Kosmotýdeník 442 (1.3. – 7.3.)

I toto nedělní poledne vás čeká příděl toho nejzajímavějšího, co přineslo uplynulých sedm dní v kosmonautice. Kosmotýdeník se nyní v hlavním tématu zaměří na přípravu druhé pilotované operační mise Crew Dragonu – mise Crew-2. Jaké vylepšení má Crew Dragon, který už jednou letěl a kdy máme čekat start? V dalších tématech se zaměříme na posun startu dalšího nákladního Progressu, plánované úpravy kosmodromu Boca Chica a nevynecháme ani let Starship SN-10, či novinky o vozítku Perseverance. Přeji vám dobré čtení a pěknou neděli.

Mise Crew-2 připravena k ověření recyklace

Posádka mise Crew-2

Posádka mise Crew-2
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Abychom nadpis upřesnili. Mise Crew-2, tedy druhý operační pilotovaný let lodi Crew Dragon k Mezinárodní kosmické stanici, využije s lidskou posádkou na palubě vůbec poprvé již jednou použitý stupeň rakety Falcon 9 a také již použitou pilotovanou loď Crew Dragon  – Endeavour. Do startu zbývá něco přes měsíc a NASASpaceX hlásí, že technika má plnou důvěru obou subjektů. Loď samotná pak prošla zajímavými vylepšeními a je i bezpečnější. Co se SpaceX naučilo při renovaci jejich první pilotované lodě k dalšímu letu a jak na to nahlíží NASA?

Agentura NASA a firma SpaceX nyní schválily jako nové datum startu 22. duben. Start tedy sklouzl o dva dny kvůli lepší optimalizaci trajektorie při letu ke stanici – jednoduše řečeno loď ke stanici dorazí s menší spotřebou paliva a v lepším čase. Let bude proveden se stejnou lodí, kterou loni letěli Dougles Hurley a Bob Behnken při misi DM-2, tedy při první pilotované zkušební misi této lodi vůbec. Start proběhne z rampy 39A na Floridě. Pokud se start podaří v plánovaném datu, připojí se Crew Dragon již 23. dubna.

Posádku bude tvořit velitel lodě Robert Kimbrough, pro kterého to bude již třetí let do kosmického prostoru (Letěl zatím v raketoplánu (STS-126) a Sojuzu (MS-02)). Pilotem mise bude Katherine Megan McArthur, Američanka, která se do kosmického prostoru podívá podruhé, předtím letěla v raketoplánu (STS-125). Na palubě budou také dva členové mezinárodní posádky. Prvním je Japonec Akihiko Hošide, který se do kosmického prostoru podíval již dvakrát při misi raketoplánu (STS-124) a v Sojuzu (TMA-05M). Posledním je Evropan – Francouz a skvělý fotograf Thomas Pesquet, který se do kosmického prostoru podívá také podruhé, předtím letěl v Sojuzu (MS-03). Právě u něj doporučujeme sledovat jeho Flickr, kde nyní sdílí fotografie z přípravy a výcviku posádky.

Crew Dragon Endeavour, vylovený po misi DM-2

Crew Dragon Endeavour, vylovený po misi DM-2
Zdroj: https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/

Tento let bude výjimečný z hlediska toho, že raketa i loď budou použity podruhé. Pro SpaceX bylo novinkou zejména renovování Dragonu. „Mohu s radostí říci, že drtivá většina lodě je ověřená letem,“ uvedl Benji Reed, senior ředitel programů pilotovaných kosmických letů ve SpaceX. „V tomto případě jsme v rámci renovace vyměnili některé ventily, nebo měníme některé části tepelné ochrany. U pilotovaných lodí používáme při každém letu nové padáky. Krom výše zmíněného je to však skutečně ta samá loď, která je velmi pečlivě zkontrolována, pečlivě připravena a podle potřeby renovována, aby byla připravena k letu.“

Steve Stich, manažer programu komerčních pilotovaných letů při NASA k tomu ještě při poslední tiskové konferenci dodal, že loď má po posledním letu vylepšené schopnosti navržené tak, aby byla ještě bezpečnější a aby byla schopná odolat silnějšímu větru a vlnám při přistání. „Jedno z vylepšení této lodě jsou vylepšené vlastnosti záchranného systému,“ řekl Stich. „Crew Dragon je navržen tak, aby dokázal zachránit posádku kdykoli během letu od startu až do doby, než se dostane na oběžnou dráhu. Ve SpaceX se podrobněji podívali na záchranný systém tvořený motory Super Draco a zjistili, jak optimalizovat tento pohonný systém a dostat do něj o trochu více pohonných látek pro přerušení letu během práce rakety. Zaprvé, tato vylepšení zvýšila bezpečnost posádky, pokud bychom se dostali do takové nešťastné situace, kdy by došlo k přerušení během příprav na start na startovní rampě a posádka by musela nouzově opustit rampu. A za druhé to opravdu zlepšilo dostupnost termínů startů. Zvládneme nyní trochu silnější vítr na pevnině a zlepšíme dostupnost startovních oken.“

Došlo také k vylepšení některých ventilů, ale to je záležitost, která proběhla již dříve. Během vývoje Crew Dragonu došlo k explozi lodě během testů záchranného systému. Na vině byly nečekané reakce titanu s okysličovadlem. Titanové ventily byly nyní nahrazeny nerezovými a inženýři se dozvěděli několik nových informací o reakcích titanu s oxidem dusičitým. Stich pak ještě dodal, že se na nadcházející misi dívá jako na tu, která výrazně posouvá bezpečnostní systém lodě. V návaznosti na vylepšení bezpečnostního systému, prošla zesílením také samotná konstrukce lodi, která nyní snese tvrdší dosednutí do oceánu i větší vlny. Některé nosné prvky byly zesíleny. Během přistání se totiž může stát, že loď letí tak nešťastně, že narazí přímo do přicházející vlny a takový náraz může být opravdu silný. Nová vylepšení ujišťují inženýry, že i takové zacházení loď přežije bez úhony. To zároveň zvětšuje možnosti přistání i startu během horšího počasí.

Příprava Thomase Pesqueta na misi Crew-2

Příprava Thomase Pesqueta na misi Crew-2
Zdroj: https://www.flickr.com/photos/thom_astro/

Renovace tohoto Crew Dragonu nakonec zabrala takřka 3/4 roku. SpaceX tímto procesem procházela poprvé a vše bylo třeba posuzovat velmi pečlivě. Nakonec se ukázalo, že většina komponent může letět znovu a celý proces by se měl do budoucna zkrátit. SpaceX chce dosáhnout toho, aby potřebný čas k přípravě lodě k dalšímu letu se počítal na jednotky měsíců. Ostatně plánovaný jízdní řád brzy přidá k běžným výpravám ke stanici i ty komerční a tak je třeba, aby lodě byly k dispozici častěji. Procesu renovace pak pomáhá i to, že probíhá přímo na Floridě a není třeba loď převážet do Los Angeles, do sídla firmy. Mimochodem, ke startu bude použit stejný první stupeň rakety Falcon 9, který vynesl misi Crew-1.

Ale zpět k plánované misi. I současná posádka mise Crew-2 si ponechá jméno lodi Endeavour, které jí dala posádka mise DM-2. Výcvik posádky bude brzy ukončen a posádka odcestuje na Floridu, kde proběhnou závěrečné zkoušky a inspekce lodi.

U Mezinárodní kosmické stanice pak kotví Crew Dragon mise Crew-1 se jménem Resilience. Na konci března se má tato loď přemístit na jiný port, aby umožnila misi Crew-2 zadokovat. Během tohoto přesunu bude posádka Crew-1 celá na palubě, kdyby došlo k případným potížím, aby se mohla celá vrátit na Zemi.

Až v dubnu dorazí druhý Crew Dragon, bude přechodně na palubě stanice jedenáct členů posádky. Předání směn obou lodí pak proběhne během jednoho týdne. Mise Crew-1 se má na Zemi vrátit do 9. května. Po tomto datu by se riskovalo noční přistání, kterému se chtějí pozemní týmy prozatím vyhnout.

Kosmický přehled týdne:

Podívejte se na vydařené fotografie z letu Starship SN-10, který proběhl ve čtvrtek ze základny Boca Chica. Ačkoli tento exemplář nakonec osm minut po dosednutí explodoval, celý let byl cenným zdrojem dat a zkušeností pro SpaceX. Výjimečně tak raketu, která nakonec explodovala, můžeme častovat jako úspěšnou! Podívejte se jak na fotografii z letu od SpaceX, tak i na snímky šrotu, který po explozi zbyl.

Vzlet Starship SN-10

Vzlet Starship SN-10
Zdroj: https://www.flickr.com/photos/spacex/

Flip manévr Starship SN-10

Flip manévr Starship SN-10
Zdroj: https://www.flickr.com/photos/spacex/

Inspekce trosek motorové sekce Starship SN-10

Inspekce trosek motorové sekce Starship SN-10
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Detail motorů Raptor na Starship SN-10 po explozi po úspěšném přistání

Detail motorů Raptor na Starship SN-10 po explozi po úspěšném přistání
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Příští start nákladní lodě Progress MS-18 byl odložen o poměrně dlouhý časový úsek. Původně byl plánován start na 29. března, nově se počítá s 30. červnem. Z důvodu posunutí data startu se upravil i seznam vynášených vědeckých experimentů. Vědecké experimenty Biodegradace, Aseptic, Kaskáda a Fotobioreaktor byly dodány s předstihem v nákladní lodi Progress MS-16, která odstartovala 17. února. Vědecké vybavení pro pokračování experimentu Mikrovir, MSK- 2 a Biopolymer bude dodáno v rámci letu pilotované lodě Sojuz MS-18, jejíž start je plánován na duben. Důvod odkladu nebyl sdělen, ale spekuluje se o řešení problému s odhazováním aerodynamických krytů, které už dvakrát poškodily anténu automatického dokovacího systému. Kvůli tomuto problému musel být poslední Progress připojen pomocí posádky z paluby stanice.

Úspěch společnosti SpaceX při zavedení znovupoužitelnosti u raket, inspiruje i ostatní k vývoji podobných systémů. Nejnovějším přírůstkem je koncept japonské kosmické agentury JAXA pro nosič čtyřicátých let, který má být plně znovupoužitelný a v jistém ohledu připomíná Starship.

V sobotu se na internetu objevil dokument, který ukazuje budoucí rozvoj kosmodromu SpaceX u Boca Chica, ze kterého mají startovat rakety Super Heavy Starship. Oproti současnému stavu přibude ještě jedna přistávací plocha a také rampa pro starty. Ke každé startovní rampě je přidána i mohutná obslužná věž. Kosmodrom také výrazně rozšíří nádrže pro pohonné látky.

Plány na rozvoj kosmodromu Boca Chica

Plány na rozvoj kosmodromu Boca Chica
Zdroj: https://pbs.twimg.com/

Přehled z Kosmonautixu:

Tato rubrika vám již tradičně ukáže všechna témata, kterým jsme se věnovali v uplynulém týdnu. Vydáváme minimálně dva články o kosmonautice denně, pojďme si je nyní projít. I tento týden probíhaly na střídačku příprava a odklady mise Falconu 9, který měl vynést sedmnáctou várku družic Starlink. Pondělní pokus byl nakonec odložen, úterní pokus byl také odložen, tentokrát kvůli počasí. Nakonec jsme se dočkali až ve středu, kdy poosmé použitý první stupeň Falconu 9 odvedl dobře svoji práci a dokázal následně i přistát. Mezi tím jsme se podívali na to, jak Evropská kosmická agentura připravuje misi, která by umožnila prozkoumat vědecky velmi zajímavé lunární jeskyně. Nabídli jsme vám také video z nácviku posádky mise Crew-2 společnosti SpaceX. Společnost RocketLab všechny překvapila, když představila svůj nový větší nosič – raketu Neutron. Velmi radostná zpráva přišla z USA, kde byly dokončeny všechny funkční testy připravované nové vlajkové lodě astronomie, teleskopu Jamese Webba. Vyšel také další díl pořadu Vesmírné výzvy. I když se to nakonec trochu protáhlo, mohli jste společně s námi Živě a česky sledovat let Starship SN-10, která jako první přistála po skoku do výšky 10 kilometrů a ačkoli následně došlo k výbuchu, přenos byl velmi příjemný. Vyšel také velmi netradiční článek o hudbě z Marsu. Živě jste mohli sledovat kosmickou vycházku na Mezinárodní kosmické stanici, která připravuje stanici na nainstalování nových fotovoltaických panelů. Věnovali jsme se také čínské přípravě na budování své vlastní modulární kosmické stanice. Další pozitivní zpráva pro výzkum Marsu přišla, když bylo oznámeno, že byl vybrán dodavatel pro raketu mise Mars Sample Return, která z Marsu dopraví vzorky na oběžnou dráhu. Připravili jsme pro vás opět přepis tiskové konference o novinkách kolem práce nového marsovského vozítka Perseverance, které se poprvé rozjelo. Vyšel také nový díl seriálu Vesmírná technika.

Snímek týdne:

Vozítko Perseverance, které před čtrnácti dny úspěšně přistálo na Marsu, se v tomto týdnu poprvé rozjelo. Ujelo svých prvních 6,5 metru a dokázalo, že pohon funguje dobře. Má před sebou dlouhou cestu plnou vědeckého průzkumu a tak to byl velký milník. Fotografie s vyfocenými stopami po prvních metrech jízdy se tak stává obrázkem týdne.

Stopy kol Perseverance v půdě kráteru Jezero na Marsu. Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Stopy kol Perseverance v půdě kráteru Jezero na Marsu. Sol 14, 4. 3. 2021. Zdroj: NASA/JPL-Caltech

Video týdne:

Z kosmodromu Boca Chica ve čtvrtek odstartoval prototypový exemplář lodě Starship s označením SN-10, který měl opět prověřit let a zejména vyzkoušet vylepšení přistávacího manévru. Exempláře SN-8 a SN-9 totiž nakonec přistání nezvládly. Tento exemplář letěl do výšky deset kilometrů, poté se stejně jako v předchozích případech převrátil na břicho a pomocí aerodynamických ploch korigoval své klesání. Před přistáním provedl flip manévr na tři motory. Dva z nich se pak vypnuly a na jeden motor proběhlo závěrečné přistání. Loď však dopadla tvrdě a nevyklopily se některé nohy. Osm minut po přistání pak došlo k explozi. Důvodem bylo zřejmě poškození rozvodu paliva, které vzniklo během tvrdšího přistání. SpaceX pak uvedla, že na vině bylo to, že motor během přistání nereagoval na příkaz zvýšení tahu – nyní tedy řeší, jak tento problém vyřešit. Záznam letu je však parádní a rozhodně si zaslouží být videem týdne.

Zdroje informací:
https://spaceflightnow.com/
https://twitter.com/
https://tass.ru/

Zdroje obrázků:
https://www.flickr.com/photos/spacex/
https://twitter.com/austinbarnard45/status/1367524604101623810
https://upload.wikimedia.org/..International_Space_Station_%28iss063e021463%29.jpg
https://pbs.twimg.com/media/Es63ommW8AU7Oc2?format=jpg&name=large
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2021/03/jsc2021e007778_1.jpg
https://mk0spaceflightnoa02a.kinstacdn.com/wp-content/uploads/2020/08/50182062843_784f0799ae_o.jpg
https://pbs.twimg.com/media/EvpsXdKXMAcbuNB?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/Evs6guEVgAcX2Mp?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EvpsXdJXYAQkx0z?format=jpg&name=large
https://pbs.twimg.com/media/EvpsXdJXIAEDbG6?format=jpg&name=large
https://www.flickr.com/photos/spacex/51007309117/in/photostream/
https://www.flickr.com/photos/thom_astro/50082716262/in/album-72157714990548008/

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

2 komentářů ke článku “Kosmotýdeník 442 (1.3. – 7.3.)”

  1. ESA 1 napsal:

    A v kolik hodin našeho času odstartuje pilotovaná mise crew 2?

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.