ŽIVĚ A ČESKY: Starship a Starlink čekají

SpaceX si na další hodiny naplánovala hned dvě zajímavé události. Mezi 16:00 a 1:00 SEČ má totiž z texaské základny Boca Chica startovat prototyp Starship SN10, který vyletí do výšky 10 kilometrů a pak se pokusí přistát (což nezvládly předešlé prototypy Starship SN8 a 9). Stejně jako v minulých případech, je termín testu neznámý. Od diváků tedy bude vyžadovat průběžné sledování tohoto článku, do kterého budeme doplňovat aktuality. Ve čtvrtek dopoledne by pak konečně po řadě odkladů měl odstartovat Falcon 9 se sedmnáctou várkou šedesáti družic Starlink.

Náš přenos ze skoku Starship SN10 spustíme zhruba 10 – 15 minut před plánovaným skokem. Řídit se budeme průběhem příprav a pravděpodobně také tradiční sirénou. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 21:00
Posun začátku přenosu o 5 minut na 21:05.

EDIT: 20:50
Posouvám začátek přenosu o 10 minut na 21:00. Objevila se informace o skoku ve 21:14 SEČ.

EDIT 20:40
Přenos spustím zřejmě ve 20:50.

EDIT 19:30
Na rampu zamířila auta. Skok nečekám před devátou.

EDIT 19:12
Aktivita farmy slábne, odkládám spuštění přenosu.

EDIT 19:00
Předběžně to vypadá na skok okolo 19:25. Přenos by začal v 19:15 cca.

EDIT 17:30
Na rampě je zatím relativní klid, nečekal bych skok před osmou večer.

EDIT 16:50
Podle dění na rampě bych nečekal skok před 18:00.

Náš přenos ze startu Falconu 9 spustíme zhruba 15 minut před startem. Termín startu však zatím není upřesněn – ve hře jsou dva termíny – 9:24 a 11:42 SEČ. I v tomto případě platí, že Vás budeme informovat o průběžných změnách. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, nebo Vám nefunguje přehrávání ve vloženém okně, klikněte sem a dostanete se na stránku přenosu na Mall.TV. Pokud máte s přehráváním problém, zkuste jej spustit v tzv. anonymním okně prohlížeče.

EDIT 1:25
Zatím stále nebylo určeno, pro který termín se SpaceX rozhodne. Budeme tedy preventivně raději počítat s tím prvním, tedy 9:24. Náš přenos tím pádem začne v 9:10. Uvidíme, jak to bude vypadat ráno.

Zdroje informací:
https://forum.kosmonautix.cz/

https://twitter.com/
https://twitter.com/

https://www.elonx.cz/
https://forum.kosmonautix.cz/

Zdroje obrázků:
https://pbs.twimg.com/media/EvUYcgtXMAA0Ni8?format=jpg&name=medium
https://www.nasaspaceflight.com/wp-content/uploads/2021/02/NSF-2021-02-22-01-28-56-492.jpg

Print Friendly, PDF & Email

Kontaktujte autora: hlášení chyb, nepřesností, připomínky
Prosím čekejte...
Níže můžete zanechat svůj komentář.

37 komentářů ke článku “ŽIVĚ A ČESKY: Starship a Starlink čekají”

  1. ESA 1 napsal:

    Vím že moje otázka nesouvisí se starship sn10 ale určitě to souvisí se starship. A moje otázka zní: jak to vypadá se starship sn11? Kdy asi poletí? A myslíte že se povede (spaceX to už dávno říkala) v jednom měsíci skok dvou starshipů?

  2. ESA 1 napsal:

    Vysvětlí mi někdo lechce a stručně proč vybuchla sn10?

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Pravděpodobně tvrdší dosednutí poškodilo nádrže / potrubí a nahromaděný metan explodoval.

      • ESA 1 napsal:

        Děkuji za odpověď. A tvrdší přistání se asi dalo čekat když fungoval jen jeden raptor místo dvou.

      • Dušan Majer Administrátor napsal:

        Je otázka, zda to nebyl záměr. Svou roli mohly sehrát i přistávací nohy.

      • jaroslavp napsal:

        To byl záměr. Mělo se přistávat na jeden motor.

    • Adam Rrezzaabek napsal:

      Někteří spekulují, že nepomohl ani to, ze na žhavou raketu stříkali studenou vodu
      Dále je asi problém, že metan byl uvězněn pod „sukní“ a neodvetraval se

      • Vojta napsal:

        Vodu nestříkali na raketu, ale jen kolem a to dost opatrně (na záznamu SpaceX, mezidobí jsem neviděl). S tím odvětráváním to je pravděpodobné. Zvlášť pokud některé nohy nefungovaly a sedlo si to v některých místech až na lem. Taky se spekuluje, že se roztrhla ve spodní části nádrž nebo potrubí k motoru, protože oheň se objevil až zlomek sekundy potom, co se zpod lemu začal valit kouř.

      • Adam Rrezzaabek napsal:

        Ještě doplním, že i kdyby dosedla na všechny nohy a nezničila je, tak se metan moc neodvětrá, má cca poloviční hustotu než vzduch.

      • jaroslavp napsal:

        Účelem těch nohou bylo aby byly zničeny a tím absorbovaly náraz. Ale protože se zamkly jen tři, tak nemohly absorbovat náraz dostatečně.

  3. David R. napsal:

    Nevím, jestli si to všichni dobře pamatují, tak to raději připomenu:
    https://kosmonautix.cz/2016/01/meric-oceanu-v-kosmu-a-nezajistena-noha-prvniho-stupne/
    Tou dobu co se čekalo na start, jsem si říkal, jestli to nepokazí nějaká prkotina, jako tenkrát ty nožičky…
    Tehdy jedna ze 4, tentokrát se nezajistily 3 nohy ze šesti. Bude mít další verze raději dvanáct nožiček? A co konstruktéři nožiček… stále ti samí?
    Ale abychom nekřivdili nevinným, je nějaká možnost že nezajištění nožiček způsobil „ohýnek“? Ten hořel evidentně dřív… a nebyl úplně malý. Bývá to tak, že jedna chyba spustí řetěz a pak už se to veze. Nožky se snažily, ale marně…

  4. Jiri Kos napsal:

    Ať je to jak je to, skutečnost, že takové ocelové monstrum, nacpané hořlavinami, vystřelí do desetikilometrové výšky, pak to chvíli nechají na pospas volnému pádu a následně s pomocí křidélek nasměrují přesně na miniaturní přistávací plošinu, zabrzdí to a přistanou s tím, to je taková fantazie, že z toho byla šokovaná i ta hejna vodních ptáků, která se tam náhodou potulovala (to byla věta rozvitá). A já se zmůžu jenom na větu holou: BRAVO!

  5. Hawk napsal:

    Pokud je hodnota 100% bezpecny navrat z obezne drahy, tak vyvoj Starship ma za sebou tak 15-20%, to nejtezsi ji ceka, tam bude tech neuspesnych testu mnohem vice. Do vesmiru to pujde snadno, ale zpatky na Zemi…

    • racek napsal:

      No, řekl bych ta max.2%. Jak se zdá, metanový motor ledascos slibuje, ale v těchto nestabilních režimech má ještě daleko do spolehlivé funkce. Nejen motor. Tohle fakt není dobrá vizitka pro banky a akcionáře.

    • KarelT napsal:

      Už od začátku zastávám názor že Starship jako náklaďák a tanker je OK, dopravu těžkých nákladů nahoru za rozumné peníze neumíme a bylo by to fakt super. Ale lidi v tomhle lítat nebudou, ne v nejbližších desetiletích, nebo by tam museli doplnit záchranný systém, ten o několik řádů zvyšuje šanci záchrany posádky. Už z principu současné raketové nosiče nejdou „odladit“ na spolehlivost jako letadla, u raket je všechno nahraně a s tím nikdo nic nenadělá.

  6. ESA 1 napsal:

    Vypadáto že starship udělala BUM BUM po tom co přistála

  7. Spytihněv napsal:

    Maršál Nedělin by si tam možná stihl postavit židli.

  8. Pavelll napsal:

    Primarni problem po uspesnem pristani byl nejspis maly unik metanu (dost mozna to zlobi i pri vypinani raptoru nahore – dochazi tam casto k zahoreni v mot. prostoru). A sekundarni problem bylo, ze to dole hasili a uhasili 😉 … namisto pokracujiciho maleho ohynku doslo po uhaseni k nahromadeni metanu a ten pak explodoval. Takze by priste, pokud nastane podobna sitace, nebylo od veci hasit (nebo po uhaseni vytvaret vodni mlhu) dal – tak dlouho, pokud si nebudou jisti, ze uz tam nema co zahoret ci explodovat.

    Jinak start, let, pristani i video-zabery super!

    No, stalo to na konci stalo to na konci trochu nasikmo – asi musi zapracovat i na pristavacich „nozickach“.

    • Vojta napsal:

      Přesně tak. Ty plameny během dosedání vypadaly opravdu ošklivě. Ty nožičky bych chápal. Když se podíváte pozorněji, nešlo o nijak měkké přistání. Možná i to mělo nějaký vliv na následný výbuch, ale ten požár a úniky metanu se opravdu nedají ignorovat.
      V současnosti mi to spolu s nedotaženými Raptory (opravdu měly plameny z jednotlivých motorů výrazně rozdílné barvy) připadá jako největší problém, pokud jde o bezpečnost.

      • KarelT napsal:

        Ano, je vidět že to dosednutí docela drclo, nožičky nějakou část nárazu absorbují, ale oproti nohám na F9 to žádná sláva nebude. A při tom nárazu něco prasknout může raz-dva, přecijen to mostrum je docela křehká věc. Škoda že přišli o další motory a možnost udělat pořádnou poletovou inspekci.

      • jaroslavp napsal:

        Napadlo mě, že plamen měl jinou barvu, protože jedna tryska byla zelená a odražené světlo se promítlo do barvy ohně.

      • jaroslavp napsal:

        Tak to bylo tím, že ten motor měl z nějakého důvodu větší výkon než zbylé motory.

      • Vojta napsal:

        Po vypnutí prvního motoru (cca T+2:30) mají ty dva zbylé úplně jinou barvu – jeden modrou (to by mělo být v pořádku) druhý oranžovou (možná nižší výkon nebo menší nedostatek kyslíku). Zelená by byla hodně špatná, znamenalo by to vypalování mědi ze spalovací komory, tedy výrazný nedostatek metanu.

    • Dušan Majer Administrátor napsal:

      Ano, tohle vysvětlení vypadá docela pravděpodobně.

    • Vojta napsal:

      Ještě jedna věc: Ta sukýnka spolu s krátkýma nohama vytváří po dosednutí kolem motorové sekce nebezpečně uzavřené prostředí s minimální ventilací, které si o výbuch v podstatě říká. Navíc plynný metan je lehčí než vzduch (otázka jak se to má s teplotami a promíchávání), tak nebude úplně snadno vytékat spodem.

      • Pavelll napsal:

        Pak by to chtelo nejake jednoduche pasivni reseni – napr. mensi perforaci trupu ve vysce horniho okraje motoroveho prostoru. Krome vzduchu to muze z okoli nasavat i vodni mlhu (pri haseni ci zkrapeni) a tim castencne neutralizovat smes plynu ve vnitrnim prostoru.

    • Cateye napsal:

      Spíše to vypadá že tam něco hořelo pořád, až to nakonec prohořelo do nádrže. A vzhledem k tomu, jak v tom uzavřeném prostoru „sukně“ neustále něco nekontrolovatelně hoří, bude toto řešení dosti zásadním problémem. Především pak s odrazem spalin od země.

      • Vojta napsal:

        Plameny a náraz asi něco poškodily, ale ten výbuch a odmrštění celého stroje vysoko do vzduchu nevypadá, že by prohořela nádrž, ale spíš, že se pod lodí nahromadila směs metanu, vzduchu a možná i kyslíku ve výbušném poměru. Pak stačí opravdu málo jako jiskra z prohořelého kabelu a prostor pod „sukní“ je obrovský. Podle mě má Pavelll pravdu s tím, že když plameny uhasili, umožnili nahromadění metanu, ale nechat to hořet by taky nemuselo dopadnout dobře. Je tam spousta věcí, u kterých by strukturální selhání vlivem vysoké teploty skončilo podobnou (i když asi ne tak efektní) katastrofou.

  9. David R. napsal:

    No je to naprostá krása ale vypadá to, že v čase kolem 0:43 se nejspíš testovalo přepnutí z metanu na hnědé uhlí a zase zpět. Nebo oblak hnědého kouře naznačuje, že Raptory ještě nejsou úplně fit. Nepíšu to abych kritizoval, ale mám mírné obavy. Přesto pevně věřím, že i to se doladí. Do prvního startu sestavy SS + SH to určitě bude v pohodě.
    Jinak, zajímal by mně plánovaný letový profil SN15 a dál. Tipnu si že ve finálu budou ploutvičky možná trochu svítit.

  10. Pavelll napsal:

    Super! Skoda, ze se SN10 po pristani strihla jeste jeden „start“ a kratky let nad plan 😉 Asi chtela byt prvni Starship s vice starty 😉

  11. zvejkal napsal:

    2 prenosy v jednom, to je ako vidal sassoon 🙂

Zanechte komentář

Chcete-li přidat komentář, musíte se přihlásit.