sociální sítě

Přímé přenosy

PSLV-XL (Proba-3)
00
DNY
:
00
HOD
:
00
MIN
:
00
SEK

krátké zprávy

Dlouhý pochod 10

Čína provedla úspěšný test oddělení aerodynamického krytu užitečného zatížení pro raketu Dlouhý pochod 10. Test hodnotil design krytů, strukturu připojení, plán oddělení a maximální dostupnou obálku. Všechny testované parametry splňovaly jejich konstrukční požadavky.

LM 400

Společnost Lockheed Martin 19. listopadu oznámila, že její nová družicová platforma střední velikosti LM 400 bude mít svou orbitální premiéru příští rok na palubě rakety Firefly Aerospace.

Teledyne Space Imaging

Společnosti Teledyne Space Imaging a Satlantis oznámily partnerství na Space Tech Expo Europe. Jedná se o vývoj elektroniky senzoru pro pozorování Země a planetární průzkum. Satlantis vyvine Front-end Electronics (FEE) pro vyvíjený detektor CIS125 TDI Teledyne.

Iceye

Společnost Lockheed Martin začala spolupracovat s konsorciem vedeným společností Iceye, finskou společností provádějící pozorování Země, která se specializuje na družice pro radarové zobrazování. Společnosti pracují na vývoji technologií rozpoznávání cílů s umělou inteligencí pro finskou armádu.

Chance Saltzman

Generál Chance Saltzman, velitel vesmírných operací U.S. Space Force, navštívil Starbase v Boca Chica během šestého zkušebního letu rakety SH/SS. Saltzman byl pozván SpaceX, aby sledoval zkušební let a zúčastnil se dvoudenního hodnocení programu.

Space ISAC

Středisko pro sdílení a analýzu vesmírných informací (Space ISAC) otevřelo své první mezinárodní operační středisko v Austrálii. Expanze přichází v době rostoucích obav o zranitelnosti kybernetické bezpečnosti v orbitálních systémech.

Boost!

ESA 19. listopadu oznámila, že prodlužuje smlouvy se společnostmi HyImpulse, Isar Aerospace, Orbex a Rocket Factory Augsburg (RFA) v celkové hodnotě 44,22 milionů eur prostřednictvím svého programu „Boost!“, který má pomoc při integrovaném testování nosných raket

Naše podcasty

Doporučujeme

Objednejte si knihy našich autorů a nahlédněte tak do historie kosmonautiky.

Poděkování

Náš web běží spolehlivě díky perfektnímu servisu hostingu Blueboard.cz, děkujeme!

SLEDUJEME: Příprava na druhý pokus startu Artemis I

Prvním psaným přenosem jsme pokryli 14 dní předstartovních příprav, druhý se pak věnoval pokusu o vzlet 29. srpna, který byl nakonec z technických důvodů odvolán. V tomto článku naleznete psaný online přenos, který bude mapovat aktuální dění před dalším pokusem o start. Připomeňme, že v době vydání tohoto článku (29. srpna odpoledne) je nejbližší možný termín 2. září v 18:48, přičemž startovní okno potrvá dvě hodiny. Zatím však není stoprocentně jisté, zda NASA stihne identifikovat a vyřešit příčinu problémů, které způsobily, že nebylo možné provést předchlazení jednoho motoru RS-25.

3. září 12:51
Dámy a pánové,
na našem webu právě vyšel článek, který pokryje nejbližší hodiny před startem a (doufejme) i hodiny po startu mise Artemis I. Tímto příspěvkem KONČÍ aktualizace tohoto článku. Všechny další informace najdete v článku novém – pod přehrávačem přímého přenosu. Tento článek zůstane tzv. připnutý ještě 24 hodin od této aktualizace a poté jej odepneme z nejvyšší pozice na hlavní stránce webu. Článek tak zmizí z nejvyšší pozice na hlavní stránce a vrátí se v chronologickém výpisu do období, kdy vyšel.

3. září 12:47
Kvůli hlášení o přetlaku bylo plnění kapalného kyslíku a vodíku na chvilku pozastaveno. Nyní již vodík opět proudí a pracuje se na obnovení přívodu kapalného kyslíku.

3. září 12:37
Bylo dokončeno chlazení přívodního kyslíkového potrubí. Začíná chlazení hlavních částí pohonného systému.

3. září 12:25
Aktuálně probíhá pomalé plnění vodíkem.

3. září 11:32
Řídící středisko dalo zelenou zahájení procesu tankování pohonný ch látek do rakety SLS.

2. září 17:41
Meteorologové upřesnili, že panují obavy především z možnosti srážek. V průběhu dvouhodinového okna se má počasí zlepšovat.

2. září 16:37
Byly dokončeny závěrečné přípravy centrálního stupně i motorů. Sobotní dvouhodinové okno se otevře ve 20:17 SELČ a meteorologové zatím dávají 60 – 80% pravděpodobnost dobrých podmínek.

31. srpna 1:00
Tisková konference skončila.

31. srpna 0:39
Pokud by se start v sobotním termínu nestihl kvůli počasí (a technika byla v pořádku), následoval by další pokus po 48 hodinách, tedy v pondělí.

31. srpna 0:37
Meteorologové upřesnili, že aktuální (stále ještě předběžná) pravděpodobnost dobrého počasí pro sobotní start je jen 40 %, ale situace se může změnit.

31.srpna 0:20
V sobotu meteorologové očekávají vyšší (číselně neupřesněné) riziko srážek a možná i bouřek. Proslovy zástupců skončily, začínají otázky novinářů.

31. srpna 0:12
Klíčové body ze začátku tiskové konference:

  • Narazili na několik výzev, které vedly ke zrušení pokusu.
  • I přes dílčí komplikace se podařilo kompletně naplnit nádrže rakety.
  • Věděl, že předchlazení bude riskantní, protože k němu na rampě ještě nedošlo.
  • Experti analyzovali data a včera (našeho času se sešli). Dohodli se pozměnit sekvenci odpočtu. Předchlazení motorů začne dříve.
  • Start se posouvá nejdříve na 3. září!

30. srpna 23:45
Za 15 minut, tedy o středoevropské půlnoci má začít tisková konference NASA o dalším vývoji příprav Artemis I. Přímý přenos (pouze zvuk) poběží v níže přiloženém okně.

29. srpna 23:51
Stručný výpis nejdůležitějších bodů, které zazněly na dnešní tiskové konferenci po zrušeném startu:

  • Byl problém s chlazením motoru číslo 3 (výrobní číslo 2058), objevila se i závada na odvzdušňovacím ventilu intertanku a počasí bylo mimo limity.
  • Nevypadá to, že by šlo o problém na samotném motoru, spíše by to mohl být chladicí systém na straně centrálního stupně.
  • Pátek je stále ve hře, NASA si tuto možnost nechává otevřenou.

Meteorologové zatím dávají pátečnímu termínu pouze 40% pravděpodobnost dobrých podmínek.

29. srpna 16:30
Dámy a pánové, vítám vás u psaného online přenosu, který bude mapovat aktuální události z příprav na druhý pokus o start mise Artemis I.

Zdroje informací:
https://www.nasa.gov/
https://blogs.nasa.gov/
https://twitter.com/

Zdroje obrázků:
https://images-assets.nasa.gov/image/KSC_20220827_Artemis%20I_-31/KSC_20220827_Artemis%20I_-31~large.jpg

Hodnocení:

0 / 5. Počet hlasů: 0

Sdílejte tento článek:

Další podobné články:

Komentáře:

Odběr komentářů
Upozornit
15 Komentáře
Nejstarší
Nejnovější Nejvíce hodnocený
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
prochzde
prochzde
2 let před
vilous
vilous
2 let před

Podle programu NASA TV začíná 3.9. přenos tankování SLS v 5:45 EDT (11:45 SEČ) a přenos ze startu 12:15 EDT (18:15 SEČ).
Start 2:17 PM EDT (20:17 SEČ)
tak držme palečky

dvorakpav
dvorakpav
2 let před

Je smutné, že den před nejočekávanějším startem letošního roku není o něm na kosmonautixu žádná aktuální informace. No což, aspoň víme, že si můžeme koupit nové tričko. Situaci zachraňuje komentář uživatele vilous. Děkuji za to.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  dvorakpav

Není zatím o čem informovat. Všechny důležité informace jsme už napsali a od té doby se žádná nová informace neobjevila. Věřte mi, že až se něco začne dít, budeme přidávat aktualizace.

rochovaf
rochovaf
2 let před
Odpověď  Dušan Majer

„Připomeňme, že v době vydání tohoto článku (29. srpna odpoledne) je nejbližší možný termín 2. září v 18:48, přičemž startovní okno potrvá dvě hodiny.“…

„31. srpna 1:00
Tisková konference skončila.“

Jako ano, chápu, napsat datum a čas příštího pokusu (3.9.) byl za poslední 3 dny problém, stejně jako skrýt nebo aktualizovat odpočet. Že není o čem informovat? Co třeba napsat více k problému a jeho řešení, kdy došlo k opravě netěsnosti na rampě, technici vyměnili hadici a uvolněné snímače tlaku, jakožto pravděpodobný zdroj úniku. Podle všeho se zdá, že raketa byla při prvním pokusu v pořádku.

Takže dle https://blogs.nasa.gov/artemis/2022/08/31/weather-favorable-for-sept-3-launch-teams-press-ahead-with-plan-to-address-issues/
Start odpočtu 10:37 SELČ v čase T-9:40
Přenos z tankování začíná 11:45 SELČ
Přenos ze startu 18:15 SELČ
Předpokládaný start tedy v 20:17 SELČ, jak již správně psal vilous.
Předpověď počasí: 60 % a zlepšení v průběhu startovacího okna

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  rochovaf

O tom, že se má letět 3. září, jsme informovali v aktualizaci z 31. srpna 0:12.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před
Odpověď  dvorakpav

Drobnou novinkou by snad mohlo být to, že v pondělí pravděpodobně nešlo o nedostatečné ochlazený motor, ale o vadný snímač. Pokud je to pravda, tak je to docela smutné. Nicméně pokud to dobře chápu, tak zítra bude pro jistotu proces ochlazování zahájen o něco dříve.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Ano, o tom, že se změní proces tankování, se mluvilo na tiskové konferenci, což jsme v článku zmínili.

Spytihněv
Spytihněv
2 let před

No a co BioSentinel. Byl instalován do adaptéru jako poslední v nejzazší možnou dobu a teď kvasinky čekají. Je známo, při jakém odkladu už by mohl být experiment zkreslený nebo dokonce znehodnocený?

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Spytihněv

Takový údaje jsem bohužel nikde veřejně neviděl.

Ondřej J.
Ondřej J.
2 let před

A opět se tu pod každým článkem řeší neodstatečné informování, uživatelská přívětivost, orientace v článcích apod. A pan DM je opět nezlomný :)) Také mě při netrpělivém čekání na druhý pokus překvapila neaktualizace informací v pravém panelu a poskromno informací v článku, které musí doplňovat lidé v diskuzi, V KONTEXTU TOHO, jak mluvil DM o důležitosti startu v předchozích přenosech. Ale zase chápu, kolik má DM práce, dělá zprávy, přenosy, články, přednášky, atd. Buďme rádi, že hned na záčátku aktuálního článku jsou prokliky na předchozí související články, o ty jsme v komentářích před lety také bojovali :)) Doporučil bych však, aby se o aktulizace časových údajů a ostatní informací na webu staral někdo důsledněji. Možná je to i otázka peněz, nevím. Problém je, že DM nechce o finanční podpoře ani slyšet.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  Ondřej J.

1) Informací není tolik, aby si zasloužily přidání. Pokud se stane něco důležitého, přidám to sem – ostatně stejné to bylo i u minulého psaného přenosu. Tento formát má běžně rozestupy aktualizací v řádu hodin či dnů.
2) Pravý sloupec aktualizují kolegové, ale občas zapomenou – stejně jako já. Není to tedy otázka peněz, ale paměti. I kdybychom přistoupili na crowdfunding, byl by formát aktualizací stejný. Nedělali bychom rozdíl mezi placeným a neplaceným režimem. I to je jeden z důvodů (nikoliv jediný), proč finanční podporu nechceme. Někteří čtenáři by pak mohli mít dojem, že když nás platí, musí být všechno tip top. O co nejlepší servis se snažíme už teď. Peníze by situaci nevyřešily. I při crowdfundingu by docházelo k podobným událostem.

Mojmir
Mojmir
2 let před
Odpověď  Ondřej J.

Tak tohle je evergreen už od počátku Kosmonautixu

vilous
vilous
2 let před

Měl jsem NASA TV v okně na monitoru od 12 (všechny časy uvádím v SELČ). Tak vám to mohu popsat lépe než tiskovka NASA. Kolem 12 dává vedoucí operací souhlas s tankováním. Na vydařené grafice jede průběh v galonech i %.
Kolem 15 je nádrž LO na 100% a z horní části nádrže správně vane bílý oblak zplynovaného LO.
Kolem 17:20 zastaven odpočet tuším na 2:38:18. To jsem věděl, že je asi problém. A ejhle – nádrž na LH naplněna jen na 19%!! Kolem 17:40 se přestalo kouřit od LO a ozval se i hlasový komentář, že je vážný problém kolem LH tanku, zmizely hodiny s odpočtem a objevil se nápis, že pokus je pro dnešek anulován.
Jen mne zaráží, že to nezastavili dříve, když LH přibýval asi 4% za hodinu. Z
Tímto tempem by to naplnil v neděli odpoledne. Celou dobu tankování kolem motorové sekce slabé průhledné obláčky – asi zplynovaný LH.
Již minimálně 2x se jim tankování jakž takž podařilo, tak pro dnešní start inovovaný proces asi nebyl inovován nejlépe.

Dušan Majer
Dušan Majer
2 let před
Odpověď  vilous

V článku, který jsme vydali dnes (vede na něj odkaz z nejnovějšího příspěvku článku, který komentujete), byl psaný online přenos z celého startovního pokusu, kde je dnešní den popsán trochu podrobněji. Jelikož to vypadá, že jste jej nečetl – už jen proto, že komentujete pod tímto článkem – dovolím si stručné shrnutí.
Začíná se vždy pomalým plněním kyslíkové i vodíkové nádrže. poté, co jsou obě nádrže naplněny z pár procent, přechází se na rychlé plnění. Zatímco u kyslíkové nádrže se to podařilo a ona byla kompletně naplněna, u vodíkové nastal problém – rychlospojka (rozhraní přívodního potrubí mezi plošinou a raketou) netěsnila. NASA několikrát zkusila udělat kroky, které měly vést k optimálním u usazení všech prvků, ale bez úspěchu. Proto byl pokus odvolán. Rychlým plněním by se nádrže vodíková nádrže stihla naplnit, ale rychlé plnění nemohlo být kvůli netěsnosti spuštěno.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.

Děkujeme za registraci! 

Prosím, klikněte na potvrzovací odkaz v mailu, který vám dorazil do vaší schránky pro aktivaci účtu.