Úterý nám krátce po začátku dne ve stylu zahájí svým startem Super Heavy Starship, která se vydá na svou již osmou testovací misi. Ta má stejné cíle jako ta předchozí, která se bohužel nevydařila, jelikož Starship S33 byla kvůli harmonické odezvě, která poškodila rozvody pohonných látek, čímž došlo k únikům a následným požárům následně zničena autodestrukčním systémem. O zopakování úkolů se tak pokusí prototyp s číslem 15 u Super Heavy a 34 u Starship. Pokud Vás zajímá, v čem se liší druhá generace Starship od té první, můžete se o tom dočíst zde. I tentokrát se SpaceX pokusí o záchyt Super Heavy pomocí Chopsticks.
Závěrečný přehled:
Čas a datum startu: 4. března v 00:30 SEČ
Startovní okno: 60 minut
Místo startu: Rampa OLP-A, Starbase, Texas
Raketa: Super Heavy Starship (B15 + S34)
Primární náklad: 4 hmotnostní a rozměrové simulátory družic Starlink
Hmotnost nákladu: neznámá
Cílová dráha: Transatmosférická oběžná dráha s maximální výškou přibližně 230 kilometrů
První stupeň: Super Heavy se pokusí o návrat na rampu a zachycení pomocí Chopsticks
Druhý stupeň: Starship provede simulované přistání v Indickém oceánu
Náš přenos spustíme zhruba 15 minut před startem, tedy okolo 00:15 SEČ. Pokud máte zájem zapojit se do chatu, klikněte na název videa v levém horním rohu, čímž se dostanete na YouTube stránku tohoto přenosu.
EDIT 3. března 23:50
Start se posouvá o čtvrt hodiny na 0:45. Náš přenos začne v 0:30.
Zdroje informací:
https://www.spacex.com/
Zdroje obrázků:
https://www.elonx.cz/wp-content/uploads/2024/12/Gg9qv5fbIAAK1-v.jpg
Ahoj, nevím sice, jaké slovo použili v originále, ale asi bych v češtině řekl harmonická rezonance, nebo mechanická rezonance.
Člověk by řekl, že by se dala rezonance jednotlivých částí u takové rakety vypočítat. Ale asi už je to tak složitý objekt, že je to těžké.
spacex ma na svem webu:
Rekl bych, ze „odezva“ bude spravnejsi. Tady neslo o harmonickou rezonanci „neceho s necim“, ale spis o to, ze naka vlastni frekvence (ta je harmonicka) byla vybuzena vibracemi (neharmonickymi) do takove amplitudy, ze se nekde neco poskodilo.
Musím teda říct, že ve světle nedávných událostí mně případný úspěch Starshipu už ani moc těšit nebude. Ale na přenos se určitě podívám.
Musím říct, že i já mám díky Muskovi smíšené pocity, pokud zavadím o cokoli od SpaceX ale i jeho dalších aktivit. Díky tomu, jak nevypočitatelně se poslední dobou chová, kdoví, co od něho můžeme díky moci, která mu narůstá v rukou, čekat.
A už sa tým teda plní odpoveď na otázku, prečo nezrušia SLS a nedajú všetko robiť spacex , je to sukromnik a nikdy sa na neho nemôžete spoliehať
Právě na mě Musk dělá přesně opačný dojem. A to pozitivní. Má tolik prachů, že by se mohl chovat jako Mark Zuckerberg – postavit si bunkr na vlastním ostrově a politicky to hrát na všechny strany, aby maximalizoval zisk. Musk je jiný. Chce udělat Svět lepším. Investuje do kolonizace Marsu (to je něco epochálního od soukromníka) a v době všeobecného Západního válečného nadšení bojuje za mír. Nevím jak vy, ale pro mě válka s Ruskem nebo Čínou (a to ani hybridní ani další provokace) v zájmu zachování dominance USA nad zbytkem světa a zisk zbrojařských firem (které dnes nestačí počítat zisky, jak se stává naše ekonomika postupně ekonomikou válečnou) není prioritou. Pokud jsem dříve obdivoval Muška jako vizionáře a obchodníka, dnes ho obdivuji i jako zdatného politika.
…Bože můj….
„Bože můj“, je pro redakci neakceptovatelná reakce?
Proč by měla být?
Není tam limit na minimální délku příspěvku?
Omluva, až tak často sem nepřispívám a ta dlouhá doba k zveřejnění mě zmátla….
Systém může sám o sobě někdy podržet komentář před zveřejněním. Většinou je to tehdy, když uživatel napíše svůj první komentář. Ten pak musí čekat na manuální zveřejnění členy redakce, než se objeví. Je to ochrana před spamem. Jakmile je první komentář schválený, všechny další komentáře daného uživatele se ukazují automaticky. Výjimkou jsou případy, které systém vyhodnotí jako podezřelé. Jde třeba o zprávy, které obsahují mnoho odkazů na jiné weby, nebo jsou napsány po dlouhé pauze uživatele – což bude asi Váš případ, podle toho, co píšete. V takovém případě systém zveřejnění zprávy pozdrží, aby ji mohla redakce zkontrolovat. Pak už se zase všechny zprávy daného uživatele ukazují hned.
Souhlasim s tebou, bohuzel spousta lidi se nechce probrat a jen se krmi ucelove upravenymi zpravami legacy medii…
Pojďme, prosím, vrátit diskusi k tématu. Děkuji předem!
Dusane omliuvam se Vam. Diky SpaceX a dalsim firmam se rozjelo „dobyvani“ vesmiru a jsem za to ze srdce rad a „hltam“ kazdy clanek a prenos!!! Dekuji!
Tak ono se to zase brzo změní. Nejdříve byl Musk miláčkem davu, novináři z něho dělali téměř Boha. Nyní je dle médií nacista, diktátor a možná i kanibal. Za chvíli ho budou opět nosit na rukou až budou mít pocit, že z toho něco budou mít. Zuckerberga jsem si nevzal do úst náhodou. META byla nejvěrnějším cenzorem Bidena a spol. Síť X za ukončení cenzurních praktik META tvrdě kritizovala. A podívejme dnes. Facebooku ruší cenzuru a všechny Woke nesmysly a samotný Zuckerberg byl na inauguraci Trumpa. Tomu říkám brilantní otočka.
Jestli to nebude tím, že se dříve věnoval pouze technologiím a proto byl…dnes poskakuje na pódiu s motorovou pilou, radí jiným státům koho mají volit, jak mají myslet a jak se mají chovat…ač technologický génius, v politice se projevuje jako pořád takové děcko v mužském těle
Ba ne, Musk fušoval do politiky i dříve. Ale to měl ještě „správné“ názory. Krom toho business a politika jde ruku v ruce. Musk jde akorát více vidět, a věřte mi, že skoro všichni velcí podnikatelé politiku ovlivňují. Musk akorát dělá větší show, ale v zásadě se od svých „kolegů“ nijak neodlišuje. Jde tvrdě za svým. Akorát, že v případě Muska je to „svým“ Mars. Naše nejbližší vesmírné okolí má obrovský potenciál, proto fandím Muskovi.
Kdy dříve? První co jsem zaznamenal byly čachry se starlinkem na UA bojišti po roce 2022 a podezření o spolupráci s rusem, nebo boje s úřadem FCC, který ho asi inspiroval k dnešní likvidaci US byrokracie…
Nikoliv. Musk sám se netají tím, že dříve podporoval Demokraty, Bidena dokonce volil. Žádnou spolupráci s Ruskem rozhodně neměl. Kdyby ano, tak by už byl dávno v hledáčku NSA a FBI. Je to mediální pomluva od konkurence, stejně jako údajně to, jak Trump je ruský agent nebo údajná podpora z Ruska. Pomluva rozšířena těsně před volbami. Po volbách nakonec vyplynulo, že se nic takového nikdy nestalo. Starlink je klíčový pro bojové operace ukrajinské armády, čili opět nařčení údajné spolupráce Muska s Ruskem je sprostá lež. To, že Musk vypnul Starlink v době kritické přípravy na přepad Krymu je výsledkem zdravého rozumu. Udělal dobře, protože zabránil tak významné eskalaci konfliktu. Nesmíme zapomínat na fakt, že Rusko (pro mě překvapivě) se neuchýlilo k žádné reciproční odpovědi vůči Západu. Nevyzbrojilo na oplátku žádného našeho nepřítele ani teroristy. Tohle by se po přímé invazi na Krym ukrajinskými jednotkami vyzbrojené Západem nepochybně změnilo. Konflikt by již nebyl lokální záležitostí. Pokud Musk skutečně Starlink vypnul (je to jenom teorie, mohlo jít o technický výpadek), tak ten chlap má opravdu koule. Ohrozil svoje postavení dost zásadním způsobem jenom proto, aby zabránil dalšímu neskutečnému masakru. Myslím si, že vy ani ostatní zdejší internetoví válečníci, zocelení v bitvách Call of Duty, nemáte ani vzdálenou představu jakou hrůzu válka představuje. V teple hezky u pc to je každý válečný hrdina, zejména když hrdinsky posílá na jatka jiné. Musk odvedl kus dobré práce.
Zkuste mě prosím nepoučovat o nějaké mé nevzdělanosti a pomýlené představě od PC, ano? Házíte tady čísly a hloupými argumenty jako August míčkama a evidentně toho sám moc nevíte. Třeba Elon sám s rusákem jednal už na začátku nového tisíciletí, kdy jezdil do Moskvy jednat s Roskosmosem o spolupráci v kosmu-neúspěšně…
Pravdu máte v tom, že to není tak dlouho, co Musk Trumpa miloval, pak zase hejtoval a nenáviděl a dnes mu dělá šašoura. V tom si jsou ti dva velmi podobní, „krutopřísný pravičák“ Trump také neustále pendloval od Demokratů k Republikánům a zase zpět… 2x byl členem Demokratické strany 3x Republikánské. Mezi tím ještě stačil založit vlastní stranu, která se rozpadla…Neboli mu nikdy nešlo o nějaký politický program nebo ideje, pouze číhal na funkce a moc.
A jak je vidět z podobného ranku je jeho viceprezident Vance, další ukázkový oportunista, který mění svůj světonázor jak je právě potřeba. Od zdi ke zdi. Vance se stal z přesvědčeného protestanta dnes bigotním katolíkem. Dříve byl pro něj Trump novodobý Hitler a stvůra, nyní je jeho hlavním pucflekem. Přijel do Mnichova na bezpečnostní konferenci a přitom o současné největší bezpečnostní hrozbě pro mír – tedy o vraždících Putinových asijských hordách, stále postupujících, byť pomalu, na západ, neřekl ani slovo. Ta jatka, jsou díky jednomu nemocnému psychopatovi z Kremlu, víte?
Váš komentář se netýká tématu. Buďto se tedy diskuse k tématu vrátí, nebo budu muset zakročit. Díky za pochopení.
Tak super zakročte, nejdřív nějak eliminujte ty komentáře mimo téma na které reaguji svými komentáři mimo téma a bude to. Taky bych radši reagoval na daná témata a ne na lži a hlouposti, v tom jsme opravdu za jedno.
O moderaci diskuse se snažíme celou dobu.
Na mě dělá Musk dojem bezpáteřního darebáka a narcistického šílence. Kéž by celý ten slavný starship i s tou maškarou skončil navždy v pekle.
Tešme sa tu z POKROKU a technických ÚSPECHOV 🙂
Protože ho tak vykreslují sdělovací prostředky. Má svůj názor a je ochotný jít proti proudu. A to mu bezpáteřní darebáci nemohou nikdy odpustit.
sdělovací prostředky jako třeba jeho VLASTNÍ PROFIL na twitteru? Já si umím dojít přímo za zdrojem a udělat si názor.
Musk Není politik. Nikdo ho nevolí. Jinak Trump i Musk mají samozřejmě jako prioritu dominanci USA ve světě. Jen jsou příliš zahleděni sami do sebe a příliš arogantní na to, aby chápali že dělají pravý opak.
Nerozumiem preco by vas nemal tesit uspech Starshipu?
Myslíte, že by vás v roce 1944 těšil úspěch V-2?
I když, vlastně…
ROFL tak to už je diagnóza. Srovnávat Muskovu SpaceX s Hitlerovským Německem může jenom naprostý k***t.
Dostáváte napomenutí za použití vulgárního výrazu proti jinému diskutujícímu. Pokud se to bude opakovat, další napomenutí už nedostanete.
Ne, žádné hvězdičky ani podobné dětinské snahy zamaskovat obsah sdělení nejsou ani v nejmenším polehčující okolností.
Dušane, nezlob se na mně,ale s obsahem Goodmanovy reakce na p.Cílka spíše souhlasím. Jsem ochoten se bavit jen o způsobu jeho vyjádření.
A to se považuji za volnomyšlenkáře .
Až takového , že jsem schopen se dohadovat i o kladných věcech, které je možné říci o A.Hitlerovi, protože NEJSOU lidé, kteří by měli jen černé stránky. A ano, platí to i o A.Hitlerovi. ( protože to nebyl mimozemšťan , kterého nám tu vysadili ) . Takoví lidé tu vyrostli na Zemi mezi námi a snad jediným způsobem , jak jim v tom zabránit , aby došli až do konců kam došel A.Hitler je PRAVDIVĚ a TVDĚ jim VYNADAT !!!!
V tomto ohledu vážně věřím , že jakákoli POLITICKÁ KOREKTNOST je cestou do PEKEL, která je- jak je známo -dlážděna dobrými úmysly.
Věřím, že si můj příspěvek přečte i p. Cílek, chytí se za nos a trochu více si přečte – jak o příčínách a průběhu 2světové války, tak o technickém pokroku dosaženém během ní ( byť dosaženém za cenu lidských životů a nezměrného utrpení) a i o tom co se stalo po ní.
Nevím, jestli jste mou otázku dobře pochopil. Já jsem nesrovnával SpaceX s hitlerovským Německem, to mi tady někdo podsouvá. Já jsem jen naznačil, že by v té době asi nikdo rozumný neobdivoval úspěchy V2, i když se bezesporu jednalo o velký technický pokrok, ale spíš by ten „úspěch“ chápal jako bezprostřední ohrožení. Jinými slovy, že se úplně nedá oddělit to, co dělá Musk pro pokrok a co dělá v politice. Někdo to možná oddělit dokáže, ale myslím, že většina lidí ne.
Oddělit se to dá a velice snadno. Můžeme hodiny mluvit o SpaceX a Muska přitom ani jednou nezmínit. To jen někteří mají nutkání cpát politiku i tam, kam se tematicky nehodí.
Teď jsem si všimnul, kde „všude“ můžu sdílet diskuzní příspěvky. Zajímavé.
Bohužel, to majitel SpaceX se místo technického pokroku začal věnovat politice a bojovat proti našim hodnotám. Takže to prostě úplně oddělit nejde. Já tedy SpaceX nepřeju nic špatného, ale už mě jejich starty tolik nětěší …
Oddělovat to jde velmi snadno. Můžeme hodiny mluvit o SpaceX a Muska ani jednou nezmínit. Jen někteří lidé mají nutkavou potřebu cpát politiku i tam, kam se tematicky nehodí. Ale to není náš problém, spíše jejich.
Já ti nic nepodsouvám, tvoje srovnání bylo dost zřejmé.
Proč mi tykáte? Já vás neznám.
Na našem webu platí slušná diskuse a tam podobné výrazy nepatří. Je úplně jedno na které straně názorového (či snad politického) spektra se nachází pisatel komentáře, či osoba, které je komentář určen. Pravidla platí pro všechny. U nás se podobné výrazy používat nebudou a pokud toho někdo nebude ani po několika upozorněních schopen, budu nucen zakročit. Ale vše zatím řeším jen domluvou.
Takže když má někdo podle vás „špatný“ názor, tak mu „pravdivě vynadáte“ a díky tomu dotyčný názor změní a vám se pak lépe spí? A nebo názor nezmění, ale vy se budete cítit povznesen, jak jste to těmi, třeba i vulgárními nadávkami, nandal „politické korektnosti?
Podle mě je cesta do pekel, když místo argumentace chcete přesvědčit oponenta že se mýlí tím, že mu budete sprostě nadávat.
Lidé si utváří názory podle rozsahu znalostí a způsobu chápaní světa kolem. Takže jestli chcete někomu sdělit že se mýlí, tak argumentujte znalostmi a souvislostmi. Myslím totiž, že nadávkami svůj názor nevyargumentujete, ani tím nevysvětlíte, v čem se oponent mýlí.
Souhlasím s panem Majerem. Totiž že slušný diskutující se obejde bez nadávání.
Dušane, máš pravdu. Uchylovat se k vulgarismu je pod úroveň. Navíc to bylo z mé strany opravdu dětinské, protože výrok cílka komentář nepotřeboval. Byl sám o sobě dostatečně výmluvný o autorovi.
Ten člověk se tváří, že mu jde o zachování lidstva, přitom jeho činy svědčí o přesném opaku.
Budu to taky sledovat a doufat, že jim to bouchne i s rampou.
Nechápu, proč sledujete web věnovaný kosmonautice, když JAKÉKOLIV kosmické raketě přejete destrukci.
Tak to, prosím, v tom případě radši ani nesledujte. Musím tedy říct, že mě velmi zklamalo, jak toxické prostředí se tu vytvořilo. Už je to podobné jako na Novinkách. Kosmonautix byl vždy založený na smysluplných a zajímavých diskuzích, takže tohle sem prosím netahejte.
Toxické prostředí v diskusi o kosmonautice je důsledkem jednání člověka, jež je s kosmonautikou spojován, ba dokonce chápán jako vizionář. Dalším důsledkem je propad zájmu, či dokonce na ulici poškozování vozidel jeho automobilky.
Lidé prostě reagují, mají nutkání se vyjádřit, tomu se nedá vyhnout a reagují po svém.
Ale určitě s vámi souhlasím, že takové emocionální výrony jsem do diskuse pod Starship rozhodně nepatří.
Poškozování vozidel není toxickým prostředím způsobené vizionářem. Je to toxické prostředí způsobené hate kampaní a následné ospravedlňování vandalů a gaunerů. Uvědomte si, že Musk drží v Tesle cca pouhých 17% (možná už míň, teď bych kecal). Poškodit někomu vůz jenom kvůli tomu, že nesouhlasím s postoji jedním z akcionářů výrobce vozu je dost ubohé. To není vyjádření po svém, nebo jak píšete. Ostatně narážíte na jeden docela zajímavý fakt. Jak moc šíleným způsobem se zradikalizovala společnost vůči těm, kdo má jiný názor.
Dnes vlastní Musk asi jenom 13 procent a zbytek majitelů a investorů se ho snaží vyhodit. V podstatě už firmu neřídí a jeho toxická osobnost táhne Teslu ke dnu…..
Podle mého soudit Elona Muska je složité. Když mi dovolíte historické paraely, tak i dvě největší osobnosti počátků kosmonautiky – Sergej Koroljov a Wehrner von Braun se k tomu, aby mohli uskutečnit své vize letů do vesmíru museli upsat ďáblovi v podobě nejodpornějších politických systémů které kdy na sebe lidstvo seslalo. Lze namítat, že neměli na vybranou, ale oba měli možnost emigrovat (viz Einstein, Teller a další – pro Koroljova by Američané určitě přichystali téměř až červený koberec), a von Braun ostatně ochotně ohnul záda před novými vládci i po roce 1945. Elon Musk jistě ví, že tak silný krajíc chleba (let na Mars) neukousne bez silné politické podpory, takže se jednoduše také UPSAL ĎÁBLOVI – prostě účel světí prostředky a je to možná důkaz, že to Elon myslí s vesmírem vážně. Věřím, že určitě není tak stupidní, aby se nechal mediálně dehonestovat jen tak pro nic za nic. Tedy spíše tomu chci věřit.
Diskutujte, prosím, o tématu.
Prosim vás, Musk měl k dispozici přes 40mld dolarů. Dvouletý rozpočet NASA. Proč je tedy nevěnoval na vývoj technologií pro let na Mars a místo toho za to koupil Twitter? On se „upsal ďáblu“ aby dostal 5-10mld dolarů dotací na vývoj technologií pro let na Mars?
Celá ta vaše historická paralela kulhá na obě nohy.
Musk nalil do rozvoje SpaceX značnou část peněz. Twitter koupil v době, kdy už byla firma finančně samostatná. Vývoj složitých technologií moc urychlit nejde, ani když byste navýšil rozpočet.
Reaguji na to, k čemu tedy ve vývoji technologií pro Mars Musk potřebuje politickou podporu -„upsat se ďáblu“.
Jinak, nejde ani tak o to, jak urychlit vývoj složitých technologií, ale o to, aby ten vývoj nebyl limitován množstvím financí.
Víte sám, že mnoho projektů meziplanetárního výzkumu bylo osekáno kvůli finančním limitům.
Koroljov se upsal Stalinovi, von Braun Hitlerovi. Spolupráci Musk Trump stavíte na stejnou úroveň? Podle vás je Trump ďábel, Hitler nebo Stalin? To je dost úchylné srovnání, protože Trump dělá přesný opak toho co pánové Stalin s Hitlerem. Trump bouchnul do stolu a řekl konec nesmyslného zabíjení. Pokud v tom konfliktu vidíte smysl a potřebu v jeho dalším pokračování, tak máte možnost se přihlásit do cizinecké legie ukrajinské armády. Potřebují vojáky tak běžte sám a ukažte hrdinství a příklad. Pokud ne, tak jste stejný jako Trump a Musk. Oni taky nechtějí válčit, ale na rozdíl od vás tam nechtějí posílat ani nikoho jiného. Ale abych se vrátil k tématu. Trump je pro pilotovanou kosmonautiku jednoznačně přínosem, protože pilotovaná kosmonautika (kromě poznání) přináší i velkou publicitu. A ano Trump je rád ve středu dění. Myslím si, že Musk odhadl situaci více než velmi dobře. Z pohledu fanouška kosmonautiky dopadl výsledek amerických voleb tím nejlepším způsobem.
Já vím, znovu Musk. Mne by zajímalo jestli ty revoluční myšlenky u Space X, jako je přistávání 1.stupně pomocí motorů, námořní plošiny, ocel na Starshipu a její přistávání na rampě je myšlenkou Musku, nebo je jen investorem a organizátorem(což samo o sobě není rozhodně málo).
Vím třeba, že Musk stál v čele vývojové skupiny, která měla na starosti motory Raptor.
Nebo chopsticks si Musk prosadil navzdory ostatním.
Zaměstnává armádu konstruktérů, čili spoustu nápadů nebude jeho. Vlastně vůbec koncept přistávání a znovu použitelnost není objevem SpaceX. Koncept vznikl v NASA (už si nevzpomenu na název). Musk ho vlastně „pouze“ oprášil stejně tak i raketový motor na metan (ten je tuším někdy z šedesátých let z SSSR). Ono je i umění a talent již existující nedokonalý model/prototyp přivést k reálnému provozu. V tomto bodě je jedinečnost SpaceX nesporná.
„raketový motor na metan z šedesátých let z SSSR“?😊
Ja SpaceX fandim. Stale. Vidim tych mladych ludi oslavovat svoje uspechy. A ze to su uspechy!
Uz davno nie su len o Muskovi. Snad sa nebudem velmi mylit ked budem verit v to, ze SpaceX tu bude este dlho a Musk uz nie 😉
Moderní levičácký fašisti jsou čiré zlo. Muska rozhodně nemusí každý uctívat. Ale jak je dnes slabí mozek hluboce indokrinovaný moderním levičáctvím, je nechutné. Kdo nefandí jednomu kolektivistickému dobru je proti nám. Tenhle mozek by byl totálně indokrinovanej i v komunismu, nacismu a td. Proto myslící musej ponižovat tento automat. Omlouvám se za politiku, ale musím to vyvážit. Nový duševní komunisti zde mají nálet. děkuji za pochopení.
Dostáváte napomenutí za diskusi mimo téma. Pokud budete do zdejších diskusí zatahovat politiku i příště, další varování už nedostanete.
Normálne sa začínam báť, čo to bude počas prenosu, aby sa tam ľudia nehadali, či vôbec bude dobré nechať zapnuté komentáre , hmm