sociální sítě

Přímé přenosy

krátké zprávy

Victus Sol

Společnost Firefly Aerospace získala od U.S. Space Force kontrakt ve výši 21,8 milionu dolarů na zahájení mise na oběžnou dráhu v rámci vojenského vesmírného programu rychlé reakce. Smlouva se týká mise nazvané Victus Sol.

John McFall

Evropská kosmická agentura 14. února oznámila, že John McFall, záložní člen skupiny astronautů, byl certifikován nadnárodní lékařskou komisí pro dlouhodobé mise na ISS. McFall přišel o pravou nohu při nehodě na motocyklu ve věku 19 let a nosí protézu. Je prvním člověkem s takovým postižením, který byl lékařsky schválen k výcviku.

Apex Technology

Start-up Apex Technology ziskal od U.S. Space Force kontrakt v hodnotě 45,9 milionů dolarů. Smlouva udělená Velitelstvím vesmírných systémů požaduje, aby do roku 2032 byl dodán blíže nespecifikovaný počet družic na podporu misí na více oběžných drahách.

Blue Origin

Blue Origin propouští 10 % své pracovní síly. Jedná se o propouštění více než 1000 zaměstnanců, z důvodu potřeby restrukturalizace společnosti a snížení byrokracie. Propouštění se rozšíří po celé společnosti, včetně managementu.

K2 Space

K2 Space, start-up zabývající se výrobou družic, získal 110 milionů dolarů v kole financování série B, které společně vedou Lightspeed Venture Partners a Altimeter Capital. Finance pomohou společnosti K2 Space urychlit výrobu družicových tahačů třídy Mega.

FAA

Vědecký výbor Sněmovny reprezentantů žádá Úřad pro vládní odpovědnost (GAO), aby přezkoumal předpisy pro vydávání startovních licencí Federálním úřadem pro letectví, které vyvolaly kritiku ze strany průmyslu.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

ŽIVĚ A ČESKY: Starty české družice TROLL a dvou lunárních landerů

Aktuální dny přináší fanouškům kosmonautiky jeden zajímavý moment za druhým. Ani ne měsíc poté, co Falcon 9 při misi Bandwagon-2 vynesl českou družici LASARSat se nám historie tak trochu opakuje, byť jsou tu i rozdíly. Začněme však shodnými rysy. Falcon 9 vynese z Vandenbergovy základny při sdílené misi českou družici. Nepůjde však o misi z programu Bandwagon, ale Transporter (konkrétně s pořadovým číslem 12). Poletí se tedy na polární oběžnou dráhu. Nákladem této mise jsou desítky družic z celého světa a mezi nimi nás nejvíce zajímá družice TROLL od české firmy TRL Space, která je vybavena hyperspektrální kamerou. Po tomto večerním startu nás zítra ráno čeká další Falcon. Tentokrát budou na jeho palubě hned dva lunární landery – americký Blue Ghost od Firefly Aerospace a japonský HAKUTO-R RESILIENCE od firmy ispace. Pokud máte čas a chuť, rád bych Vás pozval ke sledování obou našich živě a česky komentovaných přenosů.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 14. ledna v 19:49 SEČ
  • Místo startu: Rampa SLC-4E, Vandenberg Space Force Station, Kalifornie
  • Raketa: Falcon 9 (s podruhé použitým prvním stupněm  B1088)
  • Primární náklad: 131 nákladů
  • Hmotnost nákladu: Neznámá
  • Doručovací oběžná dráha: SSO (neuvedené parametry)
  • Osud prvního stupně: Pokusí se o přistání na pevninské ploše LZ-4.

Náš přenos ze startu mise Transporter-12 spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 19:35 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

EDIT 14. ledna 19:05
Start se odkládá o 20 minut na 20:09. Přenos začne v 19:55.

Závěrečný přehled:

  • Čas a datum startu: 15. ledna v 7:11 SEČ
  • Místo startu: Rampa LC-39A, Kennedy Space Center, Florida
  • Raketa: Falcon 9 (s popáté použitým prvním stupněm  B1085)
  • Primární náklad: lunární landery Blogu Ghost a HAKUTO-R
  • Hmotnost nákladu: Cca 2,5 tuny
  • Doručovací oběžná dráha: TLI
  • Osud prvního stupně: Pokusí se o přistání na mořské plošině JRtI.

Náš přenos ze startu lunárních landerů spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 6:55 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.

Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://nextspaceflight.com/
https://www.elonx.cz/
https://www.nasa.gov/

Zdroje obrázků:
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2020/12/Smallsat-Program-Falcon-9-S2-render-SpaceX-2-edit.jpg

Hodnocení:

5 / 5. Počet hlasů: 6

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
6 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Kamil
Kamil
1 měsíc před

Kolikátá je to brněnská družice?

bobi
bobi
1 měsíc před

Proč se uvádí u prvního stupně tah motoru v tunách a u druhého v kN?

PetrDub
PetrDub
1 měsíc před
Odpověď  bobi

Tah je správně samozřejmě v Newtonech. U prvního stupně se však často uvádí podělený gravitační konstantou a vyjádřený v tunách, protože první stupeň začíná svou práci na povrchu Země, pracuje právě proti gravitaci a musí zvednou ze Země celou natankovanou raketu. Známe-li její „mokrou“ hmotnost (v tunách) a vyjádříme-li i tah v tunách, tak je i intuitivně zřejmé, jaký přebytek tahu k hmotnosti a tedy jaký by raketa měla mít „odpich“. Bude-li tah (v tunách) stejný nebo nižší, než hmotnost rakety, tak je něco špatně, jen by stála na rampě a pálila palivo, dokud ho nespálí dost, aby se vznesla, což by bylo sice divácky atraktivní, leč značně neefektivní.
Druhý stupeň rakety (popř. třetí a další) už pracuje typicky ve velké výšce a rychlosti a za určitých okolností by mohl mít i tah k hmotnosti menší než jedna. Má díky nabrané výšce určitou časovou rezervu na to, aby urychlil zbytek rakety na potřebnou rychlost. Tah se tedy zde už udává v jednotkách SI, tuny by zde názornost postrádaly.

Spytihněv
Spytihněv
1 měsíc před

Oddělení Blue Ghost esteticky z hlediska diváka moc nevyšlo. Konalo se 65 minut po startu bohužel přesně do slunce z pohledu kamery na horním stupni. O 7 minut později byl odhozen jakýsi prstenec, což jsem tedy nejprve považoval za Resilience 🙂 Ale ne. za dalších 13 minut přišel třetí krátký zážeh horního stupně a Resilience byla vypuštěna za dalších 7 minut, tedy celkově 92 minut po startu. Mimochodem – Blue Ghost ve výšce asi 860 km, Resilience skoro 9000 km.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.