33 hoří v atmosféře. Snímek z videa natočeného u ostrovů Turks a Caicos.
Zdroj: https://spaceflightnow.com/

Předběžně se zdá, že v dutině nad požární stěnou motorů Starship došlo k úniku kyslíku a paliva, který byl dostatečně velký, aby vytvořil tlak přesahující kapacitu odvodu plynů z tohoto prostoru,“ uvedl Musk a dodal: „Kromě samozřejmé dvojité kontroly případných úniků přidáme do tohoto prostoru systém pro likvidaci požáru a zřejmě zvětšíme schopnost odvětrávání. Zatím nic nenaznačuje odsun dalšího startu za příští měsíc.

Start samotný přitom začal normálně. Ve 23:37 SEČ, 16. ledna, se 123 metrů vysoká raketa svými plameny z motorů zalila startovní rampu základny Starbase a vznesla se k obloze. Při této misi došlo k prvnímu letu kosmické lodi Starship druhé generace. 33 kyslíkometanových raketových motorů Raptor na raketě SuperHeavy B14 vyneslo celou sestavu na požadovanou dráhu. Dvě a půl minuty po startu nastal tzv. hotstaging – většina motorů na SuperHeavy kromě tří centrálních zhasla a poté se zažehlo šest motorů Raptor na Starship. Ta se následně odpojila od nosné rakety a zamířila vstříc transatmosférické dráze.

Raketa SuperHeavy se vzápětí otočila motorovou sekcí ve směru letu a provedla zpětný zážeh, díky kterému změnila směr svého letu a zamířila zpátky na místo startu. Během zpětného zážehu SuperHeavy nenaběhl jeden ze 13 motorů. Raketa SuperHeavy B14 zahájila šest a půl minuty po startu svůj závěrečný (přistávací) zážeh a tehdy už naběhly všechny motory, včetně toho, který se předtím nezapálil. Ještě předtím, než časomíra ukázala T+7 minut, mohly motory definitivně zhasnout, protože SuperHeavy již visela na ramenou chopsticks.

Pochopitelný jásot pracovníků i moderátorů přenosu však netrval dlouho, protože začalo být zřejmé, že u lodi Starship nejde vše podle plánu. Motory na Starship postupně zhasínaly více než minutu před plánovaným vypnutím motorů, ke kterému mělo dojít téměř devět minut po startu. Velké množství videí na sociálních sítích zachytilo úkaz, který vypadal jako rozpad lodi Starship. Federální letecký úřad (FAA) vydal na několika letištích pokyny ke zpoždění nebo odklonu dopravy, aby se vyhnula padajícím troskám. Mezi ovlivněná letiště patřily například Miami International Airport a Fort Lauderdale/Hollywood International Airport. Krátce po druhé hodině ranní SEČ úřad tyto pokyny odvolal a provoz na leteckých linkách se vrátil do běžného stavu.

Dráhy něktrerých letů v Karibiku musely být odkloněny, aby se vyhnuly dopadajícím troskám.
Dráhy něktrerých letů v Karibiku musely být odkloněny, aby se vyhnuly dopadajícím troskám.
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Úřad FAA nakrátko zpomalil a odklonil lety z oblasti, kam dopadaly úlomky kosmické lodi. Normální provoz pak pokračoval,“ uvedl úřad. FAA má pravomoc aktivovat takzvanou oblast reakce na trosky, pokud dojde k případu, jako v aktuální misi IFT-7, kdy se vyskytne anomálie vesmírného plavidla mimo dříve určené uzavřené rizikové oblasti. Na dotaz, zda po rozpadu Starship zahájí vyšetřování, FAA odpověděla, že „si je vědoma, že došlo k anomálii“ a že „vyhodnocuje stav a časem vydá aktualizované prohlášení.

Anomálie na Starship zabránila firmě SpaceX provést několik klíčových testů, které byly plánované, včetně vypuštění 10 maket družic Starlink nebo zážehu jednoho raketového motoru Raptor v kosmickém prostoru. Pokračující vývoj lodí Starship je klíčový nejen pro ambiciózní plány SpaceX, ale i pro NASA, jelikož tato loď bude sloužit jako pilotovaný lunární lander pro mise Artemis III a IV. První z těchto misí se má uskutečnit v polovině roku 2027. „Gratulace SpaceX za jejich sedmý integrovaný letový test Starship a druhý úspěšný záchyt rakety SuperHeavy,“ napsal na sociální síť X administrátor NASA, Bill Nelson a dodal: „Kosmické lety nejsou jednoduché. Je to všechno, jen ne rutina. Ale právě proto jsou tyto zkoušky tak důležité. Každá z nich nás přibližuje k cestě na Měsíc a později i na Mars v rámci Artemis.

Přeloženo z:
https://spaceflightnow.com/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/Ghdh8oxXsAAJXeO?format=jpg&name=4096×4096
https://spaceflightnow.com/wp-content/uploads/2025/01/20250116_Starship_Flight_7_breakup.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Ghc32OJbgAAW03s?format=jpg&name=4096×4096

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 21

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
47 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
pidzej78
pidzej78
30 dní před

Joe Biden: gratulace SpaceX k úspěšnému zachycení SuperHeavy. Česká média: Muskovi opět bouchla raketa a ohrozila letecký provoz. — Nesoudím, nehodnotím, jen příkladná ukázka různého přístupu…

Marek Zettík
Marek Zettík
30 dní před
Odpověď  pidzej78

Jooo, média jsou média, tam to jiné nebude 🙄
Ono všeobecně lidí více osloví negativní zprávy, než pozitivní – především titulky zpráv… Což je smutné

Cilek
Cilek
30 dní před
Odpověď  pidzej78

Jenže pan Biden si už asi nevzpomněl, že to úspěšné zachycení nebylo první.
Já si myslím, že ten let nebyl úspěšný.

Radim Pretsch
30 dní před
Odpověď  Cilek

Opravdu Biden gratuloval k PRVNÍMU zachycení nebo k úspěšnému?
Podle mě si gratulaci zasloužilo a vy jste buď nepochopil nebo překroutil smysl úvodního komentáře.

Cilek
Cilek
30 dní před
Odpověď  Dušan Majer

Reagoval jsem na diskuzní příspěvek, který cituje Joe Bidena, ne na váš článek.

Krakra
Krakra
30 dní před
Odpověď  pidzej78

Je pravda, že Muskovi bouchla raketa, ale né OPĚT
Musk kdysi nechal celou sestavu odbouchnout, zničit řízeně. Toto bylo nečekané a byla to chyba.

Hawk
Hawk
28 dní před
Odpověď  Krakra

Raketa resp nosic nebouchl, vratil se v poradku na rampu.

Bochla lod resp. orbiter.

Zadna trageide se nedeje, je to stale testovani, kde je treba s neuspechy pocitat.

Cast medii porada lacinne hony na uspesneho cloveka, ktery ma pro ne nepohodlne nazory.

MOZE
MOZE
30 dní před
Odpověď  pidzej78

Presne to isté ma napadlo, keď som čítal články o ,,úspešnom“ lete rakety New Glenn 😀 oba na tom boli viac menej rovnako

legionar
legionar
30 dní před
Odpověď  Dušan Majer

Ano, s tymto sa da suhlasit.
Teraz uz len cakat, za ako dlho uspesne poleti New Glenn a za ako dlho uspesne poleti Starship. 🙂
A drzat palce!
Lebo Mesiac sice pocka, ale Cina nie … 🙂

Krakra
Krakra
29 dní před
Odpověď  Dušan Majer

Ale to zachycení… jak jste říkal potvrdilo to, že to první zachycení nebyla náhoda.
Je to nový standard.

Cateye
Cateye
29 dní před
Odpověď  pidzej78

Být pozitivní je státníkova práce, v případě Bidena tedy spíše jeho PR týmu. To ale neznamená že média v jeho zemi, potažmo v celém světě neinformují podobně jako ta česká…

Marek Zettík
Marek Zettík
30 dní před

Paráda. Škoda jen, že se neuskutečnily plánované testy. Velmi jsem se těšil ☺️
Na druhou stranu spousta dat nejen pro aktuální verzi SS, ale i pro budoucí verze..
Díky Dušane za skvělý živý přenos ❤️

Vladimir Todt
Vladimir Todt
30 dní před

Psali, že tam mají snad 30 kamer, tak snad 1 – 2 měli v onom prostoru mezi motory a spodkem nádrží, tak by mohli mít záběry co se tam tak asi stalo.

ldx
ldx
29 dní před
Odpověď  Vladimir Todt

Nepochybně už něco ví, asi nárůst tlaku v potrubí. Musk to víceméně popsal i opatření.

Vojta
Vojta
28 dní před
Odpověď  ldx

Ta popsaná opatření (hasící systém a větší ventilační otvory) by havárii nezabránila. Prvotní příčina viditelná i ve veřejné telemetrii byl únik paliva. Možná by nedošlo v výbuchu, a Starship by i mohla projít atmosférou vcelku, ale pak by spadla do oceánu jako šutr. Pro test nové varianty tepelného štítu by to asi stačilo, ale do budoucna musí řešit hlavně ten únik paliva.

legionar
legionar
30 dní před

Mna zarazilo najma to, ze evidentne poskodenie plasta bolo patrne uz kratko po starte.
To je dost skoro, tipoval by som na nejaku technologicku chybu, mozno az slendrian.
To sa pri takto zlozitych strojoch moze stat.
Vzhladom na to, ze V2 obsahovala spustu ‚noviniek‘, slo o takmer ‚novu lod‘.
Takze zlyhanie niektorej z tychto noviniek bolo dost pravdepodobne a SpaceX s tym zrejme vzdy pocita.
Smola je, ze sa to stalo takymto sposobom. 🙁
FAA bude mat teraz dost tazku ulohu …

Ale na druhej strane – druhy zachyt boostra bol priam UKAZKOVY. 🙂

PetrDub
PetrDub
29 dní před
Odpověď  legionar

Jaké poškození pláště máte na mysli – já jsem si ničeho zvláštního na plášti rakety během startu nevšiml. I to údajné prohořívání u klapky bylo velmi nenápadné, skoro bych až řekl, že to ani nemusel být požár, ale jen únik nějakého plynu.

legionar
legionar
29 dní před
Odpověď  PetrDub
legionar
legionar
29 dní před
Odpověď  Dušan Majer

Dik za info, to som nevedel.

MIKA
MIKA
30 dní před

Mně překvapuje, že nikdo neřeší rozhoupání SH těsně po dosednutí. To při prvním „záchytu“ nebylo. Jasně, v těchto intencích nepředstavovalo nejspíše kolébání se SuperHeavy problém, ale pokud by bylo větší, mohlo by dojít k poškození „patek“, nebo dokonce k nárazu roštového kormidla do Chopsticks a v extrémním případě i k střetu spodku rakety s rampou a k poškození motorů.

PetrDub
PetrDub
29 dní před
Odpověď  MIKA

Pohupování bylo, dle mého názoru, celkem decentní, klapky měly ještě dost místa. Pokud by to SpaceX považovala za problém, tak by záchytové body byly níž. Myslím, že reálně je houpání omezeno tím, že nechtějí, aby spodek boosteru zavadil o věž. Na ramenech je mechanizmus, který umožňuje body posouvat ve směru k a od věže, takže jeho aktivním využitím by šlo houpání zastavit, otázkou samozřejmě je, jak rychle se to umí takto hýbat, účelem toho zařízení je přesné usazení na stůl, takže rychlost asi nebyla vysoko v seznamu požadavků.

legionar
legionar
29 dní před

Dala by sa niekde ziskat mapa, kam vsade tie trosky spadli ?

gendibal
gendibal
29 dní před

Dovolím si malinko polemizovat. NG-1 zaznamenal úspěch a SHS-7 neúspěch, v tom má pan Majer nepochybně pravdu, pokud budeme posuzovat právě jen ten jeden let bez zřetele na cokoliv dalšího. Jenomže podobné vytrhávání z kontextu tak úplně neodpovídá realitě.
BO bude moci bez ohledu na úvodní úspěch svou raketu NG považovat za úspěšnou teprve tehdy, až zopakuje dosažení LEO a k tomu i dokáže přistát s prvním stupněm (zahazovaná raketa by byla příšerně drahá a tudíž ekonomicky nepoužitelná) – a to všechno v relativně krátkém čase, poněvadž raketa, která odstartuje např. jen 1x ročně, je provozně k ničemu (zdravím fanoušky SLS). To platí tím spíš, že NG se vyvíjí klasickým způsobem počítačových simulací, při nichž zkrátka není možné vychytat všechny „mouchy“ neočekávaných událostí, a nějaké to nepříjemné překvapení vždycky číhá za bukem.
SHS naopak vzniká jako nový model auta – nekonečné testování jízdních vlastností na polygonu, crash testy atd., tedy cestou pokusu a omylu, a když něco selže, tak se to zkrátka vylepší. A tady už se konečně dostávám k té polemice. Starship letěla jako nová loď (V2 se od V1 sakramentsky liší, a to včetně rozměrů tělesa i palivových nádrží). Superheavy se naopak u V2 neliší, přičemž tentokrát zaznamenal první stupeň brilantní přistání bez průvodního požáru, který jsme viděli při prvním zachycení. Snad už se tedy dá říci, že SH ve SpaceX vychytali – aspoň do té doby, než začnou kočírovat V3. Ten nečekaný požár se teď naopak objevil u Starshipu, ale jak SpaceX funguje, věřím, že z toho nebudou dělat žádnou vědu a všechno do příštího startu vylepší a upraví. Z omezení kadence startů strach nemám, pokud nezačne nějak destruktivně úřadovat FAA, ale ani toho už se za Trumpa nebojím, na to se teď Musk stává až příliš velikým zvířetem i ve státní administrativě. Takže v konečném důsledku se jedna prohraná bitva může stát zárodkem vítězné války.

legionar
legionar
29 dní před
Odpověď  gendibal

Iste, sposob vyvoja rakiet sa u SpaceX lisi od vsetkych ostatnych. A zda sa, ze je aj dost ucinny.
Ale na druhej strane – ta letova trajektoria sla neprijemne blizko napr. Havany. Buchnut to o par sto kilometrov skor, asi by nejake trosky spadli aj priamo na nu. A to uz by nebolo len tak jednoduche „vysvetlovanie“.
Jasne – na Cinanov v tomto nemaju. 🙂 Tym to do obydlenych oblasti pada dost casto.

gendibal
gendibal
29 dní před
Odpověď  legionar

Jenže v té Číně se jedná o první stupně, což je něco úplně jiného. U Starshipu bouchl orbitální stupeň, a že z něj něco dopadlo na zem, je daň za velikost rakety a její materiál. Při explozi letěla Starship přes 21 tis. km/h. Menší neocelová raketa by se při téhle rychlosti v atmosféře prakticky vypařila a na zem by z ní nic nedoletělo.

Naposledy upraveno 29 dní před by gendibal
zvejkal
zvejkal
28 dní před
Odpověď  gendibal

Akokolvek fandim SpaceX, tak tato nehoda musi byt vysetrena, uz len preto, ze v jej dosledku bolo mnozstvo letov ovplyvnenych tak, ze kruzili kym padajucke trosky nepreleteli, niektore boli odklonene na nahradne letiska.
Je to v zaujme bezpecnosti leteckej prevadzky, ludi na zemi a je to aj v zaujme SpaceX.
Ako spominal Scott Manley, mozno autodestrukcny system (ak vybuch privodil on) mohol rozhodnut inak a nevzniklo by tisice fragmentov – v istych situaciach by mozno mohlo byt lepsie nechat lod padnut do koridoru v „celku“. A tak, to bol len priklad toho, ze vysetrovanie tychto veci pomaha vylepsit opatrenia, proces a techniku smerom k bezpecnej prevadzke.

Naposledy upraveno 28 dní před by zvejkal
Lubo
Lubo
28 dní před
Odpověď  zvejkal

Ano, s dodatkom ze pocas vysetrovania by nemali byt stopnute dalsie lety ale mal by to robit trocha agilnejsie. Teda priebezne nalezy z vysetrovania a navrhy na opatrenia by mali posielat do SX kde by boli zapracovavane pre nasledujuci start.
Cakat na finalnu spravu mesiace, to mohli robit v 1970tom, nie teraz.
System zapracoval ako mal, lety boli odklonene a ak naozaj nedoslo k nejakemu ohrozeniu (cakajuce lietadla bez paliva, zaloby na FAA za oneskorenie, etc..) nerobil by som z toho vedu..

Ferda
Ferda
28 dní před
Odpověď  Lubo

Nastesti v realnem svete to takto nefunguje a zivoty lidi jsou staveny vyse, nez osobni zaliba SX fanboys. Diky za prispevek do diskuze, nicmene jsem presvedcen, ze vetsina populace radeji ozeli pripadne zpozdeni dalsiho letu, nez by akceptovala riziko orbitalniho bombardovani. Prece jen nejsme ve valce a i pres spektakularni fotky, za tohle to nestoji. 🙂 Preji rychle vysetreni, priznive zavery a brzky dalsi let!

Lubo
Lubo
27 dní před
Odpověď  Dušan Majer

dakujem za Vase trpezlive vysvetlenie, pan Majer. Kolkatykrat zas. Nemate to tu lahke 🙂
Primelo ma to pozriet si FAA stranku koli detailom, ale Vas sumar je kompletne postacujuci.

MilanV
MilanV
27 dní před
Odpověď  Dušan Majer

Skvěle vysvětleno. Ještě mi to připomnělo mou kdysi dávno položenou otázku, na kterou jsem si pak vyhledával odpověď: Proč FAA nebo podobný úřad nevyšetřoval Ariane 6 nebo, pokud by se něco stalo, nebude vyšetřovat SLS? (Doufám, že jsem nic nezakřikl!) Podle mého zjištění je to překvapivě protože má přímo v definici své práce, že se věnuje pouze letům komerčních firem. Vyšetřování letů NASA, ESA, armád apod. vůbec není v jejich pracovní náplni.
Je to tak, prosím? A věděl byste, Dušane, prosím, nějaké podrobnosti jak ta zodpovědnost je rozdělená? On je to totiž také častý důvod k nedorozuměním a případně jízlivých komentářů, nepochopení apod.

Naposledy upraveno 27 dní před by MilanV
MilanV
MilanV
26 dní před
Odpověď  Dušan Majer

Díky, to je perfektní shrnutí: stručné a výborně srozumitelné. Až se zase bude někdo v diskusích rozčilovat, proč jsou jiná pravidla pro SpaceX a jiná např. pro SLS, tak se přesně hodí to vysvětlit tímto vaším komentářem.

Ivo
Ivo
27 dní před
Odpověď  zvejkal

Jen krátký dotaz, to aby SS dopadla vcelku byste chtěl zařídit jak prosím? Třeba nějakým nařízením nebo zákonem?

zvejkal
zvejkal
27 dní před
Odpověď  Ivo

Ivo, naco ten sarkazmus?
Dal som to do uvodzoviek. Pointa bola v tom, ze ak bola explozia nariadena, tak by mohli preskumat ci za danych podmienok, ktore nastali a za danej trajektorii padu by boli nasledky mensie s riadenou exploziou, alebo bez nej (v tom pripade by SS padala ako celok a pocas destrukcie v atmosfere by vytvorila ovela mensie mnozstvo fragmentov).

milantos
milantos
27 dní před
Odpověď  zvejkal

Zatím co většina fragmentů vzniklých ve velké výšce při velké rychlosti takto shoří, při výbuchu nízko a  tím při malé rychlosti budou všechny trosky dopadat na zem. Takže spíš opačný výsledek než je váš předpoklad

Ferda
Ferda
26 dní před
Odpověď  milantos

Mylite se. Udava se, ze cca 10-40% hmoty satelitu prezije re-entry. Velmi to zavisi o jaky material se jedna. Napr. hlinik ochotne „shori“ narozdil od dilu z nerez oceli ci titanu. V pripade SS tvori ocel znacnou cast konstrukce, navic s pridavnym TPS! Rizena destrukce ve velke vysce bude mit za nasledek nasobne vetsi uzemi ohrozene dopadem trosek. Vse to zalezi na okolnostech re-entry, nicmene vubec bych se nedivil, pokud by na zaklade teto udalosti doslo k redefinici parametru FTS. Muze byt vyhodnejsi, FTS od urcite vysky deaktivovat a v urcite vysce opet reaktivovat. Dodam, ze vubec nevim, zda destrukce byla on command (FTS) ci proste pusobenim fyzikalnich velicin.

Vojta
Vojta
26 dní před
Odpověď  Ferda

Tohle záleží na příliš velkém množství parametrů. Raketa se třeba může odchýlit od kurzu kvůli výpadku něktrerého z motorů. Co pak s ní? Risknout že pokojně žuchne do oceánu a nedopolachtí nad nějaké větší město (Havana je od koridoru kousek) nebo ji odpálit a nechat deštěm trosek zasypat řídce osídlenou oblast? Nakonec se to možná vyřeší tím, že budou startovat z Floridy, kde je mnohem širší a čistší střelecký prostor.

Ferda
Ferda
26 dní před
Odpověď  Vojta

Odchyleni nerizene rakety mimo vyhrazenou oblast by mel zabranit FTS. Soucasne chcete omezit velikost oblasti zasazene troskami. Pokud nenastava konflikt s prvnim pravidlem tak dava smysl aktivovat FTS v mensi vysce. … Ta pravidla zas nemohou byt nekonecne slozita.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.