Kosmotýdeník 482 (6.12. – 12.12.)

Je tu další nedělní poledne a tedy ideální čas na další porci kosmonautiky. Tento týden přinesl nejen řadu startů, ale třeba i nové americké kosmonauty. V aktuálním přehledu toho nejzajímavějšího, co v kosmonautice přineslo právě uplynulých sedm dní, se proto v hlavním tématu zaměříme na deset nových kandidátů na kosmonauty NASA. V dalších tématech si zopakujeme nedávný start rakety Electron, první Rusku, která se vypraví do kosmického prostoru v americké soukromé pilotované lodi, či se podíváme na turisty, kteří aktuálně pobývají na ISS. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Desítka nových astronautů NASA

Americká agentura NASA v pondělí představila deset nových členů týmu astronautů, kteří nyní nastoupí dvouletý výcvik. Vybírala z 12 000 přihlášek. Konečný výběr představuje velmi zajímavou a různorodou směsku skvěle vzdělaných lidí, lidí s armádními zkušenostmi, piloty a vědce. Skupina tak doplní aktuální tým astronautů a čeká je příprava nejen na lety na Mezinárodní kosmickou stanici, ale zejména pak mise programu Artemis, při kterém se bude létat na stanici Gateway, přistávat na Měsíci a provádět dlouhodobý průzkum na povrchu našeho nejbližšího přirozeného kosmického průvodce.

Nová desetičlenná skupina amerických kosmonautů

Nový výběr proběhl čtyři roky od toho posledního a nový kandidáti na astronauty nastoupí svůj výcvik v lednu 2022. Bude je čekat pět základních okruhů výuky: Obsluha a údržba systémů Mezinárodní kosmické stanice, výcvik na výstupy do volného prostoru, výuka a poznání komplexních robotických systémů, lety v proudovém letounu T-38 a výuka ruského jazyka.

Po skončení výcviku budou zařazeni do kategorie čekatelů na kosmický let a budou čekat na výběr do některé z nadcházejících misí. Před sebou budou mít docela široké možnosti, jak se do kosmického prostoru dostat. Buď na některé ze soukromých kosmických lodí jako je Crew Dragon a v té době snad i Starliner, popřípadě v lodi Orion a za pomoci rakety SLS. Cílové destinace budou buď ISS, stanice u Měsíce, anebo přímo povrch Měsíce. Někteří z nich možná ozkouší i ruskou kosmickou loď Sojuz.

Aktuální výběr kandidátů byl od všech předchozích ztížen větším důrazem na vzdělání. Až doposud stačilo mít dodělané bakalářské studium, nyní museli mít magisterský titul a alespoň tři roky praxe. Vybraní pak tvoří zajímavou skupinu, která se svými schopnostmi a dovednosti doplňuje. Posuďte sami, zde je stručný přehled desítky nových kandidátů na americké astronauty.

Desítka nových tváří, které čekají lety na ISS? mise Artemis a další výpravy

Desítka nových tváří, které čekají lety na ISS? mise Artemis a další výpravy

Nichole Ayers, 32 let, rodačka z Colorada s hodností majora v americkém letectvu. Vystudovala leteckou akademii v Colorado Springs v Coloradu s bakalářským titulem z matematiky s vedlejším oborem v ruštině. Později získala magisterský titul v oboru výpočetní a aplikovaná matematika na Rice University. Jedná se o zkušenou bojovou pilotku s více než 200 hodinami v boji. Celkově má nelétáno 1 150 hodin. Létala na T-38 i F-22 Raptor. V roce 2019 vedla vůbec první čistě ženskou bojovou formaci.

Marcos Berríos, 37 let, vyrostl v Guaynabo v Portoriku. Nyní je majorem amerického letectva. Získal bakalářský titul v oboru strojírenství na MIT a magisterský titul v oboru strojního inženýrství. Své vzdělání doplnil doktorátem z letectví a kosmonautiky, který získal na Stanfordské univerzitě. Pro americké letectvo pracoval jako letecký inženýr. Má za sebou 110 hodin v boji a celkově nalétal již 1 300 hodin. Pilotoval 21 různých typů letadel.

Christina Birch, 35 let, vyrostla v Gilbertu v Arizoně a na Arizonské univerzitě vystudovala bakalářský titul z matematiky a bakalářský titul z biochemie a molekulární biofyziky. Poté, co získala doktorát z biologického inženýrství na MIT, vyučovala bioinženýrství na kalifornské univerzitě v Riverside a vědecké psaní a komunikaci na California Institute of Technology. Zajímavostí je, že se profesionálně věnuje cyklistice a dostala se i do národního týmu USA.

Deniz Burnham, 36 let, Získala bakalářský titul v oboru chemického inženýrství na kalifornské univerzitě v San Diegu a magisterský titul v oboru strojního inženýrství na University of Southern California v Los Angeles. Profesionálně se věnuje technologii geologických vrtů a spolupracovala s americkými energetickými firmami. Na počátku své kariéry pracovala 15 měsíců na ropné plošině na Aljašce a celkově pracovala na řadě ropných plošin po dobu devíti let. Její zkušenosti jistě najdou uplatnění při plánovaných náročných vědeckých operacích na Měsíci.

Luke Delaney, 42 let, vyrostl v Debary na Floridě. Vystudoval strojní inženýrství na University of North Florida a magisterský titul získal v oboru leteckého inženýrství z Naval Postgraduate School. Je uznávaným námořním letcem, který se účastnil cvičení v celém asijsko-pacifickém regionu a vedl bojové mise na podporu operace Trvalá svoboda. Jako zkušební pilot provedl řadu letů vyhodnocujících integraci zbraňových systémů a působil jako instruktor zkušebního pilota. Jako zkušební pilot spolupracoval i s NASA. Nalétal více než 3 700 letových hodin na 48 typech proudových letadel, vrtulníků a rotorových letadlech.

Andre Douglas, 35 let, rodák z Virginie. Jeho vzdělání je obdivuhodné, a pokud vám na jeho věk přijde nějak moc rozsáhlé, tak nezapomínejte, že vzdělávací systém v USA umožňuje studium zkracovat (na základě skvělých výsledků), či studovat více oborů zároveň. Bakalářský titul získal v oboru strojírenství na Akademii pobřežní hlídky USA, první magisterský titul v oboru strojírenství na University of Michigan, další magisterský titul v oboru námořní architektury a námořního inženýrství na University of Michigan, třetí magisterský titul v oboru elektrotechniky a počítačového inženýrství má z Johns Hopkins University. Své vzdělání zatím dokončil doktorátem v systémovém inženýrství z George Washington University. Sloužil v americké pobřežní stráži jako námořní architekt, záchranný inženýr, asistent kontroly poškození a jako palubní důstojník. Již několik let spolupracuje s NASA v oboru planetární obrany a podílel se i na misi DART.

Jack Hathaway, 39 let, je rodák z Connecticutu. Je velitelem amerického námořnictva. Získal bakalářský titul ve fyzice a historii na Americké námořní akademii a absolvoval postgraduální studium na Cranfield University v Anglii a U. S. Naval War College. Je to zkušený pilot námořnictva a testovací pilot. Má za sebou 2 500 letových hodin a létal na 30 typech letadel. Dále třeba 500 přistání na letadlových lodích, či 39 bojových misí.

Nová skupina amerických kosmonautů

Anil Menon, 45 let, narodil se a vyrostl v Minneapolis. Je podplukovník amerického letectva a zaujme spoluprací se SpaceX. Má magisterský titul z neurobiologie z Harvardské univerzity a z celé řady dalších univerzit. Byl prvním letovým lékařem SpaceX, pomáhal uskutečnit první pilotovanou výpravu společnosti během mise NASA SpaceX Demo-2 a vybudoval lékařskou organizaci na podporu budoucích pilotovaných misí lodí Crew Dragon. Předtím sloužil v NASA jako letový lékař pro různé expedice s astronauty směřujících na Mezinárodní kosmickou stanici. V letectvu Menon působil v 45. Space Wing jako letový lékař a kde absolvoval více než 100 bojových letů ve stíhačce F-15 a přepravil více než 100 pacientů jako součást leteckého transportního týmu pro kritickou péči.

Christopher Williams, 38 let, vyrostl v Potomac. Vystudoval Stanfordskou univerzitu v roce s bakalářským titulem z fyziky a následně získal doktorát z fyziky na MIT, kde se jeho výzkum zabýval astrofyzikou. Williams je lékař-fyzik. Pracoval na oddělení radiační onkologie v Birminghamské ženské nemocnici.

Jessica Wittner, 38 let, je rodačka z Kalifornie a v současnosti nadporučík amerického námořnictva. Získala bakalářský titul v oboru leteckého inženýrství na Arizonské univerzitě a magisterský titul v oboru leteckého inženýrství na postgraduální škole amerického námořnictva. Působí jako zkušební pilotka a námořní letec.

Společně s deseti Američany byly však vybráni dva partnerští kosmonauti, kteří budou podstupovat stejný výcvik. Jedná se o muže a ženu ze Spojených arabských emirátů. Konkrétně jde o Noru Al Matrooshi a Mohammada Al Mulla. Oba podstoupí stejný výcvik jako 23. skupina amerických kosmonautů.

Výcvik této nové desítky bude trvat přibližně dva roky, kdy se stanou čekateli na kosmický let. Následně budou přiděleni k nějaké z budoucích kosmických misí. Na rozdíl od svých předchůdců se mohou do kosmu dostat trochu rychleji, jelikož s nástupem nových pilotovaných lodí a přípravami na lety misí Artemis, bude celkově létat více amerických astronautů, než například v době před nástupem soukromých dopravců.

Již 5. prosince uskutečnil marsovský vrtulníček Ingenuity svůj sedmnáctý let. Zařízení urazilo plánovaných 187 metrů ve výšce 10 metrů a let směřoval na severovýchod. Vrtulníček tak podnikl část zpáteční cesty k výchozí pozici označované Wright Brothers Field. Důvodem dlouhé mezery mezi letem a potvrzením jeho úspěšnosti je to, že se vrtulníček ztratil z radiového dohledu roveru Perseverance. Mezi nimi byl jednak písečný hřeben a Perseverance si navíc stínilo hmotou svého radioizotopového generátoru.

Směr letu, poloha vrtulníčku i vozítka

Směr letu, poloha vrtulníčku i vozítka

V sobotu proběhl další turistický let suborbitálního stroje New Shepard (NS-19) společnosti Blue Origin. Vůbec poprvé si pár minut ve stavu mikrogravitace užilo najednou šest cestujících (zatím létali po čtyřech). V tento den byl proto zaznamenán rekord. Na několik desítek sekund se v kosmickém prostoru nacházelo hned 19 lidí. Na Mezinárodní kosmické stanici je krom sedmičlenné posádky tříčlenná návštěvnická expedice včetně dvou turistů. Pak tu byl šestičlenný let NS-19 a do devatenácti zbývají tři kosmonauti na palubě čínské stanice Tiangong. Na palubě turistického letu byla také Laura Shepard Churchley, která je dcerou amerického slavného kosmonauta Alana Sheparda, po kterém je raketa a loď New Shepard pojmenována.

Dimitrij Rogozin, šéf ruského Roskosmosu oznámil, že prvním Rusem, který se sveze na soukromé americké pilotované lodi, bude v rámci mise Crew-5 ruská kosmonautka Anna Kikina, pro kterou to bude její premiérový start. Doposud Rusové své kosmonauty na palubu amerických lodí nechtěli pouštět a čekali na výsledky jejich provozu, zda jsou dostatečně bezpečné.

Anna Kikina

Zdroj: https://sites.ungeneva.org/

Devátého prosince proběhl úspěšný start rakety Electron společnosti Rocket Lab z novozélandského kosmodromu Mahia. Nákladem byla třetí ze čtyř várek družic BlackSky pro pozorování Země. Při tomto startu nebyl činěn pokus o záchranu prvního stupně. Pro Electron byl však zaznamenán rekord, když start proběhl pouze 20 dní od předchozího.

V této rubrice naleznete přehled všech článků, které v uplynulém týdnu vyšly na webu Kosmonautix. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní shrnout. Začali jsme pohledem na testy připravovaného evropského vozítka Rosalind Franklin, které se naučilo opustit písečnou past. Termojaderná fúze je zlatým grálem levné energie a své využití jistě najde i v kosmickém prostoru. Podívali jsme se na zlom v cestě k inerciální fúzi. Mohli jsme také živě sledovat představení nové desítky amerických astronautů. V úterý pak vyšel druhý díl historického seriálu o sovětských vojenských stanicích Almaz. Týden byl štědrý i na nějaký ten zajímavý kosmický start. Živě a česky jsme tak mohli sledovat start rakety Sojuz, která vynášela pilotovanou kosmickou loď Sojuz MS-20. Na palubě byli v tříčlenné posádce dva turisté. Nepřišli jste ani o další pravidelné shrnutí aktuálního dění kolem přípravy nové stanice Gateway. V tomto týdnu také startovala raketa Electron společnosti Rocket Lab. Zajímavý vědecký náklad byl vynesen pomocí rakety Falcon 9. Byl jim malý, ale velmi šikovný rentgenový teleskop IXPE. Start jsme sledovali Živě a česky. Nahlédli jsme také pod pokličku aktuálních plánů Číny v jejich výstavbě kosmické stanice. V roce 2024 se má na Měsíc vypravit rover VIPER, již nyní probíhají testy jeho pohybu po Měsíci. Nahlédli jsme také do minulosti britského vývoje nosičů a zapřemýšleli, co mají společného Shakespeare, 50 let a rtěnka. Turistický suborbitální nosič New Shepard podnikl další let s posádkou na palubě. Na hranici kosmického prostoru se tentokrát vypravilo hned šest turistů. SpaceX obnovila své plány na výstavbu orbitální rampy pro rakety Super Heavy Starship na Floridě. U rampy 39A tedy začalo být opět rušno. Vyšel také další díl seriálu Vesmírná technika.

Devátého prosince úspěšně odstartovala raketa Falcon 9, která pod svým aerodynamickým krytem ochraňovala pouze 330 kilogramů vážící rentgenový teleskop IXPE. Očekávaná mise propracovaného teleskopu zvládla svůj start bez obtíží a zařízení je na správné oběžné dráze. První stupeň Falconu 9 úspěšně přistál na plovoucí plošině.

Falcon 9 vynáší teleskop IXPE

Zdroj: https://www.flickr.com/photos/spacex/

Osmého prosince k ISS dorazila ruská pilotovaná kosmická loď Sojuz MS-20, která přivezla tříčlennou návštěvnickou expedici, kde dva členové byli japonští turisté. Známý je především Jusaku Maezawa, který v počátcích vývoje lodi Starship finančně podpořil plán na uskutečnění výpravy této lodi na oblet Měsíce. Společnost mu dělá jeho spolupracovník Jozo Hirano. Video ukazuje jejich nadšení při otevření průlezu mezi lodí a stanicí.

Kdyz byla zminka o Cine, netusite nekdo ,kdy bude dalsi start nove viceucelove lodi?
    Pred rokem a pul uspesna testovaci mise, a od te doby ticho po pesine nebo alespon ja jsem nic noveho nezaznamenal.

V článku postrádám alespoň zmínku o mezinárodní části výběru nových astronautů NASA; tedy 4 osob ze Spojených arabských emirátů.

Ti noví astronauti mi přijdou v průměru nějací starší, než byli ti před nimi. Obzvlášť Anil Menon v 45 letech by mohl mít i nějaký rekord.
    PS je někde aktualizovaný přehled aktivních astronautů NASA?