Kosmotýdeník 449 (19.4. – 25.4.)

Jsou týdny, kdy se kosmonautika valí ze všech stran. Třeba jako tento! Jen si to vezměte. Start mise Crew-2, jedenáct lidí na palubě stanice, první a druhý let Ingenuity! Vůbec poprvé jsme vrtulově létali v atmosféře jiné planety! A mnoho dalšího. Kosmotýdeník však jako obvykle přináší souhrn i toho, co velké události překryly. V našem pravidelném souhrnu se tak v hlavním tématu budeme věnovat tomu, že ruští kosmonauti do amerických soukromých lodí letos nenasednou. Dalšími tématy však bude i let mise Crew-2, anebo ukázka aktuálně vyráběných ruských modulů pro ISS a jejich novou stanici. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

Ruští kosmonauté do konce roku do soukromých lodí nenasednou

Posádka mise Sojuz MS-18

Již poměrně dlouho se diskutuje o nové dohodě mezi NASA a Roskosmosem o dopravě kosmonautů na Mezinárodní kosmickou stanici. Poté, co přestaly v roce 2011 létat americké raketoplány, se doprava posádek stanice prováděla pomocí ruských lodí Sojuz, kde si NASA kupovala sedačky pro své členy. Nyní již začaly létat soukromé kosmické lodě a nastala tak nová situace. Nová dohoda by měla umožnit létat jak americkým kosmonautům na lodích Sojuz, tak i těm ruským na soukromých kosmických lodích. Tyto lety by nyní měly probíhat bezplatně, tedy agentury by si za lety neměly navzájem nic platit. Schválení této dohody se však stále oddaluje a nyní se zdá, že ani do konce roku 2021 ruští kosmonauti na palubu Crew Dragonu nevstoupí. To přináší řadu možných problémů.

Úřadující administrátor NASA Steve Jurczyk to potvrzuje s tím, že neočekává, že by do konce letošního roku letěli Rusové na palubě Crew Dragonu k ISS. Navrhovaná dohoda s Ruskem, která má zajistit, že kosmická stanice bude vždy obsazena mezinárodní posádkou, čeká na souhlas vlády USA. Steve Jurczyk pak v úterý uvedl, že návrh verze „prováděcí dohody“ mezi NASA a Roscosmosem je stále předmětem přezkumu amerického ministerstva zahraničí. „Čekáme na konečné podpisy ministerstva zahraničí ohledně prováděcí dohody a poté tento návrh poskytneme Roscosmosu a zahájíme jednání,“ řekl Jurczyk v rozhovoru pro server Spaceflight Now. Dále pak dodal, že věří, že NASA je sice blízko získání konečného schválení textu dohody od ministerstva zahraničí, ale zároveň již zřejmě vypršel čas na to, aby byly získány podpisy ministerstva zahraničí a dokončena dohoda s ruskou vládou včas a také, aby se případný ruský kosmonaut stačil připravit na let mise Crew-3, která je plánována na 23. října.

Jakmile bude dohoda schválená, bude se moci vybrat ruský kosmonaut, který by odcestoval do Spojených států, kde pro něj bude na míru vyroben přetlakový oblek od firmy SpaceX, který oblékne během cesty v Crew Dragonu. Musí také absolvovat základní výcvik pro ovládání této soukromé lodě. V současnosti to tedy vypadá, že nejbližším možným letem, kde by na palubě mohl být ruský kosmonaut, je mise Crew-4, která je plánována na první čtvrtletí roku 2022.

Noguchi ukazuje přetlakový oblek SpaceX

Je to poměrně nečekané zdržení, které vzniklo ve schvalovacím procesu ministerstva zahraničí. Loni v listopadu totiž NASA uvedla, že předložila návrh dohody ministerstvu zahraničí ke schválení. V té době agentura doufala, že bude dohoda dokončena včas, aby byl koncem tohoto roku vybrán ruský kosmonaut k misi Crew-3. Mezitím byli do posádky Crew-3 vybráni: nováček a kosmonaut NASA Raja Chari – bývalý stíhací pilot amerického letectva, zkušený americký kosmonaut a lékař Tom Marshburn a kosmonaut Evropské vesmírné agentury Matthias Maurer. NASA nechala volné čtvrté místo Crew Dragonu pro ruského kosmonauta, ale nyní se očekává, že tuto pozici obsadí člen posádky z astronautického sboru NASA, anebo jiný mezinárodní partner.

Jakmile NASA a Roscosmos podepíší konečnou dohodu, manažeři programu chtějí, aby každý start americké posádky na kosmickou stanici měl na palubě ruského kosmonauta. A každé vypuštění ruského Sojuzu by mělo posádku s kosmonautem ze Spojených států nebo jiného partnera kvalifikovaného pro práci v mezinárodním segmentu stanice.

To je důležitý bod, díky kterému bude zajištěno, že na stanici bude vždy alespoň jeden člen posádky lodě, který bude schopen obsluhovat ruský, či západní segment stanice. Pokud by byly americké lodě, či ruský Sojuz uzemněn z důvodu nehody, nenastala by tak situace, že by na stanici zůstala jen ruská či mezinárodní posádka. Důležité je to taky kvůli případným zdravotním problémům některého člena posádky. Modelově by se mohlo stát, že někdo z mezinárodní posádky by potřeboval akutní lékařskou pomoc a na Zemi by se tak musela vrátit celá posádka soukromé lodě. Na stanici by pak zůstali jen Rusové a mezinárodní segment by zůstal bez obsluhy. Proto je důležité, aby na amerických lodích létali Rusové a na ruských Sojuzech, aby létali mezinárodní kosmonauti.

Aktuální stav zakotvených lodí u ISS

Aktuální stav zakotvených lodí u ISS

Na soukromých lodích již mezitím začali létat mezinárodní členové. Na misi Crew-1 je stále přítomen japonský astronaut Sojči Noguči. Na misi Crew-2 pak v pátek odstartoval krom Američanů Japonec Akihiko Hošide a Francouz Thomas Pesquet, který se stal prvním astronautem Evropské kosmické agentury, který vzlétl na soukromé pilotované lodi.

Dodejme ještě, že od roku 2006, kdy začali Američané létat na ruských Sojuzech, poslala NASA Rusku  zhruba 4 miliardy dolarů za dopravu svých astronautů na ISS. V Rusku od roku 2009 zdvojnásobili výrobu lodí Sojuz, aby uspokojili tuto poptávku, načež v roce 2020 Rusko snížilo počty startů lodí Sojuz na dva ročně. Doprava Amerických astronautů však zcela neskončila. Na lodi Sojuz MS-17 letěla Američanka Kate Rubins. Toto křeslo NASA Rusku zaplatila. V Sojuzu MS-18 pak před pár dny startoval Američan Mark Vande Hei, za jehož křeslo však NASA neplatila. Cenu zaplatila společnost Axiom Space, která se chystá zprostředkovávat kosmické lety pro turisty, i firmy, které mohou provádět výzkum i na palubě stanice. Díky tomu, že tato společnost zaplatila křeslo v Sojuzu pro NASA, zajistila si volné křeslo v některém z následujících startů na soukromých amerických lodích pod taktovkou NASA.

V sobotu před polednem se k Mezinárodní kosmické stanici připojila soukromá pilotovaná loď Crew Dragon se jménem Endeavour, která přivezla čtyři členy posádky Crew-2. Jednalo se o druhý pilotovaný operační let lodi Crew Dragon, při kterém se na oběžné dráze také vůbec poprvé potkaly hned dvě kosmické lodě Crew Dragon. Krom Endeavouru je na stanici připojená i loď se jménem Resilience. Obě lodě zůstanou připojené ke stanici do 28. dubna, kdy se Crew-1 vrátí zpět na Zemi. Na stanici je tak dočasně jedenáct členů posádky. Podívejte se na pěkné fotografie z příletu a také na novou (sedmou) spací kóji, kterou všem ukázal japonský astronaut Sojči Noguči.

Přílet lodi Crew Dragon Endeavour s posádkou mise Crew-2, vyfocený z okýnka Crew Dragonu mise Crew-1

Přílet lodi Crew Dragon Endeavour s posádkou mise Crew-2, vyfocený z okýnka Crew Dragonu mise Crew-1

Detail dokovacího zařízení Crew Dragonu těsně před připojením

Sedmá spací kóje na ISS

Jedenáctičlenná posádka kosmické stanice

Twitterový účet spravovaný Katjou Pavluščenkovou nám zprostředkoval pohled na rozestavěný letový exemplář modulu NEM, který byl sice v původních plánech zvažován jako vědecký a energetický modul ruského segmentu stanice ISS, ale nyní jej Roskosmos prezentuje jako základní modul nové samostatné ruské stanice. Přikládám tweet a doporučuji si projít i diskuzi s několika dalšími zajímavými fotkami, mezi kterými je i chystaný uzlový modul, který by měl být k ISS doručen po startu modulu Nauka. Tweet naleznete zde.

Orbitální modul čínské sondy Chang’e 5 se v těchto chvílích nachází v bodě L1, ze kterého má skvělý výhled na Měsíc a Zemi. Mise Chang’e 5 byla primárně určená k odběru vzorků z Měsíce a následné doručení zpět na Zemi. Orbitální modul se však po splnění úkolu vydal právě do L1 a Čína nyní zveřejnila fotografii, kde sonda vyfotila Měsíc i Zemi. Najdete jí zde.

Na tomto místě již tradičně naleznete přehled všech článků, které vyšly na webu Kosmonautix v uplynulém týdnu. Poskytne vám to tak přehled všech témat, které rezonovaly světem kosmonautiky v uplynulých sedmi dnech. Začali jsme sledováním jedné velkolepé události, když vrtulníček Ingenuity na Marsu provedl vůbec první řízený vrtulový let v atmosféře jiné planety. Dočkali jste se také dalšího pravidelného měsíčního souhrnu toho, co se aktuálně děje kolem přípravy a stavby stanice Gateway. Tentokrát to bylo i se zaměřením na to, proč byla jako lunární lander vybrána Starship. Příprava na program Artemis obsahuje řadu dílčích kroků a vylepšení i na pozemním vybavení. V budově Neil Armstrong Operations and Checkout Building se třeba dočkali nového jeřábu. I toto úterý byl nachystán další díl seriálu o vojenském programu stanice MOL. Přišly zajímavé porovnávací fotografie místa, kde probíhal odběr vzorků na planetce Bennu. Jak vypadá místo po odběru sondou OSIRIS-REx? Podívali jsme se také na to, jak se SpaceX připravuje na vysílání družic konstelace Starlink na polární dráhy. Centrální stupeň rakety SLS pro misi Artemis I opouštěl v těchto dnech testovací stanoviště a čeká jej cesta na Floridu. Podívali jsme se také na to, že kosmický hardware se dá testovat i na chodbě. V tomto týdnu proběhl také o den opožděný start rakety Falcon 9, která vynášela pilotovanou kosmickou loď Crew Dragon s čtyřčlennou posádkou k Mezinárodní kosmické stanici. Start se nakonec povedl na jedničku a ke stanici pak druhý den loď také doletěla. Po úspěšném spojení se vůbec poprvé na stanici potkaly hned dvě kosmické lodě Crew Dragon najednou. Naprosto zásadní událostí pak bylo, že přístroj MOXIE na vozítku Perseverance vůbec poprvé vyrobil z oxidu uhličitého kyslík. Dále jsme se věnovali zajímavému projektu sluneční plachetnice, kterou připravuje NASA. Došlo i na tradiční díl pořadu Vesmírná technika.

Ve čtvrtek proběhl druhý let vrtulníčku Ingenuity na Marsu. Tentokrát byl let komplexnější a zahrnoval vzlet do výšky pět metrů, kde Ingenuity chvíli setrval, náklon o pět stupňů a let do vzdálenosti dva metry. Zde se vrtulníček několikrát otočil a následně se vrátil zpět na místo startu a přistál. Tento technologický demonstrátor tak splnil další krok, který nám ukazuje, že jednou budeme umět létat v atmosféře Marsu. Během svého druhého letu navíc pořídil svoji vůbec první barevnou fotografii z času letu a ta se stává snímkem týdne.

Snímek povrchu Marsu vyfocený kamerou na vrtulníčku Ingenuity

Podívejte se na velmi vydařené video od Evropské kosmické agentury, které ukazuje přípravu na misi Alpha, kterou v rámci posádky Crew-2 zahájil Thomas Pesquet. Ten dorazil v sobotu k Mezinárodní kosmické stanici. Nyní se nezbývá než těšit na fotografie, které bude přinášet.

1. ov42 VÝSTRAHA napsal:

Oddělit politiku od kosmonautiky mi přijde stejně nemožné, jako oddělit alkohol od rumu, ty věci jsou prostě neskutečně propojeny a silně se navzájem ovlivňují. Třeba současné zhoršování vztahů mezi velmocemi a budoucnost ISS včetně letů ruských kosmonautů na lodích made in USA je přece jasně viditelná věc. V roce 2005 by se nad takovou věcí nikdo nepozastavoval, že by Rus letěl v lodi americké a Američan v ruské. O mnoha věcech lze těžko diskutovat a politiku nezmínit. Vždyť i šéf NASA musel odstoupit, i když byl jeden z nejlepších jen proto, že byl jmenován Doníkem, jiný objektivní důvod pro to nebyl. Už v reportážích ze startu Crew 2 zněla slova o první barevné osobě na Měsíci, prostě ne podle toho, jak je astronaut dobrý, ale barva kůže bude teď rozhodující. Ale diskutovat se o tom nesmí. Stejně jako se nesmělo za bolševika diskutovat, o tom, že vládne jedna KSČ. Bohužel ty časy nesvobody se vracejí, ale tentokrát ze západu. Tentokrát není ideologií komunismus, ale multukulturalismus, gendrismus, falešný boj proti vymyšlenému rasizmu. Svoboda, pro kterou stáli naši rodiče v roce 1989 na náměstí opět mizí ne jménu samozvaných pachatelů dobra.

Musím zareagovat na větu o barvě kůže astronautů na Měsíci. V článku je společná fotografie členů posádky ISS. Úplně vpravo je Victor Glover, který je jedním z astronautů osmnáctičlenného týmu Artemis. Třeba se ov42 zamyslí nad tím, jaký nesmysl napsal.

• Adam Rrezzaabek napsal:

Politiku od kosmonautiky dokonale separovat nejde (stejně jako od čehokoliv, co financuje stát na základě rozhodnutí politiků). To ale ještě neznamená, že diskusi o kosmonautice nejde oddělit od politické diskuze.
      V kosmonautice je spousta zajímavých téma, od psychologie přes biologii a chemii po fyziku, že nevidím důvod proč řešit zrovna tu politiku

2. ov42 VÝSTRAHA napsal:

3. ov42 VÝSTRAHA napsal:

Tady jsou povoleny zjevně jen proamerické konspirace…

Vy máte zřejmě problém s chápáním psaného textu. Ve své zprávě jsem napsal hned čtyři věci, které vám nějak unikly. Musím tedy reagovat, ale nejprve ty čtyři věci připomenu:

1) „Jednak je to politika, která u nás nemá co dělat“
      2) „pokud ještě jednou u nás napíšete cokoliv podobně mimo téma nebo podobně konspiračně hloupého, tak už další upozornění nepřijde. Tohle berte jako poslední a VELMI důrazné varování, že takhle u nás opravdu diskutovat nebudete.“
      3) „P.S. A pokud byste si snad chtěl myslet, že je to jen proto že bychom hájili USA, tak jste vedle jako ta jedle. Konspirace jsou mor, ať už míří na kteroukoliv stranu.“
      4) „Tím celou tuto diskusi uzavírám. Pokud ji opětovně obnovíte nějakou reakcí, ve které se pokusíte svůj přešlap omlouvat / bagatelizovat / vysvětlovat, budu to brát jako hrubé porušení mého nařízení, podle toho se k tomu postavím a zareaguju s vědomím toho, že uživatel v podmínce s výstrahou nerespektoval mé nařízení.“

A jaký je výsledek?
      1) Opět jste se pustil do diskuse o politice komentářem: „A Biden je skutešně šílený maniak, který svými kroky může vyvolat opravdu velké neštěstí… Doník se alespoň trochu snažil o zmírňování napětí, tohle je pravý opak.“
      2) Porušil jste i bod 2. Výše citovaný komentář totiž naplňuje rysy konspiračních teorií a to ani nemluvím o komentáři, který jste napsal v 10:04.
      3) Hlavně, že jsem psal, že všem měříme stejně a vy sem hodíte takovýhle kec.
      4) Tím, že jste pokračoval v diskusi, kterou jsme zcela jednoznačně ukončil, jste porušil mé rozhodnutí, ačkoliv jste na to byl předem jednoznačně upozorněn.

Suma sumárum: Porušil jste moje nařízení, pokračoval v diskusi o politice a rozvíjel svou konspirační teorii. Tady není o čem diskutovat: BAN a sbohem.

4. ov42 VÝSTRAHA napsal:

Bohužel, agresivní jednání vůči Rusku ze strany tzv. západu, které ještě zesílelo po pochybném korespondenčním zvolení šíleného Bidena, nedává mnoho nadějí na budoucnost spolupráce.

• ov42 VÝSTRAHA napsal:

PC: Mě tedy ruská neúčast v programu Artemis – Gateway hodně mrzí, ale chápu je, že se toho rozhodli za takových podmínek neúčastnit a vybrali si spolupráci s Čínou, možná by do toho mohla jít i Indie.

• Lukáš Houška Redakce napsal:

Prosím, abyste příště upustil od podobných zabarvených emotivních prohlášení. Pokoušíme se zde politice vyhýbat. Pokud máte nějaké konkrétní vyjádření, které souvisí s tématem a bylo třeba někde veřejně oznámeno, můžete to přidat jako odkaz (třeba na tweet) pro doplnění souvislostí. Obzvláště zde neakceptujeme konspirační teoretiky. berte to proto jako zatím dobré upozornění, abyste příště mluvil k tématu.

• ov42 VÝSTRAHA napsal:

Kde vidíš nějakou konspirci?

• Lukáš Houška Redakce napsal:

Na to ve zdejší diskuzi není prostor. Flame otevírat nebudu. Platí mé předchozí doporučení.

Pokud ji tam nevidíte vy, pak já budu konkrétní. Například výraz „zvolení šíleného Bidena“ je termín, který na našem webu nemá co dělat. Jednak je to politika, která u nás nemá co dělat a navíc se svým komentářem snažíte zpochybňovat pravdivost voleb. Takové zpochybňování nese rysy konspiračních teorií a fake-news. O takový hnůj na našem webu nestojíme. Takže vezměte na vědomí, že pokud ještě jednou u nás napíšete cokoliv podobně mimo téma nebo podobně konspiračně hloupého, tak už další upozornění nepřijde. Tohle berte jako poslední a VELMI důrazné varování, že takhle u nás opravdu diskutovat nebudete. Z diskuse na našem webu si nenecháme udělat žumpu, jaká v poslední době kvete na webech šířících proruské konspirace.
        P.P.S. Je mi zcela jedno, jak to vidíte vy osobně. Já jsem vám zcela jasně předložil stanovisko našeho webu, o kterém odmítám diskutovat. Tím celou tuto diskusi uzavírám. Pokud ji opětovně obnovíte nějakou reakcí, ve které se pokusíte svůj přešlap omlouvat / bagatelizovat / vysvětlovat, budu to brát jako hrubé porušení mého nařízení, podle toho se k tomu postavím a zareaguju s vědomím toho, že uživatel v podmínce s výstrahou nerespektoval mé nařízení.

I přes uvedené administrativní průtahy na americké straně osobně vidím příčiny proč drhne doprava kosmonautů na ISS v CD v ruské neochotě (viz Rogozinův tweet i dřívější vyjádření). Je samozřejmé, že takový přístup má dopad na postup na americké straně.

Při vzpomínce na to, jak se Rogozin „střelil do vlastní nohy“ svou proslulou „trampolínou“, doporučuji tento jeho tweet nezapomenout.

Rusům se ale bohužel podařil propagandistický majstrštyk. Jak je patrné i z dnešního Kosmotýdeníku, podařilo se jim, byť zatím jen mentálně, rozdělit ISS na mezinárodní část a připojenou ruskou stanici. „I“ v názvu „ISS“ tak pomalu stává jen písmenkem bez obsahu. Kéž bych slyšel trávu růst, ale mám obavy, že tohle povede k velkému mrzení ;-(

Pozitivní je, že spoluúčast na Gateway Rusové „odmítli“ 😉

6. Jiří Hošek Redakce napsal:

Podle článku se jednání s Roskosmosem zatím nevedou, návrh dohody bude Roskosmosu teprve předán.

V této souvislosti je zajímavá dnešní reakce Rogozina na Twitteru k informaci, že Roskosmos údajně vede rozhovory o letech kosmonautů na ISS pomocí kosmických lodí Crew Dragon.

Dnešní vyjádření Rogozina: „Ne, nevedeme. Proč? Máme vlastní kosmické lodě.“