Nová jména na stanici Gateway

Evropská kosmická agentura oznámila nová označení svých hlavních příspěvků k projektu kosmické stanice Gateway, která se stane první kosmickou stanici obíhající kolem Měsíce. Gateway bude podporovat nejvzdálenější výpravy lidí, jaké zatím proběhly. Stanice bude sloužit jako základna pro vědecký průzkum meziplanetárního kosmického prostředí. Budou na ní umístěny demonstrátory důležitých technologií a nejrůznější experimenty. Zároveň má Gateway představovat jakýsi „základní tábor“ pro podporu výprav mířících k povrchu Měsíce, ale i někam dále.

Logo Lunar I-Hab

Zdroj: https://www.esa.int

ESA do tohoto mezinárodního projektu poskytne tři klíčové prvky, které se dříve označovaly pracovními anglickými názvy I-Hab, ESPRIT Refuelling Module (ERM) a ESPRIT HALO-Lunar Communication System (HLCS). Nyní došlo k jejich přejmenování na srozumitelnější a veřejnosti bližní názvy Lunar I-HabLunar ViewLunar Link.

Modul dříve známý jako I-Hab dostal ke svému názvu ještě přídomek Lunar, takže vznikl Lunar I-Hab. Změna má zdůraznit, že jde o misi zaměřenou na Měsíc. Přetlakový obytný modul má za úkol poskytnout astronautům navštěvujícím Gateway nezbytné ubytovací kapacity. Bude zde ale prostor také pro provádění vědeckých experimentů, nebo dokovací porty pro připojení kosmických lodí. Společně s americkým modulem HALO (Habitation and Logistics Outpost) poskytne Lunar I-Hab dostatek prostoru pro až tříměsíční pobyt čtyřčlenné posádky.

Logo Lunar View.

Zdroj: https://www.esa.int

Zbývající dva evropské projekty pro stanici Gateway prošly mnohem výraznější změnou názvu. Modul ESPRIT pro doplnění pohonných látek (zkráceně ERM) dostal nové jméno Lunar View, což má představovat poctu jedinečné součásti tohoto modulu – jeho oknům, která nabídnou astronautům jedinečné výhledy do vesmíru, ale také na lunární povrch. Společně s poskytnutím dokovacích portů pro kosmické lodě bude tento modul sloužit pro doplňování pohonných látek do nádrží stanice, ale i přesunu nákladů na stanici a v neposlední řadě bude fungovat i jako skladovací prostor.

Komunikační systém HLCS (HALO-Lunar Communication System) byl přejmenován na Lunar Link, aby se více oslavila nenahraditelná role tohoto systému v komunikaci stanice Gateway. Lunar Link má usnadnit komunikační činnosti mezi stanicí a kosmickými loděmi, landery, astronauty i sondami na povrchu Měsíce či na jeho oběžné dráze. Tento systém bude umístěn na americkém modulu HALO.

Logo Lunar Link.

Zdroj: https://www.esa.int

Stavby stanice Gateway se dočkáme už v tomto desetiletí. Stanice vznikne jakožto součást programu Artemis v rámci mezinárodní spolupráce mezi NASA, ESA, JAXA, MBRSC (Spojené Arabské Emiráty) a CSA.

4 komentářů ke článku “Nová jména na stanici Gateway”

Zeptám se tady, i když je to trochu off topic: lunární koordinovaný čas. Včera mě hodně zaujalo, že NASA dostala za úkol ho vytvořit. Milión otázek. Proč je potřeba? Jaký čas panuje na Měsíci teď? Co znamená to „vytvoření“ lunárního času? Budou na Měsíci atomové hodiny, které ho budou skutečně tvořit?
    Předpokládám, že LTC bude něco jako je UTC pro Zemi. Jaký vztah mezi UTC a LTC bude? V čem si budou podobné a v čem lišit? Bude o těch časech článek?
    Vypadá to, že oproti i velmi dobrým sci-fi, při skutečném příletu lodi zazní příkaz „přecházíme z UTC na LTC“ nebo něco podobného