Aktuální dny přináší fanouškům kosmonautiky jeden zajímavý moment za druhým. Ani ne měsíc poté, co Falcon 9 při misi Bandwagon-2 vynesl českou družici LASARSat se nám historie tak trochu opakuje, byť jsou tu i rozdíly. Začněme však shodnými rysy. Falcon 9 vynese z Vandenbergovy základny při sdílené misi českou družici. Nepůjde však o misi z programu Bandwagon, ale Transporter (konkrétně s pořadovým číslem 12). Poletí se tedy na polární oběžnou dráhu. Nákladem této mise jsou desítky družic z celého světa a mezi nimi nás nejvíce zajímá družice TROLL od české firmy TRL Space, která je vybavena hyperspektrální kamerou. Po tomto večerním startu nás zítra ráno čeká další Falcon. Tentokrát budou na jeho palubě hned dva lunární landery – americký Blue Ghost od Firefly Aerospace a japonský HAKUTO-R RESILIENCE od firmy ispace. Pokud máte čas a chuť, rád bych Vás pozval ke sledování obou našich živě a česky komentovaných přenosů.
Závěrečný přehled:
- Čas a datum startu: 14. ledna v 19:49 SEČ
- Místo startu: Rampa SLC-4E, Vandenberg Space Force Station, Kalifornie
- Raketa: Falcon 9 (s podruhé použitým prvním stupněm B1088)
- Primární náklad: 131 nákladů
- Hmotnost nákladu: Neznámá
- Doručovací oběžná dráha: SSO (neuvedené parametry)
- Osud prvního stupně: Pokusí se o přistání na pevninské ploše LZ-4.
Náš přenos ze startu mise Transporter-12 spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 19:35 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
EDIT 14. ledna 19:05
Start se odkládá o 20 minut na 20:09. Přenos začne v 19:55.
Závěrečný přehled:
- Čas a datum startu: 15. ledna v 7:11 SEČ
- Místo startu: Rampa LC-39A, Kennedy Space Center, Florida
- Raketa: Falcon 9 (s popáté použitým prvním stupněm B1085)
- Primární náklad: lunární landery Blogu Ghost a HAKUTO-R
- Hmotnost nákladu: Cca 2,5 tuny
- Doručovací oběžná dráha: TLI
- Osud prvního stupně: Pokusí se o přistání na mořské plošině JRtI.
Náš přenos ze startu lunárních landerů spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 6:55 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
Zdroje informací:
https://www.elonx.cz/
https://nextspaceflight.com/
https://www.elonx.cz/
https://www.nasa.gov/
Zdroje obrázků:
https://www.teslarati.com/wp-content/uploads/2020/12/Smallsat-Program-Falcon-9-S2-render-SpaceX-2-edit.jpg
Kolikátá je to brněnská družice?
Z těch českých: BDsat, Planetum, BDSat-2, Veronika, GRB Beta, LASARSat … to by znamenalo, že TROLL bude sedmou družicí postavenou v Brně.
Myslím, že SkCube vznikala ještě na Slovensku a u GRB Alpha si nejsem jist.
Proč se uvádí u prvního stupně tah motoru v tunách a u druhého v kN?
Tah je správně samozřejmě v Newtonech. U prvního stupně se však často uvádí podělený gravitační konstantou a vyjádřený v tunách, protože první stupeň začíná svou práci na povrchu Země, pracuje právě proti gravitaci a musí zvednou ze Země celou natankovanou raketu. Známe-li její „mokrou“ hmotnost (v tunách) a vyjádříme-li i tah v tunách, tak je i intuitivně zřejmé, jaký přebytek tahu k hmotnosti a tedy jaký by raketa měla mít „odpich“. Bude-li tah (v tunách) stejný nebo nižší, než hmotnost rakety, tak je něco špatně, jen by stála na rampě a pálila palivo, dokud ho nespálí dost, aby se vznesla, což by bylo sice divácky atraktivní, leč značně neefektivní.
Druhý stupeň rakety (popř. třetí a další) už pracuje typicky ve velké výšce a rychlosti a za určitých okolností by mohl mít i tah k hmotnosti menší než jedna. Má díky nabrané výšce určitou časovou rezervu na to, aby urychlil zbytek rakety na potřebnou rychlost. Tah se tedy zde už udává v jednotkách SI, tuny by zde názornost postrádaly.
Kromě toho, co píšete, je tu ještě jeden faktor. Naše přenosy sledují různí lidé. Od vysokoškoláků s technickým vzděláním a často i mnohaletou praxí po jedince technikou prakticky nepolíbené. A jelikož chceme vyjít vstříc oběma táborům, snažím se to rozprostřít tak, aby si každý přišel na své, aby tam měl něco, co bude blízké jeho stylu a úrovni znalostí. Kdybych dal všude Newtony, tak sice pokročilí diváci budou vrnět blahem, ale laickou veřejnost to může (ale nemusí) odradit. Pokud bych používal pouze tuny, budou zase (právem) brblat pokročilí. Takhle je to aspoň vyrovnané, což se hodí, když Falcony jsou naše nejčastěji komentované rakety.
Oddělení Blue Ghost esteticky z hlediska diváka moc nevyšlo. Konalo se 65 minut po startu bohužel přesně do slunce z pohledu kamery na horním stupni. O 7 minut později byl odhozen jakýsi prstenec, což jsem tedy nejprve považoval za Resilience 🙂 Ale ne. za dalších 13 minut přišel třetí krátký zážeh horního stupně a Resilience byla vypuštěna za dalších 7 minut, tedy celkově 92 minut po startu. Mimochodem – Blue Ghost ve výšce asi 860 km, Resilience skoro 9000 km.