Štítek ‘Sojuz MS-18’

Vesmírné výzvy – říjen 2021

VV_2021_10

V říjnu se vydala do kosmu čínská posádka v lodi Šenčou 13. Předtím se ale podíváme na start sondy Lucy a jeden cenný náklad, který dorazil po vodě na kosmodrom Kourou. Nebylo jím nic menšího než teleskop J. Webba. Výměnu ruských pilotovaných lodí u ISS shrnou reportáže o startu Sojuzu MS-19 a přistání Sojuzu MS-18. Pak se nás čeká neúspěšný start korejského nosiče Nuri. Progress MS-18 se vydá k ISS v předposlední reportáži a na závěr škrtneme o práh kosmického prostoru v lodi New Shepard na misi NS-18. Přijměte naše pozvání ke společnému sledování premiéry tohoto videa, dnes ve 20:00.

Je nedělní poledne a vychází čerstvé vydání přehledu těch nejzajímavějších událostí z kosmonautiky, které přineslo uplynulých sedm dní. Hlavním tématem Kosmotýdeníku bude tentokrát let čínské pilotované lodi Shenzhou-13, na který se však podíváme s otázkou, zda budou na čínskou kosmickou stanici létat také mezinárodní posádky. V dalších tématech se zaměříme například na certifikaci modulů firmy Axiom, na start Sojuzu, který vynášel OneWeb, přistání lodě Sojuz MS-18 a mnoho dalšího. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Dalších sedm dní je za námi a kosmickými starty i událostmi napěchovaný týden nám nachystal mnoho informací k rekapitulaci. V Kosmotýdeníku se tentokrát v hlavním tématu zaměříme na náklad, který dovezla zpět nákladní loď Crew Dragon z Mezinárodní kosmické stanice. Dále se podíváme na dva čínské starty, anebo si budete moct prohlédnout parádní fotografii z prvního průletu mise Bepi-Colombo kolem Merkuru. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

ŽIVĚ: Přelet Sojuzu na ISS

Dnes dojde na Mezinárodní kosmické stanici k dalšímu přepojení kosmické lodí. „Ve 14:21:30 SELČ od modulu Rassvet odletí Sojuz MS-18 s tříčlennou posádkou (Novickij, Dubrov, Vande Hei) a okolo 15:00 SELČ se premiérově připojí k nadirovému portu modulu MLM-U Nauka,“ popisuje Michal Václavík z České kosmické kanceláře. Z bezpečnostních důvodů (kdyby se loď nemohla z nějakého důvodu připojit zpět) musí být na palubě posádka, která v Sojuzu přiletěla. To znamená, že se na zmíněných 40 minut dočasně zredukuje posádka stanice ze sedmi na čtyři lidi. Na orbitálním komplexu tak zůstanou pouze ti, kteří přiletěli v lodi Crew Dragon. Celý přelet budete moci živě sledovat na NASA TV.

Vesmírné výzvy – duben 2021

VV_2021_04

Asi největší překvapení dubna se odehrálo při výběru pilotovaného lunárního landeru programu Artemis, který si představíme v první reportáži. Vrtulník Ingenuity a jeho poletování po Marsu vás čeká hned vzápětí. Pěknou podívanou nabídla i Čína při vypuštění základního modulu Tianhe. Start Sojuzu MS-18
a přistání Sojuzu MS-19 jsou náměty dalších příspěvků. Na závěr trochu SpaceX, nejprve start mise Crew-2 a poté testy Starship SN15 a novinky na Boca Chica. Přijměte naše pozvání ke společnému sledování premiéry tohoto videa, dnes ve 20:00.

Jsou týdny, kdy se kosmonautika valí ze všech stran. Třeba jako tento! Jen si to vezměte. Start mise Crew-2, jedenáct lidí na palubě stanice, první a druhý let Ingenuity! Vůbec poprvé jsme vrtulově létali v atmosféře jiné planety! A mnoho dalšího. Kosmotýdeník však jako obvykle přináší souhrn i toho, co velké události překryly. V našem pravidelném souhrnu se tak v hlavním tématu budeme věnovat tomu, že ruští kosmonauti do amerických soukromých lodí letos nenasednou. Dalšími tématy však bude i let mise Crew-2, anebo ukázka aktuálně vyráběných ruských modulů pro ISS a jejich novou stanici. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

Sestavený Dalekohled Jamese Webba.

Další týden je za námi a před vámi je aktuální vydání přehledu toho, co těchto sedm dní přineslo z pohledu kosmonautiky. V Kosmotýdeníku bude tentokrát hlavním tématem dokončení skládání ohromné sluneční clony pro dalekohled Jamese Webba. Na první pohled jednoduchá věc patří mezi nejkomplexnější procesy celé mise. V dalších tématech se zaměříme na novinky na kosmodromu Boca Chica, let Sojuzu MS-18 k Mezinárodní kosmické stanici a nečekaný výsledek testu na vrtulníčku Ingenuity. Přeji vám pěkné čtení a hezkou neděli.

ŽIVĚ A ČESKY: Start a připojení Sojuzu MS-18

Páteční dopoledne bude v kosmonautice ve znamení výpravy tří mužů, kteří zamíří k mezinárodní kosmické stanici. Oleg Novickij, Pjotr Dubrov a Mark Vande Hei usednou do křesel v lodi Sojuz MS-18, která by měla na špičce rakety Sojuz 2.1a odstartovat v 9:42 SELČ z bajkonurské rampy 31/6. Start Vám samozřejmě nabídneme živě a s českým komentářem, ale to nebude vše. Ve stejný den ve 13:07 by se měla loď připojit ke stanici ISS. Také tuto událost Vám zprostředkujeme v přímém přenosu s českým komentářem. V tomto článku najdete přehrávače obou přenosů.

Američan poletí v Sojuzu MS-18

NASA oznámila, že v lodi Sojuz MS-18 poletí astronaut Mark Vande Hei. Jde o zálohu pro případ zpoždění misí soukromých lodí, aby byl na ISS vždy aspoň jeden Američan. 10. března 1:00

NASA přemýšlí o křesle v jarním Sojuzu

Na ISS se již 20 let střídají posádky a NASA si chce udržet nepřetržitou sérii přítomnosti svých lidí na palubě orbitálního komplexu. NASA proto pracuje na krocích, které by měly i v budoucnu zajistit za všech podmínek schopnost dopravy astronautů na oběžnou dráhu. Agentura proto nyní zvažuje, že si obstará jedno místo v nadcházející misi lodi Sojuz, která má na jaře dopravit na ISS nové kosmonauty. Agentura proto vydala veřejný podnět s cílem identifikovat všechny možnosti, které by potenciálně mohly v daném časovém rámci poskytovat dopravní služby posádek nad rámec možností, které NASA využívá v rámci projektu Commercial Crew Program.