sociální sítě

Přímé přenosy

Falcon 9 (Hera)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Near Space Network

NASA 17. září oznámila, že udělila kontrakt společnosti Intuitive Machines na podporu Near Space Network. Jedná se o systém, který poskytuje komunikační služby pro mise NASA na oběžné dráze Země a cislunárním prostoru.

Ariane 6

Evropští představitelé tvrdí, že změna softwaru by měla vyřešit problém, který nastal při inauguračním startu Ariane 6 v červenci s horním stupněm.

Space Network Services

Impulse Space oznámila 16. září kontrakt na zajištění dopravy na geostacionární oběžnou dráhu pro družice od francouzského startupu Space Network Services. Byla to první oznámená dohoda o geostacionární službě Impulse Space, která byla představena v srpnu.

U.S. Space Force

U.S. Space Force udělily téměř 45 milionů dolarů Rochesterskému technologickému institutu a Michiganské univerzitě, aby vedly pokročilý výzkum vesmírné energie a pohonu.

Lockheed Martin

Lockheed Martin získal kontrakt v hodnotě 297,1 milionu dolarů na vývoj mapovačů blesků pro budoucí geostacionární konstelaci Národního úřadu pro oceán a atmosféru.
Smlouva nařizuje vyvinout dva letové přístroje a zahrnuje opce na dva další.

York Space Systems

Americké vojenské družice postavené společností York Space Systems si úspěšně vyměňovaly data na oběžné dráze pomocí optických komunikačních terminálů Tesat-Spacecom.

Ursa Major

Ursa Major, společnost zabývající se raketovým pohonem se sídlem v Coloradu, získala od americké armády nové finanční prostředky ve výši 12,5 milionu dolarů na pokrok ve vývoji a výrobě raketových motorů na tuhé pohonné látky.

U-space

Francouzský startup U-space bude spolupracovat s nadnárodním dodavatelem raket MBDA na vývoji dvojice družic, které budou demonstrovat detekci, charakterizaci a zaměřování družic a jiných zařízení ve vesmíru. Družice spadají do plánů agentury DGA .

Samara Aerospace

Startup Samara Aerospace získal kontrakt společnosti SpaceWERX na vývoj zlepšeného zaměřování družic o hmotnosti o 200 až 500 kilogramů.

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

Gateway (duben 2024)

Fotografie obytného modulu HALO pro kosmickou stanici Gateway z 28. března ukazuje, že v místech obou bočních dokovacích uzlů jsou již navařené prstence. Oproti fotografii z minulého dílu jsou viditelné i počáteční instalační práce v interiéru modulu. Aktuální plán NASA předpokládá vynesení modulu HALO společně s energetickým a pohonným modulem PPE ve fiskálním roce 2026. V žádosti o rozpočet na fiskální rok 2025 NASA představila náklady na dosažení počáteční schopnosti Gateway s těmito dvěma moduly. Náklady pokrývající aktuální plán činí 432 milionů USD pro fiskální rok 2025 a 181 milionů USD pro fiskální rok 2026. Současně NASA zveřejnila vypočtené datum startovní připravenosti v úrovni pravděpodobnosti 70 %, kterým je prosinec 2027. Toto datum zahrnuje rizika a budoucí potenciální problémy. NASA ho přijme jako závazek a využije ho při posuzování výkonnosti programu. Není však cílovým datem startu. Aktuální plán je agresivnější a mnohem méně spolehlivý než odhad vypočtený s použitím statistických metod.

Detailním porovnáním loňské a letošní žádosti o rozpočet lze získat poměrně zajímavé informace. V loňské žádosti byl výhled financování dopravního systému SLS/Orion na fiskální roky 2025 až 2028 celkem 15,338 miliardy USD. V letošní žádosti je výhled na stejné období 16,615 miliardy USD. Při rozdělení na jednotlivé položky zjistíme, že výhled financování Orionu vzrostl z 4,397 na 4,763 miliardy USD, výhled financování SLS z 8,692 na 9,277 miliardy USD a výhled financování pozemních systémů z 2,249 na 2,575 miliardy USD. Procentuálně došlo k růstu rozpočtu programu Orion o 8,3 %, programu SLS o 6,7 % a pozemních systémů o 14,5 %. Hlavním faktorem růstu rozpočtu pozemních systémů je mobilní vypouštěcí plošina ML2.

U vývoje lunárních systémů je situace opačná. Výhled financování Gateway na fiskální roky 2025 až 2028 se meziročně snížil z 3,143 na 2,779 miliardy USD, výhled financování soukromých lunárních landerů z 9,786 na 8,220 miliardy USD a výhled financování vývoje soukromých skafandrů a terénního vozidla LTV z 2,311 na 2,236 miliardy USD. Procentuálně jde o pokles rozpočtu programu Gateway o 11,6 %, landerů o 16 %, skafandrů a LTV o 3,2 %. Pokles rozpočtu landerů byl ovlivněn nižší cenovou nabídkou společnosti Blue Origin oproti očekávání NASA.

 Artemis 3

V žádosti o rozpočet na fiskální rok 2025 NASA představila také náklady a vypočtené datum připravenosti lunárního landeru Starship na oběžné dráze Měsíce pro misi Artemis 3. Náklady na připravenost landeru jsou 647 milionů USD pro fiskální rok 2025, 703 milionů USD pro fiskální rok 2026, 607 milionů USD pro fiskální rok 2027 a 252 milionů USD pro fiskální rok 2028. Základním závazkem agentury, který zahrnuje rizika a potenciální problémy, je únor 2028. I tento odhad v úrovni pravděpodobnosti 70 % bude používán ke sledování výkonu programu. Opět se nejedná o cílové datum, které je agresivnější a předpokládá připravenost landeru na oběžné dráze Měsíce v létě 2026.

Návrat Starship S28 do atmosféry, 14. března 2024
Návrat Starship S28 do atmosféry, 14. března 2024
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Integrovaný letový test IFT-3 byl uskutečněn nosnou raketou Super Heavy B10 a kosmickou lodí Starship S28 dne 14. března. Starship byla umístěna na plánovanou suborbitální dráhu. V kosmickém prostoru byla provedena demonstrace přečerpání kapalného kyslíku mezi přistávací a hlavní nádrží. Zvládnutí této technologie je zásadní pro umožnění natankování lunárního landeru pohonnými hmotami. Plánovaný zážeh motoru Raptor v kosmickém prostoru se však z důvodu rotace lodi neuskutečnil. Po obletu poloviny obvodu Země se Starship během návratu rozpadla ve výšce 65 kilometrů nad Indickým oceánem. Let IFT-4 s nosnou raketou Super Heavy B11 a kosmickou lodí Starship S29 má být proto zaměřen na dosažení správného návratu.

Kosmická loď Orion pro Artemis 3, 15. března 2024
Kosmická loď Orion pro Artemis 3, 15. března 2024
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

V minulém dílu jsme psali, že orbitální test přečerpání kapalného kyslíku a metanu mezi dvěma Starship pravděpodobně sklouzl na příští rok. Tento skluz potvrdil Elon Musk v prezentaci na Starbase dne 6. dubna.

NASA vybrala první tři vědecké přístroje určené k umístění na povrch Měsíce během mise Artemis 3. Přístroje mají získávat vědecká data o prostředí na povrchu a pod povrchem Měsíce v blízkosti jižního pólu. Přístroje budou zaměřeny na tři vědecké cíle: porozumění planetárním procesům, pochopení charakteru a původu těkavých látek u jižního pólu Měsíce a identifikace a zmírnění rizik spojených s průzkumem. Všechny tři přístroje jsme popsali v samostatném článku.

Artemis 4

Při misi Artemis 4 má Orion s čtyřčlennou posádkou dopravit ke stanici Gateway mezinárodní obytný modul Lunar I-Hab. V náplni mise, aktuálně cílené na září 2028, je také druhé přistání na Měsíci v landeru Starship. Protože jsme se přípravě mise podrobně věnovali v minulých dílech, nyní jen krátce zdokumentujeme dosažený pokrok za uplynulý měsíc s pomocí nově zveřejněných fotografií.

Kosmická loď Orion pro Artemis 4, 15. března 2024
Kosmická loď Orion pro Artemis 4, 15. března 2024
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Díly pro letový exemplář modulu s novým označením Lunar I-Hab. Článek přejmenováním prvků Evropské kosmické agentury stanice Gateway jsme vydali 4. dubna.
Díly pro letový exemplář modulu s novým označením Lunar I-Hab. Článek o přejmenování prvků Evropské kosmické agentury stanice Gateway jsme vydali 4. dubna.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Interiér makety modulu Lunar I-Hab při pohledu směrem k modulu HALO. Článek o maketě jsme vydali 11. dubna.
Interiér makety modulu Lunar I-Hab při pohledu směrem k Orionu. Článek o maketě jsme vydali 11. dubna.
Zdroj: https://tas-static.thalesaleniaspace.com
Astronaut Raja Chari si prohlíží stejnou část interiéru modulu Lunar I-Hab ve virtuální realitě
Astronaut Raja Chari si prohlíží stejnou část interiéru modulu Lunar I-Hab ve virtuální realitě
Zdroj: https://www.nasa.gov
Pohled skrz celý interiér makety modulu Lunar I-Hab
Pohled skrz celý interiér makety modulu Lunar I-Hab od modulu HALO k Orionu
Zdroj: https://tas-static.thalesaleniaspace.com
Nicole Mann nahlíží ve virtuální realitě z modulu HALO do modulu Lunar I-Hab
Nicole Mann nahlíží ve virtuální realitě z modulu HALO do modulu Lunar I-Hab
Zdroj: https://www.nasa.gov
Raja Chari při virtuální procházce stanicí Gateway
Raja Chari při virtuální procházce stanicí Gateway
Zdroj: https://www.nasa.gov
Modul Lunar I-Hab bude při startu mise Artemis 4 ukrytý uvnitř adaptéru Universal Stage Adapter (USA). Vývojový testovací exemplář adaptéru USA byl 12. března 2024 umístěn na zkušební stanoviště v budově 4619 v Marshallově vesmírném středisku pro modální a zátěžové testy.
Modul Lunar I-Hab bude při startu mise Artemis 4 ukrytý uvnitř adaptéru Universal Stage Adapter (USA). Vývojový testovací exemplář adaptéru USA byl 12. března 2024 umístěn na zkušební stanoviště v budově 4619 v Marshallově vesmírném středisku pro modální a zátěžové testy.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Při startu bude Lunar I-Hab umístěn uvnitř adaptéru USA na adaptéru pro užitečné zatížení PLA. Vývojový testovací exemplář adaptéru PLA byl 13. března 2024 usazen na zkušebním stanovišti 4697 na simulátor mezistupně pro provedení strukturálních zkoušek. Článek o adaptéru jsme vydali 23. března.
Při startu bude Lunar I-Hab umístěn uvnitř adaptéru USA na adaptéru pro užitečné zatížení PLA. Vývojový testovací exemplář adaptéru PLA byl 13. března 2024 usazen na zkušebním stanovišti 4697 na simulátor horní části stupně EUS pro provedení strukturálních zkoušek. Článek o adaptéru jsme vydali 23. března. V horní části adaptéru je komponenta NEST (New Exploration Secondary Transport), která umožní vynášet CubeSaty.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Adaptér PLA s modulem Lunar I-Hab bude při startu nad horním stupněm EUS. Příprava dílů pro strukturální testovací exemplář stupně EUS pokračuje v továrně MAF. Na fotografii z 22. února 2024 je jedna ze vzpěr, které vytvoří vnější konstrukci střední části STA, která spojí nádrž na kapalný kyslík s nádrží na kapalný vodík.
Adaptér PLA s modulem Lunar I-Hab bude při startu nad horním stupněm EUS. Příprava dílů pro strukturální testovací exemplář stupně EUS pokračuje v továrně MAF. Na fotografii z 22. února 2024 je jedna ze vzpěr, které vytvoří vnější konstrukci střední části STA, která spojí nádrž na kapalný kyslík s nádrží na kapalný vodík.
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Raketa SLS Block 1B s Orionem a modulem Lunar I-Hab bude umístěna na novou mobilní vypouštěcí plošinu ML-2, která vzniká v Kennedyho vesmírném středisku.
Raketa SLS Block 1B s Orionem a modulem Lunar I-Hab bude umístěna na novou mobilní vypouštěcí plošinu ML2. Montáž plošiny probíhá v Kennedyho vesmírném středisku.
Zdroj: https://media.licdn.com

Artemis 5 a další

Ve Stennisově vesmírném středisku byla dokončena poslední certifikační série dvanácti zážehů neletového motoru RS-25 výrobního čísla 0525. Desátý zážeh byl proveden 22. března, jedenáctý zážeh 27. března a dvanáctý zážeh 3. dubna. Dne 9. dubna byl motor ze zkušebního stanoviště odvezen. Aerojet Rocketdyne nyní může přejít k plné výrobě motorů RS-25 pro centrální stupeň rakety SLS Block 1B přiřazené k misi Artemis 5.

Posádky, které budou vysílány na povrch Měsíce ze stanice Gateway, mají mít k dispozici nehermetizované lunární terénní vozidlo LTV, později doplněné o hermetizované vozidlo Lunar Cruiser.

Pro misi Artemis 5, aktuálně cílenou na březen 2030, NASA v rámci výběrového řízení poptávala od americké průmyslové základny nehermetizované lunární terénní vozidlo LTV. Dne 3. dubna 2024 byly vybrány tři společnosti k dvanáctiměsíčním studiím proveditelnosti. Návrhy od všech tří společností jsme prezentovali v článku z 4. dubna.

Kontrakty v hodnotě několika desítek milionů USD obdržely Intuitive Machines, Lunar Outpost a Venturi Astrolab. Vyřazeny byly návrhy s nižším hodnocením společností Astrobotic, Blue Origin a Leidos a nepřijatelné návrhy společností Gitai, Orbit a 3Sixty Degrees. K realizaci LTV by po dalším výběrovém řízení měla být později vybrána jediná společnost. Toto výběrové řízení bude otevřené i pro jiné než nyní vybrané společnosti.

Podle prohlášení o výběru navrhla společnost Intuitive Machines využití přívěsu ke zlepšení přepravních schopností LTV. Návrh Lunar Outpost se vyznačuje pokročilou technologií pro ukládání energie do baterií. Společnost Astrolab uvedla ve svém návrhu možnost dodání LTV na Měsíc pilotovaným lunárním landerem při misi Artemis 4.

Dne 9. dubna 2024 byla podepsána dvoustranná dohoda, podle níž Japonsko vyvine a dodá pro program Artemis hermetizované lunární vozidlo. NASA se zavázala k zajištění přepravy vozidla na Měsíc a k umožnění dvou letových příležitostí pro japonské astronauty na měsíční povrch. Cílem je, aby vozidlo bylo na Měsíci v roce 2031.

Model japonského hermetizovaného vozidla na společném briefinku
Model japonského hermetizovaného vozidla na společné informativní schůzce
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Představený model se v některých ohledech liší od dosavadních vizualizací, například v tomto a tomto odkazu.
Představený model se v některých ohledech liší od dosavadních vizualizací, například v tomtotomto odkazu
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Zadní část modelu japonského hermetizovaného vozidla
Zadní část modelu japonského hermetizovaného vozidla
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov
Pohled shora
Pohled shora
Zdroj: https://images-assets.nasa.gov

Zdroje informací:
https://twitter.com/
https://www.nasa.gov/
https://spacenews.com/
https://www.nasa.gov/
https://sam.gov/
https://www.nasa.gov/
https://www.mext.go.jp/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/GJxUtd2XAAAW5PU?format=jpg&name=4096×4096
https://pbs.twimg.com/media/GIwQzyXbsAAksvA?format=jpg&name=large
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20240315-PH-ILW01_0077~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/KSC-20240315-PH-ILW01_0082~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/jsc2024e024190/jsc2024e024190~medium.jpg
https://tas-static.thalesaleniaspace.com/cms/public/thales_images/interior.jpg
https://www.nasa.gov/wp-content/uploads/2024/04/exploring-gateway-3.png
https://tas-static.thalesaleniaspace.com/cms/public/thales_images/img_0789.jpg
https://www.nasa.gov/…nicole-mann-takes-a-virtual-reality-tour-600-x-300-px.png
https://www.nasa.gov/…nasas-raja-chari-takes-a-virtual-reality-tour-600-x-300-px-1.png
https://images-assets.nasa.gov/…install%20onto%20test%20stand-4~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…204697%20West%20Test%20Area%2013~large.jpg
https://images-assets.nasa.gov/…/MAF_20240222_EUS_VStrut05~medium.jpg
https://media.licdn.com/…beta&t=abWyyJ8wTl64oz9fn6ZIVImXxP8vyIHmf9j5G8VXns8
https://images-assets.nasa.gov/image/NHQ202404100001/NHQ202404100001~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/NHQ202404100002/NHQ202404100002~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/NHQ202404100009/NHQ202404100009~medium.jpg
https://images-assets.nasa.gov/image/NHQ202404090015/NHQ202404090015~medium.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
24 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Hawk
Hawk
5 měsíců před

Diky, ze to stale sledujete,odklady stridaji odklady. Soulodi melo po zmene na FH startovat v roce 2025(mozna i 24( a jsme v planech defacto v roce 2027).

Nerozumim moc snizovani financi na projekt Gateway defacto tesne pred dokoncenim, projekt je v soucasne dobe realne dosazitelny resp. snadno finalizovatelny(zakladni moduly jsou v podstate temer hotove), kdezto pristani na Mesici se potyka s absentujicim lunarnim modulem.

„Výhled financování Gateway na fiskální roky 2025 až 2028 se meziročně snížil z 3,143 na 2,779 miliardy USD“

Mr G
Mr G
5 měsíců před
Odpovědět  Hawk

USA uz na mesiaci boli, snazia sa o navrat a zotrvanie na povrchu. Nie je to zavod s Cinou, ako to media a politici prezentuju. Ak na to realne pozrieme, myslim, ze sme 4-5 rokov od realnej moznosti pilotovaneho pristatia na povrchu Mesiaca.

Gateway bude mat obmedzenu zivotnost, tak naco z nej mitnat 4-5 rokov cakanim na lander a pristatie ? Pristat na povrchu sa da aj bez nej.

V neposlednom rade program Artemis je nahrada za ukonceny program STS. Mozno dolezitejsie ako sa vratit na Mesiac je pre USA udrzat zamestnanost.

kvvv
kvvv
5 měsíců před

Skvělý článek, autorovi vřelé díky.

NASA SLS etc vypadá dobře, jenom nechápu, že si napřed nepostaví nějaký demonstrátor/dvojče GATEWAY na oběžné dráze Země, kde mohou snadno a bez většího nebezpečí obětí na životech a obřích dodatečných nákladů vychytat vše k dokonalosti. Jistě, zkušenosti z ISS – ale tam většinu technologických věcí dělali Rusové: vidět, jak někdo něco dělá není zdaleka to samé, jako to dělat sám. Zkrátka, gradualistické pojetí vývoje „po malých krůčcích“ má něco do sebe.

Soulodí SH/SS ještě do vesmíru a zpátky nedopravilo ani opici, a má za 4 roky sloužit jako lander na Měsíci? Přeji hodně štěstí, sorry ale nemohu si odpustit poněkud sarkastický tón. Vrátilo mě to do mladých let: „Závěry 13. sjezdu KSČ určitě splníme, soudruzi“. Ale máme – na rozdíl od komoušů – Melouna Haska, takže je vše na správné cestě. A tomuhle se dneska říká projektový management. Sorry, považuji to za otřesný projev kolapsu…

Petr Šída
Petr Šída
5 měsíců před
Odpovědět  kvvv

Mohu se zeptat které z většiny technologických věcí dělali Rusové? Díky.

Ivo
Ivo
5 měsíců před
Odpovědět  Petr Šída

Já se rád přidám, taky by mě to docela zajímalo.

kvvv
kvvv
5 měsíců před
Odpovědět  Petr Šída

Pokud jste opravdu z redakce Kosmonautixu, jistě si dovedete nalézt nejen z místních článků, které systémy na ISS jsou ruské – a bez jejich funkce je stanice neprovozovatelná; podkladů je všude po netu nepočítaně.

Díky mezinárodní spolupráci na ISS nemusí USA ohledně stanice Gateway začínat téměř z nuly, ale skoro 50 let (ruských) zkušeností s konstrukcí a provozem stanice na oběžné dráze nelze jen tak dohnat a předehnat, jakkoliv jsou dnešní postupy návrhu, výroby a simulací někde jinde než kdysi. Takový složitý systém nelze navrhnout a provozovat „na první dobrou“, bez chyb.

Jak jsem již napsal, z tohoto důvodu považuji Gateway přímo na oběžné dráze Měsíce, bez testovacího provozu na oběžné dráze Země, za obří projektové riziko.

kvvv
kvvv
5 měsíců před
Odpovědět  Jiří Hošek

Díky za odpověď; nicméně měl jsem na mysli zkušební provoz jaksi komplexnější, např. s návštěvami lidských posádek. Na té eliptické oběžné dráze Země jistě není připojení/odpojení dopravních lodí úplně vyloučeno, ale jeví se to mnohem nákladnější a složitější.

Zdá se mi to přinejmenším zvláštní: SLS/Orion jsou projekty, vedené vyloženě konzervativně a pečlivě, s mnoha mezifázemi a milníky, s minimálním projektovým rizikem… a najednou do toho vstupují takové dobrodružné prvky, jako Gateway bez reálného testovacího provozu – při kterém by bylo možné opravit nějaké chyby, doplnit či upgradovat zařízení. Jako vyložená šílenost pak působí výběr měsíčního landeru, který se vymyká vlastně čemukoliv, tedy z hlediska zodpovědného řízení projektu. I slovo „šílené“ mi přijde v tomto kontextu málo expresivní…

Petr Scheirich
Petr Scheirich
5 měsíců před
Odpovědět  Jiří Hošek

kvvv: nevím, jestli vám neunikl jeden detail, ale právě ten konzervativně a pečlivě vyladěný Orion bude u Gateway zaparkovaný po celou dobu, co bude na stanici přítomná posádka. Takže pokud se vyskytne „nebezpečí obětí na životech“, tak posádka přejde do něj.

Jakubko
Jakubko
5 měsíců před
Odpovědět  kvvv

Nemáte pravdu, sám šéf NASA pre program ISS povedal keď Rusi hovorili žeby odpojili svoju časť žeby to bol síce problém ale zvládli by to. USA potrebovali ruské skúsenosti pri stavbe ISS (preto aj misie k MIRu keď ešte zvažovali vlastnú stanicu) no dneska už majú skúsenosti až až. Pri všetkej úcte. Testovacia na nízkej obežnej dráhe? To nie je ekonomicky reálne.

kvvv
kvvv
5 měsíců před
Odpovědět  Jakubko

Jistě, šéf NASA ani jinak odpovědět nemohl, i kdyby to reálně pravda nebyla. Samozřejmě by odpojení ruské části ISS Američané časem zvládli, ale docela jistě ne hned a už vůbec by to nebylo levné ani bez počátečních problémů a chyb.

Ohledně ekonomických parametrů, odladit Gateway na nízké oběžné dráze Země musí být neskonale levnější, než se o to pokoušet na oběžné dráze Měsíce: ono je to o něco málo dále…

Zkrátka mě překvapuje, že to vyprojektovali právě takto „naostro“.

Vojta
Vojta
5 měsíců před
Odpovědět  Jakubko

kvvv: Jediné, co západní část ISS nutně potřebuje od ruské části, je pohon. Podporu života mají obě části v zásadě nezávislou, elektřiny výrazně více vyrobí i akumuluje západní část (taky má mnohem větší spotřebu, ale bez problémů by to stačilo). Dokovací porty a přetlakové komory jsou také nezávislé. Laboratorních zařízení a skladovacích prostor je většina v západní části. Robotické paže jsou taky na obou částech. Na ruské části byla ISS výrazně závislá jen do instalace těch velkých solárních panelů (a příslušné elektroinstalace) na příhradové konstrukci, ale to už je hodně dávno.

Pokud jde o ten chybějící pohon, dal by se nouzově nahradit motory nákladních lodí. Do budoucna by se to vyřešilo buď specializovanou nákladní lodí jen na pohon (přebudovat Dragon 2 by neměl být neřešitelný problém) nebo přidáním nového pohonného modulu. Třeba by se při té příležitosti konečně rozhoupali k instalaci iontového pohonu.

Jinak jako testovací prostředí pro Gateway slouží právě ISS. Technologie, které tam nejsou a budou jen na Gateway (třeba pohon na PPE modulu), se otestují bez posádky na ostré verzi Gateway. Stavět druhou verzi by opravdu bylo mnohem nákladnější. Kdyby bylo rozumně možné postavit celou Gateway na LEO a pak ji odstrkat k Měsíci, tak by to možná udělali, ale k tomu nejsou dostatečné pohonné systémy.

Vojta
Vojta
5 měsíců před
Odpovědět  Jakubko

Ještě jsem zapomněl na jednu věc. Gateway by měla na LEO problémy s elektřinou. Na halo orbitě kolem Měsíce nebude tak často ve stínu a tomu je uzpůsobeno napájení.

kvvv
kvvv
5 měsíců před
Odpovědět  Jakubko

Vojta: děkuji za informovaný příspěvek k tématu.
Řekl bych k tomu asi to, že kdo to nezkusí, může říkat v PR , co se zlíbí. Ukázaná platí. Bohužel mám dojem, že čím dál více záleží na „narativu“, než na exaktních vědeckých a inženýrských plánech a faktech. Z toho se odvíjí i financování a tak je čím dál více nadějných projektů odsouzeno…
Doufám, že se lidem z NASA povede těmito úskalími „mezi Skyllou a Charibdou“ prokličkovat jako bájný rek Odysseus. A za pár let budeme sledovat další lidské přistání na Měsíci.

kvvv
kvvv
5 měsíců před
Odpovědět  Jakubko

Ale mám čím dál větší dojem, že přistání na Měsíci uskuteční Rusové a Číňané +++, než Američané a Západ, kteří budou mít více starostí s multikulturaismem, LGBTQ+ a omezením fosilních energií. Exaktní vědě jaksi doba – alespoň u nás v Západním světě – prostě nepřeje.

Vojta
Vojta
5 měsíců před
Odpovědět  Jakubko

Čína možná, Rusko ani náhodou. Za posledních cca 30 let vyvinuli jen jednu silnou raketu a tu zatím 10 let testují. Navíc ani ta není dost silná na to, aby dostala lidi na Měsíc. Další raketa není ani na rýsovacím prkně.
Mezitím USA má k dispozici dvě dostatečně silné rakety (SLS a Falcon Heavy), které to při vhodné spolupráci mohou zvládnout a k tomu i kosmickou loď Orion. Pak jsou v závěrečné části vývoje další dvě silné rakety (New Glenn a Superheavy Starship).
Ano, i já mám obavy z toho, jestli je upravená Starship vhodným měsíčním přistávacím modulem. Podle mě si měli v záloze ponechat ještě jednu z dalších navrhovaných variant, kdyby se ta nejambicióznější ukázala být slepou uličkou. Pořád by ten náhradní modul mohla mohla vynášet Superheavy Starship, které do stavu, ve kterém by mohla fungovat jako dopravní systém, nechybí zas tak moc.

baykanur
baykanur
5 měsíců před
Odpovědět  kvvv

U modulů krytu Gateway, které jsou všechny vyrobeny v italském Turíně, neexistuje žádné provozní riziko. Toto rozhodnutí není náhodné a je dáno tím, že polovina americké části ISS byla vyrobena v Turíně. Dále testovaný raketoplán CYGNUS (který také funguje jako extra prostředí ISS, ve skutečnosti zůstává s ISS spojen mnohem déle než Dragons) je základem modulů Gateway (z konstrukčního hlediska jsou to dva CYGNUS svařený s bočními dveřmi).

PS
Moduly pouzdra Axiom se budou také vyrábět v Itálii

Ivo
Ivo
5 měsíců před
Odpovědět  baykanur

Vašemu textu je poměrně složité porozumět, dodatek o překladu to vysvětluje. Mé doporučení, zkuste prosím příště použít překladač deepl.com, většinou podává mnohem lepší výsledky, než všeobecně používaný překladač od google.

Il vostro testo è piuttosto difficile da capire, l’appendice sulla traduzione lo spiega. La mia raccomandazione è di provare a usare deepl.com la prossima volta, di solito dà risultati molto migliori del traduttore di google comunemente usato.

baykanur
baykanur
4 měsíců před
Odpovědět  baykanur

Deepl.com:

Obytné moduly vesmírné stanice Gateway nejsou provozně ohroženy, modul HALO i modul I-HAB se vyrábějí v italském Turíně, kde s nimi mají desítky let zkušeností. Ve skutečnosti byla polovina obytného objemu americké části ISS vyrobena v Turíně (Columbus, Leonardo PMM, Harmony Node 2, Tranquillity Node 3, Cupola). Pro vesmírnou stanici byly v Itálii postaveny také MPLM (12 letů raketoplánu), ATV (5 letů) a současný CYGNUS (nyní již dvacátý let a také se používá 6 měsíců jako další prostor pro ISS, zůstává připojen mnohem déle než nákladní moduly Dragon).

Z technického hlediska jsou moduly Gateway konstruovány svařením dvou CYGNUSů a přidáním bočních dveří.

První dva obytné moduly vesmírné stanice Axiom budou rovněž vyrobeny v Itálii

PS
Text jsem trochu upravil. Je nyní čitelnější?

*******

https://translate.google.it/

Pro obytné moduly vesmírné stanice Gateway neexistuje žádné provozní riziko, modul HALO i modul I-HAB se vyrábí v Turíně (Itálie), kde jsou desítky let zkušeností. V Turíně totiž vznikla polovina obyvatelného objemu americké části ISS (Columbus, Leonardo PMM, Harmony Node 2, Tranquility Node 3, Cupola). Také pro vesmírnou stanici v Itálii jsou k dispozici logistické moduly MPLM (12 letů Shuttle), ATV (5 letů) a aktuální CYGNUS (jsme na dvacátém letu a po dobu 6 měsíců slouží také jako další prostor pro ISS, zůstane připojen mnohem déle než náklad draka).

Z technického hlediska jsou moduly Gateway postaveny svařením dvou CYGNUS a přidáním bočních portů.

První dva obytné moduly vesmírné stanice Axiom se budou vyrábět také v Itálii

PS
Trochu jsem změnil text. Už je to čitelnější?

https://kosmonautix.cz/2024/04/17/gateway-duben-2024/